Bada hästen i kallt vatten?! :O

Fashionistan

Trådstartare
Hej!

Jag tänkte kolla med er hur ni resonerar. Jag tänkte bada Amazing till helgen vid mån av väder! Dags att bada av henne ordentligt med schampo igen och även frisera henne. Men nu är det så att detta stallet bara har kallt vatten att tillgå. Blir dom verkligen rena i bara kallt vatten trots schampo?
O sen känns det som att det inte är speciellt snällt att bada henne i bara kallt vatten, kan ju bara tänka det hur jag hade känt om jag fick göra en totalskrubb i kallvatten! :crazy:

Hur hade ni gjort/gör? *I förra stallet fanns det varmvatten att tillgå*

Sv: Bada hästen i kallt vatten?! :O

Jag hade tagit med mig en vattenkokare hemmifrån och kokat upp vatten som jag sedan hällt i en spann och spätt ut med kallvatten tills det blev lagom varmt. För att få bort det absolut sista skummet hade jag tagit en snabbis med slangen. Så här gjorde iallafall jag i förra stallet där vi heller inte hade varmvatten.

tror inte det är bra att bada dom i kall vatten, har oxå bar gallvatten i stallet än så länge, som jag kan spola av benen på min häst med om det behövs, men brukar annars hämta varmvatten inifrån (kokande) och sen spola i kall vatten så det blir ljummet, gick kanske åt 3 20 liters hinkar med vatten när jag badade mitt varmblod på 156 cm..

Ja det låter bra men saken är den att jag är ju bara inhyrd och jag är inte säker på att de hade velat att jag kokade typ 40 omgångar med vattenkokare! Annars är detta ett toppenråd!

Hon skulle varit äldre, då kunde jag promenerat hem henne de 2 km och badat henne hemma :P

Jag tror bara jag behövde koka 3 kannor. använde en 10 litersspann 3 gånger då. Annars får du skaffa massa termosar och koka hemma. :D

Okey! Ja jag får fundera :P Kallt vatten känns inte snällt alls, speciellt som att jag verkligen skall djupbada henne med både schampo och hexosil eller va de heter *mot fjällande hud* :)

jag är oxå inhyrd ;) men vi får typ låna allting som finns i garaget om vi lämnar tillbaks det, och finns någon tank där med kokande vatten så får ta därifrån.
Tar ju inte så lång tid med vattenkokare :)

Jag kan inte föreställa mig att hästen skulle låta dig totalbada den i kallt vatten... Det slutar kanske med att du står med en löddig häst du inte kan spola av... :crazy:
Nä, koka vatten eller strunta i badet.

Jag kan inte föreställa mig att hästen skulle låta dig totalbada den i kallt vatten... Det slutar kanske med att du står med en löddig häst du inte kan spola av... :crazy:
Nä, koka vatten eller strunta i badet.

Ja det är väl så! Får rusta upp mig med en vattenkokare eller 2 :P Ska ju ha med mig en kompis som kan hjälpa mig :)

Har hon värsta pälsen, eller är speciellt skitig?

Annars är ju faktiskt att rykta det bästa sättet att få en häst ren sas innefrån. Rykta tills det du slår ur skrapan är vitt, då har du garanterat en ren häst. Att shamponera räcker ju egentligen bara tills nästa gång du släpper ut den.

Svansen däremot, burkar jag schmponera.

Jag har också bara kallvatten och jag har då badat dom i det. Dock badar jag dom endast under högsommaren. Leder dom alltid torra. Ingen av hästarna har fått ont i musklerna eller tyckt att det varit läskigt att bada igen.

Hade det varit nu så hade jag nog som andra kokat upp vatten och spätt ut det för att sedan skölja bort det sista med slangen. Man får göra det fort helt enkelt!

Har hon värsta pälsen, eller är speciellt skitig?

Annars är ju faktiskt att rykta det bästa sättet att få en häst ren sas innefrån. Rykta tills det du slår ur skrapan är vitt, då har du garanterat en ren häst. Att shamponera räcker ju egentligen bara tills nästa gång du släpper ut den.

Svansen däremot, burkar jag schmponera.

Hon är smutsig! Ryktar henne också men är fortfarande fet i pälsen! Tänkte göra ett storbad och sen rykta livet ur mig efter det :D

Vidare bekvämt är det nog inte för pollen men skadligt vettetusan. Bara du får henne ordentligt torr igen eftråt så ska det väl inte vara några större bekymmer. Sen behöver man kanske inte duscha i evigheter om nu hästen visar obehag

Okej men jag har ändå bestämt mig för att koka vatten :) Får väl förbereda orentligt innan bara då lillan inte gillar att stå still alltförlänge :p

Hej!

Jag tänkte kolla med er hur ni resonerar. Jag tänkte bada Amazing till helgen vid mån av väder! Dags att bada av henne ordentligt med schampo igen och även frisera henne. Men nu är det så att detta stallet bara har kallt vatten att tillgå. Blir dom verkligen rena i bara kallt vatten trots schampo?
O sen känns det som att det inte är speciellt snällt att bada henne i bara kallt vatten, kan ju bara tänka det hur jag hade känt om jag fick göra en totalskrubb i kallvatten! :crazy:

Hur hade ni gjort/gör? *I förra stallet fanns det varmvatten att tillgå*

Aldrig att jag hade badat en häst i kallvatten. Hur kan men ens komma på tanken??

Ja det låter bra men saken är den att jag är ju bara inhyrd och jag är inte säker på att de hade velat att jag kokade typ 40 omgångar med vattenkokare! Annars är detta ett toppenråd!

Hon skulle varit äldre, då kunde jag promenerat hem henne de 2 km och badat henne hemma :P

Men en häst som är 16 mån klarar att gå 4 km. Dessutom får du inte bort fett i kallvatten.

Senast ändrad:

Nej hästar tar inte skada av att duschas i kallvatten.
PL

Ett envist rykte har levt i stallen där jag har stått att hästar som duschas efter arbete i kallt vatten kan få korsförlamning.. finns det någon sanning i det?

Ha en trevlig kväll!

när man ryktar dom stimulerar man väl fettkörtlarna ? hästen päls ska väl vara fet för att inte regnet ska komma in till skinnet ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 609
Senast: Ceta
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 757
Senast: lizzie
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 381
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka