Avokado (utbruten från Har ni något sånt där som alla andra har gjort men inte ni?)

I avokado-spåret kan jag rapportera att guacamolen var himmelsk och mina tacos hade inte varit hälften värda utan.

Men jag har ändå förståelse för att någon med noll kärlek till den lena syrliga hettan hade tyckt att det förstört taco-upplevelsen.

Mat är gott - men vi gillar olika.
Och jag hade ingen aning om att quacamole ens var avokado, det har jag undvikit pga att jag ogillar starkt. Min tacos vill inte ha starkt på sig. :)
 
Har läst att avokado inte räknas som strikt veganskt, då man skeppar mängder med bin för att pollinera dem, bina dör sedan.

Avokado betyder testikel, från aztekernas språk. Har själv testat testikel-frukten men är inte alls förtjust i den.

Det har var det inlagg jag tankte copiera, men som inte kom med. Som sagt, bina dor inte och de far "serva" alla olika skordar har i Pacific North West innan vintern.

Det är ju inte så märkligt. Man kan prova avokado en gång i fem sekunder. Man kan inte i fem sekunder prova att ta hål i öronen eller prova att ta körkort. (Eller ja, kan kan man ju men det är ju inte innebörden av att prova.)

Exact som jag sa till barnbarnen vid sjon i gar ... "Man maste inte ata allt, men nu galler Farmors regler och man maste smaka allt". :p
(Barnbarnet som brukar bli sur funderade inte ens, forsatte skratta med sin syster, smakade och tog ett par tuggor till:sneaky: innan han slutade ata det hela.)
 
Och jag har å andra sidan inte sett att någon har blivit kränkt heller här? Mest att man inte förstår hur man kan vara så förvånad över att någon aldrig ätit det och inte ens anstränger sig för att inte ha ätit det.
Tycker det är trist att dra kränktkortet faktiskt.
Det har inte jag heller, och jag känner inte att det var att dra något "kränktkort" utan jag ville bara beskriva att jag inte förstår det problematiska i diskussionen som pågår. Det är ju ingen som varit taskig på minsta vis.
 
Det ska absout inte vara stark. Då är den långt ifrån korrekt gjord :)

Det finns ingen "correct" Guacamole, det finns hundratals olika varianter att gora guacamole pa. Men med tanke pa att Aztecs gjorde en "avokado mos och chili variant" redan val innan var tideraknig sa var nog guacen's start ganska valkrydad och "hot". Numera nar guacamole har spridit sig till olika lander och stallen sa kan den vara "spicy hot" eller ganska blend och ... eh ... kladdig :p eller riktigt god utan att vara "spicy hot" men med gott om lime och andra smaksattare.
 
Aldrig smakat och har bara stött på i mycket begränsad mängd ute (sitter på ett fik nu och på smörgåsarna finns det räkor, ostmacka med paprika och salladsblad och några som går att få varma på kyckling på eller brio mm men ingen med avokado på). Aldrig varit med om att någon har det på tacos.
Vet att mamma köpte till sig som lyx ibland på 80 talet och början på 90 talet.
Har aldrig behövt pilla bort då jag aldrig stött på det.

Över halva mitt liv var jag aldrig varit intresserad av att testa pga selektivt ätande och halva livet har jag inte stött på det eller varit intresserad av att testa. Senaste åren så aldrig i livet att jag vill testa pga det som står på WWF hemsida

"Avokado kan komma från områden där odlingen kan ha mycket hög påverkan på vattenresurserna. Det kan också vara hög risk för förlust av biologisk mångfald eftersom odlingarna kan anläggas i områden som är naturligt artrika. Så den snabba ökningen och suget efter avokado i världen kan skapa problem. "
Var avokado dyrt på 80-talet? Jag åt det rätt ofta hos min kompis, med citronpeppar på. De var inte särskilt rika precis.
 
Och jag har å andra sidan inte sett att någon har blivit kränkt heller här? Mest att man inte förstår hur man kan vara så förvånad över att någon aldrig ätit det och inte ens anstränger sig för att inte ha ätit det.
Tycker det är trist att dra kränktkortet faktiskt.
Jag förstår att du menar mig, och det jag skrev var att jag var förvånad över att alla diskussioner här som berör mat innebär att någon känner sig kränkt. Så även den här, när det ansågs skammande att några undrade hur man lyckats undvika avokado. (För min del tycker jag inte att det är särskilt konstigt om man inte stött på det, det är att frågan är så laddad jag skriver om. Själv fattar jag inte hur någon lyckats undvika Ikea, vilket jag skulle tro är helt oladdat)
 
Alltså, jag håller med @Sel om att jag inte riktigt förstår att just avokado var en sån grej som folk tyckte att alla andra hade provat. Det var ju inte som att någon sa att de aldrig hade ätit äpple (som @Sel skrev i sitt inlägg) eller makaroner eller potatis utan det jag reagerade på var enbart att det verkade väldigt högt i tak på allting annat och ingenting verkade konstigt tills denna avokado gjorde entré på scenen. Jag har verkligen inte ansträngt mig för att undvika avokadon, det är det jag tycker är så märkligt. Att folk verkar tycka att man måste ha ansträngt sig för att komma undan den? Jag har bara inte ätit någon maträtt där den ingår (vad jag vet, jag kan ju ha blivit bjuden på något som innehåller avokado utan att veta om det).
 
Jag förstår att du menar mig, och det jag skrev var att jag var förvånad över att alla diskussioner här som berör mat innebär att någon känner sig kränkt. Så även den här, när det ansågs skammande att några undrade hur man lyckats undvika avokado. (För min del tycker jag inte att det är särskilt konstigt om man inte stött på det, det är att frågan är så laddad jag skriver om. Själv fattar jag inte hur någon lyckats undvika Ikea, vilket jag skulle tro är helt oladdat)
Ja, då var det nog dig och inte @Sel jag menade (ber om ursäkt för förvirringen av person, @Sel ). Frågan blir ju lite laddad när flera uttrycker sig som om att det är konstigt att man inte har ätit avokado, att det är konstigt hur man har lyckats göra en sådan sak, det är ju överallt osv osv. Det handlar inte bara om vad man säger, utan om hur man uttrycker sig och ser på det. Nu får man ju tycka vad man vill, och det här är ju inga asllvarliga saker, men jag förvånas i min tur att någon ens tycker att det är konstigt att någon inte ätit avokado, att någon använder ord som "lyckats undvika" när "avokado finns ju i "allt" tex när man köper något ute" osv. För mig är det ganska distinkta ord i en diskussion. Man visar var man står och på samma gång en viss oförståelse för den andra sidan. Redan där borde man kanske sätta handen för munnen och fundera över hur man själv uttryckte sig.
Köpa ute? Gör alla det? På riktigt?
Hur är man själv uppvuxen, betyder det att alla är uppvuxna på samma sätt?

Mat är känsligt. På många olika sätt och vis, men man kan ju också via mat se vilken status man har, hur man är uppvuxen, vilka ekonomiska möjligheter man har. Och inte har. Vilket också faktiskt är känsligt.

På tal om ikea, själva butiken är ju lätt att undvika. Bara inte att åka dit. Har varit där två gånger. Mitt hem består av ikeaprylar. DET däremot tror jag är svårt att undvika på något vis avsett vilken del på samhällsskalan man befinner sig för någonstans stöter man ju på ikeaprylar i sitt liv även om det inte är hemma hos en själv. På jobbet, på pizzerian, kompisar, möten, osv.
 
Jag som har nyfikenhet som främsta drift i livet (åtminstone när det gäller att få något gjort) har öht svårt att ta in att många kanske inte prompt vill testa om de ser något nytt i grönsaksdisken eller liknande? :confused: ;)

Just avokado köper jag inte hem så ofta av miljöskäl, men en perfekt mogen avokado är ju fantastiskt till så många saker! Synd att den är så känslig, rätt dyr, och en miljöbov. :(

Så tänker jag också. Nyfikenheten är stor här!
 
Om man avstår avokado av miljöskäl så borde man ju avstå från att köpa textilier i bomull också ...

Anledningen till att så många i tråden inte sett avokado i maträtter/mackor etc är antagligen för att den är dyr. Min stampizzeria sa att en avokado kostar 25 kr för dem.
Plus att de blir dåliga fort om de ligger nån dag i en sallad eller macka i butik.

Och alla produkter med mandel. Snacka om att behöva vatten!!
 
Jag blir lite överraskad att så många avstår avokado av miljöskäl. Ni som gör det tänker ni så om alla typer av livsmedel eller är avokado något som är lättare att undvika för att det inte känns så ”nödvändigt”?
Googlade lite snabbt miljöbovar till frukt och grönt och visst nämndes avokado men banan, gurka, tomat och sallad kom upp ännu mer i texterna.

Kände när jag läste att några avokados i månaden var inte mitt största bidrag till miljöns förfall :sorry:
 
Mitt minne är att avokado var lite "lyxigt" på åttiotalet, inte vardagsmat.
Mitt också.
1988 började jag min bana i resturangkök och då var det väldigt exotiskt. Vi åt sällan avokado hemma trots att pappa var utbildad kock och lagade ibland lite mer nytänkande och ”lyxig” mat. Utbildade mig själv till kock under tidigt 90-tal och även då ansågs det som lyx.
 
Jag blir lite överraskad att så många avstår avokado av miljöskäl. Ni som gör det tänker ni så om alla typer av livsmedel eller är avokado något som är lättare att undvika för att det inte känns så ”nödvändigt”?
Googlade lite snabbt miljöbovar till frukt och grönt och visst nämndes avokado men banan, gurka, tomat och sallad kom upp ännu mer i texterna.

Kände när jag läste att några avokados i månaden var inte mitt största bidrag till miljöns förfall :sorry:
Jag tänker att vissa saker är enklare att undvika än andra. Allt är svårt att undvika. Jag har aldrig smakat avokado och lockas inte av det generellt. att det då är en mijöbov gör ju att den är ett lätt val att välja bort, än något annat som jag har i mitt liv oftare. Vad ska man annars äta, ha på sig, leva med/ i, om man ska hårt sortera ut allt som är miljöbovar?
 
Ja, då var det nog dig och inte @Sel jag menade (ber om ursäkt för förvirringen av person, @Sel ). Frågan blir ju lite laddad när flera uttrycker sig som om att det är konstigt att man inte har ätit avokado, att det är konstigt hur man har lyckats göra en sådan sak, det är ju överallt osv osv. Det handlar inte bara om vad man säger, utan om hur man uttrycker sig och ser på det. Nu får man ju tycka vad man vill, och det här är ju inga asllvarliga saker, men jag förvånas i min tur att någon ens tycker att det är konstigt att någon inte ätit avokado, att någon använder ord som "lyckats undvika" när "avokado finns ju i "allt" tex när man köper något ute" osv. För mig är det ganska distinkta ord i en diskussion. Man visar var man står och på samma gång en viss oförståelse för den andra sidan. Redan där borde man kanske sätta handen för munnen och fundera över hur man själv uttryckte sig.
Köpa ute? Gör alla det? På riktigt?
Hur är man själv uppvuxen, betyder det att alla är uppvuxna på samma sätt?

Mat är känsligt. På många olika sätt och vis, men man kan ju också via mat se vilken status man har, hur man är uppvuxen, vilka ekonomiska möjligheter man har. Och inte har. Vilket också faktiskt är känsligt.

På tal om ikea, själva butiken är ju lätt att undvika. Bara inte att åka dit. Har varit där två gånger. Mitt hem består av ikeaprylar. DET däremot tror jag är svårt att undvika på något vis avsett vilken del på samhällsskalan man befinner sig för någonstans stöter man ju på ikeaprylar i sitt liv även om det inte är hemma hos en själv. På jobbet, på pizzerian, kompisar, möten, osv.
Vi ser helt olika på det som skrivits bara. Jag tycker inte att det är något man behöver sätta handen för munnen för. Många reagerade på Ikea, ingen verkar ha tyckt att de reaktionerna var något konstigt. Men när det gäller mat behöver man tassa på tå här och jag ser ingen särskild skillnad på mat och Ikea. Ingen reagerade mot förvåningen över Ikeakommentaren med att den skulle vara skammande mot dem som handlar där, ingen skrev t ex Hördudu alla har faktiskt inte råd med Svenskt tenn och Carl Malmsten.
 

Liknande trådar

Tjatter Som rubriken lyder - har ni någon grej som är en sån där "alla andra har gjort det" men inte ni? Nu tänker jag inte stora grejer som att...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
11 746
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
28
· Visningar
1 841
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 412
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 345
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp