bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Men ge dig nu, om du ber en människa att vinka med höger hand och denne inte förstår höger/vänster så kanske den provar med vänster hand, då säger du, höger är den andra handen...och så visar du vad du menar.....

DET är precis det det handlar om och det VET DU, blanda inte hitler här är du snäll...honom kan du behålla alldeles för dig själv.....
Det är den stora skillnaden vilket du borde förstå.

Man pratar med folk, men att prata svenska med en grek blir samma ska som med häst. Du pratar ju inte med hästen utan måste vara exakt rätt i ditt utförande- vilket få är när vi inte har stora rörliga öron, ögon på sidorna svans ja du fattar.
Jag pratar därför med hästen som de stora tränarna gör med alla djur.

enkla handtecken kan de lära sig eller om man tränger eller backar själv.

Om man är konsekvent o tydlig samt berömmer minsta lilla rätt- inte ´bara blir passiv så går inlärning bra mkt bättre o den som inte förstår blir inte förnedrad.

ORS är inget som ska brukas. annat i nödsituation. Om du läser dina egna ord så står one rein STOP- just för att stanna o sättas på haserna som man bara gör i den amerikanska wild west ridningen o gärna åka kana så.

Alla civiliserade länders tradition är att ge den förutsättningar till att stanna i balans.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Det är väl långt mycket bättre att du skriver vad du egentligen menade?, inte så lätt att veta när du hela tiden hänvisar till något av dina andra superlånga inlägg någonstans varsomhelst.........

Vet du, av dina kommentarer och frågor så förstår jag att du inte läser, så vad är då meningen med att skriva något? Så faktiskt, är du intresserad får du gå tillbaks och läsa själv......:devil:
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Vet du vad, One rein stop betyder stop med en tygel i taget. Det innebär i praktiken att man inte drar i båda tyglarna samtidigt när man stannar, utan man använder en mer följsam och hästvänligt metod för att få stop. Den insikten har uppenbart inte kommit till de civiliserade länderna ännu......:cool:
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Men du verkar ju inte själv veta vad du menar. Hur ska då andra veta det? Enkla frågor besvsvaras med något helt annat. Ofta antaganden som inte överrensstämmer med vad man skrivit. Sorry men tankeläsning ingår inte i forumfunktionerna.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

En eller två tyglar spelar ingen som helst roll.
Skillnaden ligger i om den ena är mothållande o den andra förhållande eller om båda är xörhållande. Vet du vad
samverkande hjälper är?
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Det kan inte vara så då att du faktiskt inte vill förstå, jag tycker att jag skrivit inlägg efter inlägg med förklaringar från olika synvinklar, ändå hävdar du att du inte förstår? Vi är troligtvis så långt ifrån varandra som det går att komma och förbistring har uppstått. Dvs oavsett vad man skriver så kan den andra inte förstå. Så kan vi inte bara släppa det nu, du har din syn på saken, jag har min, ingen av oss lär ju falla ner död pga det.

Sen vad gäller ginnies "frågor" så inser du nog också att det bara är ett spel för galleriet, den användaren plockar ut delar av inlägg utan att läsa resten och ställer frågor utifrån det, det tycker jag faktiskt att man kan slippa svara på och hänvisa till att läsa resten själv.......
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

En eller två tyglar spelar ingen som helst roll.
Skillnaden ligger i om den ena är mothållande o den andra förhållande eller om båda är xörhållande. Vet du vad
samverkande hjälper är?

Nej, men det låter väldigt tekniskt. I min "ociviliserde" värld behövs bara en tygel i taget och ingen är förhållande.......
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Fast vi pratar om hästträning här, inte om olyckshändelser. Om du tränar en häst som har benägenhet att sticka (skena) i vissa situationer och du har en metod för att komma till rätta med det, då tränar du på det, eller hur?

Jag trodde vi pratade om hur man hanterar olika situationer, träning och olyckshändelser.

Vi har inte alls pratat om hur man får en häst att inte vara rädd för vatten eller andra skrämmande saker, det är en helt annan diskussion, utan vi pratar om vad man gör med den rädsla som ev. uppstår i dylika situationer.

Olika situationer brukar kräva olika lösningar, inte alltid men ofta. :)

Om du kör bil och ett barn vinglar ut framför bilen så antar jag att du missat något på vägen, nästa gång du kör bilen så kommer du att ha ändrat körsätt så att du är mer uppmärksam på omgivningen, inte sitta och prata i telefon, inte sitta och sms:a, inte sitta och skruva på sterion, eller vad du nu gjort för att ha missat det som var på väg att hända, så nästa gång du kör i tätbebyggt område kommer du att ha mer koll...

...för inte lämnar du in bilen på verkstad för att få bromsarna kollade, att ratten sitter fast, eller får för dig att det är gaspedalen som krånglar...utan du inser faktum, du måste ändra körsätt INNAN du ger dig ut i trafiken........

...förstår du skillnaden i tänket då..?

Det var ju nästan detta jag skrev. När situationen uppstod tvärbromsade jag, och nästa gång vi närmare oss denna situation satte jag av och gick i lugn och ro fram till det farliga och visade att det var lugnt. Men det går inte alltid att förutspå exakt vad hästen kommer att bli rädd för. Så just när detta oväntade händer måste du kunna stoppa, och sen se till att det inte händer igen med hjälp av träning. :)
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Nej jag håller med, man kan inte träna bort flyktinstinkten, det vill man inte heller, men man vill att hästen ska kunna behärska den, annars blir den helt omöjligt att träna. Det är en viktig grundpelare.

Sen den situation du beskriver, när din häst stack i sken, så vet du kanske att det nästan aldrig är hästen som skenar med ryttaren, utan tvärt om.:)

Ta inte illa upp nu, men jag skulle fundera över hur jag själv reagerar i en sådan situation, ofta finner man lösningen på problemet där. Hästen spänner sig och rycker till, ryttaren tar instinktivt tag i hästen, som då får det bekräftat, livsfarligt vi drar....men om ryttaren bara sitter där lugnt, låter tyglarna hänga, tar ett stadigt tag i manen/sadeln och väntar, så händer oftast inte mer än att det blir ett tokryck eller två. Faktiskt, jag har tränat rätt många olika typer av hästar, rädda, osäkra, hästar med trauman, mm och det fungerar lika på dom alla. Ingen av dom har stuckit i sken nånsin för mig, inte ens denna extrema problemhäst som faktiskt fick precis som han ville, springa hem.......

Var och en måste självklart följa sitt eget huvud, men man kanske kan börja fundera på om inte denna "nödbroms" faktiskt är själva orsaken till problemet.

Självklart tar jag inte illa upp. Man lär sig nya saker varje dag och suger hellre in än stöter ifrån. :) Dock kan jag inte hålla med dig fullt ut. Jag märker skillnad på när min häst studsar till för några fåglar eller rådjur, då slappnar jag av och ser till att inte spänna rumpa/ben eller dra i tyglar, brukar även klia över manken och halsen då detta är vad stoet gör för att lugna fölet har jag lärt mig och pratar lugnande. Men det finns tillfällen då hästar inte hoppar till och stannar upp för att tänka "är det värt att fly?" och då har jag en ras som är känd för att frysa fast och tänka innan den sticker. Men IBLAND klickar det bara till och hästen sticker utan att resonera med sig själv och ryttare. Och IBLAND kan det då vara motorväg eller något annat framför en som man absolut inte kan släppa hästen mot, och då måste du få stop så fort som möjligt. Och sedan när stoppet skett, resonera med hästen och visa att det var onödigt att springa. Det är som sagt den enskilda situationen som avgör vad som är rätt just då, man kan inte sitta och resonera på ett forum hur man bör göra i varje situation. Tycker att du har rätt till viss del, och att de som stoppar har rätt till viss del, beror ju helt och hållet på situation och förutsättningar. :)
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Det är kanske din värld som är oförståelig då? Ddt jag menar är att det är väldigt svårt att diskutera med någon som inte är på samma nivå.
Samverkande hjälper används inom samtliga dicipliner. Även western.
Det betyder att flera hjälper samverkar. Tex i en spinn.
Ska man tex göra en halt så är tyglarna förhållande men sättet får hästen att utföra den egentliga halten samtidigt som skänkeln håller om för att få hästen att sätta under sig och ställa upp sig rakt.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Men det går inte alltid att förutspå exakt vad hästen kommer att bli rädd för.

Det verkar vara det som fiador inte håller med om...

Sen kommer man inte ifrån att det finns hästar som sticker, inte för att de är rädda utan för att de lärt sig att de får som de vill när de skrämt sina ryttare.

Så just när detta oväntade händer måste du kunna stoppa, och sen se till att det inte händer igen med hjälp av träning

Precis. Fulstoppet kan behövas för att du över huvud taget ha en chans att träna hästen nästa dag...
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Det du beskriver låter väldigt tekniskt, inte alls så som jag är "skolad", hästar är inga maskiner.

Jag är inte skolad enligt den svenska "tävlingsinriktade" westernskolan, utan den amerikanska, californiska traditionen, som är en bruksinriktad "skola". Enligt den läran så visar man hästen att man vill spinna, så spinner den alldeles av sig själv....så du förstår att jag vänder inte min häst på det sätt som du beskriver alls, utan jag ber helt enkelt hästen vända (det finns en dialog mellan oss och den är inte mekanisk) och då vänder den, sen så länge jag sitter kvar i denna vändning så fortsätter hästen runt, runt, runt....då blir det en spinn....

....kommunikationen har jag med hästen via mitt säte och en tygel i taget principen.....
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Fast ni vrider och vänder då på allting, jag har uttryckligen sagt, och säger det igen, att det enda man kan vara helt säker på när man hanterar/rider hästar är att dom kommer att reagera som dom flyktdjur dom är. Därför måste dom förberedas, förberdelsen handlar inte om att man måste träna på ALLT som kan hända, utan att i största allmänhet visa hästen att den inte behöver ÖVERREAGERA varje gång den blir rädd eller osäker, då har man en tillräckligt bra grund att bygga vidare på, sen om man låter bli att slita och dra i dom också så fort dom reagear så slipper man problemet med hästar som sticker i sken med sina ryttare...
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Påstår absolut inte att hästar är maskiner. Långt därifrån!
Hjälper är ju de signaler vi ger som talar om för hästen vad vi vill att den ska göra. Vikten är också en hjälp.


Och hjälper används oavsett inriktning!

Börjar tro att du har din egen lilla skola?
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Det du beskriver låter väldigt tekniskt, inte alls så som jag är "skolad", hästar är inga maskiner.

Jag är inte skolad enligt den svenska "tävlingsinriktade" westernskolan, utan den amerikanska, californiska traditionen, som är en bruksinriktad "skola". Enligt den läran så visar man hästen att man vill spinna, så spinner den alldeles av sig själv....så du förstår att jag vänder inte min häst på det sätt som du beskriver alls, utan jag ber helt enkelt hästen vända (det finns en dialog mellan oss och den är inte mekanisk) och då vänder den, sen så länge jag sitter kvar i denna vändning så fortsätter hästen runt, runt, runt....då blir det en spinn....

....kommunikationen har jag med hästen via mitt säte och en tygel i taget principen.....

fick det till hästpratare nu, antagligen för att jag inte förstår. Du får gärna förklara annorlunda (absolut inte menat illa mot dig, utan jag förstod helt enkelt inte). :) Jag har alltid varit intresserad i hantering, ridningen brister det för mig. Min häst har som sagt stuckit en till två gånger, annars är hon oerhört trygg häst för att bara ha varit hanterad och riden i nu snnaart 2 år. Jag tror att de flesta hästar faktiskt någon gång sticker i ren panik, hur gör du då om du har fara och färde framför dig? Låter du den springa mot faran eller stoppar du den?
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

KL

Oj, vilken diskussion!
Hade ors bara varit att dra allt man orkar i ena tygeln hade man inte behövt lära in det först på stor yta i avspänt läge. Det är absolut en nödbroms som används på hästar som sticker där normal ridning inte fungerar. Men det ska inte ske i obalans eller genom att sättas på hasorna.

Det funkar klart sämre på hästar som rids enbart med ledande tygeltag och inte för neckreining, dvs går bort från tygeln. Följer de tygeln enbart så kommer de hamna i obalans. Lär man in att de ska hålla manken i balans/inte luta sig på ngt inner fram genom neckreining-tygeltag så ramlar de inte på inner fram och ramlar då inte in i obalans och ramlar ännu mer i sidled.
Tar man då i inner tygel så ska hästen böja halsen och skifta vikten utåt om någonting, inte in.
Och Har man i ett oskarpt läge lärt in det så kommer hästen att koppla ors till avslappning. Just iom att man vill få ögat och örat och en tuggning gärna. Dvs nervsystemet har triggats och man lär in nya kopplingar likt kbt-metoder. Repetition, repetition krävs dock.. I oskarpt läge först!
Och man börjar först böja i halt. Jag kör dock uppsuttet. Sen kör man inte stopp för tygeln, utan en spiral tills den blir så långsam att hästen stannar. Man minskar inte vägen mer än farten tål. Men man tänjer på gränsen just för att få liiite saktare. Till slut kommer hästen lugna sig bara man påbörjar spiralen eller ors:et.

Det finns hästar som har ett inlärt problembeteende. Vi människor har genom felhantering skapat det.
Är det en känslig och nipprig sak brukar de faktiskt lära om snabbare/vara lättare att bryta beteendet på. Även om de upplevs som hetare, hoppigare, räddare etc. Men ett kallblod som lärt sig ånga på och dra är ingen barnlek.
Tyvärr fattar inte hästar att de kan skada sig alltid.
Är de dessutom orastade så kan energin ställa till det.
En del har minihagar, rider inte nog mkt och har ingen öppen yta att släppa hästen eller lina dem på. Då kan man få lära ryttaren nödlösningar för att de ska våga börja rida. Sen får man ju försöka övertala dem att fixa hagar, rida mer, justera foder etc etc. Men man kan inte gå och och dömma ut allt på en gång. Då får man aldrig komma igen och kan inte hjälpa hästen iaf.

De flesta hästar kan man dock hantera utan sånt.

Sen är det faktiskt bevisat att rösten är ngt som tar betydligt längre tid att lära in saker via än via kontakt och kroppsspråk.
Det finns inte en häst i världen som ger en annan häst beröm med rösten då den gör rätt. De låter den andra vara.
Jag använder själv rösten dock. Mycket av gammal vana. Men en del individer svarar bra på det. Andra kvittar det för. För mig är det behändigt att kunna styra dem på avstånd med ljud. Men eftergift fungerar alldeles utmärkt enbart om man vill köra den metoden. Och hästar blir absolut inte förnedrade av det.
De kan bli förnedrade både av röst, kroppspråk och likn. Precis som de kan få beröm av kroppen, eftergift etc.

Det är en enorm skillnad på att träna hund eller häst eller katt.
En hund som är uppfödd för vallning har en inneboende vilja att valla. Den blir lycklig av att valla. Kommer den lös kommer den valla oavsett om den är tränad för det eller ej. Den kommer valla hästar eller hundar eller får eller människor på stallplanen. Och vi kan skrika och gorma och skälla. Den kommer VILJA valla iaf. En jakthund kommer jaga om den kommer lös, en fågelhund kommer bära saker etc etc.
En hund kan dessutom urskilja måååånga ord. Jag minns inte studiernas siffror. Men det är många gånger fler än hästarna kan.
En häst som är avlad för dressyr kommer inte börja kuta diagonalslutor i hagen om den kommer lös. Den kommer inte göra galoppiruetter.
En häst måste vi LÄRA att vilja jobba. Iom att den av naturen inte vill arbeta och anstränga sina muskler så ger eftergift en mkt tydlig effekt. Den får vara ifred. Vilket är vad den vill. Med eftergift menar jag att hjälpen upphör, om det så är för hand, skänkel eller sits eller kroppspråk.
En häst vill inte in i trånga utrymmen av naturen. Det är något vi lär dem är ok eller trevligt.

Man kan testa laborera med att förmedla energi till sin häst och vara knäpptyst. Det finns massor med sätt man kan lära sig hålla kroppen och röra sig. Att få som uppgift att hålla käften är otroligt nyttigt för att lära sig sånt. För många pladdrar oavbrutet. De använder rösten som de använder kroppen. Jääävligt luddigt och inte alls time:at till där hästen faktiskt gjorde ngt bra.
Man pratar lika mkt innan i lungnande verkan. Tror att hästen ska förstå den strida ström ord och uppmaningar i samma tonfall som berömmet.
För många funkar därför eftergiftssystemet bättre. De har lättare att vara tydliga då.

Och visst finns hjälper som samverkar. Men i grundstadiet, inlärningsstadiet separerar man dem. Dvs man lär in en i taget. Sen lägger man ihop dem för annan effekt.
Mothållande hjälper är jag dock inget fan av. Eller för mkt. Så lite som möjligt!

Blabla.. känner jag lite. Jag är trött efter lång dag. Men det där är lite mina reflektioner kring ämnet.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Ang din fråga om "lösgörande av nacke" (Den frågan har du inte ställt tidigare).

Tygeltaget i sig är inte lösgörande, enligt detta sätt att se det är det hästen som "lösgör" sig själv via eftergift från ryttaren och den kan därmed behålla en avslappnad nacke, dvs inte streta emot och spänna sig som man ser många hästar göra som aldrig får någon eftergift. Att en häst i början av en inlärningsprocess inte "svarar" direkt är väl inte särskilt konstigt? Har du ridit in någon unghäst nån gång så vet du att du måste lära hästen att följa dina signaler och att den kommer att gå emot först då den inte förstår, sen lär den sig av eftergiften, att följa den...och därmed tygeln...det är egentligen inget konstigt....bara helt naturligt och fungerar lika för alla hästar oavsett inriktning...

Ja, jag utbildar just nu min tredje egenuppfödda häst (den fjärde går i hagen, fyller snart 1 år). Möjligen beror det på att nuvarande hästen är exteriört mycket lämplig som ridhäst, utan några egentliga svagheter. Men hon har faktiskt aldrig "gått emot", som du skriver. Utan från första stund följt vikthjälper och från första stund sökt kontakt. Hennes äldre bror betedde sig på samma trevliga sätt redan från början. Så, nej, alla hästar går inte emot i början. Men det kan nog, förutom exteriöra förutsättningar och ridbarhet, också bero på hur tydlig man är i sin sits, hur mjuk och följsam man är.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Påstår heller inte att du tror att hästar är maskiner, men det du beskriver, så som du beskriver det, låter väldigt mekaniskt, typ dra i den spaken så händer det, dra i den andra spaken så händer det..

Jag är definitivt inte ensam om "min" skola, den har funnits i hundratals år, men vi kanske inte använder samma ord för saker, samma sätt att tänka, samt att vi inte använder "samverkande" hjälper eller "förhållningar"...

Vi lär hästen signalen först, stillastående i vissa lägen, sen en sida en gångart i taget, och det är sätets signal som är primär...tyglar och skänklar är hjälper....dvs något man tar till endast om hästen inte förstår...för att visa, förklara...

Så om jag vill vända, så ber jag min häst vända genom att ändra min sits i sadeln, och då vänder hästen...den följer sätet...men om det inte förstår sätet...under inlärningsprocessen....så kan jag visa vägen med tyglen...och som ytterligare hjälp...läggga till skänkeln på utsidan....men dessa hjälper är inte den egentliga "vändande hjälpen"....utan det är sitsen som talar om för hästen vad jag vill.....och det behövs bara en tygel i taget...eftersom man vänder bara åt ett håll i taget...jag hindrar aldrig en häst från att gå framåt, definitivt inte i en vändning därför ska man inte använda tyglen som du beskriver, där den ena säger vänd och den andra säger stopp...utan om hästen skulle gå framåt istället för åt sidan så fortsätter man bara att visa att man vill vända och visar och visar och visar tills hästen tar ett steg i rätt riktning och korsar fram...sen så får den gå framåt igen ........
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Ja, jag utbildar just nu min tredje egenuppfödda häst (den fjärde går i hagen, fyller snart 1 år). Möjligen beror det på att nuvarande hästen är exteriört mycket lämplig som ridhäst, utan några egentliga svagheter. Men hon har faktiskt aldrig "gått emot", som du skriver. Utan från första stund följt vikthjälper och från första stund sökt kontakt. Hennes äldre bror betedde sig på samma trevliga sätt redan från början. Så, nej, alla hästar går inte emot i början. Men det kan nog, förutom exteriöra förutsättningar och ridbarhet, också bero på hur tydlig man är i sin sits, hur mjuk och följsam man är.

Definitivt, håller helt med dig, du måste ha en oerhört tydlig och följsam sits.

Men inom min "skola" så vill vi ha "lateral flexion" också, alltså böjning i sidled, principen visade på filmen, dvs en avslappnad och flexibel nacke. Vi behöver den böjningen och ställning som tygeln kan hjälpa oss med eftersom hela systemet bygger på att vi jobbar hästen via böjning och sidoförflyttning. Vi använder ju aldrig båda tyglarna samtidigt. Så det kan ju vara ett skäl till att det blir lite mer påtagligt med tygelhjälper i sidled...och "lateral flexion" är det väldigt svårt att lära in med hjälp av sätet...:D
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

solis, du som tycker att det dras nå så hemskt på filmen, vad säger du om att dra och slita tills hästen stannar, eller slå och piska den till lydnad?

Nu ligger jag efter, kanske någon redan svarat på ditt långa inlägg.

Men apropå det du riktar mot mig, vad förväntar du dig att jag ska svara? Att det är OK att slita, dra och piska? Är det den vägen man per automatik tar om man inte förstår din inställning eller inte håller med dig? Är du desperat?

Du får läsa inläggen tydligare också. För ingenstans har jag skrivit att det "dras något alldeles hemskt" i din film. Jag ifrågasätter däremot att du säger att det inte dras alls. För det görs. Och uppenbarligen har även andra sett det.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 103
Senast: Rosett
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 323
Senast: Trassel12
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp