Avskyr bilar

Sv: Avskyr bilar

Åh nu påminde du mig om något. En dag åkte jag förbi en kärring med en hund som var fet som en soptunna...anledningen var att hon för varje steg dom tog fick hunden en godis......:crazy:

Och nu påminde du mig om den feta goldenhanen på 7 månader som vägde 36 kg. "Han är grov i stommen" - "Nej, han är fet." - "Man känner revbenen ju?" - "Om man mosar in fingrarna en decimeter ja.".. Jösses.

Men herregud vilket tramsande och daltande. Jag har väl aldrig hört på maken!:eek:

Inte konstigt att det tar tid! Fattar du inte att du gör det till en jättegrej att gå i trappan?

Jag kan säga dig att du är bara oschysst mot hunden när du gör så för du gör den bara osäker.
Jaså? Hur kommer det sig då att hunden är hur säker som helst nu? Istället för att tidigare rusa upp av rädsla, tar den det lugnt hela vägen upp? Inte är heller andra trappor något problem längre. Tidigare blev problemet så snart det blev en ny trapp.
Med min teknik tog det några gånger och hunden var lugn uppför trappen, men jag ser hela tiden hur allt mer säker den blir. Hade jag inte haft godiset där hade den stått och darrat längst ner i trappan varenda gång och det är en stor hund. Höggravid som jag är kan jag inte heller då bära upp hunden. Jag tror inte heller på att dra hunden uppför, då gör man hunden illa ju.

Och nu påminde du mig om den feta goldenhanen på 7 månader som vägde 36 kg. "Han är grov i stommen" - "Nej, han är fet." - "Man känner revbenen ju?" - "Om man mosar in fingrarna en decimeter ja.".. Jösses.

Hahaha, exakt den kärde mina föräldrar med när Harley var som tjockast.."Men man känner ju revbenen"..Hm..ja, om man trycker in fingrarna samtidigt som man gnuggar fram och tillbaka ska det nog kännas något hårt därinne..:angel:

Klart den tyr sig till dig, du har ju gjort klart för hunden att vardagliga saker är farligt, bäst att hålla sig hos matte.
Den tyr sig till mig för att även om jag bara är hundvakt åt den så känner den att jag älskar hunden i alla fall. Den vet att jag också kräver saker av den samtidigt som jag kan ge oerhört mycket av mig själv, trots att hunden inte ens är min. Den känner sig uppskattad, vi hittar på roliga saker tillsammans. Vi har kul. När den är duktig får den beröm och godis av mig.

Den hunden jag är hundvakt åt, är absolut inte fet. Ägaren tyckte den var lite för tunn när hon åkte och är bara tacksam ifall jag får med ordinariemat, extra mat och annat upp den lite i hull och det har den fått. Hunden genom ordentlig motion nu har gått från nästan klättrat på väggarna i början till att vara helt lugn inomhus.

Den tyr sig till mig för att även om jag bara är hundvakt åt den så känner den att jag älskar hunden i alla fall. Den vet att jag också kräver saker av den samtidigt som jag kan ge oerhört mycket av mig själv, trots att hunden inte ens är min. Den känner sig uppskattad, vi hittar på roliga saker tillsammans. Vi har kul. När den är duktig får den beröm och godis av mig.

Vet faktiskt inte vad jag ska svara på detta.
Jag har 7 hundar här hemma, inte behöver jag muta med godis för de ska känna trygghet, eller vilja göra roliga saker med mig.

Faktum är att då och då ringer det folk till mig som helt enkelt inte orkar med sina hundar. Har en sån här hemma nu. Han följer mig precis överallt här hemma nu, han sover hos mig, han kelar med mig, går lös på gården med de andra hundarna. Ja han fungerar som vilken hund som helst.
Jag har inte behövt muta och locka med godis, jag har bara varit mig själv och visar att jag är en "ledare" med pondus som man kan lita på.

Nu vill jag egentligen inte skriva sånt här, för är mer att slå sig för bröstet tycker jag, och tala om hur bra man är.
Men nu har du skrivit så hela tiden, hur du lyckats få ordning på hundar. Och jag vill visa att det går utan godis också.
Men spelar inte mig någon roll. Jag tycker du går helt fel väg.

Du skriver också att när "din" hund är duktig får den godis.
Jösses, jag tycker mina är duktiga massor av ggr per dag. jag kan inte ha hela fickorna fulla av godis, och jag vill också att de ska känna det är roligt att vara duktig för matte blir glad då, inte för de ska få godis.
Mina blir glada för en klapp och uppmärksamhet. Sen kan väl de få en godis ibland, men är mer när jag tränar. Inte för de gått i en trappa som de tyckte var konstig.

Eller för att maten finns där? :idea:

Jag föredrar att ha en hund som följer mig för att jag är en kul prick, en dominant ledare som tar initiativ till lek, jobb, sova eller vad det nu kan vara. Inte för att jag har godis i fickan.

Precis :bow:

Jaså? Hur kommer det sig då att hunden är hur säker som helst nu? Istället för att tidigare rusa upp av rädsla, tar den det lugnt hela vägen upp? Inte är heller andra trappor något problem längre. Tidigare blev problemet så snart det blev en ny trapp.
Med min teknik tog det några gånger och hunden var lugn uppför trappen, men jag ser hela tiden hur allt mer säker den blir. Hade jag inte haft godiset där hade den stått och darrat längst ner i trappan varenda gång och det är en stor hund. Höggravid som jag är kan jag inte heller då bära upp hunden. Jag tror inte heller på att dra hunden uppför, då gör man hunden illa ju.

Ja till slut tror jag säkert att det fungerar. Men först har du ju befäst hundens misstänksamhet och sedan har du jobbat utifrån det. Jag garanterar dig att det hade gått mycket snabbare och du hade fått samma resultat om du inte pjoskat.

Ja till slut tror jag säkert att det fungerar. Men först har du ju befäst hundens misstänksamhet och sedan har du jobbat utifrån det. Jag garanterar dig att det hade gått mycket snabbare och du hade fått samma resultat om du inte pjoskat.
Prövade vara hård första gångerna mot den, men den blev bara räddare då, gnällde och darrade! Alltså gick jag över till en mildare metod och fick resultat positivt resultat på några dagar på våran trappuppgång efter att den fick ta sig genom en annan svår trappuppgång hos min mamma några gånger så är nu de flesta som inget ting för den att ta sig genom. Den har slutat stressa utan tar det lugnt och fint. Det är det viktigaste för mig.
Det låter på er här inne som jag typ ger hunden för varje trappsteg eller varje steg den tar, vilken är så fel som det kan bli.

Jag hade tagit hunden och gått.. :o Sedan får hunden välja hur den vill ta sig fram.. dvs gående el släpandes.. Sen skulle jag gå fram och tillbaka bredvid och runt bilen tills hunden slutar att tramsa. Även om det så tar hela dagen. :D

Jag föredrar att ha en hund som följer mig för att jag är en kul prick, en dominant ledare som tar initiativ till lek, jobb, sova eller vad det nu kan vara. Inte för att jag har godis i fickan.

Jag håller med till fullo. Har väldigt sällan med mig godis.. Hunden ska kunna lyssna på mig ändå utan att behöva mutas i tid och otid.
Godis får de typ när de får söka efter det i gräsmattan eller i aktivitetsbollen.. ;)

Prövade vara hård första gångerna mot den, men den blev bara räddare då, gnällde och darrade! Alltså gick jag över till en mildare metod och fick resultat positivt resultat på några dagar på våran trappuppgång efter att den fick ta sig genom en annan svår trappuppgång hos min mamma några gånger så är nu de flesta som inget ting för den att ta sig genom. Den har slutat stressa utan tar det lugnt och fint. Det är det viktigaste för mig.
Det låter på er här inne som jag typ ger hunden för varje trappsteg eller varje steg den tar, vilken är så fel som det kan bli.

Hård? Vart har du fått det ifrån? Varför skulle man vara hård mot en hund som känner obehag? Det har varken jag eller någon annan skrivit. Då har du tolkat det här helt fel. Jag har skrivit att man ska vara oberörd och avdramatiserande, vilket knappast är samma sak som hård.

Tänk att du är ute och går en vanlig promenad med hunden. Då är du knappast hård, eller hur? Du bara går, tar det lugnt, visslar, kollar klockan kanske. Är oberörd helt enkelt.

Okej, oberörd då. Inte bry sig! What ever! Det funkade i alla fall inte, utan jag fick ta till taktik med lockande, mer prat och uppmuntrande att den skulle gå framåt. Den har en viss höjdskräck har jag märkt och det spelar roll för den, plus lite annat med balans osv. Inget fel på den så, den är frisk bara att ägaren förklarade att den har lite problem med balansen ibland.
När jag är ute med hunden så pratar och med den, hela tiden håller kommunikationen öppen. Tillsammans bestämmer vi hur vi ska gå, då hunden har en enorm upptäckarlust och vandringslust. Jag har skrivit i en annan tråd när jag hade lite svårt med all energi, den har lugnat sig nu. Jag har hittat lösningar. Hunden och jag har alltid roligt ihop! :cool:

Det du gör att att ge råd att man ska pjoska och ge godis för få en hund att göra som man vill. Bara för du haft denna hunden som betett sig så här. Men i det stora hela så är du helt fel ute anser jag.
Sen att du gjort så med en hund, ja det må så vara.

Sen låter det på dig som vi andra inte har kul med våra hundar. För det skriver du hela tiden att du har med "din"

Okej, oberörd då. Inte bry sig! What ever! Det funkade i alla fall inte, utan jag fick ta till taktik med lockande, mer prat och uppmuntrande att den skulle gå framåt. Den har en viss höjdskräck har jag märkt och det spelar roll för den, plus lite annat med balans osv. Inget fel på den så, den är frisk bara att ägaren förklarade att den har lite problem med balansen ibland.
När jag är ute med hunden så pratar och med den, hela tiden håller kommunikationen öppen. Tillsammans bestämmer vi hur vi ska gå, då hunden har en enorm upptäckarlust och vandringslust. Jag har skrivit i en annan tråd när jag hade lite svårt med all energi, den har lugnat sig nu. Jag har hittat lösningar. Hunden och jag har alltid roligt ihop! :cool:

Fast nu börjar det hela gå till överdrift. Spär du på mer för du inte får medhåll eller vad?

Det är du som ska bestämma vart ni ska gå, inte du och hunden tillsammans. Du ska inte prata med hunden hela tiden, den ska ha koll på dig.
I mina ögon och i dins hund ögon är du en dålig flockledare som inte kan bestämma något. Den blir osäker just för den får ta saken i egna "händer" själv.
Det är du som flockledare som ska bestämma, är då hunden blir trygg.

Okej, det jag mest vill få fram är att det finns olika vägar till resultat och att man måste anpassa det till de olika individerna. Det är inte bara ett sätt som passar för alla, utan alla individer är olika och behöver olika sätt. Jag försöker vara lyhörd till vad hunden behöver för sätt, det är allt ifrån mitt håll. Det finns tusen sätt att gå tillväga, gäller att hitta det sätt som passar just den individen.
Som ni skriver så kan man tolka det att de aldrig får ha kul eller få godis när de är duktiga osv. Alla tolkar vi olika in i olika ord osv just pga att vi är alla olika och har olika erfarenheter i bagaget.

Senast ändrad:

Fast nu börjar det hela gå till överdrift. Spär du på mer för du inte får medhåll eller vad?

Det är du som ska bestämma vart ni ska gå, inte du och hunden tillsammans. Du ska inte prata med hunden hela tiden, den ska ha koll på dig.
I mina ögon och i dins hund ögon är du en dålig flockledare som inte kan bestämma något. Den blir osäker just för den får ta saken i egna "händer" själv.
Det är du som flockledare som ska bestämma, är då hunden blir trygg.
NEJ, jag skriver inte för att få medhåll.
Okej, så jag är en dålig flockledare, hur kommer sig då att jag på kort tid har skapat ett sådant starkt förtroende mellan hunden och mig, att jag kan trots att ägaren sagt att hunden inte kan vara lös, så kan den på vissa ställen vara det för mig?
Nu är det ju så att hunden är bara tillfälligt hos mig och då kan jag inte träna lika hårt på att hunden ska kunna vara lös överallt, annars hade jag tränat på just det mera.
TS i denna tråd ville ha råd eller tips, jag bara delade med mig av ett sätt. Vi är alla olika och har olika erfarenhet. Jag är ingen nybörjare när det gäller hundar. Jag vet hur jag vill ha dem. Nu är jag hundvakt åt denna och då blir vissa saker lite annorlunda.

Senast ändrad:

Okej, det jag mest vill få fram är att det finns olika vägar till resultat och att man måste anpassa det till de olika individerna. Det är inte bara ett sätt som passar för alla, utan alla individer är olika och behöver olika sätt. Jag försöker vara lyhörd till vad hunden behöver för sätt, det är allt ifrån mitt håll. Det finns tusen sätt att gå tillväga, gäller att hitta det sätt som passar just den individen.
Som ni skriver så kan man tolka det att de aldrig får ha kul eller få godis när de är duktiga osv. Alla tolkar vi olika in i olika ord osv just pga att vi är alla olika och har olika erfarenheter i bagaget.

Nu tolkar du saker som ingen sagt. Flera har skrivit att deras hundar får godis mm. mern jag förstår faktiskt inte varför godis är så viktigt. För mig är det viktigt att hunden vill göra saker med mig för det är kul, inte för den vet att den ska få godis.
Kul? Mina har kul hela dagarna, men utan att jag ska ge godis hit och dit.

Att pjoska med en hund som du gör, gör vilken individ som helst osäker. Sen att du i långa loppet har lyckats, det är väl för du lyckats övertyga hunden till slut. Men som sagt, det tog tid, vilket du sagt själv.
Visst är de olika individer, men de fungerar alla som hundar. Sen kan de ha dålig, bättre eller bra mentalitet. Men i det stora hela fungerar de ungefär lika i sitt "tänkande".

Jag pjoskar inte med hundar! Visst jag ger dem godis, när jag anser att det är läge för det. Det jag kräver av hunden får jag igenom på ett eller annat sätt. Djuren vet att det är ingen idé att tjafsa med mig. Jag vinner alltid!
Just den här hunden behövde det milda behandlingen och kanske lite av pjoskande om man nu ska kalla det för det. Som sagt hunden är inte MIN utan jag är hundvakt. Enligt ägaren skulle hunden ha varit van vid trappor, men första dagarna betedde den sig som den absolut inte visste vad en trapp var och ordentligt rädd att vi bodde ett par våningar upp.
Hunden litar fullständigt på mig och gjorde det också snabbt! Vilket är det viktigaste och få en hund att lita på en, när man inte äger den så.
Jag kan berätta att min mor fick ha hunden ett par dagar, just för att vi hade sedan tidigare en Tallinresa inbokad. Hunden var rädd för hennes trapp för den var annorlunda, stressade och halkade första gången i en sväng. Men den var så glad när min mor sa till den mitt namn att jag kommer. De börja skälla långt innan vi ens hade kommit vid dörren, så glad var den.
Just den här hunden har problem med höjder. Allt jag säger är att man måste anpassa sig och det gör en inte till en dålig ledare.

NEJ, jag skriver inte för att få medhåll.
Okej, så jag är en dålig flockledare, hur kommer sig då att jag på kort tid har skapat ett sådant starkt förtroende mellan hunden och mig, att jag kan trots att ägaren sagt att hunden inte kan vara lös, så kan den på vissa ställen vara det för mig?
Nu är det ju så att hunden är bara tillfälligt hos mig och då kan jag inte träna lika hårt på att hunden ska kunna vara lös överallt, annars hade jag tränat på just det mera.
TS i denna tråd ville ha råd eller tips, jag bara delade med mig av ett sätt. Vi är alla olika och har olika erfarenhet. Jag är ingen nybörjare när det gäller hundar. Jag vet hur jag vill ha dem. Nu är jag hundvakt åt denna och då blir vissa saker lite annorlunda.

Jag tänker inte sitta här och kritisera ditt hundägande och ledarskap i allmänhet, det blir bara löjligt för jag har ingen aning om det. Du är säkert en bra hundägare som älskar din hund och tar väl hand om den och du har säkert en massa kunskap som inte jag har. Ingen är perfekt, långt ifrån jag.

Men just i det här fallet måste jag säga att du är ute och cyklar.

Som jag redan har skrivit till dig ger jag min hund godis när vi exempelvis tränar tävlingslydnad, när jag vill signalera till henne att hon ÄR duktig. (samt godissök, tricks mm) så jag förstår inte var du har fått ifrån att jag aldrig ger godis.

Men jag vill inte signalera till henne att hon är duktig för att hon går förbi en bil, då blir det till en stor grej, förstår du?

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 310
Senast: Hermelin
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 970
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 767
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 822
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka