Bada hästen i kallt vatten?! :O

Sv: Bada hästen i kallt vatten?! :O

Axel: Jag skulle inte kalla det för tortyr att spola av hästen. (svampar alltid av själv på vintern, spolar dock inte, då det mest blir skogsmys:) )
Tortyr, skulle väl (hoppas ingen gör så här!!) vara att ställa rida ett hårt pass, inte skritta av, spla hästen läääänge i kallvatten för att sedan låta den stå i typ spolspiltan utan svett-täcke(eller liknande) över natten för att torka, DET skulle jag nog likna vid tortyr...
Men att spola av, dra av det värsta med svettskrapa, lägg på en fleccetäcke (eller liknande) och promenera hästen torr, njae, låter nog rätt bra i mina öron!

Ravishing: En häst som du skrittat av ordentligt är det ingen fara för musklerna att få kallvatten på, du ska spola bra länge för att musklerna ska ta någon större skada. Men såklart ska man(enligt mig!) gå hästen torr efteråt...

Jag tror inte att vi förmänskligar, snarare "överbeskyddar"...
Om din häst inte gillar kallt vatten, så tvätta henom inte i det :)

Alla häster gillar inte samma saker, fungerar inte på samma sätt..! Det kan nog alla hästmänniskor vara sams om:D

Förmänskliga.
vi dör inte heller av en kalldusch utan vänjer oss nog:D

Senast ändrad:

Hmm vi har 18 hästar i vårat stall som aldrig har visat sitt missnöje i det kalla vattnet. Undra vad det kan bero på??:angel::angel:

Min häst duschas i kallvatten, skulle säkert föredra varmvatten, såklart, men duschar gärna kallt oxå!

KL

Utan att ha läst tråden så har studie gjorts på FT- hästar, kall dusch och deras muskelatur. Det fanns inget som visade att det skadade hästen på något sätt.

Sedan om de föredrog det kalla förtäljer inte historien.:D

Jag tror inte att vi förmänskligar, snarare "överbeskyddar"...
Om din häst inte gillar kallt vatten, så tvätta henom inte i det :)

Alla häster gillar inte samma saker, fungerar inte på samma sätt..! Det kan nog alla hästmänniskor vara sams om:D

På vilket sätt överbeskyddar man sin häst om man försöker undvika att göra saker som hästen uppenbart ogillar?

Håller helt med om att hästar är olika känsliga och "gillar" olika saker.

Jag har nyss varit ute och duschat min häst i sjövatten som vi har kopplat till slangen. Vet inte hur många grader det kan vara, men inte särskilt varmt...
Det han inte gillar är själva ljudet av vatten som rinner, men när jag väl kom igång att blöta honom tyckte han det va skönt. Han godtog till och med att jag sprutade lite försiktigt i ansiktet på han :) Själva hinken med schampo är ju självklart ljummet och skönt, så han tyckte det var bra att bli lite masserad och ren :)
Nu har han fleecetäcke på sig och vi har varit ute på en promenad för att torka lite mer, men han är en islandshäst så han torkar skit sakta pga den täta och (redan) tjocka pälsen.

Men nu är han ren inför tävlingen imorgon :D

Jag brukar ta med mig dunkar och PET-flaskor med varmvatten hemifrån. Flaskorna är jättebra att använda när man sköljer av schampot.
// Linda

Min häst gillar inte varmt eller ljummet vatten, han tycker det är skitläbbigt. Så det kanske är olika.

KL
Jag har märkt att ju varmare hästen är, desto större blir väl kontrasten - känslig t o m för ljummet vatten.

Brukar dock behöva kyla ner hals o bog för att få den snabbare till normal andhämtning- när det är varmt. Skrittar sen av den.

Får då ingen eftersvettning.

*KL*

Kallvatten ärinte skadligt för en häst, däremot kanske man inte måste stå i 2 timmar o tvätta hästen i iskallt vatten men vem gör det. Man skyndar sig väl lite o lägger på täcke sedan.

Det är nog snarare så att hästar är olika, en del hatar kallvatten, en del gillar det, en del hatar att bli badade öht. :grin:

Själv har jag också bara kallvatten i stallet än så länge och badar ofta hästar inför show. Jag brukar dock ta med ett par dunkar varmt och blanda upp i hinkar, sedan spolar jag av allt lödder med slangen (=kallt) och till sist häller jag varmt över hästen mest för att dom gillar det. Ett bad tar max en kvart.

Tidigare delade jag stall med en travtränare och han spolade alltid sina hästar efter träning i iskallt vatten, ett bra tag också och då var dom riktigt varma. Förmodar att han gjorde det för att han ansåg att det var bättre. Efteråt la han på dom massor med filtar. Dom sprang rätt bra också. :idea:

*kl*

Min gamla gick INTE att bada i kallvatten. Hon gick sin väg om det inte var minst ljummet, helst varmt.

Den yngre jag har nu bryr sig inte om temperaturen. Däremot låter jag bli att bada på vintern, speciellt när hon är liten = inte klippt = tar tid att torka.

*kl*
Kanske lite OT men...
Vad fasen är det för porslinshästar egentligen?
Om ni tränar hårt på vintern, och hästen blir genomsvettig, väljer ni hellre att lägga på ett varmt täcke på svetten för att hålla hästen varm? (jo, för duscha kallt vill man itne som människa, men mysa in sigi svett är bättre... eller?)

Ja, jag lägger faktiskt på en häst en täcke om den blvit svettig på vintern. Skulle aldrig falla min in att spola en genomsvettig häst med kallt vatten på vintern.
Nu har vi tillgång till varmt vatten i vårat stall så jag spolar med det isåfall men jag föredrar helst att vänta tills dom är torra och bortsta istället.
Men jag undviker kallt vatten ovanför benen på hästen efter träning oavsett årstid.
Är det en varm sommardag och hyfsat vindstilla och jag inte har ridit så kan jag bada hästarna i kallt vatten, men då lägger jag alltid på en täcke efteråt.

Kalla mig nojig men jag har en häst med ryggproblem (som jag aldrig spolar med kallt vatten) och jag vill inte att den andra ska få problem oxå.

Men normalt sätt andvänder jag bara kallt vatten för att kyla benen.

Det säger sig väl självt att man inte ställer sig och spolar med slangen över rygg och kors på en ryggkänslig häst. Men en häst som inte har besvär får INTE ryggont av kalltvatten i samband med ett bad.
Jag undviker att spola kallvatten över ryggen ö.h.t - däremot kan jag svampa.

ang. hur det går att bada hästen i kallvatten så är det en BEKVÄMLIGHETS fråga för hästen inget annat. Det är inte skönt att bli hastigt nedblött med iskallt vatten om man inte är oerhört varm själv och det är värmebölja eller man jobbat superhårt med kroppen precis innan.
Jag brukar, om det inte finns varmvatten i obegränsad mängd, börja med att blöta igenom hästen med varmt vatten. När vätan trängt igenom pälsen och hästen "vant sig" brukar det gå utmärkt sen att följa upp med kallvatten för genomsköljning.
Om jag bara duschar efter ridning för att hästen blivit svettig och det är varmt ute, brukar jag ha rätt ljummet vatten i början och sen slå på lite svalare vatten när hästen väl är blöt. Det brukar uppskattas.
Jag badar aldrig hästen ö.h.t vintertid, utan spolar bara benen. Jag tycker badningen ökat in absurdum hos folk senaste åren. det tar bort pälsens fettlager och förmåga att hålla värmen rätt mycket att bada och schamponera i tid och otid.

varför skulle man behöva lägga på ett täcke efter att ha duschat den SOMMARTID om det är VARMT? syftet är väl att kyla av den? de fungerar inte som människor.

Senast ändrad:

KL
Hur är det en sån här dag, då det ösregnar? Skulle man kunna utnyttja det? Hästarna är redan blöta, och sköljningen får man hjälp av regnet med.

varför skulle man behöva lägga på ett täcke efter att ha duschat den SOMMARTID om det är VARMT? syftet är väl att kyla av den? de fungerar inte som människor.

Jag gör så helt enkelt om jag har duschat med kallt vatten. jag är inte ute efter nerkyllnigen utan efter en ren häst. Jag föredrar alltid att värma efter kyla och dessutom torkar de fortare. Sen är det inga varma täcken jag lägger på utan täcken med bra uppsuggningsförmåga.
Sen beror det mkt på vilket schampo jag andväner. Andvänder nästan alltid lini-schampo och efter det "ska" man lägga på ett täcke.

Alla gör vi olika och uppenbart är inget av det fel. Jag ser det verkligen inte dom djurplågeri eller ngt att spola hästarna med kallt vatten men jag gör det helst inte på mina. Vad andra gör med sina hästar är upp till dem.

Senast ändrad:

själv så badar jag oxå mina hästar i havet eller en sjö!!!! och det blir på hösten/våren, för det är endast då man får uppehållla sej vid havet iaf!!
skulle jag nu komma på att använda schampo :D så kan jag ju säja att då är det en hingstvisning eller en utställning:D .
har dock funderat på hur hästar i vilt tillstånd (om det finns några kvar i världen:confused:) bär sej åt då dom ska över en fors/bäck , går i o simmar över där det är som varmast????eller väntar tills det är minst 20 grader varmt i vattnet(dom kan ju få stå ganska länge då i canada på vintern :devil:)
nej spola av hästen i kallt vatten du, täcka den och gå den varm så lever den nog tills nästa badning med schampo(som för mej skulle innebära om 10 år).

själv så badar jag oxå mina hästar i havet eller en sjö!!!! och det blir på hösten/våren, för det är endast då man får uppehållla sej vid havet iaf!!
skulle jag nu komma på att använda schampo :D så kan jag ju säja att då är det en hingstvisning eller en utställning:D .
har dock funderat på hur hästar i vilt tillstånd (om det finns några kvar i världen:confused:) bär sej åt då dom ska över en fors/bäck , går i o simmar över där det är som varmast????eller väntar tills det är minst 20 grader varmt i vattnet(dom kan ju få stå ganska länge då i canada på vintern :devil:)
nej spola av hästen i kallt vatten du, täcka den och gå den varm så lever den nog tills nästa badning med schampo(som för mej skulle innebära om 10 år).

Hahaha :D:D Tror inte att lillan vill vänta tills hon är 10 med nästa badning ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 609
Senast: Ceta
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 757
Senast: lizzie
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 381
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka