Det MÅSTE ju vara bättre än att vara det passivt
"Med ovänliga hälsningar"
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det MÅSTE ju vara bättre än att vara det passivt
"Med högst likgiltiga hälsningar""Med ovänliga hälsningar"
"Med högst likgiltiga hälsningar"
Vilket ju faktiskt kanske vore det mest sanna i de flesta fall
@KrålusOm de där vänliga avslutningsfaserna är passivt aggressiva så undrar jag hur en vänlig avslutningsfras är?
@Krålus
@Sel
Jag tänker att det är självklart att man är vänlig, måste man tydligt betona att man är vänlig så är man kanske inte så vänlig egentligen …
”Vänligen” låter överdrivet vänligt, som om man verkligen vill betona att man är vänlig.
Om jag skriver till nån kundtjänst så brukar jag avsluta med ”mvh” eller ”vänlig hälsning”. Skriver jag till nån jag känner privat eller en brevvän så avslutar jag med ”ta hand om dig”, ”ha det bra, hoppas vi hörs snart” eller ”kram!”.
Speciellt om man har mycket internationella kontakter. Det är ju väldigt ohyfsat att inte skriva best regards eller liknande.@Krålus
@Sel
Jag tänker att det är självklart att man är vänlig, måste man tydligt betona att man är vänlig så är man kanske inte så vänlig egentligen …
”Vänligen” låter överdrivet vänligt, som om man verkligen vill betona att man är vänlig.
Om jag skriver till nån kundtjänst så brukar jag avsluta med ”mvh” eller ”vänlig hälsning”. Skriver jag till nån jag känner privat eller en brevvän så avslutar jag med ”ta hand om dig”, ”ha det bra, hoppas vi hörs snart” eller ”kram!”.
Ja, jag är rätt uppmärksam på nyanser så är väl mer en känsla jag får, inte en rak tolkning.Fast "vänligen" följer ju en fastställd kutym för mer formell kommunikation. Det blir ju jättesvårt om alla ska göra sin egen tolkning av betydelsen. Formalia är faktiskt bra i många fall, att det finns en standard att hålla sig till.
Fast hur du tolkar en text är ju helt personligt, det är en helt annan sak att tolka en annan person när man samtalar öga mot öga, då kan du prata om nyanser.Ja, jag är rätt uppmärksam på nyanser så är väl mer en känsla jag får, inte en rak tolkning.
”(Med) vänlig hälsning” och ”vänligen” ger helt olika känslor för mig. Den första är neutral och den andra säger mig att personen av någon anledning behöver betona sin vänlighet.
Fast, nej?Ja, jag är rätt uppmärksam på nyanser så är väl mer en känsla jag får, inte en rak tolkning.
”(Med) vänlig hälsning” och ”vänligen” ger helt olika känslor för mig. Den första är neutral och den andra säger mig att personen av någon anledning behöver betona sin vänlighet.
Ja, jag är rätt uppmärksam på nyanser så är väl mer en känsla jag får, inte en rak tolkning.
Fast det är rätt udda att föreställa sig att man ska börja läsa in sådant medvetet betonande av sakinnehåll i standardiserade artighetsfraser. De säger i regel inget annat än att den som skriver följer gängse konventioner för grundläggande artighet. (och i viss mån form om det är en mer formell genre det skrivs inom)@Krålus
@Sel
Det här med passiv aggressivitet i text och symboler är väldigt intressant (kanske eg. värt en egen tråd!?) - på jobbet informerades jag nyss om att också är passivt aggressivt
(vilket jag iofs håller med om, i viss kontext )
Alltså, om jag svarar i en lång emailkedja som nästan är som en chatt skriver jag inte avslutningshälsningar i varje svar. Det, om något, tycker jag låter krystat.
Jag är ju för mer användning av latin så Requiescat in Pace funkar bra
Det skriver jag på riktigt ibland hahaha.Ok, totalt paranoid av senaste diskussionen, kommer köra med "klart slut, varulvstjut" framöver
Enig! Som reaktion ser jag inget märkligt alls, om än möjligtvis lite tråkigt i vissa sammanhang.Tumme upp som eget meddelande signalerar inte direkt passiv aggressivitet för mig, men definitivt passivitet och ointresse (om det inte är väldigt i farten då, jag kan ha överseende om det är en reaktion på typ "jag är två minuter sen".). Avskyr den förbannade tummen och byter ut den som automatisk ikon i alla gruppchattar på Messenger Däremot som reaktion på meddelanden i sms, Messenger, Teams etc. är OK.
Vad gäller avslut på mail tycker jag att det mesta är OK ändå. Gillar inte Mvh något vidare, det är lite slött, men annars blir jag sällan förnärmad. Eller ja bara Vh är ännu värre. Vi har en kille på jobbet som avslutar alla mail med Lev väl! vilket är rätt gulligt.