bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Här är en länk till en film och text som jag tycker beskriver one-rein-stop på ett bra och enkelt sätt. Det är alltså inte i första hand en teknik, utan även en mental förberedelse för hästen att fokusera på ryttaren, få/utveckla en flexibel och lösgjord nacke, samtidigt som den "rent tekniskt", i denna position, inte kan "skjuta på" med bakbenen och springa ifrån dig...


En flexibel och lösgjord nacke???, vad är skillnaden mellan detta och hyperflex?
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Om hästen är en ren skogsmulle så har du den med största sannolikhet inte tillräckligt eftergiven i inre sidan för att ens kunna erbjuda korrekt tramp.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

En flexibel och lösgjord nacke???, vad är skillnaden mellan detta och hyperflex?

Skillnaden är att detta inte används för att "arbeta" hästen, det används för att få fokus från hästen och flexibilitet i nacken, samt att hästen ska slappna av, ingenting annat......
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Det är väl en ofantlig skillnad när häste står stilla!

Om man vet ngt om hästar såvet man att halsen används för balansen under rörelse. allt handlar ju om det- att få hästen att stanna för att den inte ska trilla. Då måste den ha lite självbevarelsedrift.

Älgen. Jo men att bara dra utan att veta vad man gör kan gå illa.

som jag ser det så är det hela tiden om att inte acceptera hästen som det flyktdjur den är, men även att den aldrig någonsin får dra på lite- för att... man är livrädd för att inte få stopp på den eller gud bevars ramla av.

Kontrollbehovet styr.

Vem är det som har kontrollbehov egentligen? Den som avleder hästen och får den att själv slappna av och lugna ner sig, eller den som drar i tyglar och trycker in hästens bog för att få stopp?

Hysteriska hästar som är stenhårda i nacken pga okunniga ryttare som anammat just detta, dra och slit framtill, tryck och håll emot i sidled, rusar som galningar när dom "släpps" fria, men får dom springa utan att någon försöker hindra, bara avleda och omdirigera, ja då kommer dom på att dom kanske kan lita på "piloten" så pass att dom kan lugna ner sig och slappna av och börja lyssna istället.......
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Förtydligande

Den teknik som vissa påstår är ORS, den att dra i tygeln tills hästen stannar, är egentligen en teknik att "fälla" hästen, användes bla i krigssituation förr i tiden och används idag tex när man gör filmer där hästar går omkull. Visserligen stannar hästen också, innan den går omkull, men det är inte det tekniken är till för och den bör inte användas av vanliga hobbyryttare alls då den är farlig. Hoppas alla förstår det.

Om man använder O-R-S så som den är tänkt drar man inte i tygeln alls, man lär hästen att följa tygeltaget först och främst, sen använder man det tygeltaget för att visa in hästen på en volt, som blir mindre och mindre och mindre....

.... om hästen är tokstressad och bara rusar, då måste volten vara så stor som den behöver vara för att hästen inte ska tappa balansen, sen låter man hästen rusa på den volten så länge den vill och väntar tills den lugnar ner sig, först därefter gör man volten mindre och mindre, tills hästen stannar. OBS! Detta gäller bara "miljöskadade" hästar

Unghästar som tränas rätt från början börjar aldrig ens att rusa eller sticka, möjligen kan dom rycka till ibland, ta några snabba steg i sidled, eller rusa iväga några steg, men om man ALDRIG drar i tyglarna nånsin eller försöker hindra dom från att reagera så kommer hästen aldrig att ha några behov att sticka, utan den lugnar ner sig själv snabbt och man kan fortsätta ridturen.....

O-R-S är inte en mekanisk teknik i första hand, utan en metod att bearbeta hästens mentala sidor först och främst, få den att börja tänka, lyssna, samarbeta, utan en massa dra och slit och tryck, bara visa, guida och vänta.....sen utnyttjar man den "tekniska" fördelen av att hästen är böjd och inte kan använda kraften från bakbenen till att skjuta på framåt, utan det enda som händer om hästen "skjuter på" är att bakdelen flyttas....
 
Senast ändrad:
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Jag har inga problem med att dra på lite:D

Utan som jag skrev så har jag använt metoden i nödsituationer. (häst på träning för att han var skenbenägen, riktigt sken alltså).

Men många har nog som du säger någon form av farträdsla. Bästa brukar vara att se till att de är ordentligt rastade så kan man gasa på och ha så pass lydig häst att den lyssnar på förhållningar.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Fast nog tycker jag att ryttaren i din film drar ganska så rejält i den vändande tygeln, bettringen står ju rätt ut.

För min del, och tar mig friheten att kalla mig dressyrryttare, så vill jag att hästen följer sätet.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Jag har inga problem med att dra på lite:D

Utan som jag skrev så har jag använt metoden i nödsituationer. (häst på träning för att han var skenbenägen, riktigt sken alltså).

Väldigt dumdristigt av dig, med tanke på att den teknik du använder faktiskt kan leda till att hästen går omkull, förutom det trauma du utsätter hästen för när du drar som en galning i tygeln..........

KL
Sen är det inte minst fånigt att påsta att en metod som utvecklats av cowboysare, som väl är dom ryttare man minst av alla kan påstå är farträdda, är en metod för fegisar. Nu får ni sluta skämta:D

Metoden utövas i förebyggande syfte, av ryttare som känner ansvar för sin hästs välmående och framtida psykiska status, ryttare som helt enkelt inte vill att hästen nånsin ska behöva få några vansinniga traumatiska upplevelser pga dumdristighet. Det är alltså inte för ryttarens skull man förebygger främst, utan för hästens....ni förstår skillnaden i tänket va...:cry:
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Fast nog tycker jag att ryttaren i din film drar ganska så rejält i den vändande tygeln, bettringen står ju rätt ut.

För min del, och tar mig friheten att kalla mig dressyrryttare, så vill jag att hästen följer sätet.

Du är inte insatt i metoden (systemet). One-rein-stop är ingen aktiv signal, den säger bara till hästen "slappna av, ta det lugnt och slutligen stanna och stå still". Sätet är neutralt eftersom du inte vill något aktivt.

Det är alltså bara en liten, liten, liten del av helheten...........
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Du är inte insatt i metoden (systemet). One-rein-stop är ingen aktiv signal, den säger bara till hästen "slappna av, ta det lugnt och slutligen stanna och stå still". Sätet är neutralt eftersom du inte vill något aktivt.

Det är alltså bara en liten, liten, liten del av helheten...........

Sen kan jag tillägga för att det inte ska bli några fler missförstånd eller ogrundad kritik mot metoden eller filmen.

Sätets signaler förstår inte hästen av sig själv, man behöver något till sin hjälp, tex tyglarna, därför lär man in tygelsignalerna först, från marken, så kan man använda dom sen när man sitter där uppe och behöver förklara för hästen....

... det som visas på filmen är en del av en inlärningsprocess, det finns mycket mer att lära in utöver detta.......
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Du är inte insatt i metoden (systemet). One-rein-stop är ingen aktiv signal, den säger bara till hästen "slappna av, ta det lugnt och slutligen stanna och stå still". Sätet är neutralt eftersom du inte vill något aktivt.

Det är alltså bara en liten, liten, liten del av helheten...........

Nej, jag är inte insatt i denna metod alls. Det jag reagerade på är att du skriver att den är till för att hästen avslappnat ska följa tygeln och då slippa ifrån allt vad dra och slita heter. För det jag ser i din film är just "dra". Jag får inte ihop det med det du säger. Hästen ifråga står dessutom blick still. Vad hade hänt under rörelse? full galopp? Om hästen hade haft betydligt mer "nerv"?
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Som jag skrev tidigare så gick vi inte omkull en endaste gång.
man får veta lite vad man sysslar med, liksom...


Och med tanke på vilka situationer den hästen kunde skapa så var en kullridning en piss i havet. Faktiskt att föredra framför att hamna framför en lastbil exempelvis. Tydligen behöver jag förtydliga ytterligare att det användes som NÖDBROMS vid ett FÅTAL tillfällen.


Ett korrekt utfört one rain stop så har hästen inte sitt huvud vridet åt sidan då du låser motsvarande hand mot hästhalsen. Det ger däremot mer styrka att få en häst som bitit tag i bettet och drar att släppa detta, samt att du får en möjlighet att återta kontrollen.

En annan variant kan vara att såga rejält med bettet. Även detta är till för NÖDSITUATIONER!

Inget man sitter och tränar på en stillastående häst i syfte att lösgöra nacken på den.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Nej, jag är inte insatt i denna metod alls. Det jag reagerade på är att du skriver att den är till för att hästen avslappnat ska följa tygeln och då slippa ifrån allt vad dra och slita heter. För det jag ser i din film är just "dra". Jag får inte ihop det med det du säger. Hästen ifråga står dessutom blick still. Vad hade hänt under rörelse? full galopp? Om hästen hade haft betydligt mer "nerv"?

Nej du är inte insatt i metoden alls. För det första, filmen visar en inlärningsprocess, dvs det allra allra första stadiet och syftar till att hästen ska förstå tanken...man böjer inte hästen fullt ut alltid, ju högre hastighet, desto mindre böjning...men det trodde jag att ni förstod då jag beskrev just detta senario i ett annat inlägg. Alltså, själva böjningen lärs in på detta sätt på stillastående häst, förstår du skillnaden...? Sen övar man på detta i olika gångarter och hastigheter, böjer in hästen på en volt tills den stannar och DET innebär i praktiken att volten först är stor (=mindre böjning) sedan blir mindre och mindre (=mer och mer böjning). Förstår du principen nu?

Sen måste jag undra om du inte är ifrågasätter för just ifrågasättandet skull här, var i filmen exakt dras det i tygeln? Vad i filmen exakt får dig att missförstå det som klart och tydligt uttalas och visas? Tex vid 27s så säger hon vid "I dont want to pull on the horse, I want her to offer to come around to me" vid 1 min och 2s säger hon det igen "most important is not to pull...".

Så var tycker du att det dras i tygeln, jag menar under en inlärningsprocesss måste man väl ändå förstå att ett visst tryck uppstår innan hästen förstått? Det är ju just därför som man ska lära in själva signalen (för "böja hals" alltså, inte själva stannandet) på stillastående häst, för att slippa "slita" i tygeln sen när det går fortare........själva avsaktningen sedan kommer ju av att hästen själv inser att det är rätt korkat att fortsätta runt, runt, runt, fast ryttarens sits säger sluta, sluta, sluta snurra och stanna i stället........
 
Senast ändrad:
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Som jag skrev tidigare så gick vi inte omkull en endaste gång.
man får veta lite vad man sysslar med, liksom...


Och med tanke på vilka situationer den hästen kunde skapa så var en kullridning en piss i havet. Faktiskt att föredra framför att hamna framför en lastbil exempelvis. Tydligen behöver jag förtydliga ytterligare att det användes som NÖDBROMS vid ett FÅTAL tillfällen.


Ett korrekt utfört one rain stop så har hästen inte sitt huvud vridet åt sidan då du låser motsvarande hand mot hästhalsen. Det ger däremot mer styrka att få en häst som bitit tag i bettet och drar att släppa detta, samt att du får en möjlighet att återta kontrollen.


En annan variant kan vara att såga rejält med bettet. Även detta är till för NÖDSITUATIONER!

Inget man sitter och tränar på en stillastående häst i syfte att lösgöra nacken på den.

Vi är inte på samma våglängd alls, jag skulle aldrig utsätta en häst för det du beskriver, även om det innebär att jag inte kan ge mig ut på ridturer alls. Jag skulle försöka komma på skälet till att hästen vill dra först och främst, inte ha metoder för att hindra den när den väl bestämt sig......

...men det är inte underligt att hästar vill sticka heller, skulle jag också vilja om jag blev behandlad på det sättet........
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Då hade det inte blivit många ridturer för någon, eftersom hästar är flyktdjur och aldrig kan bli 100% säkra, hur man än gör.

Som älgen har skrivit redan, det handlar om NÖDSITUATIONER. Sen kvittar det om hästen drar för att den är rädd, har överskottsenergi eller är illa uppfostrad. En häst fattar inte att det är farligt att rusa ut på en trafikerad väg, eller ett järnvägsspår, eller rakt in i en flock cyklister...

En annan sak att komma ihåg i sådana här diskussioner är att alla inte sitter på sin egen väluppfostrade välridna häst som de haft sedan den var föl. Många av oss rider andras hästar, en del för att de inte har någon egen, andra har det som sitt jobb. Andra har egen häst som inte är välriden och väluppfostrad som de försöker få ordning på.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Nödbroms finns inte i mitt alfabet.

Det handlar om kunskap om hästens natur och om kunskap om hur hästen använder sin kropp, med denna kunskap kan man vinna deras förtroende och respekt så att dom aldrig får något behov av att sticka eller bete sig som idioter. Den kunskapen finns där ute, om man är villig att ta till sig den.

Det är bara människors okunskap som leder till dessa problem, det är inte hästen som har ett problem helt enkelt och det är människans ansvar att finna lösningen på problemet utan att ta till hårda metoder.

Hästar är av naturen följsamma och samarbetsvilliga, bara man förstår sig på dom, respekterar dom och aldrig utsätter dom för onödiga trauman som tex att använda en nödbroms som orsakar dom än mer stress och obehag i en situation då dom faktiskt verkligen behöver få hjälp att hitta ett lugn...

...så svårt är det faktiskt inte, alla kan lära sig ett trevligare och mer sympatiskt sätt att bemöta en skärrad häst......
 
Senast ändrad:
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Lycka till med att rida gunghästar isf.


Försöker du överhuvudtaget förstå vad man skriver?

Just denna häst kom till mig för att träna bort benägenheten att skena. Och trotts kanske fem nödbromsar så fick jag faktiskt ordning på hästen.
Enligt dig borde han ha fallit död ner eller?

Enligt mig och andra erfarna så är det stor skillnad på att hästen inte svarar på förhållningar till "det brakar åt helvete".

Men eftersom du är så insatt så tala gärna om för en oupplyst hur jag borde lösa dylika problem i fortsättningen. Vem vet jag kan säkert lära mig något.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Lycka till med att rida gunghästar isf.


Försöker du överhuvudtaget förstå vad man skriver?

Just denna häst kom till mig för att träna bort benägenheten att skena. Och trotts kanske fem nödbromsar så fick jag faktiskt ordning på hästen.
Enligt dig borde han ha fallit död ner eller?

Enligt mig och andra erfarna så är det stor skillnad på att hästen inte svarar på förhållningar till "det brakar åt helvete".

Men eftersom du är så insatt så tala gärna om för en oupplyst hur jag borde lösa dylika problem i fortsättningen. Vem vet jag kan säkert lära mig något.

Jag är övertygad om att du tror att du har en fungerande lösning i din nödbroms, men det betyder inte att du har det fullt ut, att hästen har förstått, accepterat och gett dig sitt fulla förtroende. Den har troligtvis bara gett upp, känner sig tvingad pga den kontrollmetod som du utövar iom denna nödbroms. I min värld är inte det en lösning på sikt, det är symptombehandling som en vacker dag kommer att explodera i dina händer.

Vi har nyligen haft ett riktigt projekt här hemma, en häst som "alla" var rädda för, som sprang över folk, hotade och trängdes, bockade, och nockade ryttare ur sadeln, skenade och betedde sig allmänt som en idiot. Den hästen blev den allra roligaste, trevligaste och lugnaste häst man kan tänka sig, då den äntligen blev förstådd.

Det som tidigare krävde hårda tag, slit och drag, skarpa bett och inspänningstyglar till, fungerade inom kort på helt löst hängandes tyglar.

Det handlar om psykologi, på hästars vis, och kunskap om hur hästen rent tekniskt använder sin kropp så att man kan förekomma och planera INNAN det händer, plus en väldig massa humor och tålamod, positivt tänkande, kreativitet och att aldrig aldrig aldrig någonsin försöka hindra eller tvinga, bara guida, visa, förklara och vänta....våga låta hästen få rusa då om den vill det, men under kontrollerade former tex på en volt....stooooor sådan om hästen är tokstressad....tills den lugnar sig och börjar lyssna....innan dess är det ingen ide att ens försöka resonera med den.....utan det är bara att låta den få utöva det den tror att den måste...tills den tröttnar...eller inser att det faktiskt går att lyssna...och svara...för det finns någon som lyssnar tillbaks...då blir dom lugna och lyhörda för att dom VILL och känner sig väl till mods...inte för att dom inte har något annat val......
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Jag är övertygad om att du tror att du har en fungerande lösning i din nödbroms, men det betyder inte att du har det fullt ut, att hästen har förstått, accepterat och gett dig sitt fulla förtroende

:confused: Vem har påstått det? Men både häst och ryttare har överlevt, inga utomstående har drabbats, och man kan fortsätta arbeta med hästen för att bygga vidare på förtroendet.

.våga låta hästen få rusa då om den vill det, men under kontrollerade former tex på en volt

Om man har möjlighet, ja. Och inte är ute i skogen och rider...eller rider längs med en väg för att ta sig mellan stall och lämplig rödterräng...eller befinner sig på en tävlingsplats...

....stooooor sådan om hästen är tokstressad....tills den lugnar sig och börjar lyssna....innan dess är det ingen ide att ens försöka resonera med den

Fast om den är tokstressad är det ändå lättare än om den är ouppfostrad och har fått för vana att dra iväg för att pigga upp tillvaron. Eller, som sagt, den blir skrämd.

rent tekniskt använder sin kropp så att man kan förekomma och planera INNAN det händer

Även om hästen blir skrämd av något helt oväntat? eller får ett tokryck? Ibland har man inte så många meter på sig.

att aldrig aldrig aldrig någonsin försöka hindra eller tvinga, bara guida, visa, förklara och vänta.

Låter bra men är det verkligen praktiskt möjligt i alla lägen? Knappast om hästen går över dig, trycker in dig i väggen, sparkar/stampar med avsikt att träffa eller hugger, i synnerhet om de håller kvar greppet och skakar om dig.

Nej, jag säger inte att man ska använda våld mot hästar annat än i absoluta undantagsfall. Att undvika en olycka är ett sådant tillfälle. Har du en äng eller en lång tom skogsväg att använda för att bromsa gör man naturligtvis det. Men om hästen är på väg i hög fart mot en trafikerad väg ? Och du antingen har skog eller kohagar på båda sidor?
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

:confused: Vem har påstått det? Men både häst och ryttare har överlevt, inga utomstående har drabbats, och man kan fortsätta arbeta med hästen för att bygga vidare på förtroendet.

Vi tänker väldigt olika som du kanske förstår, inga utomstående har drabbats säger du, men hästen har drabbats av en orättvist hårt handhavande, jag förstår helt inte vitsen med att först knäcka förtroendet och sedan försöka bygga vidare på ett svek...vad får det för konsekvenser i ett senare skede i din ridutbildning tror du?

:
Om man har möjlighet, ja. Och inte är ute i skogen och rider...eller rider längs med en väg för att ta sig mellan stall och lämplig rödterräng...eller befinner sig på en tävlingsplats...

Jag ger mig inte iväg ut med en häst som inte inte litar på mig, DET förtroendet måste man ha innan man utsätter hästen för miljöer och situationer som den kan känna sig pressad över.....den måste också svara positivt på mina signaler och vilja lyssna...då behöver jag inte dra och slita, nånsin, och hästen kan få sina ryck, om den har behov av det, utan att sticka...det händer inte mer än så och att den möjligen tar några steg extra...folk verkar så himla rädda för att släppa kontrollen...


:

Fast om den är tokstressad är det ändå lättare än om den är ouppfostrad och har fått för vana att dra iväg för att pigga upp tillvaron. Eller, som sagt, den blir skrämd.

Det spelar ingen roll vad skälet är, om du inte försöker hindra hästen kommer den heller inte ha något behov av att gå emot dig, det är hela poängen. Det plus att hästar, i synnerhet dom som är ouppfostrade, är ganska lata av sig, så när dom inser att det blir ganska jobbigt att "springa runt, runt, runt" och att alternativet, lyssna på mig, är såååååååå mycket trevligare, ja då brukar dom ändra taktik ganska snabbt......


:
Även om hästen blir skrämd av något helt oväntat? eller får ett tokryck? Ibland har man inte så många meter på sig.

Jaa, då när man känner att hästen börjar spänna sig, så ger man den hela tygeln och håller i sig i sadeln och väntar...då händer det oftast ingenting..du vet att det sällan är hästen som skenar, utan hästen reagerar på "något" och ryttaren svarar genom att "ta tag i hästen" som då tänker att "ja jäklar, detta är nog livsfarligt, bäst att dra........" Det är alltså oftast ryttaren som skenar och får tokryck, inte hästen....:D




:
Låter bra men är det verkligen praktiskt möjligt i alla lägen? Knappast om hästen går över dig, trycker in dig i väggen, sparkar/stampar med avsikt att träffa eller hugger, i synnerhet om de håller kvar greppet och skakar om dig.

Det är här kunskapen om hästen röreslemekanik och lite psykologi (på hästars vis) kommer in......


:
Nej, jag säger inte att man ska använda våld mot hästar annat än i absoluta undantagsfall. Att undvika en olycka är ett sådant tillfälle. Har du en äng eller en lång tom skogsväg att använda för att bromsa gör man naturligtvis det. Men om hästen är på väg i hög fart mot en trafikerad väg ? Och du antingen har skog eller kohagar på båda sidor?

I den situation du beskriver har du redan misslyckats, då är det försent och du borde lämna hästryggen fortast möjligt.....detta händer inte bara sådär att hästar skenar okontrollerat med ryttare, då finns det problem som borde uppmärksammats redan på hemmaplan och som också först och främst borde åtgärdas där..........
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 103
Senast: Rosett
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 323
Senast: Trassel12
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp