bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Definitivt, håller helt med dig, du måste ha en oerhört tydlig och följsam sits.

Men inom min "skola" så vill vi ha "lateral flexion" också, alltså böjning i sidled, principen visade på filmen, dvs en avslappnad och flexibel nacke. Vi behöver den böjningen och ställning som tygeln kan hjälpa oss med eftersom hela systemet bygger på att vi jobbar hästen via böjning och sidoförflyttning. Vi använder ju aldrig båda tyglarna samtidigt. Så det kan ju vara ett skäl till att det blir lite mer påtagligt med tygelhjälper i sidled...och "lateral flexion" är det väldigt svårt att lära in med hjälp av sätet...:D

Av det du skriver så börjar jag undra (och kan ha fel) om inte du är van att arbeta mycket mer med händerna än vad jag gör. Jag vill också ha mjuk nacke, är nacken spänd så åstadkoms ingen eftergift och hästen kan inte bli lösgjord. Det vet du nog. Men för att komma till mjuk nacke så använder jag inte de tygelhjälper du förespråkar (?) här. Om man dessutom använder sådana tygeltag på en ung oriden häst så kommer man med största sannolikhet att få en häst som "går emot". Och att "gå emot" är, enligt min erfarenhet (har även ridit andras unghästar, glömde skriva det förut) INTE något som alla unghästar gör, helt naturligt, i början...
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

I den europeiska skolan vill man hellre att hästen lär sig att böja sin bål för att spåra o därmed inte slita på benen genom att luta sig.

hästar är lite bekväma av naturen o får den lära sig att bara böja på halsen kommer den i princip aldrig att böja sig i bålen.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Jag tycker inte heller att det ser trevligt ut att lära in "lateral Flexion" med bett, utan ser hellre att det görs med grimma eller sidepull. Så som jag har lärt mig är One rein stop, ett sätt att leda energin i en mer önskvärd riktning. När energin hos hos hästen går upptill en nivå som blir obehaglig eller farlig, vilket händer ibland med hästar, ska man absolut inte OM det inte är den enda utvägen, dra allt man orkar i en tygel, det är farligt, hästen kan gå omkull, i värsta fall med dig under. Har man under lugna avslappnade former lärt hästen att böja nacken avslappnat, kan man även i hög fart, tippa nosen innåt lättare för att tex få den på en volt. SAMT börja konversera med hästens bakdel, vilket som jag förstår det är syftet, dvs att kontrollera bakkärran. Så som jag lärt mig, händer det något i en hästs hjärna när den rör sig lateralt med bakdelen, en häst som reagerar i panik och flyr, springer ofta ett antal meter, olika beroende på häst i full fart, men vänder sedan på bakdelen för att se vad det var som de sprang i från - de flyttar fokus eller byter hjärnhalva från den högra, panik reaktions delen, till vänster som är mer tänkande och som vill analysera faran för att spara energi. Det är onödigt att springa om man inte behöver typ.

På en häst som vill rusa är det ett utmärkt sätt att lunga den - att böja nacken och flytta bakdelen. MEN det är extremt viktigt med eftergiften när man lär in lateral flexion, för böjningen ska vara något som är behagligt för hästen, en resa till ett nice place där ingen drar i den när den ger efter och slappnar av. På en skolad häst är böjningen inte så extrem som i filmen, det är en tipp inåt som får hästen att samla sig utan att man behöver ha ett konstant stöd i tygeln.

Jag vill betona att jag absolut inte är någon expert, men har lärt mig detta sätt, som är ETT sätt. Det finns säkert andra som fungerar också ;)
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Av det du skriver så börjar jag undra (och kan ha fel) om inte du är van att arbeta mycket mer med händerna än vad jag gör. Jag vill också ha mjuk nacke, är nacken spänd så åstadkoms ingen eftergift och hästen kan inte bli lösgjord. Det vet du nog. Men för att komma till mjuk nacke så använder jag inte de tygelhjälper du förespråkar (?) här. Om man dessutom använder sådana tygeltag på en ung oriden häst så kommer man med största sannolikhet att få en häst som "går emot". Och att "gå emot" är, enligt min erfarenhet (har även ridit andras unghästar, glömde skriva det förut) INTE något som alla unghästar gör, helt naturligt, i början...
kommer att tänka på deras inridningar där alla hästar kör rodeo när sadeln kastas på. No wonder..:bump:

Jag har ännu inte sett en traditionellt hanterad häst göra ngt liknande- Läs- vänjd vid saker. Ge tid... om det behövs.

Hästar kan bara gå emot om det finns ngt att trycka sig emot eller så förstår de inte alls o blir "dumma" när det egentligen handlar om missförstånd.

De uppskattar oxå beröm som alla varelser. Fiador borde prova:idea:
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Ja jag har för vana att böja hästen från marken och uppsuttet varje dag innan ridning. Även tränat denna sak i ridningen under lugna förhållanden :) Så jag sitter inte upp på en främmande häst och tar tag i ena tygeln och sliter!

Och böjningen funkar som bra alternativ för brems på min häst, dock bara en gång sen vet hon vad som sker härnäst ;)

Men som ni säger detta är en NÖDBROMS, inget inlärningssätt.

Samma sak som med hunden, är det fara och färde framför skriker jag med full styrka "stanna!", och ser annars till att träna med godis och beröm. Men tyvärr har nöden ingen lag, och ibland händer det. :) och då släpper jag inte mina djur rakt fram mot bilvägen, utan stoppar så fort som möjligt. Men är sedan noga med att det inte händer igen med hjälpa av träning som faktiskt djuren lär av i lugna förhållanden.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Av det du skriver så börjar jag undra (och kan ha fel) om inte du är van att arbeta mycket mer med händerna än vad jag gör. Jag vill också ha mjuk nacke, är nacken spänd så åstadkoms ingen eftergift och hästen kan inte bli lösgjord. Det vet du nog. Men för att komma till mjuk nacke så använder jag inte de tygelhjälper du förespråkar (?) här. Om man dessutom använder sådana tygeltag på en ung oriden häst så kommer man med största sannolikhet att få en häst som "går emot". Och att "gå emot" är, enligt min erfarenhet (har även ridit andras unghästar, glömde skriva det förut) INTE något som alla unghästar gör, helt naturligt, i början...

Eller så har vi olika syn på vad "gå emot" är för något. Gå emot för mig är inte nödvändigtvis att hästen "stretar emot" eller gör tvärtom mot vad jag ber om, "gå emot" handlar mer om att eftergiften förloras, tex om du tar i tygeln så och får kontakt (fysiskt)...jag vill ju ha eftergift hela tiden (slack) i tygeln...att hästen följer den med med sitt huvud.......


Sen det som visas på filmen utförs aldrig exakt så i någon form av rörelse, hästen står helt stilla, det enda man vill i det läget är att hästen ska lära sig följa tygeln. Tygeln ska vara slack, förutom då dom där första trevande försöken då du kanske får kontakt, sen lär sig hästen följa eftergiften.

Sen när du börjar rida framåt, då har du en följsam nacke, den är alltså inte bara avslappnad, utan den kan följa signalen och vrida sig i sidled (tänk ställning) och vertikalt också utan spänning och/eller tryck.

Den "lösgjordheten" är den man behöver för att sedan kunna rida hästen i någon slags form och eftersom vi jobbar med hästens form via böjning (tänk ställning och vinklat bäcken) och sidoförflyttning så är det här en grund som måste finnas.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

I den europeiska skolan vill man hellre att hästen lär sig att böja sin bål för att spåra o därmed inte slita på benen genom att luta sig.

hästar är lite bekväma av naturen o får den lära sig att bara böja på halsen kommer den i princip aldrig att böja sig i bålen.

Läs mitt inlägg till solis så kanske du förstår att du är inne på helt fel sorts böjning.;)
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Nu ligger jag efter, kanske någon redan svarat på ditt långa inlägg.

Men apropå det du riktar mot mig, vad förväntar du dig att jag ska svara? Att det är OK att slita, dra och piska? Är det den vägen man per automatik tar om man inte förstår din inställning eller inte håller med dig? Är du desperat?

Du får läsa inläggen tydligare också. För ingenstans har jag skrivit att det "dras något alldeles hemskt" i din film. Jag ifrågasätter däremot att du säger att det inte dras alls. För det görs. Och uppenbarligen har även andra sett det.

Nej jag är inte desperat, bara konfunderad, du var ju inte den enda som hade synpunkter, lite komiskt också att fokus låg på just detta harmlösa då den heta diskussionen i övrigt handlade om något liknande som verkligen handlade om dragande.

Sen skriver jag det igen, bara för att förtydliga, ang filmen, eleven som provar detta gör inte det på ett korrekt sätt, om man har ljud på datorn eller läser mina förklaringar, så förstår man sammanhanget mycket bättre.

Instruktören visad också både oss och eleven att hästen inte var nöjd på det viset. Vilket jag också påtalade i inlägg till dig. Men ja, på sätt och vis har du rätt, men det dragande du pratar om räknas inte då det var eleven som inte klarade av att göra detta på ett bra sätt, vilket jag trodde du förstod av filmen eller i alla fall mina förklaringar. Så vi har förmodligen pratat förbi varandra.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Nu har jag kommit lite efter i inläggen här och ursäktar om svaret till dig egentligen redan är pase. Ursäkta också att jag klistrar in en massa citat, men det är bara för att du ska förstå vad jag svarar på.


Jag trodde vi pratade om hur man hanterar olika situationer, träning och olyckshändelser.

Nej, som jag uppfattade det så handlade diskussionen om en "problemhäst" med ett inarbetat trauma. Med en sån häst är det bara dumdristigt att ge sig ut i "skarpt" läge, där man blir tvungen att ta till hårda metoder, när man istället behöver stanna hemma och träna på att lyssna och slappna av ÄVEN när det smäller och dånar runt i kring.....

Det var ju nästan detta jag skrev. När situationen uppstod tvärbromsade jag, och nästa gång vi närmare oss denna situation satte jag av och gick i lugn och ro fram till det farliga och visade att det var lugnt. Men det går inte alltid att förutspå exakt vad hästen kommer att bli rädd för. Så just när detta oväntade händer måste du kunna stoppa, och sen se till att det inte händer igen med hjälp av träning. :)


Olika situationer brukar kräva olika lösningar, inte alltid men ofta.

Ja, det håller jag helt med om, men dessa olika lösningar behöver inte nödvändigtvis omfatta en hårdhänt nödbroms.

Självklart tar jag inte illa upp. Man lär sig nya saker varje dag och suger hellre in än stöter ifrån. Dock kan jag inte hålla med dig fullt ut. Jag märker skillnad på när min häst studsar till för några fåglar eller rådjur, då slappnar jag av och ser till att inte spänna rumpa/ben eller dra i tyglar, brukar även klia över manken och halsen då detta är vad stoet gör för att lugna fölet har jag lärt mig och pratar lugnande. Men det finns tillfällen då hästar inte hoppar till och stannar upp för att tänka "är det värt att fly?" och då har jag en ras som är känd för att frysa fast och tänka innan den sticker. Men IBLAND klickar det bara till och hästen sticker utan att resonera med sig själv och ryttare. Och IBLAND kan det då vara motorväg eller något annat framför en som man absolut inte kan släppa hästen mot, och då måste du få stop så fort som möjligt. Och sedan när stoppet skett, resonera med hästen och visa att det var onödigt att springa. Det är som sagt den enskilda situationen som avgör vad som är rätt just då, man kan inte sitta och resonera på ett forum hur man bör göra i varje situation. Tycker att du har rätt till viss del, och att de som stoppar har rätt till viss del, beror ju helt och hållet på situation och förutsättningar.

Självklart, om det inte finns något annat val än att "bromsa" annars sker farlig olycka, då skulle jag också göra vad som krävs..men det har jag också förklarat tidigare.

Det är bara det att den här "nödbromsen" ofta är en av orsakerna till att hästen sticker, eller blir så uppjagad så att den vill sticka. Hästen lägger ihop två och två, den kommer ihåg att förra gången den blev så här rädd och hoppade till då började ryttaren mixtra med tyglarna sen minns den den där hemska pressen som uppstod då och den kanske tom uppfattar det som att det är meningen att den ska jaga upp sig och försöka sticka...

Men du är i alla fall inne på rätt spår och försöker jobba med problemet efteråt, du kommer säkert till slut inte behöva nödbromsen, men jag skulle själv inte använda den alls, hellre ha grimma och långt grimskaft på hästen vid ridturer i så fall och hoppa av då när sånt här "oförutsett" händer, låta hästen få "rusa av" sig sitt "trauma" (runt runt) där och då en gång för alla och inte fortsätta därifrån förrän lugnet har lagt sig....
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Nyfiken fråga bara.. Vilka är "de"?

Jag tror inte man ska bry sig så mycket i vad axel skriver, axel är nog bara irriterad över att den ORS som axel trodde det handlade om bara avslöjar att
axel är en fan av westernfilmer:D
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Nu har jag kommit lite efter i inläggen här och ursäktar om svaret till dig egentligen redan är pase. Ursäkta också att jag klistrar in en massa citat, men det är bara för att du ska förstå vad jag svarar på.




Nej, som jag uppfattade det så handlade diskussionen om en "problemhäst" med ett inarbetat trauma. Med en sån häst är det bara dumdristigt att ge sig ut i "skarpt" läge, där man blir tvungen att ta till hårda metoder, när man istället behöver stanna hemma och träna på att lyssna och slappna av ÄVEN när det smäller och dånar runt i kring.....






Ja, det håller jag helt med om, men dessa olika lösningar behöver inte nödvändigtvis omfatta en hårdhänt nödbroms.



Självklart, om det inte finns något annat val än att "bromsa" annars sker farlig olycka, då skulle jag också göra vad som krävs..men det har jag också förklarat tidigare.

Det är bara det att den här "nödbromsen" ofta är en av orsakerna till att hästen sticker, eller blir så uppjagad så att den vill sticka. Hästen lägger ihop två och två, den kommer ihåg att förra gången den blev så här rädd och hoppade till då började ryttaren mixtra med tyglarna sen minns den den där hemska pressen som uppstod då och den kanske tom uppfattar det som att det är meningen att den ska jaga upp sig och försöka sticka...

Men du är i alla fall inne på rätt spår och försöker jobba med problemet efteråt, du kommer säkert till slut inte behöva nödbromsen, men jag skulle själv inte använda den alls, hellre ha grimma och långt grimskaft på hästen vid ridturer i så fall och hoppa av då när sånt här "oförutsett" händer, låta hästen få "rusa av" sig sitt "trauma" (runt runt) där och då en gång för alla och inte fortsätta därifrån förrän lugnet har lagt sig....


Okej, ja jag håller med dig till viss del. :) Nödbromsen använder jag ju faktiskt i stort sett aldrig! Det är en nödbroms och inget annat, har inget med inlärning att göra. Dock som jag skrev lite länge upp så är det en "kontrollerad" nödbroms. Jag brukar böja min häst innan ridning, hon är så van vid detta att jag bara behöver sträcka fram handen så böjer hon sig själv, oftast börjar hon även ruska och gäspa lite av detta, och ögonen "flimrar", vilket jag anser rätt avslappnat. :) Vi böjer åt båda håll hela vägen mot bogen, och sen sänker vi huvudet mot backen. I ridningen böjer jag huvudet in mot bogarna. Så detta är ju faktiskt också något som lugnar hästen, och inte bara panik stoppar henne, de få gånger, tror att jag får det till en eller två gånger, jag bromsat henne har hon faktiskt stannat upp och insett att "åhå, det var visst lite löjligt att springa" och så har vi gått förbi det farlig utan problem. Tror att det skulle vara rätt svårt att få igenom en one rein stop på en häst som man aldrig ens provat böja? (egna filosofier och ingen fakta bakom). Och de gånger jag pratar med hästen pratar jag faktiskt mest med mig själv, haha. "oj men titta en sten, det var ju inte så farlig", utmärkt sätt att hålla lugnet i sig själv.

Och du har absolut rätt att det är som att be om katastrof om man ger sig ut på en häst som man vet har problem med något, utan att se till att träna det i lugna förhållanden först och sen ha en ordentlig planering i förväg innan man ger sig ut för att möta detta monster. :)

Min tjej bryr sig inte om bussar, bilar traktorer eller liknande, men ni ska se bärplockare, vilka spöken (så det är något vi har att träna på ;) ) oftast är det ju dessa små spökgrejer, plötsliga händelser osv som är svårast att lära hästen att det är luugnt, av min erfarenhet i alla fall..
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Den "lösgjordheten" är den man behöver för att sedan kunna rida hästen i någon slags form och eftersom vi jobbar med hästens form via böjning (tänk ställning och vinklat bäcken) och sidoförflyttning så är det här en grund som måste finnas.
Du har hela tiden bara skrivit om böjning i nacken o halsen- allena.

visste du att hästar kan böja sin bröstrygg en liten del. det är den man vill åt. Inte böja den i länden bara. att ta in rumpan kan de flesta.. |

Men du är i alla fall inne på rätt spår och försöker jobba med problemet efteråt, du kommer säkert till slut inte behöva nödbromsen, men jag skulle själv inte använda den alls, hellre ha grimma och långt grimskaft på hästen vid ridturer i så fall och hoppa av då när sånt här "oförutsett" händer, låta hästen få "rusa av" sig sitt "trauma" (runt runt) där och då en gång för alla och inte fortsätta därifrån förrän lugnet har lagt sig....
att sitta av igen för att hästen inte lär sig att man är att lita på...

Jag har bara haft en häst som vid 17 års ålder blev livrädd vid ett enda tillfälle o flydde bakåt o sen aldrig mer.

Inte för att jag satt av mitt i skogen o jagade runt den, utan för att jag förmedlade att det var OK. Spände av själv- som en sann ledare gör- föregår med gott exempel som är våran del i att försvara hästen. Tar över kontrollen. Är den tryggheten som hästen behöver för att inte fly.
 
Senast ändrad:
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Det låter som att vi i stort tänker ganska lika.

Sen verkar det som att många (inte du) har svårt att förstå att det är eftergiften man är ute efter, alltså inte själva tygeltaget. Man vill att hästen ska slappna av, känna sig väl till mods i både kropp och själ med huvudet där utan att man håller kvar det.

Det blir som en liten "yogastund" här och där i böjningen, bara för den mentala bitens skull. En grundsten helt enkelt att bygga vidare på.

Det är därför (precis som du är inne på) som det inte går att göra one-rein-stop på en häst som inte är förberedd ordentligt, som inte har haft dom här "yogastunderna", för då blir det ett hårdhänt dragande. Hästen kommer inte att förstå vad det går ut på och går det dessutom fort så kommer den att tappa balansen och bli än mer skärrad av det.

Vitsen med den här övningen, eller yogastunden, är ju att hästen ska tycka att det är behagligt, ett ställe dit den gärna vill komma, därför övar i alla fall jag på detta väldigt noggrant under ordnade former först, bara för att behålla den "platsen" oförstörd, jag kan helt enkelt inte tänka mig att riskera "betydelsen" som denna övning/plats har genom att, om än i nödsituation, använda den som nödbroms. Då har jag ju brutit ner grunden som jag behöver för all annan inlärning framöver och jag måste börja om med detta varenda gång.

Missförstå mig inte nu, för jag menar verkligen inte att du och andra förstör sina hästar, utan jag försöker bara förklara varför jag är så negativ till denna nödbroms, samt att jag hoppas att fler ska börja tänka igenom saken lite, tänka vad är det jag gör och varför, vad får det för konsekvenser för min övriga ridutbildning, även om man inte använder "nödbromsen" som träningsmetod, så kommer den att ha betydelse, i nån form, på övrig ridutbildning om man har tänkt sig en sådan.

Sen angående bärkplockar och andra suspekta spöken som lurar runt hörnen, du har så klart helt rätt, såna saker kan man aldrig förutsäga eller träna på, en del av dom syns ju inte ens så hur ska man kunna träna på dom:D

Men du kanske förstår vad jag menar när jag säger att "nödbroms" i form av dra i tygeln tills hästen stannar inte är ett alternativ för mig, trots alla spöken.:)
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Det du beskriver är inte ORS, utan en ren flex av huvudet/ halsen.

det är inget nytt att en häst med låg huvudfrom är lugnare- för att den inte tittar/ kan se så mkt.
Man behöver inte lära hästen detta från stillastående. en välgymnasticerad lösgjord häst söker sig dit om den är riden i balans o har fått det lilla stödet samt avstämmningar.

vissa hästar är mer benägna av att ha kontrollbehov- tittiga.

Sen kommer jag ihåg att du skrev att hästen var rädd även i ridhuset.

det mesta löser sig om man själv inte stirrar upp sig o fortsätter med det man gör- är lite cool.

Man kan lära sig att bruka den extra energin istället för att göra affär av det.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Jag håller med, jag tycker också det är underligt att så många har problem med skenande hästar, senast en häst skenade med mig var för typ 30 år sen, i min ungdom, en galen fjoding som hade fått för sig att den skulle vända hem vid en speciell plats. ;)

och jag jagar inte heller runt hästar som är skärrade, men om jag "hade" en häst som ville fly så fick den det, med en grimma och långt grimskaft kommer den inte längre än runt runt.

Sen hästar kopplar inte ihop saker på det sättet om man sitter av, i sånt fall skulle det vara ett förtroendeproblem varje gång du sitter av hästen då, så med den uppfattningen, hur sjutton bär du dig åt när du ridit klart?
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

När du sitter PÅ hästen så känner den av varenda liten muskelspänning- varav om man är spänd så får kliva ner på marken- där man är trygg.

inte konstigare än så.

Jag är samma människa på marken eller ovanpå.

jag fattar inte vad du menar med det sista stycket:confused:

hästar är inte så pass korkade att de inte lägger ihop att var gång jag blir rädd så hoppar matte av- klarar inte av situationen.
 
Senast ändrad:
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Eller hur, du har ju verkligen koll på ORS.

Flex av huvudet/ halsen är "lateral flesxion" och lateral flexion är later flexion, medans ORS är ORS. För att göra en "ORS" så behöver du "lateral flexion" och en ORS är när du genom att "böja" (via lateral flexion) in hästen på en volt som sedan blir mindre och mindre tills hästen stannar.

Sen vilken häst pratar du om som var rädd i ridhuset?
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Nu är det ju så att matte hoppar inte av för att hon är rädd, hon hoppar av för att undvika fara, KLARAR UT SITUATIONEN, sen väntar hon tills hästen lugnat ner sig, då får hästen ytterligare bevis på vad bra det är att ha matte vid sin sida....sen sitter man upp igen som om ingenting har hänt........
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Förtydligande

Det är bara människor som tror att dom måste bevisa något, det går inte att lura en häst, är man rädd så vet hästen det även om du sitter kvar....
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 103
Senast: Rosett
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 323
Senast: Trassel12
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp