Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skillnaden är att detta inte används för att "arbeta" hästen, det används för att få fokus från hästen och flexibilitet i nacken, samt att hästen ska slappna av, ingenting annat......
Hysteriska hästar som är stenhårda i nacken pga okunniga ryttare som anammat just detta, dra och slit framtill, tryck och håll emot i sidled, rusar som galningar när dom "släpps" fria, men får dom springa utan att någon försöker hindra, bara avleda och omdirigera, ja då kommer dom på att dom kanske kan lita på "piloten" så pass att dom kan lugna ner sig och slappna av och börja lyssna istället.......
Vad hans stöttesten var kom jag fram till på en vecka. Men eftersom mitt uppdrag var att träna bort det så var man tvungen att rida.
Antingen fick man honom att sluta eller så var det korvfabriken.
Fast den på din film drar rätt bra i bettet, om du menar det är mjukt så börjar man ju undra.....
Det beror på att du inte har kunskap o respekt och inte heller förtroende för hästens natur- inte konstigt att hästen sticker........ *ja, jösses!!!!!*
Jag kan utan vidare inläsa vilken som har bäst och mest erfarenhet, och det är inte du Fiador.
Ett fokus som kommer från något som i grunden är obehagligt?, och undrar också vad nytta det är med den påstådda lösgjorda nacke när hästen bara har den stillastående?
nej. One rein stop drar inte omkull en häst.One rain stop är det som cowboys använder sig av för att dra omkull hästarna i filmer.
O R S ingår i tävling som där på Bökeberg.
Dra så mkt du kan o sen bra mkt mer fast den står still.
De tror nog att HF går till på det viset.
nej. One rein stop drar inte omkull en häst.
Håller med.
one rein stop är ett utomordentligt bra sätt att få stop på en häst som sticker! Hästen springer dit huvudet pekar, drar du det åt sidan så SNUBBLAR hästen över sina ben, aldrig varit med om att dom farit omkull. Då ska du vara väldigt kvick och stark om du lyckas dra omkull hästen när du sitter på ryggen.
När jag rider i repgrimman har jag ingen chans i styrka mot hästen om den får för sig att rusa, så då är detta bästa sättet att få stop
Vad jag skulle vilja veta är vad jag istället ska använda som nödbroms i skarpt läge. Hästen kunde dra för att det passerade ett flygplan på höghöjd över ett moln. På båda sidor av vägen är det tät skog. Om en km kommer landsvägen. Vad gör jag?
Hoppa av o ge en morot?
Du läser inte inläggen va?
Under inlärningsprocessen så står hästen still, inlärningsprocessen med avseende på "böja hals" eller "lateral flexion" som vi brukar kalla det. Sen när hästen har förstått principen, övas detta en gångart i taget, hur mycket böjning det blir beror på hur fort det går...........
Du har nu vid flera tillfällen dillat om hur orutinerad ryttare jag är...
Vad har du själv för erfarenhet om man får fråga????
Du har heller inte kommit med ett enda konkret förslag vad man bör göra i en sådan situation jag beskrivit. Endast talat om hur FEL JAG gjorde.
Så du sitter alltså på 174 cm ånglok utan några som helst bromsfunktioner.....om en km kommer landsvägen ( det går fort att avverka i den hastigheten) på sida av vägen har du tät skog där knappt hästen kommer emellan, än mindre med en sadel och ryttare.
VAD GÖR DU?
Svammel om att inte rida hästen innan man fått förtroende för den?
TÖRS du inte?
Ditt förslag om att låta en häst som vägrar gå fram på uteritter galoppera hem är i min värld totalt uteslutet och skulle knappast tolereras av de som hade lämnat en dylik häst på korrigering heller.
Är det en tävling för dig, vem vet bäst? Så utomordentligt fånigt...