Avokado (utbruten från Har ni något sånt där som alla andra har gjort men inte ni?)

Då tycker vi olika! Ser typ knappt hur jag hade kunnat undvika. Petar man bort avokado trots att man inte provat eller har man aldrig stött på en avokado på en lunch, middag, etc?
Instämmer, vi har alltid avokado till tacos och det har de flesta vi känner också.
Avokado lägger till en extra struktur till en sallad ex.

(Nej jag tänker inte tvinga någon till att äta avokado.)
 
Måste ändå säga att jag tycker att det är rätt förvånande att som vuxen aldrig ätit avokado. Ser knappt hur jag skulle kunnat undvika om jag inte mkt aktivt valt bort. Och det fattar jag inte heller varför man skulle göra? Kan ju inte veta om man gillar eller ej i förväg så att säga…
Man kanske inte har ätit just sådan mat det funnits till/i. Inte brukar äta ute/bli bjuden på mat och inte har det i mat själv eftersom man inte är uppvuxen med det? Jag väljer inte aktivt bort den men eftersom jag inte är uppvuxen med den är det ju inget jag själv köper i affären, det är inget aktivt val att köpa. Det finns ju så mycket annat.
 
Måste vi blama varandra för att någon inte smakat ett specifikt livsmedel? Ingen har vad jag kan se anklagat eller ifrågasatt hur någon har kunnat missa en tv-serie eller en aktivitet eller något annat som framkommit i tråden men just mat i allmänhet och avokadon i synnerhet verkar väcka känslor. Mat kan vara otroligt triggande och jag tog inte ens upp allt jag inte äter men som alla andra verkar gilla i trådstarten för det.

Även om ni älskar avokado så blir ju ingen annan straffad för att någon annan vägrar smaka på en avokado? Varför är avokadon värre än att någon inte sett Vänner?
 
Man kanske inte har ätit just sådan mat det funnits till/i. Inte brukar äta ute/bli bjuden på mat och inte har det i mat själv eftersom man inte är uppvuxen med det? Jag väljer inte aktivt bort den men eftersom jag inte är uppvuxen med den är det ju inget jag själv köper i affären, det är inget aktivt val att köpa. Det finns ju så mycket annat.
Absolut! Fattar! Argumenterar inte för att nån ska köpa avokado. Antagligen bra att låta bli ur miljöperspektiv. Tror t.o.m. jag skrev att jag fattar att man själv inte köper. Tycker mest det var intressant att man som vuxen lyckats undvika avokado, tycker inte det bara finns i en särskild typ av mat utan typ överallt. Bara så. Också lite intressant att man väljer bort mat från tallrik som man inte smakat. Men där antar jag att alla olika. :)
 
Beror nog på vad man äter? Första gången jag fick en avokado i mat var inte alls många år sen :)
Men oerhört intetsägande grönsak tycker jag, smakar inget speciellt men kostar som rysk kaviar 😂
Njae, avokado går loss på strax över en hundring kilot och rysk kaviar ligger på en bit över tusenlappen som billigast…..

Men nåt man inser är att man inte kommer att prova 90% av utbudet i livsmedelsaffärerna någon gång alls i livet. Det finns ett enormt utbud av artiklar som man knappt vet vad det är. Så varför köpa något man tycker är intetsägande, även om jag tycker avokado är något alldeles speciellt och inte alls intetsägande?

Idag blir det guacamole vilket är en såndär grej som är svårt att tänka sig inte finnas till tacoserveringen.

Men ute på lokal tycker jag avokado är väldigt vanligt i alla typer av sallader och bowls, så då får man vara aktiv om man helt vill undvika det.
 
Måste vi blama varandra för att någon inte smakat ett specifikt livsmedel? Ingen har vad jag kan se anklagat eller ifrågasatt hur någon har kunnat missa en tv-serie eller en aktivitet eller något annat som framkommit i tråden men just mat i allmänhet och avokadon i synnerhet verkar väcka känslor. Mat kan vara otroligt triggande och jag tog inte ens upp allt jag inte äter men som alla andra verkar gilla i trådstarten för det.

Även om ni älskar avokado så blir ju ingen annan straffad för att någon annan vägrar smaka på en avokado? Varför är avokadon värre än att någon inte sett Vänner?
Exakt
Sluta kalla det konstigt när man inte smakat något
Det är ärligt talat oroligt dålig stil
 
Exakt
Sluta kalla det konstigt när man inte smakat något
Det är ärligt talat oroligt dålig stil

Måste vi blama varandra för att någon inte smakat ett specifikt livsmedel? Ingen har vad jag kan se anklagat eller ifrågasatt hur någon har kunnat missa en tv-serie eller en aktivitet eller något annat som framkommit i tråden men just mat i allmänhet och avokadon i synnerhet verkar väcka känslor. Mat kan vara otroligt triggande och jag tog inte ens upp allt jag inte äter men som alla andra verkar gilla i trådstarten för det.

Även om ni älskar avokado så blir ju ingen annan straffad för att någon annan vägrar smaka på en avokado? Varför är avokadon värre än att någon inte sett Vänner?
Jag varken älskar eller avokado eller tycker nån ska äta det mot sin vilja. Alla får äta det de vill (bortsett från mina barn, där har jag lite tankar..:)) Har bara svårt att förstå hur man lyckats parera avokado, men har ni fattar att man kan känna motvilja mot avokado utan att ens smaka..
 
Njae, avokado går loss på strax över en hundring kilot och rysk kaviar ligger på en bit över tusenlappen som billigast…..

Men nåt man inser är att man inte kommer att prova 90% av utbudet i livsmedelsaffärerna någon gång alls i livet. Det finns ett enormt utbud av artiklar som man knappt vet vad det är. Så varför köpa något man tycker är intetsägande, även om jag tycker avokado är något alldeles speciellt och inte alls intetsägande?

Idag blir det guacamole vilket är en såndär grej som är svårt att tänka sig inte finnas till tacoserveringen.

Men ute på lokal tycker jag avokado är väldigt vanligt i alla typer av sallader och bowls, så då får man vara aktiv om man helt vill undvika det.
Oj här måste vi vara fyrkantiga och komma med fakta 😂
 
Jag varken älskar eller avokado eller tycker nån ska äta det mot sin vilja. Alla får äta det de vill (bortsett från mina barn, där har jag lite tankar..:)) Har bara svårt att förstå hur man lyckats parera avokado, men har ni fattar att man kan känna motvilja mot avokado utan att ens smaka..
Men du kallade det konstigt att man aldrig blivit serverad avokado
Jag tycker fortfarande det är konstigt att inte smakat avokado, tänker kanske inte konstigt att man aldrig köpt en avokado men att man aldrig stött på en när man ätit mat ute/blivit bjuden på en sallad etc. tycker jag är mer förvånande. Fattar att alla inte äter ute, i tid och otid men tycker ändå avokado är en jättevanlig sak.. tycker för övrigt det är lite konstigt att inte ha ätit rädisa heller ;)
Det beror kanske på ens uppväxt ekonomi och umgänge eller till och med det faktum att man har ätstörningar
Avokado var verkligen inte vanligt när jag växte upp inte senare heller
Fortfarande tycker jag inte man kallar det konstigt det var ganska nedlåtande
 
Absolut! Fattar! Argumenterar inte för att nån ska köpa avokado. Antagligen bra att låta bli ur miljöperspektiv. Tror t.o.m. jag skrev att jag fattar att man själv inte köper. Tycker mest det var intressant att man som vuxen lyckats undvika avokado, tycker inte det bara finns i en särskild typ av mat utan typ överallt. Bara så. Också lite intressant att man väljer bort mat från tallrik som man inte smakat. Men där antar jag att alla olika. :)
Jag skrev ju, det handlar inte om att "lyckas undvika" utan tex om att man kanske inte alls äter ute på samma sätt som andra? Jag äter aldrig ute. Avokado är inte en del av min kost eftersom jag inte är uppvuxen med det. Precis som sparris inte var det tills förra året. Mamma köpte inte kantareller heller när jag växte upp så det var inte en del av min kost heller under en en stor del av mitt liv. För att jag inte äter någon annanstans än hemma. Jag gjorde inte det som barn och jag gör inte det i dag heller. Så hur ska jag få in avokado i livet om jag inte aktivt väljer att köpa det till mig själv?

Smakboxprenumeration har varit ett sätt för mig att testa sådant jag aldrig skulle testa annars, eftersom jag inte ens visste jag saknade det. Men än så länge har det inte landat en avokado där.
 
Jag vet inte faktiskt, men känner avsmak mot det när jag ser det. Känner ingen lust alls att prova det.
Men var det inte av miljöskäl du inte äter avocado?

Lustig tajming för övrigt, när jag åt det i förrgår slogs jag av tanken Kan det finnas någon i hela världen som inte gillar avocado? Men då fanns ju inte de här inläggen 😅
 
Absolut! Fattar! Argumenterar inte för att nån ska köpa avokado. Antagligen bra att låta bli ur miljöperspektiv. Tror t.o.m. jag skrev att jag fattar att man själv inte köper. Tycker mest det var intressant att man som vuxen lyckats undvika avokado, tycker inte det bara finns i en särskild typ av mat utan typ överallt. Bara så. Också lite intressant att man väljer bort mat från tallrik som man inte smakat. Men där antar jag att alla olika. :)
Men vadå finns överallt? Vad äter ni som stöter på avokado överallt?
Förutom mexikanskt, tacos och i dessa vidriga bowls och sallader så tycker jag inte avokado förekommer i någon annan mat?
 
Men vadå finns överallt? Vad äter ni som stöter på avokado överallt?
Förutom mexikanskt, tacos och i dessa vidriga bowls och sallader så tycker jag inte avokado förekommer i någon annan mat?
Jag stöter inte på avokado i mina maträtter och kan äta tacos utan det, förstår inte hur man inte kan, man bestämmer väl själv vad man ska ha till sin mat, tänker jag.
 
Men var det inte av miljöskäl du inte äter avocado?

Lustig tajming för övrigt, när jag åt det i förrgår slogs jag av tanken Kan det finnas någon i hela världen som inte gillar avocado? Men då fanns ju inte de här inläggen 😅
Ja jag funderade på om det inte var just avokado som man inte ska äta pga miljöskäl, och det har inte heller gjort mig så sugen på att testa.
 
Jag stöter inte på avokado i mina maträtter och kan äta tacos utan det, förstår inte hur man inte kan, man bestämmer väl själv vad man ska ha till sin mat, tänker jag.
Det fina med just tacos är ju att alla kan välja precis vad de vill till sin tacos. Även om man är flera och alla inte gillar allt så brukar det alltid finnas något till alla och ingen behöver äta det de inte vill.

Vi har aldrig ätit något med avokado hemma när jag växte upp. Jag är ytterst sällan bortbjuden och äter nästan aldrig på restaurang så om jag skulle råka ut för avokadon måste jag själv aktivt köpa den. Och jag lägger hellre pengar på sånt jag vet att jag gillar än ett osäkert kort. Men det är jag det. Jag är både kräsen och har ätstörningsproblematik i bagaget. Jag förstår att om man gillar mat så kanske man tycker att det är spännande att prova något nytt. För mig är mat mest ett nödvändigt ont och ganska mycket ångestladdat.
 

Liknande trådar

Tjatter Som rubriken lyder - har ni någon grej som är en sån där "alla andra har gjort det" men inte ni? Nu tänker jag inte stora grejer som att...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
11 746
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
28
· Visningar
1 838
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 412
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 345
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp