Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar
Av det du skriver så börjar jag undra (och kan ha fel) om inte du är van att arbeta mycket mer med händerna än vad jag gör. Jag vill också ha mjuk nacke, är nacken spänd så åstadkoms ingen eftergift och hästen kan inte bli lösgjord. Det vet du nog. Men för att komma till mjuk nacke så använder jag inte de tygelhjälper du förespråkar (?) här. Om man dessutom använder sådana tygeltag på en ung oriden häst så kommer man med största sannolikhet att få en häst som "går emot". Och att "gå emot" är, enligt min erfarenhet (har även ridit andras unghästar, glömde skriva det förut) INTE något som alla unghästar gör, helt naturligt, i början...
Definitivt, håller helt med dig, du måste ha en oerhört tydlig och följsam sits.
Men inom min "skola" så vill vi ha "lateral flexion" också, alltså böjning i sidled, principen visade på filmen, dvs en avslappnad och flexibel nacke. Vi behöver den böjningen och ställning som tygeln kan hjälpa oss med eftersom hela systemet bygger på att vi jobbar hästen via böjning och sidoförflyttning. Vi använder ju aldrig båda tyglarna samtidigt. Så det kan ju vara ett skäl till att det blir lite mer påtagligt med tygelhjälper i sidled...och "lateral flexion" är det väldigt svårt att lära in med hjälp av sätet...
Av det du skriver så börjar jag undra (och kan ha fel) om inte du är van att arbeta mycket mer med händerna än vad jag gör. Jag vill också ha mjuk nacke, är nacken spänd så åstadkoms ingen eftergift och hästen kan inte bli lösgjord. Det vet du nog. Men för att komma till mjuk nacke så använder jag inte de tygelhjälper du förespråkar (?) här. Om man dessutom använder sådana tygeltag på en ung oriden häst så kommer man med största sannolikhet att få en häst som "går emot". Och att "gå emot" är, enligt min erfarenhet (har även ridit andras unghästar, glömde skriva det förut) INTE något som alla unghästar gör, helt naturligt, i början...