Bada hästen i kallt vatten?! :O

Sv: Bada hästen i kallt vatten?! :O

när man ryktar dom stimulerar man väl fettkörtlarna ? hästen päls ska väl vara fet för att inte regnet ska komma in till skinnet ?

Men fet smuts klibbar i hop allt underifrån! De vill man ha bort, sen att jag inte borstar varje dag för att behålla de naturliga fetterna är en annan sak :) sen har hon regntäcke när det är som värst :)

Ett envist rykte har levt i stallen där jag har stått att hästar som duschas efter arbete i kallt vatten kan få korsförlamning.. finns det någon sanning i det?

Ha en trevlig kväll!
Är inte helt säker, men om man skrittar hästen torr+ har nått ulltäcke på meddans man skrittar så borde det väl vara lugnt?
Täck hur du själv fungerar, om du tränar+duschar kallt för att sedan ta på dig kläder och promenera dig halv-varm igen, så blir du inte speciellt stel...!
Inte jag i alla fall:D
(Hade bara kallvatten på landstället, inte kul efter joggingrundor!)

Nej korsförlamning orsakas av helt andra saker.
PL

Okidoki...

Lite Trådkapning....

Läste faktiskt i en annan tråd ang Klippning av hästar som också är aktuell just nu på Hästvård att man där också hävdar att man inte ska låta hästar som (jag antar) har haft korsförlamning bli kalla... Stämmer det då? Eller är det också en myt som har blivit regel?

Är inte helt säker, men om man skrittar hästen torr+ har nått ulltäcke på meddans man skrittar så borde det väl vara lugnt?
Täck hur du själv fungerar, om du tränar+duschar kallt för att sedan ta på dig kläder och promenera dig halv-varm igen, så blir du inte speciellt stel...!
Inte jag i alla fall:D
(Hade bara kallvatten på landstället, inte kul efter joggingrundor!)

Nej, du har säkert rätt... men jag skulle däremot nog inte uppskatta en kalldusch efter träningspass... vattnet i vårt stall är verkligen iskallt... :)

*kl*

jag duschade min nya fröken häromveckan i kallt vatten. hade då haft henne några dagar. ställer henne utaför stallet å börjar spola börjar med benen å sen en rejäl spolning med mycket vatten över halsen å där sadeln ligger. sist rumpan. fram med svamp å medel.. fick nått som jag itne kommer ihåpg namnet på men vet rekommenderade det.. hon hade fått ngn form av svampinfektion i huden efter en lång resa..och en del stress..

här står hon alltså lös med grimskaftet hängande. men hon gick inte iväg tänkte inte ens tanken så såååå hemskt kan hon itne tyckt de va..

medel på svampen å löddra in.. sen på med slangen igen. å spola av hästen.. av med de överflödiga vattenet, sen snabbt på med fleece (stavning) å sen vandrade vi iväg så att hon fick röra på sig. var hemma igen efter 20 min då böt vi täcke för att hon inte skulle bli ett endaste kall. hon fick mat å stå inne... å inte har hon tagit skada av det.. då är hon ändå en känslig fröken.

Jag brukar fylla en dunk med varmvatten, och så tvättar jag lite i taget, så jag vet att jag har tillräckligt att skölja med. Funkar bra för mig.

Aldrig att jag hade badat en häst i kallvatten. Hur kan men ens komma på tanken??

Samma här alltså...inte vet jag heller om det skulle vara skadligt på något sätt. Men bara tanken...:eek:

Nej, skulle aldrig göra det!

kl.

Nu e det ju kanske vi människor som e lite kännsliga för att duscha kallt. Tänk på alla ft hästar som efter 30 hinder i terrängen blir nerkylda med kallvatten, just för att minska skaderisken. Nu badar jag inte mina hästar alltför ofta för jag är för lat, men dom ser då inte speciellt lidande ut när jag gör det.... i kallvatten.

Sen måste jag bara tillägga att varmvatten inte heller löser fettet i pälsen det gör "tvålen".

Fast när man tvättar bör det vara varmt för att få lite bättre verkan- antar att man vill att den ska bli ren:D.

Att skölja av den snabbt klarar de av- även om de tyckr att det inte är skönt:eek:
Håll till på en solig plats o rappa på lite.

Är det kallare än nu kan man tvätta en del i taget o täcka den blöta.

Jag tvättar av hästen efter ridning med varmt vatten o tar bara ben o svans -om det är kallt.

Mina visar tydligt vad de tycker om kallvatten:bump:. Har aldrig använt det- förutom under värmeböljan i somras- för att svalka.

Samma här alltså...inte vet jag heller om det skulle vara skadligt på något sätt. Men bara tanken...:eek:

Nej, skulle aldrig göra det!

Inte jag heller. Skulle inte kunna se pålle i ögonen efter det...;)

Tror dock inte heller att det är skadligt. Är det däremot en ung häst kan ju en tråkig badupplevelse leda till att de inte blir så pigga på att bada i framtiden.

Ne det e klart att värmen kanske hjälper till liiite, men kontentan av det hela e väl att man behöver tvål:D

Mina reagerar faktiskt inte över kallvatten, men sen så badar jag ju dom inte när det e kallt för det är onödigt (finns ju täcken att använda vintertid) sen så lyckas jag alltid blöta ner hela mig och det blir så tråkigt då:p

Ja de som tycker att det är SÅ hemskt att spola en häst med kallvatten förmänskligar hästen.
PL

*kl*
Kanske lite OT men...
Vad fasen är det för porslinshästar egentligen?
Om ni tränar hårt på vintern, och hästen blir genomsvettig, väljer ni hellre att lägga på ett varmt täcke på svetten för att hålla hästen varm? (jo, för duscha kallt vill man itne som människa, men mysa in sigi svett är bättre... eller?)
Känns som att dagens hästar blir så överompysslade så det skriker om det!
Skydd i hagen, skydd när man rider, MINST 2 täcken när det är under -1, annars fryser min helklippta häst...!

(OBS! inte menat just till er i den här tråden, blev bara tvungen att häva ut mig vad jag anser efter att ha läst diverse trådar här på senaste tiden! :D )

Man kan ju svampa av om man e smart och inte har ett sånt där gosigt stall som håller minst 16 grader varmt på vintern:angel:

Sen kan man sätta på sin häst två duntäcken och benskydd så att den inte fryser:devil:

Hästen blir inte genomsvettig på vintern eftersom man klipper en häst med mkt päls- just därför.
Sen finns det varmvatten i de flesta stallarna- nuförtiden.

hästar som är vana vid att bli spolade som om det vore en bil kanske vänjer sig vid tortyren:grin:

Ja de som tycker att det är SÅ hemskt att spola en häst med kallvatten förmänskligar hästen.
PL

Delvis knapplån

Jag tror inte heller att hädten blir skadad eller får men av att duschas kallt, men samtidigt har de ju faktiskt en (visserligen marginellt, men ändå) HÖGRE kroppstemperatur än vi i sig själva, vilket jag tycker säger att det inte borde vara direkt behagligt för dem? Samtliga hästar jag har haft har trivts fint med att bli ljummet duschade, men om man någon gång råkat få på kallvatten i stället har de reagerat och inte sett lika glada ut längre. Jag upplever att de tar det betydligt sämre än vad de gör att vara ute i regn, till exempel. Kallvatten är ju dessutom ganska rejält kallt - vårt ligger på runt 7 grader, till skillnad t ex mot att bada i en sjö eller spola hästen med SVALT vatten på runt 20 grader.

Att kyla benen är ju en annan sak, där utsöndras ju inte mkt värme ändå, ochc samma sakt att kyla ner hästen efter extrem ansträngning (t ex fälttävlans OS i Hong Kong).

Och som sagt, jag tror inte heller att hästarna tar skada av det, men inte 17 kan det vara helt lyckat heller? Särskilt inte om det är en häst med känslig muskulatur, eller en häst som nyss arbetat och blivit varm.

Du kan ju fråga långdistans ryttarna. När jag tävlade långritt samt tränade hästen för det blev det slangen de flesta dagarna. Ingen tillgång till varmt vatten, hästen vart därefter avtorkad med skrapa och ett svettäcke på om det var kallt ute. Har aldrig haft några problem med korsförlamning.
Varför vill man ha bort allt fett i hästens päls. Den är ju där för att skydda hästen, det kan ju lida till hudproblem i stället och det är ju inte så bra.

Du kan väl knappast påstå att det är bra för musklerna att bli utsatta för iskallt vatten? Även om korsförlamning kanske inte är en risk så är det ju verkligen inte bra för nyligen ansträngda, varma muskler att få sig en kalldusch.

Delvis knapplån

Nu handlade ju tråden om att bada en häst i kallvatten, inte spola av den efter träning. Jag har badat min häst i kallvatten. Hon tyckte inte det var skönt men hon protesterade inte så mycket, knep bara lite när jag spolade rumpan :p Jag kände mig lite taskig, men hade hon verkligen inte gillat det kunde jag slutat innan shampot.

Visst badar jag hellre i varmvatten... Men jag tror inte de tar skada av kallvatten. Min gjorde inte det ialla fall.

När det gäller spola kallvatten efter träning vet jag inte riktigt vad jag tycker och tror faktiskt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 610
Senast: Ceta
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 757
Senast: lizzie
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 381
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka