Avokado (utbruten från Har ni något sånt där som alla andra har gjort men inte ni?)

Då har jag tolkat dig fel, och ber om ursäkt. Jag reagerade på det du skrev om att rata ETT livsmedel skulle vara hyckleri. Och har svårt att se varför det är hyckleri bara för att man bara nämner avokado i en tråd om avokado, ingen har ju sagt att man väljer bort andra livsmedel också. Är det inte så du menade så har jag tolkat dig fel och ber om ursäkt.
Jag anser att det är hyckleri om man ratar några avakados per år men köper en klase bananer i veckan, handlar tomater, mango mm utan att bry sig. Då gör man det inte av miljöskäl eftersom man helt struntar i miljön i andra ändan.
Försöker man däremot att göra rätt på bred front men ”syndar” någon enstaka gång så försöker man göra något för miljön over all. Precis så som de som svarade på frågan uppgav att de gjorde.

Kudos till dem. Önskar att jag ides göra detsamma.
 
Jag anser att det är hyckleri om man ratar några avakados per år men köper en klase bananer i veckan, handlar tomater, mango mm utan att bry sig. Då gör man det inte av miljöskäl eftersom man helt struntar i miljön i andra ändan.
Försöker man däremot att göra rätt på bred front men ”syndar” någon enstaka gång så försöker man göra något för miljön over all. Precis så som de som svarade på frågan uppgav att de gjorde.

Kudos till dem. Önskar att jag ides göra detsamma.
Jag tolkade inte på svaren att bara för att folk inte köpte avokado så struntar de i allt annat för miljön, bara att det inte togs upp i samma mening. Var det någon i tråden som skrev så menar du?
 
Jag tolkade inte på svaren att bara för att folk inte köpte avokado så struntar de i allt annat för miljön, bara att det inte togs upp i samma mening. Var det någon i tråden som skrev så menar du?
Om vi nu inte ska ha diskussioner som inte handlar exakt om att äta avokado så är det bästa att sluta vara ot. Vi tycker inte lika i grundfrågan helt enkelt.
Jag fick ett tydligt och bra svar av @Sassy som uppfattade min fråga korrekt.
Jag nöjer mig där.
 
Jag köper färsk sparris och antar det är säsong där det säljs som attan nu och sedan en tid tillbaka, finns inte mycket att välja på när det är sparris så jag tar det där är. Tror det stått eko på nån gång men ser ju inte så tydligt texten. Har köpt fryst en gång, men antar att man kanske kan frysa egen i så fall.

Jag har hört att det ska vara svårt att odla men ska nog kolla upp det :D
Det här är ot men jag tycker absolut att du ska testa att odla sparris om du har någon odlingsmark! De jag känner som har sparris säger att den är jätteenkel - enda problemet är att det tar några år innan man kan börja skörda. Nyplockad hemodlad sparris är helt fantastiskt gott :love:
 
Jag anser att det är hyckleri om man ratar några avakados per år men köper en klase bananer i veckan, handlar tomater, mango mm utan att bry sig. Då gör man det inte av miljöskäl eftersom man helt struntar i miljön i andra ändan.
Försöker man däremot att göra rätt på bred front men ”syndar” någon enstaka gång så försöker man göra något för miljön over all. Precis så som de som svarade på frågan uppgav att de gjorde.

Kudos till dem. Önskar att jag ides göra detsamma.
Fast då kan man aldrig göra något, för man kan alltid göra mer?
 
Fast då kan man aldrig göra något, för man kan alltid göra mer?
Det är inte det jag skrivit och jag har försökt förklara och jag har fått svar från ett par som förstått frågeställningen.
Jag har släppt detta som jag tidigare skrivit och det vore väl dumt att tjata vidare på ett sidospår.
 
Jag hade aktivt fått undvika avokado. Jag snubblar på dem. Älskar pokebowls, asiatiskt, avokado på knöckebröd osv. Har dem gärna i en vanlig sallad som piffigt inslag, den är kalas med chili, lime, picklad lök osv. Vi använder rätt mycket avokado, helt enkelt. Älskar den, utom när den är stenhård eller har bruna trådar i sig😩
 
Det här är ot men jag tycker absolut att du ska testa att odla sparris om du har någon odlingsmark! De jag känner som har sparris säger att den är jätteenkel - enda problemet är att det tar några år innan man kan börja skörda. Nyplockad hemodlad sparris är helt fantastiskt gott :love:
Det har jag tyvärr inte, bara en altan. :) Skulle vilja ha och skulle vilja ha gröna fingrar och förmåga att odla :)
 
När min dotter var mindre och var skeptisk till att prova nåt nytt brukade jag säga till henne att tänk om hon aldrig hade smakat på glass eller oliver. Då hade hon missat nåt gott. Men den tanken finns inte hos dig? Att om du inte smakar så kan du missa nåt du hade tyckt var gott?
Det argumentet kan man ju dra om allting. Jag vill t.ex. inte prova på att smiska vuxna män i blöja, trots att vissa tycker att det är trevligt.
 
Så tänker jag också. Nyfikenheten är stor här!
Sån är jag med, ser jag något som jag inte vet vad det är så köper jag hem det bara för att prova. Tänk om man missar något som är en kulinarisk upplevelse? Är det inte gott första gången så provar jag några gånger till. Jag var t ex över 35 innan jag lärde mig tycka om andra meloner än vattenmelon, och andra mögelostar än vitmögel. Även sushi var det lite motstånd mot i början (tills jag kom på att det är rå lax och surimi jag inte gillar). Och eftersom melon, mögelost och sushi är så gott så har guldkanten på livet liksom blivit lite större än den var förut.
 
Ja, för mig är det rätt uppenbart att i princip det enda man själv kan påverka direkt är sin konsumtion, och där är ju mat det mest återkommande och därmed högt prioriterat. Nu har jag förvisso utbildning i att bedöma miljöpåverkan, men när jag väljer livsmedel har jag WWF:s hållbarhetsguide i bakhuvudet istället för att försöka gissa själv. Ofta gissar vi fel när vi utgår från vad vi tror.
Finns det många livsmedel som är värre för miljön än nötkött och komjölksost? Annars tänker jag att det ju är ett par säkra kort om man vill avstå livsmedel för miljöns skull. Men kanske inte lika mycket statement som att avstå en specifik grönsak.
 
Finns det många livsmedel som är värre för miljön än nötkött och komjölksost? Annars tänker jag att det ju är ett par säkra kort om man vill avstå livsmedel för miljöns skull. Men kanske inte lika mycket statement som att avstå en specifik grönsak.

Det beror ju helt på vad man lägger in i miljö? För mig är det inte bara klimataspekten, utan lokala förhållanden och en rad faktorer som kanske inte hotar den globala tillvaron men känns för fel för mig.

Även om klimatfrågan är så stor och omfattande och superviktig ur hela systemperspektivet så tycker jag att det är rätt olyckligt att diskussionen sällan skiljer på olika miljöfaktorer. Det gäller inte bara livsmedel, utan är supertydligt när man pratar tex transport och energi också.
 
Finns det många livsmedel som är värre för miljön än nötkött och komjölksost? Annars tänker jag att det ju är ett par säkra kort om man vill avstå livsmedel för miljöns skull. Men kanske inte lika mycket statement som att avstå en specifik grönsak.
Här har nötterna gjort under för miljön i beteshagarna som var utan djur i över 15 år.
Visst det är inte än på samma nivå som innan men på god väg.
 
Jag åt nog avokado första gången på 70-talet. Har en mamma som brukade prova nya frukter och jag har fortsatt prova när jag ser något nytt i butiken. Köper det sällan av miljöskäl, händer några ggr/år och det finns mycket annat jag dragit ner på av samma orsaker.
 

Liknande trådar

Tjatter Som rubriken lyder - har ni någon grej som är en sån där "alla andra har gjort det" men inte ni? Nu tänker jag inte stora grejer som att...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
11 746
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
28
· Visningar
1 838
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 412
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 345
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp