Har ni något sånt där som alla andra har gjort men inte ni?

Jag håller med dig, jag tycker också att böckerna började smita iväg och att det började ses som en totalt omöjlig utmaning att knyta ihop dem till sist - särskilt utan att tappa läsaren på vägen... men hoppet är det sista som dör sägs det ju. Har jag väntat såhär länge kan jag vänta något år till innan jag ser färdigt serien också. :D
Haha jag gav mig själv ett löfte för många år sedan att jag aldrig mer skulle börja en serie som inte var avslutad. Wheel of times och Game of Thrones. Båda slutade jag läsa då jag började inse att inget slut skulle komma och de började falla isär. Jag har fortfarande inte läst sista boken i Wheel of times -delvis för att jag började avsky serien när jag slutade läsa den :rofl:

Jag får fortfarande rysningar om jag upptäcker att det verkar vara fler än 3-4 böcker i en serie.

Ändå startade jag fantastiska och otroliga the Kencyrath av P.G Hodgell. Som startades på 80-talet och jag har sista boken nu, kom för ngt år sedan (borde våga mig på den snart, men författare är ofta otäckt dåliga på att sy ihop). Den slår självklart båda ovan, så långt.
 
Jag älskade serien och castingen men vägrade se längre än böckerna kom (var det fjärde säsongen?) så jag har fortfarande inte sett färdigt på den 😅. Jag har dock en aning om att bokserien aldrig kommer att komma längre så det är kanske safe att titta nu? Har du inside information? :D

Typ fjärde, finns lite i femte också. Min man gav upp efter fem. Jag såg färdigt enbart för att jag jobbade med undertexterna och så att vi kunde recensera på vår sajt. Men man kan ju säga att jag totalsågade det mesta efter fyra. ;)

GRRM har kommenterat en del om skrivproblemen på sista tiden. Han är fortfarande fast besluten att fixa det. Vet tyvärr inte hur nära eller ej det är. Min man hade lunch med honom i Glasgow under WorldCon för ett par veckor sen, men de pratade om annat.

GRRM har dessutom sagt att han är en trädgårdsmästare och inte en arkitekt när han skriver. D.v.s. han har ingen färdig plan som han skriver efter utan bygger historien och världen efter hand. Så han har alltså inte historien färdig ens i huvudet. Det är väl därför det tar sån tid att få Winds of Winter och A Dream of Spring klar. Vilken mardröm det måste vara att få ihop alla storylines, få alla ledtrådar att ha en betydelse och knytas ihop i slutändan om man inte har en plan man skriver efter. Jag förstår inte riktigt vad han menar med det för i min värld ska det inte gå att komma så långt som han kommit med den taktiken...

Jag håller med om att trädgårdsmästar-approachen inte är idealet för en episk fantasy serie. ;) Men det är ju så han skrivit i hela sin karriär innan ASoIaF. Han har ju dock enbart skrivit kortberättelser, noveller och stand-alones innan detta, så han visste så klart inte själv hur det skulle funka i en serie. Som dessutom var planerad till tre böcker från början.

Han är ju långt ifrån den ende vars episka fantasy sprungit iväg och ett trevligt exempel är att i år kom äntligen sista delen i Janny Wurts "Wars of Light and Shadow" som också blev långt fler böcker än vad hon planerat och som också påbörjades under 90-talet. Dock utan lika långa avbrott mellan böckerna, ska det sägas, men detta var delvis för att flera böcker delades upp och blev till typ fem istället för en eller två.
 
Sedan var han ju med och engagerad i serien så slutet är ju godkänt även om det inte är 100 att det skulle gått till exakt så om han sedan skriver det. Kanske är det rent av större chans att det blir ngt annat än om han hade skrivit så från början.


Nej, nej, nej, nej. :) Så vanligt att folk tror detta, men det är inte sant. Han gav producenterna en outline över huvuddelen av sin planerade handling, men han har flera gånger sagt att massor har ändrats. Jag tror absolut det finns delar av slutet som är det han planerar, men långt ifrån huvuddelen. De behövde inte ha något godkännande alls utan kunde göra precis som de ville.
 
Min man hade lunch med honom i Glasgow under WorldCon för ett par veckor sen, men de pratade om annat.

Hihi, jag kan tänka mig att man undviker att ta upp Winds of Winter med honom om man inte måste! Jag tycker lite synd om honom. Vilken press att leverera och att leverera nåt som är riktigt bra blir ännu större iom att så många har sett serien, läst andra böcker om den världen och så många har så många egna teorier och åsikter om vad som kommer hända och bör hända framöver. Alla fans har så starka åsikter om de olika karaktärerna och vad de förtjänar framöver! Jag hoppas verkligen att han skriver sin berättelse utan att bry sig om vad alla fans tycker!
 
Nej, nej, nej, nej. :) Så vanligt att folk tror detta, men det är inte sant. Han gav producenterna en outline över huvuddelen av sin planerade handling, men han har flera gånger sagt att massor har ändrats. Jag tror absolut det finns delar av slutet som är det han planerar, men långt ifrån huvuddelen. De behövde inte ha något godkännande alls utan kunde göra precis som de ville.

Jag tror också att serien tog sig väldigt stora friheter med historien och med karaktärernas personligheter vad som är rimligt att tro att olika karaktärer skulle göra. Många saker är sånt som serieskaparna hittat på själv. Det är därför jag avskyr serien trots att jag älskar böckerna!
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 931
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 442
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 998
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 748
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp