Avslutningsfraser för mail (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 23)

Om de där vänliga avslutningsfaserna är passivt aggressiva så undrar jag hur en vänlig avslutningsfras är?:confused::confused:
@Krålus
@Sel

Jag tänker att det är självklart att man är vänlig, måste man tydligt betona att man är vänlig så är man kanske inte så vänlig egentligen …
”Vänligen” låter överdrivet vänligt, som om man verkligen vill betona att man är vänlig.

Om jag skriver till nån kundtjänst så brukar jag avsluta med ”mvh” eller ”vänlig hälsning”. Skriver jag till nån jag känner privat eller en brevvän så avslutar jag med ”ta hand om dig”, ”ha det bra, hoppas vi hörs snart” eller ”kram!”.
 
Senast ändrad:
@Krålus
@Sel

Jag tänker att det är självklart att man är vänlig, måste man tydligt betona att man är vänlig så är man kanske inte så vänlig egentligen …
”Vänligen” låter överdrivet vänligt, som om man verkligen vill betona att man är vänlig.

Om jag skriver till nån kundtjänst så brukar jag avsluta med ”mvh” eller ”vänlig hälsning”. Skriver jag till nån jag känner privat eller en brevvän så avslutar jag med ”ta hand om dig”, ”ha det bra, hoppas vi hörs snart” eller ”kram!”.

Fast "vänligen" följer ju en fastställd kutym för mer formell kommunikation. Det blir ju jättesvårt om alla ska göra sin egen tolkning av betydelsen. Formalia är faktiskt bra i många fall, att det finns en standard att hålla sig till.
 
@Krålus
@Sel

Jag tänker att det är självklart att man är vänlig, måste man tydligt betona att man är vänlig så är man kanske inte så vänlig egentligen …
”Vänligen” låter överdrivet vänligt, som om man verkligen vill betona att man är vänlig.

Om jag skriver till nån kundtjänst så brukar jag avsluta med ”mvh” eller ”vänlig hälsning”. Skriver jag till nån jag känner privat eller en brevvän så avslutar jag med ”ta hand om dig”, ”ha det bra, hoppas vi hörs snart” eller ”kram!”.
Speciellt om man har mycket internationella kontakter. Det är ju väldigt ohyfsat att inte skriva best regards eller liknande.
 
Fast "vänligen" följer ju en fastställd kutym för mer formell kommunikation. Det blir ju jättesvårt om alla ska göra sin egen tolkning av betydelsen. Formalia är faktiskt bra i många fall, att det finns en standard att hålla sig till.
Ja, jag är rätt uppmärksam på nyanser så är väl mer en känsla jag får, inte en rak tolkning.
”(Med) vänlig hälsning” och ”vänligen” ger helt olika känslor för mig. Den första är neutral och den andra säger mig att personen av någon anledning behöver betona sin vänlighet.
 
Ja, jag är rätt uppmärksam på nyanser så är väl mer en känsla jag får, inte en rak tolkning.
”(Med) vänlig hälsning” och ”vänligen” ger helt olika känslor för mig. Den första är neutral och den andra säger mig att personen av någon anledning behöver betona sin vänlighet.
Fast hur du tolkar en text är ju helt personligt, det är en helt annan sak att tolka en annan person när man samtalar öga mot öga, då kan du prata om nyanser. :)
 
Ja, jag är rätt uppmärksam på nyanser så är väl mer en känsla jag får, inte en rak tolkning.
”(Med) vänlig hälsning” och ”vänligen” ger helt olika känslor för mig. Den första är neutral och den andra säger mig att personen av någon anledning behöver betona sin vänlighet.
Fast, nej?

Kl jag blir lite irriterad på hela diskussionen. Jag har aldrig ens tänkt att någon skulle smyga in sarkasm och ironi i avslut på mail? Det blir ju jättekonstigt om folk börjar tolka in egna betydelser i helt vanliga, vänliga meningar.
 
Ja, jag är rätt uppmärksam på nyanser så är väl mer en känsla jag får, inte en rak tolkning.
”(Med) vänlig hälsning” och ”vänligen” ger helt olika känslor för mig. Den första är neutral och den andra säger mig att personen av någon anledning behöver betona sin vänlighet.

Dvs endast din känsla. Det är liksom därför vi har ett regelverk när det gäller formell kommunikation.
 
@Krålus
@Sel

Jag tänker att det är självklart att man är vänlig, måste man tydligt betona att man är vänlig så är man kanske inte så vänlig egentligen …
”Vänligen” låter överdrivet vänligt, som om man verkligen vill betona att man är vänlig.

Om jag skriver till nån kundtjänst så brukar jag avsluta med ”mvh” eller ”vänlig hälsning”. Skriver jag till nån jag känner privat eller en brevvän så avslutar jag med ”ta hand om dig”, ”ha det bra, hoppas vi hörs snart” eller ”kram!”.
Fast det är rätt udda att föreställa sig att man ska börja läsa in sådant medvetet betonande av sakinnehåll i standardiserade artighetsfraser. De säger i regel inget annat än att den som skriver följer gängse konventioner för grundläggande artighet. (och i viss mån form om det är en mer formell genre det skrivs inom)
 
Det här med passiv aggressivitet i text och symboler är väldigt intressant (kanske eg. värt en egen tråd!?) - på jobbet informerades jag nyss om att 👍 också är passivt aggressivt :D

(vilket jag iofs håller med om, i viss kontext :angel:)

Tumme upp som eget meddelande signalerar inte direkt passiv aggressivitet för mig, men definitivt passivitet och ointresse (om det inte är väldigt i farten då, jag kan ha överseende om det är en reaktion på typ "jag är två minuter sen".). Avskyr den förbannade tummen och byter ut den som automatisk ikon i alla gruppchattar på Messenger :laugh: Däremot som reaktion på meddelanden i sms, Messenger, Teams etc. är OK.

Vad gäller avslut på mail tycker jag att det mesta är OK ändå. Gillar inte Mvh något vidare, det är lite slött, men annars blir jag sällan förnärmad. Eller ja bara Vh är ännu värre. Vi har en kille på jobbet som avslutar alla mail med Lev väl! vilket är rätt gulligt.
 
Jag har aldrig funderat på om avslutshälsningar kan vara aggressivt menade, jag kanske har missat massor av aggressiva toner 😒.

Jag använder främst Med vänliga hälsningar eller om det är lite halvt informellt bara Hälsningar.

Om det är ännu mindre formellt blir det oftast // *mitt namn*. Jag tror att jag har sett någonstans att man bara ska använda ett snedstreck men jag tycker att två är snyggare.
 
Alltså, om jag svarar i en lång emailkedja som nästan är som en chatt skriver jag inte avslutningshälsningar i varje svar. Det, om något, tycker jag låter krystat. :o

Det gör inte jag heller. Mailar jag någon (första mailet i en konversation) och det inte är till en nära kollega så skriver jag "Med vänlig hälsning". Men om jag senare i samma mailkonversation svarar så skriver jag möjligtvis /Lingon eller inget alls. Det blir som en chatt.
 
Tumme upp som eget meddelande signalerar inte direkt passiv aggressivitet för mig, men definitivt passivitet och ointresse (om det inte är väldigt i farten då, jag kan ha överseende om det är en reaktion på typ "jag är två minuter sen".). Avskyr den förbannade tummen och byter ut den som automatisk ikon i alla gruppchattar på Messenger :laugh: Däremot som reaktion på meddelanden i sms, Messenger, Teams etc. är OK.

Vad gäller avslut på mail tycker jag att det mesta är OK ändå. Gillar inte Mvh något vidare, det är lite slött, men annars blir jag sällan förnärmad. Eller ja bara Vh är ännu värre. Vi har en kille på jobbet som avslutar alla mail med Lev väl! vilket är rätt gulligt.
Enig! Som reaktion ser jag inget märkligt alls, om än möjligtvis lite tråkigt i vissa sammanhang.

Som svar i en konversation sjukt tråkigt men i regel inte så passivt aggressivt. Om det inte är svaret efter en lång utläggning om någons beteende eller känslor - då blir det genast en helt annan betydelse av den där stackars tummen 😅

Roade mig en lugn stund på jobbet att se vilka fraser som använts i mejl här det senaste:

I signatur
Med vänliga hälsningar
Med vänlig hälsning! /<namn>
Vänliga hälsningar
Vänligen
Hälsningar
MVH
/ <namn>

Adderat extra till befintlig signatur eller istället för (t.ex. situationsanpassat)
Hälsar <namn>
Vänligen, <namn>
/ <namn>
Allt gott!
Må gott!
Vi hörs!
Ha en härlig dag! <emoji>
Trevlig helg!
Tack på förhand!


Även ett gäng med endast signatur med kontaktuppgifter, ingen avslutsfras.

Kontentan utifrån tidigare framkomna känslor av olika alternativ - en salig blandning av ovänligt vänliga hälsningar! :D
 

Liknande trådar

Tjatter Stör mig på att jag har det så stökigt jämt. Inte ens när jag har städat blir det bra för andra ser ändå att jag inte klarar av att...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 647
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Chefen skickar ut mail till alla o samlar in pengar till presenter när folk slutar. Men nu ska hen samla in pengar för en kollega har...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 748
Senast: IzeUnicorn
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd att skriva saker man stör sig på :D
99 100 101
Svar
2 013
· Visningar
118 222
Senast: LadySara
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 209
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp