bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

En nödsituation uppstår EN gång, så fort du börjar upprepa densamma så har du gjort det till en träningsmetod.

Så här beskrev du metoden:

Ett korrekt utfört one rain stop så har hästen inte sitt huvud vridet åt sidan då du låser motsvarande hand mot hästhalsen. Det ger däremot mer styrka att få en häst som bitit tag i bettet och drar att släppa detta, samt att du får en möjlighet att återta kontrollen.

En annan variant kan vara att såga rejält med bettet. Även detta är till för NÖDSITUATIONER!

Så här många gånger använde du den:

Fem ca sk nödbromsningar på två år....

Tala om för mig hur detta inte är en metod som du satt i system...
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Hur ofta behöver du nödbromsa med bilen?
Är det ett system om det blir mer än en gång? För inte kan det vara så att du händelsevis först råkar ut för ett barn som springer ut i trafiken och några månader senare en vinglande cyklist?


Märker du inte själv att du inte har någon som helst koll på vad du skriver???


Upplysningsvis så hade HÄSTEN satt i metod att dra. Jag fick avvärja eftersom det var mitt jobb.


Och vissa saker går inte att träna bort utan att just träna på saken.


Men om jag nu skulle råka ut för ett liknande fall igen så skiter jag i att bromsa. För det är sååååå mycket humanare att kasta sig av eller liknande så den kan springa ut framför din bil-som inte får nödbromsas.
Är hästen rädd för vatten lär det inte försvinna om den inte får stifta bekanskap med vatten.
Så mycket borde till och med du kunna om hästpsykologi.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Fast vi pratar om hästträning här, inte om olyckshändelser. Om du tränar en häst som har benägenhet att sticka (skena) i vissa situationer och du har en metod för att komma till rätta med det, då tränar du på det, eller hur?

Vi har inte alls pratat om hur man får en häst att inte vara rädd för vatten eller andra skrämmande saker, det är en helt annan diskussion, utan vi pratar om vad man gör med den rädsla som ev. uppstår i dylika situationer.

Om du kör bil och ett barn vinglar ut framför bilen så antar jag att du missat något på vägen, nästa gång du kör bilen så kommer du att ha ändrat körsätt så att du är mer uppmärksam på omgivningen, inte sitta och prata i telefon, inte sitta och sms:a, inte sitta och skruva på sterion, eller vad du nu gjort för att ha missat det som var på väg att hända, så nästa gång du kör i tätbebyggt område kommer du att ha mer koll...

...för inte lämnar du in bilen på verkstad för att få bromsarna kollade, att ratten sitter fast, eller får för dig att det är gaspedalen som krånglar...utan du inser faktum, du måste ändra körsätt INNAN du ger dig ut i trafiken........

...förstår du skillnaden i tänket då..?
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Om du kör bil och ett barn vinglar ut framför bilen så antar jag att du missat något på vägen,/--/så nästa gång du kör i tätbebyggt område kommer du att ha mer koll...

Så olyckor bror alltid på oaktsamhet? Det kan aldrig bero på ren otur?
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Jag lever i den riktiga världen och där kan det hända saker som är utom min kontroll.

Det kan rasa snö från träd. Inte sjutton kan jag skotta alla träd i skogen för det?

Barn sparkar boll och så har bollen plötsligt rullat iväg. Ska jag ringa deras föräldrar och be dem säga till barnen att de får inte sparka roll för jag kanske råkar passera?
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Du kan aldrig jämföra hästar och bilar bokstavligt på det sättet, kom ihåg att det bara är en liknelse. Sen har man ett ganska stort ansvar som bilförare också, att anpassa hastigheten till omständigheterna, många olyckor skulle kunnat undvikas då.

Sen, ren otur är det första gången, (betänk nu liknelsen med ridsituationen), andra gången samma sak händer är det ren dumdristighet, tredje, fjärde och femte gången har man satt det i system, det handlar om hästträning, inte bilkörning. Bilen tar inte psykisk skada "inlärningsmässigt" på att tvärbromsas i tid och otid, men det gör hästar.

Sen tror jag inte nån bilförare skulle fortsätta att köra för fort (vilket man uppenbart gjort om man måste tvärnita för att undvika olycka) efter att dom varit nära att köra på ett barn.....
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Fast vänta nu, SÅNA saker händer hela tiden, det borde man veta som ryttare, man borde också veta att hästa är flyktdjur och faktiskt reagerar på det. Du har ju tom en metod för det, det har jag också.

Det är DIN METODEN jag reagerar mot ingenting annat.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Jasså?

Du har kallat mig både okunnig och respektlös och närapå djurplågare för att jag undviker att någon kommer till skada.
Nu är det metoden (dvs jag skrev tidigare att hästen reds mycket i dressyr) som är fel?

Tanken har inte slagit dig att det FINNS händelser som man INTE kan värja sig emot om man har en fruktansvärt flyktbenägen häst som satt det i system??


Ärligt talat tror jag inte du har träffat på ett dylikt problem själv någonsin och skulle du då tillämpa DIN metod med att vända och galoppera hem vågar jag inte tänka på hur det slutar:eek:

Enkelt räkne exempel. Två år med ca 5 dagars ridning i veckan. Runt 5 eller kanske bara fyra nödbromsningar under denna tid. Det ger mer än 500 tillfällen utan nödbroms.
Så vilket system tror du användes mest??

Dessutom så behövdes det inte göras alls under den senaste tiden, men jag trodde faktiskt att du var tillräckligt smart för att räkna ut det själv.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Vilket löjligt tjaffs. :) det är väl upp till en själv om man anser att just den situationen är farlig och man bör "nödbromsa" eller "driva hästen full fart hem". Så länge inget skadar hästen och ryttaren i fråga. :)

Jag själv nödbromsar om jag anser att det är fara och färde, vilket händer någon gång om man rider ut på ett flyktdjur och det händer något oväntat, smäller osv, sen reagerar olika häst olika starkt, har också med miljöträning att göra.

Hade jag haft en pigg häst som inte flyr, utan bara ökar mer och mer hem för att komma till stallet och vännerna hade jag nog sett till att den fått jobba lite extra på banan då den kommer hem, inte tokgalopperat för tror min polla bara hade stressat upp sig mer då. Och hade hästen fått panik för att något skrämt den hade jag nog nödbromsat och ridit i lugn och ro förbi det läskiga några gånger tlls det ser harmlöst ut i hästens ögon.

Detta är vad jag skulle gjort, betyder inte att det är det enda rätta, utan alla har ju sina sätt. :)
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Men du verkar inte förstå vad jag säger, du symptombehandlar problemet om du använder en nödbroms som lösningen. Tex, om du har en häst som är rädd för bilar, inte sjutton ger du dig ut med den i trafiken då för att träna på detta, eller? För då måste du verkligen ha en nödbroms.

Jag förbereder hästen i förebyggande syfte, så att jag får bort ev trauman INNAN jag ger sig ut i miljöer där det kan bli farligt. Att hästar kan få ryck när oförutsedda händelser uppstår, betyder inte per automatik att det går överstyr, dvs om det inte redan finns ett inövat trauma, utan då kanske den tar några steg extra, ökar farten utan att sticka, men det händer inte mer.... men har man en osäker häst, eller en häst med ett inövat trauma, så ger man sig inte ut i trafiken öht...då är det dömt att misslyckas redan från början eftersom du då måste ta till onödigt hårda metoder, om och om igen, förstår du verkligen inte vad jag säger?

Jag tror du hakat upp dig på det rent tekniska här, din teknik (nödbroms) som sådan, jag ser på saken i ett mycket större prespektiv, jag ser helt enkelt inte att tekniken öht kan lösa såna problem som du har/hade med en "problemhäst". Man måste måste tänka längre än bara klara ut en nödsituation, första gången det händer kanske man inte har något annat val om man inte känner till hästens historik, men därefter är det bara dumdristigt att fortsätta utsätta sig själv och hästen för saker och situationer som den inte behärskar, defenitivt inte i farliga miljöer som trafikerade vägar, förstår du har jag tänker och ser på saken?

Jag dömer inte dig, jag dömer din metod, jag har själv varit i din sits (kanske inte med just denna nödbroms då), jag vet många många andra som är i din sits, det viktiga är inte vad man har gjort, det viktiga är vad man tänker göra för att förändra så att man inte fortsätter. Det finns andra mer schysta sätt att komma tillrätta med problemet helt enkelt. Sen om du vill fortsätta med ditt sätt ändå, ja då är det ju så.

Som jag ser det så kommer vi inte längre i den här diskussionen, jag har förklarat min syn på saken, du tar illa upp eftersom det handlar om "din" metod, medans jag befarar att det är många fler än du som utövar den, men fortsätter vi nu så blir det bara värre missförstånd.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Du ska veta att hästen i fråga var inte en häst som bara skyndade på stegen hemåt eller kanske tom med rusade lite, för med en sån häst skuller jag göra precis som du, rida lite mer på banan när jag kom hem, nej denna häst var en extremt farlig häst, som hade bockat, stegrat och nockat ryttare ur sadeln under lång tid för att få komma hem. Det var alltså hästen själv som ville tokgaloppera hemåt, vi lät den bara göra det och fick den helt enkelt att komma på att det inte var särskilt eftersträvansvärt att göra på det sättet, det var det enda.

Det är skillnad på att tokrusa en häst "för att straffa" den och att låta en häst få springa hem om den vill det, men sätta den i arbete där hemma. Mycket stor skillnad.

Sen får du ha din nödbroms om du anser dig behöva den, för mig är det dock inget alternativ.
 
Senast ändrad:
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

ginnies, du som tjatar om hyperflexion tex, fast det är en rörelse som utövas vertikalt under ARBETE, medans denna metods rörelse är lika harmlös som om hästen skulle stå och klia sig själv i rumpan, vad har du och säga om ovanstående?

Ja, jag säger det att jag aldrig sett en häst klia sig i rumpan när den travar o galopperar, du har ju skrivit, även det, att det tränas som så även i de gångarterna.........:angel:
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Självklart ska man alltid se till att miljöträna innan man ger sig ut i trafiken osv! :)

Ett alternativ på då jag anser att nödbroms är nödvändigt, rider runt travbanan, innanför travbanan är en jätte stor hage med skog, i hagen stod 3 herrar och åt, vi såg inte dem och dom såg inte oss tydligen. För när vi kom runt hörnet i trav blev en av herrarna vettskrämd och skenar upp längs med staketet, och därav kommer resterande hästar brakandes genom skogen i fullt sken, självklart sticker min häst då efter dessa hästar som skenar i fullfart då hon inte inser att det var hon som skrämde dom utan tror att det är något farlig. Hade jag inte nödbromsat (hum, i detta fall slängde jag mig av, för att min hjärna hann bara tänka INTE IN I TRÄDEN MED MIG :o ) . Det jag menar att säga att ibland uppstår situationer man inte kan träna inför, en häst utan flykt är en avtrubbad häst i mina ögon. Det är tack vare flykten vi faktiskt får våra hästar att röra sig framåt övh fick jag lära mig av en instruktör, sen får man välja själv hur mycket man tycker detta stämmer, jag tycker delvis. Jag nödbromsar hellre än att se mig eller häst skadad. Vissa hästar tar inte bara några rädda steg, utan stressar upp sig så mycket att det blir full fart hemåt till tryggheten. Mitt sto tyckte till exempel inte om en stor båt som låg under en presenning, hon sprang bokstavligen bakåt hela vägen hem när jag red. Så jag var tvungen att ta henne i små cirklar för att inte hamna hemma på stallplanen igen, och sen har vi tränat från marken, gått och nosat och titta osv. Nu för tiden är den inte farlig.

Om hästen har ett upprepat beteende för samma sak den skenar för, så hade jag tränat denna sak med baby steps. Men det kommer faktiskt saker ibland som man omöjligen kan ha räknat ut. :) Då är det upp till en själv och vilken häst man har hur man löser paniksituationen just då. Och jag hade nog nödbromsat, absolut inte bråkat med hästen, det hade nog bara stressat upp den mer, utan bara "stop", sen ta tag i saken och visa att det inte är så farligt ändå :)
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Ja, jag säger det att jag aldrig sett en häst klia sig i rumpan när den travar o galopperar, du har ju skrivit, även det, att det tränas som så även i de gångarterna.........:angel:

Ha, ha, men skämt åsido var har jag skrivit att hästen har huvudet i den postitionen när den travar och gallopperar?
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Bortförklaring, du skrev det du skrev och menar tydligen inte det jag citerade?

Exakt hur tolkar du det jag skrev då? Det är nämligen ingen ide att lägga ner en massa tid på att förklar har jag insett förrän jag vet EXAKT vad det är jag ska förklara.:D
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Det är väl långt mycket bättre att du skriver vad du egentligen menade?, inte så lätt att veta när du hela tiden hänvisar till något av dina andra superlånga inlägg någonstans varsomhelst.........
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Nej jag håller med, man kan inte träna bort flyktinstinkten, det vill man inte heller, men man vill att hästen ska kunna behärska den, annars blir den helt omöjligt att träna. Det är en viktig grundpelare.

Sen den situation du beskriver, när din häst stack i sken, så vet du kanske att det nästan aldrig är hästen som skenar med ryttaren, utan tvärt om.:)

Ta inte illa upp nu, men jag skulle fundera över hur jag själv reagerar i en sådan situation, ofta finner man lösningen på problemet där. Hästen spänner sig och rycker till, ryttaren tar instinktivt tag i hästen, som då får det bekräftat, livsfarligt vi drar....men om ryttaren bara sitter där lugnt, låter tyglarna hänga, tar ett stadigt tag i manen/sadeln och väntar, så händer oftast inte mer än att det blir ett tokryck eller två. Faktiskt, jag har tränat rätt många olika typer av hästar, rädda, osäkra, hästar med trauman, mm och det fungerar lika på dom alla. Ingen av dom har stuckit i sken nånsin för mig, inte ens denna extrema problemhäst som faktiskt fick precis som han ville, springa hem.......

Var och en måste självklart följa sitt eget huvud, men man kanske kan börja fundera på om inte denna "nödbroms" faktiskt är själva orsaken till problemet.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 103
Senast: Rosett
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 323
Senast: Trassel12
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp