bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Jo, jag läser och det blir lite konstigt när du skriver att om man bara har respekt för hästens natur blablablabla..... så sticker de inte men varför ska du då träna denna hyperflex???, och nu inte bara stilla utan även i alla andra gångarter???:eek:

VAR skriver jag det? Du drar förhastade slutsatser, du vill tjafsa helt enkelt.

Läs mina inlägg igen så inser du nog att jag menar att det behövs mycket mer än ¨så......
 
Senast ändrad:
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Hästhuvud som dras åt sidan med bettringen rätt ut - jag vill nog kalla det för dra. Och det förstår jag iof att man gör i filmen för att få hästen att förstå det de håller på med. Det jag inte får ihop är ditt påstående att det "inte" dras. Du får kanske titta mer noga själv.
Personligen så är jag faktiskt emot att svänga runt hästen på en mindre och mindre volt för att få stopp på den. Om man behöver ta till sådant så behöver den grundläggande förståelsen och lydnaden för ryttarens hjälper tränas mer. Tycker jag.

Sedan apropå ditt svar, och inget försök från mig att vara "bråkig", men jag undrar varför du känner ett sådant behov av att i varje svar till mig påpeka att jag inte är insatt? Det har jag ju själv talat om att jag inte är, sysslar inte med western o dyl. och är däför frågande till vissa metoder. Tycker du det är så märkligt?

Nu skrev du ju faktiskt själv att du inte var insatt. Dina frågor tar jag tyvärr inte så allvarligt på då jag tror att du egentligen vet vad jag pratar om, men bara har bestämt dig för att vara anti.

Angående att dra, vad är dra för dig? Drar man så fort ett tryck uppstår? För mig är att dra, när man tar tygeln och håller kvar helat tiden, men om man tar tygeln, får kontakt och hästen följer med och man sedan släpper, så drar man inte, man visar och förklarar, precis som instruktören gjorde för eleven i filmen som faktist just drog lite för mycket, men det trodde jag du också förstod att det inte var rätt då instruktören gick emellan och sedan visade hur...?
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Jag säger till dig precis som sagt till älgen, att dra och dra och dra är inte ett alternativ för mig.

Hur jag skulle göra i din situation kan jag inte svara på exakt, men rent allmänt sett så skulle jag inte fortsätta att dra och dra och dra, varje gång jag ville galoppera på den sträckan. Först och främst skulle jag sluta galoppera där helt ett tag, sedan bara göra det ibland så att hästen aldrig började förutse ett sånt skeende.

Att jag ser allvarligt på ett sånt problem som du beskriver beror på att jag inte skulle vilja att min hästa la sig till med såna olater nånsin, och jag vill aldrig behöva utöva dragkamp nånsin, när jag tar i tygeln vill jag att hästen alltid, oavsett situation, ska svara med eftergift, när jag ber min häst stanna och/eller sakta av, så vill jag att han ska göra det alltid, oavset situation och inte bara ibland när jag tränar på ridbanan. Hästar skiljer inte på såna saker, då gör inte jag det heller.

Sen tycker jag inte heller att det är OK att ta till våld för att få en häst att göra det jag vill att den ska göra, aldrig någonsin. Jag vill att hästen ska vilja göra det jag vill av egen fri vilja, inte för att jag har rycker och sliter och rappar till den annars.

Men vi kanske har olika mål med vår ridning?

Sen ett annat problem är att en annan häst än dina kanske hade lagt sig till med värre olater, blivit sådan som älgens träningshäst, då hade hästen fått ett helvete sen....inte juste mot hästen tycker jag. Så det är ytterligare en anledning till att jag tycker det är viktigt att man är konsekvent i allt man gör och att man aldrig försöker tvinga en häst.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Upplysningsvis fick hästen det väldigt bra!
Men nu kom det åtminstonde ett svar på vad du hade gjort.....
Du vet inte!

Men kalla mig okunnig var tydligen bättre än att erkänna det svaret?
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Upplysningsvis fick hästen det väldigt bra!
Men nu kom det åtminstonde ett svar på vad du hade gjort.....
Du vet inte!

Men kalla mig okunnig var tydligen bättre än att erkänna det svaret?

Jag tycker du ska läsa inläggen lite mer ingående innan du häver ur dig en massa svammel. Så här skrev jag på ett tidigt stadium, inlägg nr 43.

Att förklara exakt vad som måste göras är ju helt omöjligt så här på ett internetforum, det beror helt på förutsättningarna, vad exakt hästens problem är och hur den svarar på träningen. Man måste helt enkelt vara uppfinningsrik och verkligen försöka sätta sig in i grundproblemet.

Jag betvivlar inte en sekund att din tanke är god, att du vill hästen väl och har gjort vad du har kunnat utifrån dina förutsättningar, men det är inte ett sätt jag skulle använda, jag vill hitta kärnan till problemet som oftast är ett inkonsekvent handhavande från okunniga männsikor, mycket dragande i tyglar och annat onödigt tryck. Det är när man släpper kontrollen och låter hästen få springa om den vill, använder sin kunskap om hur hästen använder sin kropp samt lite psykologi som man kan komma tillrätta med problemet (som ofta är en kombination av felaktigt handhavande och det trauma som hästen upplever pga detta) under ordnade former.

Du har vänt den här diskussionen (oss emellan) till att handla om något annat än det var från början då du påstod att du höll på med one-rein-stop som jag hävdar att du inte gör.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Nu skrev du ju faktiskt själv att du inte var insatt. Dina frågor tar jag tyvärr inte så allvarligt på då jag tror att du egentligen vet vad jag pratar om, men bara har bestämt dig för att vara anti.

Angående att dra, vad är dra för dig? Drar man så fort ett tryck uppstår? För mig är att dra, när man tar tygeln och håller kvar helat tiden, men om man tar tygeln, får kontakt och hästen följer med och man sedan släpper, så drar man inte, man visar och förklarar, precis som instruktören gjorde för eleven i filmen som faktist just drog lite för mycket, men det trodde jag du också förstod att det inte var rätt då instruktören gick emellan och sedan visade hur...?

Jag har inget ljud i datorn och vet ej vad som sägs. Det jag ser är det som du tydligen inte (?) ser, nämligen ett konstant dragande. Och jag förstår inte din koppling till att "lösgöra" nacken på det här lite mer extrema sättet. Dock ser det inte ut som att det blir någon förklaring heller från dig. Anti? Det är verkligen synd att taggarna kommer ut direkt, eller så är det så att man får tolka dina taggiga svar som att du helt enkelt inte vet. Det brukar vara svårt att få några svar från dig och jag lägger ned och accepterar faktum...
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Då läser du inte vad jag skriver, det är därför jag blir konfunderad. Hur detaljerat vill du att jag ska svara? Räcker inte det här?

One-rein-stop är ingen aktiv signal, den säger bara till hästen "slappna av, ta det lugnt och slutligen stanna och stå still". Sätet är neutralt eftersom du inte vill något aktivt.

Det är alltså bara en liten, liten, liten del av helheten...........

Sätets signaler förstår inte hästen av sig själv, man behöver något till sin hjälp, tex tyglarna, därför lär man in tygelsignalerna först, från marken, så kan man använda dom sen när man sitter där uppe och behöver förklara för hästen....

... det som visas på filmen är en del av en inlärningsprocess, det finns mycket mer att lära in utöver detta.......

För det första, filmen visar en inlärningsprocess, dvs det allra allra första stadiet och syftar till att hästen ska förstå tanken...man böjer inte hästen fullt ut alltid, ju högre hastighet, desto mindre böjning...men det trodde jag att ni förstod då jag beskrev just detta senario i ett annat inlägg. Alltså, själva böjningen lärs in på detta sätt på stillastående häst, förstår du skillnaden...? Sen övar man på detta i olika gångarter och hastigheter, böjer in hästen på en volt tills den stannar och DET innebär i praktiken att volten först är stor (=mindre böjning) sedan blir mindre och mindre (=mer och mer böjning). Förstår du principen nu?

Sen måste jag undra om du inte är ifrågasätter för just ifrågasättandet skull här, var i filmen exakt dras det i tygeln? Vad i filmen exakt får dig att missförstå det som klart och tydligt uttalas och visas? Tex vid 27s så säger hon vid "I dont want to pull on the horse, I want her to offer to come around to me" vid 1 min och 2s säger hon det igen "most important is not to pull...".

Så var tycker du att det dras i tygeln, jag menar under en inlärningsprocesss måste man väl ändå förstå att ett visst tryck uppstår innan hästen förstått? Det är ju just därför som man ska lära in själva signalen (för "böja hals" alltså, inte själva stannandet) på stillastående häst, för att slippa "slita" i tygeln sen när det går fortare........själva avsaktningen sedan kommer ju av att hästen själv inser att det är rätt korkat att fortsätta runt, runt, runt, fast ryttarens sits säger sluta, sluta, sluta snurra och stanna i stället........

Om du inte förstår vad jag skriver så kan du väl säga det, inte påstå att jag inte har någon förklaring. Inte konstigt att man undrar om du ifrågasätter bara för att liksom......:cry:

Plus att det du påstår dig se på filmen gör mig än mer konfunderad.....

...och att du säger att du inte har något ljud på datorn är ingen ursäkt, läs mitt citat ovan så ser du att jag citerat vad hon säger på filmen.....
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Ang din fråga om "lösgörande av nacke" (Den frågan har du inte ställt tidigare).

Tygeltaget i sig är inte lösgörande, enligt detta sätt att se det är det hästen som "lösgör" sig själv via eftergift från ryttaren och den kan därmed behålla en avslappnad nacke, dvs inte streta emot och spänna sig som man ser många hästar göra som aldrig får någon eftergift. Att en häst i början av en inlärningsprocess inte "svarar" direkt är väl inte särskilt konstigt? Har du ridit in någon unghäst nån gång så vet du att du måste lära hästen att följa dina signaler och att den kommer att gå emot först då den inte förstår, sen lär den sig av eftergiften, att följa den...och därmed tygeln...det är egentligen inget konstigt....bara helt naturligt och fungerar lika för alla hästar oavsett inriktning...
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

I det läget är det vansinne att försöka hindra, det förstärker bara hästens trauma, utan vi gjorde som så att när hästen ville vända och springa hem så sa vi "ja men visst, va kul, men då springer vi hem på vårt sätt" och innan hästen ens börjat krångla på allvar så styrde vi hemåt, fortsatte i full fart in på ridbanan, väl där blev det många, många varv fortfarande i full fart och sedan full fart tillbaks till problemplatsen där vi stannar och vilar, hästen ska vara riktigt trött här. Sen ber vi hästen gå framåt igen (bort från stallet) om hästen fortfarande krånglar upprepas proceduren, och så håller vi på ända tills hästen inser hur korkat det är och själv väljer att gå fram, bort från stallet. I det läget kanske vi inte går mer än 500 meter, bara för att kolla att hästen är med noterna, sen avslutar vi (sitter av och går brevid) hästen hem
.

En gammal beprövad metod mot en viss typ av skenkulor, fast när jag först hörde talas om den för 40 år sen eller så skulle man spöa hästen ordentligt när den sprang.

Jag skulle aldrig få för mig att straffgaloppera en häst på det här viset, även om jag kunnat utan att behöva korsa vägar under tiden. Men du tycker det är OK, medan att sätta hästen på hasorna i en nödsituation ger den stackaren trauma för livet och förstör relationen människa och häst?
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

.

En gammal beprövad metod mot en viss typ av skenkulor, fast när jag först hörde talas om den för 40 år sen eller så skulle man spöa hästen ordentligt när den sprang.

Jag skulle aldrig få för mig att straffgaloppera en häst på det här viset, även om jag kunnat utan att behöva korsa vägar under tiden. Men du tycker det är OK, medan att sätta hästen på hasorna i en nödsituation ger den stackaren trauma för livet och förstör relationen människa och häst?

Det handlar inte om att straffgaloppera, den vill springa hem, då får den det, men det blir ingen vila där hemma, vila blir det inte förrän den kommer tillbaks dit där den ville vända. Man gör ingenting annat än låter hästen få sin vilja igenom, sen visar man den att det inte är trevligt alls där hemma. Mycket trevligare är det på den plats den själv ville sticka ifrån och man behöver inte ens galoppera. Det räcker med trav, i raskt tempo. Det ska inte vara stress, det ska bara vara jobbigt, fysiskt, precis som det är för en häst som tränas för annat tex.

Varför är tror du att det handlar om att straffa hästen? Vad straffar man den för då? Att den är en häst som reagerar? Att den under lång tid blivit "tränad" till att bete sig som en idiot? Jag skulle aldrig nånsin tänka tanken att jag skulle behöva straffa en häst, finns ingenting att straffa den för.

Sen vad menar du med att jag skulle påstå att en häst skulle få ett trauma enbart pga det faktum att "den sätts på hasorna". Jag hoppas att du förstår att vi pratar om situationer där hästen, av någon annan anledning, blir skärrad. I det läget är det inte juste att dra och slita, för då förstärker man bara den rädsla och flyktinstinkt som redan blivit triggad. Det finns andra sätt att komma till rätta med hästar som dessa, mitt exempel passar inte alla hästar och situationer, det finns ingen universallösning, men det har jag redan förklarat ett antal gånger här.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Ursprungligen postat av ginnies
Jo, jag läser och det blir lite konstigt när du skriver att om man bara har respekt för hästens natur blablablabla..... så sticker de inte men varför ska du då träna denna hyperflex???, och nu inte bara stilla utan även i alla andra gångarter???



VAR skriver jag det? Du drar förhastade slutsatser, du vill tjafsa helt enkelt.

Läs mina inlägg igen så inser du nog att jag menar att det behövs mycket mer än ¨så......


Här har du skrivit det......:angel:

Det handlar om kunskap om hästens natur och om kunskap om hur hästen använder sin kropp, med denna kunskap kan man vinna deras förtroende och respekt så att dom aldrig får något behov av att sticka eller bete sig som idioter. Den kunskapen finns där ute, om man är villig att ta till sig den.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Unghästar går inte emot. man fösöker bara hitta på ett tydligare sätt att göra sig förstådd o genom att berömma.

Fortfarande inte genom att ta/ hålla... tills den ger efter o först då får eftergift.. som enda "berömmet".

Ordet respekt är det många som inte begriper.

Det är stor skillnad på att hota sig till respekt eller att förtjäna den.
Det var många många miljoner som hade respekt för Hitler, men jag skulle föredra att vara Newton
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Och om du läser lite till så inser du att den meningen innebär precis det du av någon anledning inte förstår......
 
Senast ändrad:
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Unghästar går inte emot. man fösöker bara hitta på ett tydligare sätt att göra sig förstådd o genom att berömma.

Fortfarande inte genom att ta/ hålla... tills den ger efter o först då får eftergift.. som enda "berömmet".

Ordet respekt är det många som inte begriper.

Det är stor skillnad på att hota sig till respekt eller att förtjäna den.
Det var många många miljoner som hade respekt för Hitler, men jag skulle föredra att vara Newton

Men ge dig nu, om du ber en människa att vinka med höger hand och denne inte förstår höger/vänster så kanske den provar med vänster hand, då säger du, höger är den andra handen...och så visar du vad du menar.....

DET är precis det det handlar om och det VET DU, blanda inte hitler här är du snäll...honom kan du behålla alldeles för dig själv.....
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Men om dina hästar är skärrade i storsta allmänhet är det kanske inte så bra att låta dem vända och tokgallopera hem från skogen?:idea:
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Men om dina hästar är skärrade i storsta allmänhet är det kanske inte så bra att låta dem vända och tokgallopera hem från skogen?:idea:

Men du, jag förstår att det här handlar om prestige för dig nu, men hästen i fråga var inte ens min.....och sen om du läser vidare bland mina inlägg så förstår du att man inte gör så med alla hästar, bara med dom som har just "det" problemet, och det har inte mina egna hästar... dom har jag tränat själv från början...sen om du läser i inlägg nr 25 så har jag beskrivit hur unga hästar utan "historik" tränas.....
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Till alla er som hackar hej vilt på denna metod med o-r-s, jag blir nyfiken, vad tycker ni älgens metod? Och Summerwinds? Tycker ni att det är bra träningsmetoder för hästar med dom problem som beskrivs?

Kom igen nu, ni har ju sååå mycket att säga om denna harmlösa metod jag beskriver. Jag menar, somliga av er tycker ju det ser såååå hemskt ut när nybörjaren på filmen får kontakt med hästen via tygeln, vad tycker ni då om den "tygelkontakt" i den situaton som älgen och summerwind beskriver. Eller tom spöa hästen för att den inte vill det ni vill.

ginnies, du som tjatar om hyperflexion tex, fast det är en rörelse som utövas vertikalt under ARBETE, medans denna metods rörelse är lika harmlös som om hästen skulle stå och klia sig själv i rumpan, vad har du och säga om ovanstående?

axel, du som tom drar in hitler i diskussionen, vad säger du om älgens och summerwinds metoder?

solis, du som tycker att det dras nå så hemskt på filmen, vad säger du om att dra och slita tills hästen stannar, eller slå och piska den till lydnad?

Jag måste säga att jag blir konfunderad över vilken inställning ni har till hästträning i största allmänhet? Ni lägger så mycket energi på att hacka på något som syftar till att lugna ner och avdramatisera men reagerar ingenting på det som verkligen syftar till att tvinga, hålla emot, straffa och slå. Kan ni inte förtydliga?

Att man som ryttare/hästtränare ibland går över gränsen är inte problemet i sig, det gör alla mer eller mindre, problemet är när man inte ens vill tänka tanken att man har gått över den gränsen, inte ser något fel i det, utan tycker att "nöden har ingen lag" och "det funkar ju för stunden". I en ren nödsituation måste man naturligtvis ta till det som krävs, men sen går man hem och funderar över vad man missat i grunden. Man ber hästen om ursäkt helt enkelt.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Om du hade varit läskunnig från början så hade du insett att nödbroms användes endast i nödsituation . Liksom det jag o andra försökt förklara hela tiden!

Om du i det dagliga arbetet roar dig med att galoppera hem som en tok. Dra runt hästen i tygeln för att lösgjöra nacken och annat svammel säger nog mer om din ridning och hantering.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 103
Senast: Rosett
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 323
Senast: Trassel12
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp