Avramlingar 2013

KasperTim

Trådstartare
Moderator får gärna flytta tråden om jag lagt den fel :)

Jahapp idag åkte jag av för första gången i år, tog mig vatten över huvudet tror jag ^^ Tänkte ta första galoppen på min unghäst och första gick bra och den andra galoppen tyckte han var lite väl rolig så piloten fick en flygtur :D

Har ni åkt av än? ;)
 
Sv: Avramlingar 2013

Japp. Galoppfattning ute, ponnyn tog ett skutt åt sidan, jag tog ett ännu längre skutt åt sidan och bröt nyckelbenet ... Nu 10 dagar sedan och jag funkar ungefär som vanligt. Skönt att det gick så snabbt.
 
Sv: Avramlingar 2013

Absolut :D en vecka sen, förra tisdagen.
Jag och en kompis skulle rida till ridhuset (ca 10min skrittväg) och möter ett superläskigt fotbollslag som är ute och konditionstränar. Hästarna tvärvänder och hoppar över diket. Jag tappar balansen och smäller rakt ner i asfalten med en duns. Ambulans kommer och nu efter en slätröntgen, en CT och en MR mår jag hyfsat. Inte ridit på en vecka och jag har sån abstinens att jag dör!! ;D
 
Sv: Avramlingar 2013

Inte än. Var dock nära när hästen häromdagen blev så rädd för en soptunna som låg ned
smirk.gif
att hon nästan gick omkull, innan hon kastade sig om och satte av i travartrav hemåt. Själv satt jag där med långa tyglar och var inte alls beredd. Detsamma skedde när hon såg en man med en hund i skogen typ 50 meter fram. Så jag bara väntar på att åka av i ett lerigt dike för att hon får syn på en ekorre 100 meter bort eller något...
 
Sv: Avramlingar 2013

Japp! Red ena unghästen i ridhus tillsammans med andra hästar för första gången. Pålle var ganska spänd och tyckte dom andra hästarna var lite läskiga, men det gick bra. Tills jag skulle galoppera förbi en av dom, som uppehöll sig en bit innanför spåret, och denne då kickar lite och min häst blir livrädd, drar till en tvärnit och skyggar. Jag var helt oförberedd och hade inte en chans att sitta kvar! :p
 
Sv: Avramlingar 2013

Jag åkte av min 15 åriga valack som jag haft i 12 år för ett par veckor sedan :o

Jag fick för mig att det var vår och struntade i att ta på de broddade bootsen bak (barfota bak, skodd med brodd fram) men kom till ett isigt parti på en skuggig plats men tänkte att om vi tar det försiktigt så går det nog ändå...

Mitt ute på isen (det var kanske 3 meter is vi skulle över) så glider hästens bakben åt varsitt håll och han sätter sig på rumpan. Han sprattlar med bakbenen dock för att komma upp vilket gör att jag glider bakåt trots mina tappra försök att hålla om halsen på honom... Det slutar med att precis när jag glidit av bakåt så kommer han upp på benen. Då står jag med hans rumpa i ansiktet och vi båda är lika förvånade och står helt stilla och glor på varandra och funderade över vad som precis hände!

Tur att ingen såg oss, det måste sett väldigt roligt/fult ut :D

Stackars pålle med en så dålig matte som tar bort brodden för tidigt! Nåja, ingen skada skedd i alla fall och vi fortsatte turen efter att ja ledde honom över den återstående metern av is... :)
 
Sv: Avramlingar 2013

Jag åkte av för ett par veckor sen när jag red ut på min 5-åring barbacka.. Han är stor nordsvensk bruks (160 cm) men snabb när han vänder..
Red ut med sällskap av en till och när Rappe fick syn på något och tvärvände så åkte jag av men hamnade på fötter med tyglarna i handen. (hade faktiskt fegsnöre runt halsen att hålla mig i annars hade jag nog åkt i backen helt).
 
Sv: Avramlingar 2013

Halvt ofrivillgt, halvt frivilligt.

Va ute på en tur i skogen i vintras då en ganska späd gren hängde ut över stigen. Räknade med att jag skulle kunna fösa den framför mig och åt sidan. Döm om min förvåning då den inte gav efter och jag plötsligt låg raklång över hästryggen. Försökte sätta mig upp igen, men fick inse att jag skrattade förmycket för att klara det. Va bara att släppa stigbyglarna och försöka glida av så smidigt som möjligt, landade på fötterna men tappade tyglarna. Som tur va stannade hästen, vände på huvudet och tittade förvånat på mig.
Behöver jag säga att ridsällskapet fick sig ett gott skratt.. :P
 
Sv: Avramlingar 2013

Jodå! Jag for av med dunder och brak härom veckan. Det var under en hoppträning och jag och hästen missförstod varandra en aning. ;)
Först hoppade han igenom hindret en gång och nästa gång var han mer försiktig, så då tog han ett rejält skutt och gjorde någon slags skruv i luften, samtidigt som han sköt rygg = jag befann mig ca 50 cm ovanför sadeln över hindret och landade på hans hals i landningen. Då körde han ner huvudet och jag fortsatte in i väggen. Min käre far var med för ovanlighetens skull och filmade det hela. Jag hann inte ens kravla mig upp innan man hörde ett nöjt: "JA! Jag fick det på film! Man ser preciiiis vad som händer!"
Tack pappa? :p
 
Sv: Avramlingar 2013

och det är inte så att du har lust att dela med dig av filmen? :D

/ Lillagoajag, som gott skrattar åt er alla :D
 
Sv: Avramlingar 2013

Hahaha han säger åtminstone " Ouff " när du trillat :D

kl
Jag har ramlat av en gång. Gav hästen lite väl tilltagen eftergift när vi galopperade över en bom på volt. Resulterade i ett hon började tokbocka och inte såg sig för så vi ( jag var inte den enda som tappade fotfästet sas ) fortsatte rakt in i en 2 meter hög snödriva. Det var ett hål där i flera veckor, hehe.
 
Sv: Avramlingar 2013

Fin häst! "Kul" att din pappa fick det på film i alla fall:p

Jag har hållit mig kvar 2013, dock varit nära ett par ggr:p
 
Sv: Avramlingar 2013

Jag har inte trillat av i år :D, ännu :cautious: ...
Jag började rida in min i januari och han har varit jättesnäll. Men nu har han börjat få upp lite kondis och är ofta väldigt pigg och glad i början av ridpassen. Jag tappade balansen lite för någon vecka sedan när han var helt knäpp och bockade och kickade. Han har dessutom börjats hoppas in nu, andra träningen blir idag...jag känner att första flygturen börjar närma sig :nailbiting:
 
Sv: Avramlingar 2013

Inte än *ta i trä* Fast 2012 ska vi inte prata om, hann nog en bra bit till att bli fullärd ;) och vi i stallet blir skyldiga en BIB- Bag in box varje gång vi ramlar av, kan säga att hela stallgänget samlade ihop tillräckligt för att vi alla skulle bli alkolister om vi avverkat dem! Så jag fick bjudit på en grillning istället :)
 
Sv: Avramlingar 2013

Jupp!

En gång för ca en månad sedan när stallets pensionär skulle få komma ut på motionsrunda; Jag sitter vänd åt en annan ryttare och prisar pållen för att han hållt sig så lugn när det plötsligt säger TJONG och där stod jag på backen halvt i spagat med tyglarna i händerna.
Stenar med lite snö på toppen är satans otyg, det vet väl alla.:angel:

Andra gången för två veckor sedan lite drygt, skulle prova en nyinkommen försäljningshäst och mitt i en kombination drar hästen en tvärnit åt vänster och leker rodeohäst. Jag flög till höger och landade lite olyckligt så att några revben spräcktes+spricka i bröstbenet. Onödig avramling som fortfarande gör förbannat ont även med morfintabletter.:down:
 
Sv: Avramlingar 2013

Jo det var ju alltid något. ;) Synd att han hann stänga av kameran innan han gav i från sig sitt förnöjda tjut om att han fångat det på film!

Got2Be: Lillehästen tackar och bockar (ja, han har vårkänslor :p ). Han tycker också att han är fin!


I övrigt så tänkte jag inte ramla av något mer i år, så det så. :angel:
Oftast så snittar jag ca 1 flygtur/år, vilket brukar vara lagom så jag hinner återhämta mig tills nästa gång. Av någon anledning är jag inte lika smidig och tålig som när jag var några år yngre...
Dessutom tycker jag att fler borde dela med sig av flygfilmer, så jag inte känner mig så ensam om att blotta mig på det där sättet!
 
Sv: Avramlingar 2013

"Misslyckad backflip" med unghäst. Bröt foten.
2013 - värsta avramlingsåret hitills.

(Tyvärr ej filmat, jag hade gärna sett exakt hur jag lyckades bryta foten och inget annat...)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 113
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 816
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 318
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp