Bakjäst till lite lös mage

Sv: Bakjäst till lite lös mage

För mkt kolhydrater, framförallt fruktaner i gräset eller för mkt havre rubbar bakteriebalansen i grovtarmen vilket sedan i sin tur leder till fång.

Men genom att återställa balansen försvinner fången? Trodde att en fånghäst alltid var en fånghäst = känslig för vissa ämnen

Men genom att återställa balansen försvinner fången? Trodde att en fånghäst alltid var en fånghäst = känslig för vissa ämnen

Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Det går inte att stoppa ett fånganfall när det väl har börjat (utom möjligen genom att kyla benen). Jag antar att man kan förhindra att det förvärras om man återställer tarmbalansen.

Fång är ett akut tillstånd i hästkroppen. Efter ett tag börjar delar av hovvävnaden att "brytas" ner.

Jag har också förstått det som att om en häst har haft fång en gång så får den det lättare igen. Men det kan nog sedan bero på många olika faktorer att den kommer tillbaka.

Enligt forskning ger 10 mg om dagen effekt. Jag har gett större dos och det hade ingen effekt på min fånghäst.

Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Det går inte att stoppa ett fånganfall när det väl har börjat (utom möjligen genom att kyla benen). Jag antar att man kan förhindra att det förvärras om man återställer tarmbalansen.

Fång är ett akut tillstånd i hästkroppen. Efter ett tag börjar delar av hovvävnaden att "brytas" ner.

Jag har också förstått det som att om en häst har haft fång en gång så får den det lättare igen. Men det kan nog sedan bero på många olika faktorer att den kommer tillbaka.

Eftersom jag svarade Ylva86 första gången. Och sen fick svara av dig angående fång så frågade jag vidare.

Hon skriver ju att det hade ingen effekt på hennes fånghäst och då undrade jag om fång försvann genom att återställa tarmbalansen.

Det är en del i det hela, ja. Min häst fick för kraftigt hö förra säsongen. Detta ställde till en våldsam och mycket långvarig diarré. Magstörningen utlöste en i och för sig mycket mild fångblödning. Jag märkte ingenting men hovslagaren såg den, givetvis långt efter den var över då.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
762
Senast: Hoarfrost
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
995
Senast: lillan222
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 761
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Spännande och intressanta hus till salu, del 2
  • Burkmat