Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar
Vem har påstått det? Men både häst och ryttare har överlevt, inga utomstående har drabbats, och man kan fortsätta arbeta med hästen för att bygga vidare på förtroendet.
Vi tänker väldigt olika som du kanske förstår, inga utomstående har drabbats säger du, men hästen har drabbats av en orättvist hårt handhavande, jag förstår helt inte vitsen med att först knäcka förtroendet och sedan försöka bygga vidare på ett svek...vad får det för konsekvenser i ett senare skede i din ridutbildning tror du?
:
Om man har möjlighet, ja. Och inte är ute i skogen och rider...eller rider längs med en väg för att ta sig mellan stall och lämplig rödterräng...eller befinner sig på en tävlingsplats...
Jag ger mig inte iväg ut med en häst som inte inte litar på mig, DET förtroendet måste man ha innan man utsätter hästen för miljöer och situationer som den kan känna sig pressad över.....den måste också svara positivt på mina signaler och vilja lyssna...då behöver jag inte dra och slita, nånsin, och hästen kan få sina ryck, om den har behov av det, utan att sticka...det händer inte mer än så och att den möjligen tar några steg extra...folk verkar så himla rädda för att släppa kontrollen...
:
Fast om den är tokstressad är det ändå lättare än om den är ouppfostrad och har fått för vana att dra iväg för att pigga upp tillvaron. Eller, som sagt, den blir skrämd.
Det spelar ingen roll vad skälet är, om du inte försöker hindra hästen kommer den heller inte ha något behov av att gå emot dig, det är hela poängen. Det plus att hästar, i synnerhet dom som är ouppfostrade, är ganska lata av sig, så när dom inser att det blir ganska jobbigt att "springa runt, runt, runt" och att alternativet, lyssna på mig, är såååååååå mycket trevligare, ja då brukar dom ändra taktik ganska snabbt......
:
Även om hästen blir skrämd av något helt oväntat? eller får ett tokryck? Ibland har man inte så många meter på sig.
Jaa, då när man känner att hästen börjar spänna sig, så ger man den hela tygeln och håller i sig i sadeln och väntar...då händer det oftast ingenting..du vet att det sällan är hästen som skenar, utan hästen reagerar på "något" och ryttaren svarar genom att "ta tag i hästen" som då tänker att "ja jäklar, detta är nog livsfarligt, bäst att dra........" Det är alltså oftast ryttaren som skenar och får tokryck, inte hästen....
:
Låter bra men är det verkligen praktiskt möjligt i alla lägen? Knappast om hästen går över dig, trycker in dig i väggen, sparkar/stampar med avsikt att träffa eller hugger, i synnerhet om de håller kvar greppet och skakar om dig.
Det är här kunskapen om hästen röreslemekanik och lite psykologi (på hästars vis) kommer in......
:
Nej, jag säger inte att man ska använda våld mot hästar annat än i absoluta undantagsfall. Att undvika en olycka är ett sådant tillfälle. Har du en äng eller en lång tom skogsväg att använda för att bromsa gör man naturligtvis det. Men om hästen är på väg i hög fart mot en trafikerad väg ? Och du antingen har skog eller kohagar på båda sidor?
I den situation du beskriver har du redan misslyckats, då är det försent och du borde lämna hästryggen fortast möjligt.....detta händer inte bara sådär att hästar skenar okontrollerat med ryttare, då finns det problem som borde uppmärksammats redan på hemmaplan och som också först och främst borde åtgärdas där..........