bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

O R S ingår i tävling som där på Bökeberg.
Dra så mkt du kan o sen bra mkt mer fast den står still.

De tror nog att HF går till på det viset.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Tack men det dagliga arbetet med hästen har jag koll på. Det bestod av mängder av dressyr. Vad jag skulle vilja veta är vad jag istället ska använda som nödbroms i skarpt läge. Hästen kunde dra för att det passerade ett flygplan på höghöjd över ett moln. På båda sidor av vägen är det tät skog. Om en km kommer landsvägen. Vad gör jag?
Hoppa av o ge en morot? Hästen kommer oavsett om jag kastar mig av rusa ut på landsvägen. Styra in bland träden o garanterat slå ihjäl mig?
Jag talar om situationer där du inte har något val!


Fem ca sk nödbromsningar på två år.....dessutom reds han på vanligt tränsbett o utan hjälptyglar så du kan inte gå igång på det heller.
Att låta honom gå endast i hage i två år hade knappast hjälpt heller. Oerhört snäll och fin i all hantering.

Vad hans stöttesten var kom jag fram till på en vecka. Men eftersom mitt uppdrag var att träna bort det så var man tvungen att rida.
Antingen fick man honom att sluta eller så var det korvfabriken.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Du förstår inte, det behövs ingen nödbroms alls.

Att förklara exakt vad som måste göras är ju helt omöjligt så här på ett internetforum, det beror helt på förutsättningarna, vad exakt hästens problem är och hur den svarar på träningen. Man måste helt enkelt vara uppfinningsrik och verkligen försöka sätta sig in i grundproblemet.

Jag betvivlar inte en sekund att din tanke är god, att du vill hästen väl och har gjort vad du har kunnat utifrån dina förutsättningar, men det är inte ett sätt jag skulle använda, jag vill hitta kärnan till problemet som oftast är ett inkonsekvent handhavande från okunniga männsikor, mycket dragande i tyglar och annat onödigt tryck. Det är när man släpper kontrollen och låter hästen få springa om den vill, använder sin kunskap om hur hästen använder sin kropp samt lite psykologi som man kan komma tillrätta med problemet (som ofta är en kombination av felaktigt handhavande och det trauma som hästen upplever pga detta) under ordnade former.

Tex den häst jag pratade om i tidigare inlägg, extrem problemhäst som stegrade, bockade och nockade ryttare, som vände och stack hem när han inte ville gå längre osv. I det läget är det vansinne att försöka hindra, det förstärker bara hästens trauma, utan vi gjorde som så att när hästen ville vända och springa hem så sa vi "ja men visst, va kul, men då springer vi hem på vårt sätt" och innan hästen ens börjat krångla på allvar så styrde vi hemåt, fortsatte i full fart in på ridbanan, väl där blev det många, många varv fortfarande i full fart och sedan full fart tillbaks till problemplatsen där vi stannar och vilar, hästen ska vara riktigt trött här. Sen ber vi hästen gå framåt igen (bort från stallet) om hästen fortfarande krånglar upprepas proceduren, och så håller vi på ända tills hästen inser hur korkat det är och själv väljer att gå fram, bort från stallet. I det läget kanske vi inte går mer än 500 meter, bara för att kolla att hästen är med noterna, sen avslutar vi (sitter av och går brevid) hästen hem.

Grejen är att detta kan inte göras utan att du har vissa grundförutsättningar först, bla det som förklaras och visas på filmen, flexibiletet i nacken och avslappning. DET måste tränas in hemma på stallbacken eller ridbanan först, INNAN man ger sig ut på ridturer öht.

Sen kommer hästen troligtvis att jaga upp sig ändå, men du har då ett verktyg som när du får tillbaks kontakten (som du ju tappar när hästen får psykbryt och beter sig som en idiot) kommer att hjälpa hästen att hitta tillbaks till lugnet och flexibilietet i nacken igen.

Varje träningsmoment, träningspass måste alltid avslutas med detta, du kan förlora lugnet och flexibiliteten här och där för en stund, men det viktiga är att du alltid väntar tills du hittat det igen innan du avslutar, vad det än gäller. Och du får aldrig någonsin dra eller slita i tyglar och försöka tvinga hästen till något, det är ett misslyckande och skapar bara ytterligare trauman som du får lägga till övriga problem.

Om du ägnar 1-2 veckor (eller så lång tid det tar) på detta, fokuserar på kärnproblemet och lägger ner tid och möda på att komma ifrån det, inte tränar på något annat alls under denna period, ja då har du löst problemet i grunden sen och behövs ingen nödbroms. Ditt verktyg är den psykologiska effekten, den där du påminner hästen om att "OK du har dina ideer, men då har jag mina, hur ska vi ha det". Jag lovar det känns tydligt när hästen fattar sitt beslut, och det är en fantastisk känsla, eftersom du inte behöver göra något alls rent tekniskt, hästen ändrar sig själv och fattar ett beslut.

Jag har full förståelse för om man som orutinerad ryttare råkar ut för problem och tar till en sådan nödlösning, men man måste då förstå att det är FEL, fel mot hästen, orättvist att beskylla den för något man skapat själv (eller någon annan människa tidigare). Det saknas något i grunden som man behöver gå tillbaks till, och det är människans ansvar. Man använder helt enkelt inte denna nödbroms som ett träningsverktyg för att komma tillrätta med ett problem, utan det är i sånt fall en nödlösning som man tar till i en situation där man inte har förmåga till något annat, och man inser att det är man själv som har problem och sen går man hem och jobbar med det och ger sig inte ut på ridturer igen förrän man kommit tillrätta med grundproblemet. Det är min uppfattning i frågan helt enkelt. Den kanske är hård, men det är alldeles för många hästar som får lida pga människors tillkortakommanden.
 
Senast ändrad:
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Skillnaden är att detta inte används för att "arbeta" hästen, det används för att få fokus från hästen och flexibilitet i nacken, samt att hästen ska slappna av, ingenting annat......


Ett fokus som kommer från något som i grunden är obehagligt?, och undrar också vad nytta det är med den påstådda lösgjorda nacke när hästen bara har den stillastående?
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Hysteriska hästar som är stenhårda i nacken pga okunniga ryttare som anammat just detta, dra och slit framtill, tryck och håll emot i sidled, rusar som galningar när dom "släpps" fria, men får dom springa utan att någon försöker hindra, bara avleda och omdirigera, ja då kommer dom på att dom kanske kan lita på "piloten" så pass att dom kan lugna ner sig och slappna av och börja lyssna istället.......

Fast den på din film drar rätt bra i bettet, om du menar det är mjukt så börjar man ju undra.....
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Vad hans stöttesten var kom jag fram till på en vecka. Men eftersom mitt uppdrag var att träna bort det så var man tvungen att rida.
Antingen fick man honom att sluta eller så var det korvfabriken.



Det beror på att du inte har kunskap o respekt och inte heller förtroende för hästens natur- inte konstigt att hästen sticker........ *ja, jösses!!!!!*

Jag kan utan vidare inläsa vilken som har bäst och mest erfarenhet, och det är inte du Fiador.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Fast den på din film drar rätt bra i bettet, om du menar det är mjukt så börjar man ju undra.....

Du kan läsa mitt inlägg till solis, där svarade jag på ungefär samma fråga. Sen kanske du ska läsa på lite om hur ett tränsbett inverkar när du tar i tygeln i sidled, kontra båda tyglarna samtidigt, så förstår du kanske hur fånigt ditt resonemang är.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Det beror på att du inte har kunskap o respekt och inte heller förtroende för hästens natur- inte konstigt att hästen sticker........ *ja, jösses!!!!!*

Jag kan utan vidare inläsa vilken som har bäst och mest erfarenhet, och det är inte du Fiador.

Är det en tävling för dig, vem vet bäst? Så utomordentligt fånigt...:D
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Ett fokus som kommer från något som i grunden är obehagligt?, och undrar också vad nytta det är med den påstådda lösgjorda nacke när hästen bara har den stillastående?

Du läser inte inläggen va?

Under inlärningsprocessen så står hästen still, inlärningsprocessen med avseende på "böja hals" eller "lateral flexion" som vi brukar kalla det. Sen när hästen har förstått principen, övas detta en gångart i taget, hur mycket böjning det blir beror på hur fort det går...........
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

O R S ingår i tävling som där på Bökeberg.
Dra så mkt du kan o sen bra mkt mer fast den står still.

De tror nog att HF går till på det viset.

Eller hur, du har ju helt rätt förtsås...:cool:
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Det är ingen tävling nej. Men vad som är utomordentligt fånigt är att argumentera utan att man vet vad man talar om.
Ungefär som att jag som hoppryttare skulle tala om för Kyra Kyrklund hur man bäst lär in piaff...
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Hästhuvud som dras åt sidan med bettringen rätt ut - jag vill nog kalla det för dra. Och det förstår jag iof att man gör i filmen för att få hästen att förstå det de håller på med. Det jag inte får ihop är ditt påstående att det "inte" dras. Du får kanske titta mer noga själv.
Personligen så är jag faktiskt emot att svänga runt hästen på en mindre och mindre volt för att få stopp på den. Om man behöver ta till sådant så behöver den grundläggande förståelsen och lydnaden för ryttarens hjälper tränas mer. Tycker jag.

Sedan apropå ditt svar, och inget försök från mig att vara "bråkig", men jag undrar varför du känner ett sådant behov av att i varje svar till mig påpeka att jag inte är insatt? Det har jag ju själv talat om att jag inte är, sysslar inte med western o dyl. och är däför frågande till vissa metoder. Tycker du det är så märkligt?
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

nej. One rein stop drar inte omkull en häst.

Håller med.

one rein stop är ett utomordentligt bra sätt att få stop på en häst som sticker! :) Hästen springer dit huvudet pekar, drar du det åt sidan så SNUBBLAR hästen över sina ben, aldrig varit med om att dom farit omkull. Då ska du vara väldigt kvick och stark om du lyckas dra omkull hästen när du sitter på ryggen.

När jag rider i repgrimman har jag ingen chans i styrka mot hästen om den får för sig att rusa, så då är detta bästa sättet att få stop :)
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Du har nu vid flera tillfällen dillat om hur orutinerad ryttare jag är...
Vad har du själv för erfarenhet om man får fråga????

Du har heller inte kommit med ett enda konkret förslag vad man bör göra i en sådan situation jag beskrivit. Endast talat om hur FEL JAG gjorde.

Så du sitter alltså på 174 cm ånglok utan några som helst bromsfunktioner.....om en km kommer landsvägen ( det går fort att avverka i den hastigheten) på sida av vägen har du tät skog där knappt hästen kommer emellan, än mindre med en sadel och ryttare.
VAD GÖR DU?

Svammel om att inte rida hästen innan man fått förtroende för den?
TÖRS du inte?


Ditt förslag om att låta en häst som vägrar gå fram på uteritter galoppera hem är i min värld totalt uteslutet och skulle knappast tolereras av de som hade lämnat en dylik häst på korrigering heller.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Du frågade...

Vad jag skulle vilja veta är vad jag istället ska använda som nödbroms i skarpt läge. Hästen kunde dra för att det passerade ett flygplan på höghöjd över ett moln. På båda sidor av vägen är det tät skog. Om en km kommer landsvägen. Vad gör jag?
Hoppa av o ge en morot?

...och du fick ett svar....:crazy:

Jag tänker inte som dig, för mig handlar det inte om prestige alls, var och en följer sitt eget huvud, MEN, du försöker övertyga mig om att det inte finns något annat val än att dra och slita, då säger jag att det finns det visst, det är bara den egna förmågan som sätter gränsen. Du säger att du pysslar med one-rein-stop, jag säger nej, för den metoden handlar inte om kontroll eller att mekaniskt försöka hindra hästen från att fly....DÄRFÖR förklarade jag något lite tydligare.
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Det är nu några år sedan jag hade en valack e Irco Marco som jag red dagligen. Egen uppfödning, själv ridit in honom. Han gick LA dressyr och 1.30 hoppning (gick så småningom svår hoppning med en annan ryttare då han var för stark för mig). I alla fall denna häst var STARK! Han var ju välutbildad men vid skogsritterna - ca 2 gånger i veckan - så brukade vi galoppera hemåt på en ganska lång raksträcka på jättefin skogsväg. Jag visste att jag var tvungen att sakta av till skritt en bit innan denna raksträcka tog slut eftersom det var ett smalt gatt i slutänden. Alltså var jag tvungen att få stopp på honom i god tid. Vi började alltid i en lugn trevlig galopp men han smygökade alltid och plötsligt, tyckte man i alla fall, gick det VÄLDIGT fort!
Det enda som fungerade då var att låsa ena handen vid mankammen och ta upprepade kraftiga tag med den andra för att få honom att lyssna. Och det gjorde han också och vi saktade lugnt av. Jag märkte aldrig någonsin att han fick några som helst psykiska men av att jag gjorde så och han blev inte heller hård i munnen. Visst, jag kunde kanske låtit bli att galoppera just där men det var en så underbar skogsväg så det hade varit synd att inte utnyttja den. Vad jag vill ha sagt är att någon gång måste man ta till lite hårdare tag för att få hästarna att lyssna. Speciellt om det är en nödsituation.
Jag har ett gammalt sto som har varit helt underbar att rida, inte mycket tävlad men var utbildad till MB dressyr och hoppade fantastiskt. Förresten en syster till ovannämnda valack. Innan jag hade min paddock så red jag ute i hagen och en dag som unghäst fick hon för sig att hon skulle mot stallet. Varenda gång jag närmade mig stallet så kastade hon sig och bockade och for. Jag gick på henne rejält med skänkel och spö och vi hade en strid säkert i 15-20 minuter men jag vann och sedan dess har hon aldrig någonsin gjort något försök att hävda sin egen vilja under ridning. Så det var obehagligt under denna strid men sedan behövde man aldrig mer någonsin korrigera henne. Är det inte bättre då att ta till lite hårdare metoder en eller kanske några gånger för att korrigera ett beteende än att hålla på och traggla med sådant i åravis och att det går illa för hästen till sist för att ingen kan rida den? Vill bara nämna att stoet jag talar om är nu 21 år och har aldrig varit halt eller skadad och går nu här hemma och njuter sitt otium.

A
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Du läser inte inläggen va?

Under inlärningsprocessen så står hästen still, inlärningsprocessen med avseende på "böja hals" eller "lateral flexion" som vi brukar kalla det. Sen när hästen har förstått principen, övas detta en gångart i taget, hur mycket böjning det blir beror på hur fort det går...........

Jo, jag läser och det blir lite konstigt när du skriver att om man bara har respekt för hästens natur blablablabla..... så sticker de inte men varför ska du då träna denna hyperflex???, och nu inte bara stilla utan även i alla andra gångarter???:eek:
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Du har nu vid flera tillfällen dillat om hur orutinerad ryttare jag är...
Vad har du själv för erfarenhet om man får fråga????

Du har heller inte kommit med ett enda konkret förslag vad man bör göra i en sådan situation jag beskrivit. Endast talat om hur FEL JAG gjorde.

Så du sitter alltså på 174 cm ånglok utan några som helst bromsfunktioner.....om en km kommer landsvägen ( det går fort att avverka i den hastigheten) på sida av vägen har du tät skog där knappt hästen kommer emellan, än mindre med en sadel och ryttare.
VAD GÖR DU?

Svammel om att inte rida hästen innan man fått förtroende för den?
TÖRS du inte?


Ditt förslag om att låta en häst som vägrar gå fram på uteritter galoppera hem är i min värld totalt uteslutet och skulle knappast tolereras av de som hade lämnat en dylik häst på korrigering heller.

Ja du ser ju själv, nu har du gjort det till en prestigesak:crazy:

Korrigering?? Ja du ser:crazy: Det är inte hästen som behöver korrigeras, kom ihåg det.

Sen har jag gett dig ett konkret förslag (läs igenom mina inlägg), det handlar inte om teknik, utan om psykologi, hur man gör för att övertyga hästen om att det är bättre att lyssna och följa, än att streta emot och försöka sticka. Exakt vad, vilken övning, vilken teknik, som måste användas för stunden kan man inte sitta här och gissa sig till.

MEN ett av dom tekniska verktygen (one-rein-stop) har du bla i länken jag lade samt i övriga inlägg där jag förklarat hur det går till. Alltså inte det som du påstår att du utöver.

Så EXAKT vad jag skulle göra med en häst som din kan jag omöjligt säga här, utan att ha träffat hästen och sett hur den tidigare blivit riden/hanterad.

Jag skulle tex fundera över:

Hur gör ni/du (till vardags) när ni/du vill att hästen ska stanna? Drar ni/du i båda tyglarna då?

Hur gör ni/du när/om hästen rycker till (till vardags och inte i en paniksituation för det har du ju redan förklarat hur du gör), drar du/ni i båda tyglarna då?

Hur gör du/ni när ni ber hästen gå fram och den går fram lite fortare än det var tänkt, drar du/ni i båda tyglarna då?

Problemet är alltså (ofta) inte enbart ett problem i vissa situationer, tex när hästen blir skrämd, utan problemet är oftast mycket mer grundläggande och inarbetat än så men det är först när det händer något som det blir uppenbart för då klarar inte ryttaren av att hålla hästen längre.

Hur det förhåller sig i ditt fall kan jag omöjligt veta utan att ha sett er irl, jag resonerar utifrån det du skriver och även i almmäna ordalag hur JAG skulle har gjort, och vad jag definitivt inte hade gjort......

Sen om du tar det som kritik, ja då är jag ledsen, men jag kommer inte att ändra mitt sätt att träna hästar för att du ska må bra.........
 
Sv: bakdelsvändning från marken och andra ledarskapsövningar

Är det en tävling för dig, vem vet bäst? Så utomordentligt fånigt...:D

Fånigt???, ja det får stå för dig men fåniga skriverier tycker jag ska uppmärksammas så inte alla som inte kan så mycket går på vad skit som helst-som det du nyss skrev.:grin:
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 103
Senast: Rosett
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 323
Senast: Trassel12
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp