Avokado (utbruten från Har ni något sånt där som alla andra har gjort men inte ni?)

Nästan alla mackor man köper ute? En del efterrätter? Smoothies? :)
Mackor köper jag mest på subway 🙈
Annars brukar jag ta en ostfralla eller ev något med brie. Inte sett någon avokado på dom jag valt :)
Vad är det för efterrätter? För mig är efterrätter typ chokladpudding inte grönsaker 🙈
Smoothies har jag aldrig smakat 🙈
 
Det fina med just tacos är ju att alla kan välja precis vad de vill till sin tacos. Även om man är flera och alla inte gillar allt så brukar det alltid finnas något till alla och ingen behöver äta det de inte vill.

Vi har aldrig ätit något med avokado hemma när jag växte upp. Jag är ytterst sällan bortbjuden och äter nästan aldrig på restaurang så om jag skulle råka ut för avokadon måste jag själv aktivt köpa den. Och jag lägger hellre pengar på sånt jag vet att jag gillar än ett osäkert kort. Men det är jag det. Jag är både kräsen och har ätstörningsproblematik i bagaget. Jag förstår att om man gillar mat så kanske man tycker att det är spännande att prova något nytt. För mig är mat mest ett nödvändigt ont och ganska mycket ångestladdat.
Jag känner igen mig precis! :heart Jag åt "ute" på jobbet för någon vecka sedan, de har en restaurang där, men de få gånger jag gjort det har ju varit när det varit något jag gillat enligt veckomenyn. Nu var det någon helstekt karré med ungsrostade potatis osv. Ingen avokado till det. Helt vanliga grönsaker med någon vitlökssås samt till middagen fetaostsås. Inga "konstigheter". Jag valde en sådan dag då jag visste att jag betalade 90 kr för något jag vet att jag gillar och som jag inte gör lika bra själv. Och gissa om det var gott! :)

Jag har lite av matfobi, och har svårt att få något äckligt i munnen så jag har svårt att testa nya smaker. Blir bättre och bättre eftersom jag testar mig fram själv, men är fortfarande känslig och lite kräsen. Lök tex, den råa löken som alltid finns i sallader, förstör ju salladen totalt, så nej, jag köper inte sallad ute. Där är ofta oliver, de är äckliga. För att inte säga att det är någon dressing/vinäger på salladen vilket gör den oätlig.... Man lägger inte pengar på "nya" saker när man ett säkert kort känns tryggare och som att man blir mätt.
 
Nästan alla mackor man köper ute? En del efterrätter? Smoothies? :)
Sånt jag alltså inte äter, smoothies har jag inte förstått poängen med. Mackor gör jag hemma eller köper en fralla på vägen, kanske med ost eller skinka och efterrätter blir det bara hemma och då ytterst sällan.

Det finns människor som inte har råd att äta ute. Och inte har intresse av det heller.
 
Screenshot_20240901_130326_Instagram.jpg
 
Avokado blev ju extremt trendigt kring 2015-2016 någon gång, framförallt bland div. hälsoprofiler och influencers. Dels för att det är en väldigt "Instagrammable" frukt, dels för att den är väldigt näringstät och en bra källa av bl.a. nyttigt fett och fibrer, dels för att den är populär som veganskt alternativ, och dels för att den är så mångsidig tack vare sin konsistens och relativt milda smak. På vissa ställen, inklusive den skotska staden jag bor i, öppnade till och med hela restauranger/caféer som baserade hela sitt utbud kring avokado.

I Sverige har ju t.ex. Espresso House flertalet smörgåsar/sallader med avokado (senast jag tittade i alla fall), och även hamburgerkedjor som t.ex. Max har eller har haft burgare med avokado, så jag tycker nog absolut att det är ett rätt framstående livsmedel även i Sverige även om trenden inte slog fullt lika hårt där som i t.ex. USA, UK och Australien.

Med det sagt är det självklart att man inte ska prova det ifall man inte vill, men det är det nog ingen som motsagt sig tror jag?
 
Avokado blev ju extremt trendigt kring 2015-2016 någon gång, framförallt bland div. hälsoprofiler och influencers. Dels för att det är en väldigt "Instagrammable" frukt, dels för att den är väldigt näringstät och en bra källa av bl.a. nyttigt fett och fibrer, dels för att den är populär som veganskt alternativ, och dels för att den är så mångsidig tack vare sin konsistens och relativt milda smak. På vissa ställen, inklusive den skotska staden jag bor i, öppnade till och med hela restauranger/caféer som baserade hela sitt utbud kring avokado.

I Sverige har ju t.ex. Espresso House flertalet smörgåsar/sallader med avokado (senast jag tittade i alla fall), och även hamburgerkedjor som t.ex. Max har eller har haft burgare med avokado, så jag tycker nog absolut att det är ett rätt framstående livsmedel även i Sverige även om trenden inte slog fullt lika hårt där som i t.ex. USA, UK och Australien.

Med det sagt är det självklart att man inte ska prova det ifall man inte vill, men det är det nog ingen som motsagt sig tror jag?
Då är det kanske inte konstigt att vissa inte ätit det. Jag tex har varit på Espresso House en gång och åt en kanelbulle vid tillfället, det var det liksom. Finner ingen anledning att betala dyrt för att sitta där och äta något. På Max har jag ätit en handfull gånger och då vanliga hamburgare utan något speciellt.

Jag uppfattar inte diskussionen om att prova ifall man inte vill utan mer att det finns en förvåning över att man lyckats undvika det. Som om man gjort ett aktivt val att undvika just det, trots att flera här har skrivit att det inte har skett alls. Lite som att om man har bra ekonomi och är uppvuxen med att äta ute på olika sätt så tar man för givet att det gäller alla och förvånas över att det finns människor som inte har samma möjligheter eller upplevelser. Man är i en privilegierad bubbla och har svårt att förstå att det finns en annan livsstil än den man själv lever i känns det som.
 
Då är det kanske inte konstigt att vissa inte ätit det. Jag tex har varit på Espresso House en gång och åt en kanelbulle vid tillfället, det var det liksom. Finner ingen anledning att betala dyrt för att sitta där och äta något. På Max har jag ätit en handfull gånger och då vanliga hamburgare utan något speciellt.

Jag uppfattar inte diskussionen om att prova ifall man inte vill utan mer att det finns en förvåning över att man lyckats undvika det. Som om man gjort ett aktivt val att undvika just det, trots att flera här har skrivit att det inte har skett alls. Lite som att om man har bra ekonomi och är uppvuxen med att äta ute på olika sätt så tar man för givet att det gäller alla och förvånas över att det finns människor som inte har samma möjligheter eller upplevelser. Man är i en privilegierad bubbla och har svårt att förstå att det finns en annan livsstil än den man själv lever i känns det som.
Håller verkligen med exakt så är min känsla också
 
Jag som har nyfikenhet som främsta drift i livet (åtminstone när det gäller att få något gjort) har öht svårt att ta in att många kanske inte prompt vill testa om de ser något nytt i grönsaksdisken eller liknande? :confused: ;)

Just avokado köper jag inte hem så ofta av miljöskäl, men en perfekt mogen avokado är ju fantastiskt till så många saker! Synd att den är så känslig, rätt dyr, och en miljöbov. :(
 
Har läst att avokado inte räknas som strikt veganskt, då man skeppar mängder med bin för att pollinera dem, bina dör sedan.

Avokado betyder testikel, från aztekernas språk. Har själv testat testikel-frukten men är inte alls förtjust i den.
 
Jag som har nyfikenhet som främsta drift i livet (åtminstone när det gäller att få något gjort) har öht svårt att ta in att många kanske inte prompt vill testa om de ser något nytt i grönsaksdisken eller liknande? :confused: ;)

Just avokado köper jag inte hem så ofta av miljöskäl, men en perfekt mogen avokado är ju fantastiskt till så många saker! Synd att den är så känslig, rätt dyr, och en miljöbov. :(

Jag är väldigt nyfiken men inte när det kommer till mat.
Energidryck och chips däremot! Då jävlar testas allt nytt 😁
 
Mackor köper jag mest på subway 🙈
Annars brukar jag ta en ostfralla eller ev något med brie. Inte sett någon avokado på dom jag valt :)
Vad är det för efterrätter? För mig är efterrätter typ chokladpudding inte grönsaker 🙈
Smoothies har jag aldrig smakat 🙈
Många veganska chokladpuddingar tex är gjorda med Avocado :)
 
Det är för mig inget konstigt att inte ha smakat på allt. Springer jag igenom grönsaksdisken finns det grönsaker jag aldrig smakat tex rädisor.

Hade bara inte skrivit jag har aldrig ätit rädisor i en sån här tråd.

Jag har aldrig ätit på mc Donalds passar mer in :)
Men hur kommer det sig att du inte testat rädisor? Dom är ju väldigt vanliga på tex salladsbuffer?
Avokado är ju en relativ "ny" grönsak i sverige, den var inte särskilt vanlig till vardags på tex 80talet, men rädisor är ju husmanskost typ.
 
Måste vi blama varandra för att någon inte smakat ett specifikt livsmedel? Ingen har vad jag kan se anklagat eller ifrågasatt hur någon har kunnat missa en tv-serie eller en aktivitet eller något annat som framkommit i tråden men just mat i allmänhet och avokadon i synnerhet verkar väcka känslor. Mat kan vara otroligt triggande och jag tog inte ens upp allt jag inte äter men som alla andra verkar gilla i trådstarten för det.

Även om ni älskar avokado så blir ju ingen annan straffad för att någon annan vägrar smaka på en avokado? Varför är avokadon värre än att någon inte sett Vänner?
Fast det är väl inte ett blamande att fråga i ett diskussionsforum? Det är inte så att folk skriver "ni som inte äter avokado är korkade".
 
Jag är väldigt nyfiken men inte när det kommer till mat.
Energidryck och chips däremot! Då jävlar testas allt nytt 😁
Samma här :D

Avokado provsmakade jag en gång på lågstadiet när vi pratade om smak och känsel och sånt. Vi skulle blunda och smaka på bl a Avokado. Det var så fruktansvärt äckligt så jag har inte kunnat äta det igen. Rå potatis är också fruktansvärt vidrigt.
 
Vilken rolig tråd! 😁 Jag ÄLSKAR avokado och skulle gärna köpa det oftare än klimathjärtat tillåter. Tycker dock nästan det är svårt att undvika om man äter vegetariskt/veganskt ute. Och första gångerna jag åt det minns jag att jag tyckte jag det var vämjelikt och liksom för fettigt!

Däremot har jag inget problem att förstå att det är vanligt att aldrig ha smakat det. Uppväxt i södra Norrlands inland hade jag definitivt aldrig sett (knappt hört talas om?) avokado innan jag flyttade utomlands, och även om det är 20+ år sen tror jag verkligen inte att mina föräldrar eller syskon som bor kvar ätit avokado någonsin. Måste kolla nästa gång jag är på besök om det ens finns att köpa! 🤣
 
Fast det är väl inte ett blamande att fråga i ett diskussionsforum? Det är inte så att folk skriver "ni som inte äter avokado är korkade".
Fast att kalla det konstigt att man aldrig blivit serverad avokado är lite blamande tycker jag eftersom det litegrann indikerar att alla går väl på restaurang eller blir bortbjudna på middagar med förrätt

Alla gör faktiskt inte det kanske pga ekonomi kanske pga andra svårigheter

Överlag att indirekt eller direkt kalla människor för konstiga anser jag bör undvikas helt och hållet
 
Jag är mest fascinerad över att det finns människor med så mycket planeringsförmåga och tid att de alltid hinner laga all sin mat själva, och aldrig hamnar i att behöva köpa en färdig macka/sallad/bowl/wrap för att få i sig mat. Gör man det lite då och då krävs det ju nästan en medveten ansträngning för att lyckas undvika att få i sig avokado?

Mvh ostrukturerad
 

Liknande trådar

Tjatter Som rubriken lyder - har ni någon grej som är en sån där "alla andra har gjort det" men inte ni? Nu tänker jag inte stora grejer som att...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
11 746
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
28
· Visningar
1 838
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 412
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 345
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp