Mina smaklökar tycker det är en komboJag vet inte om jag tror på att det bara är mineralerna heller, jag tycker även sodastreamat vatten har en ganska tydlig salt smak. Min uteslutningsmetod säger att det är kolsyran i sig som ger smaken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mina smaklökar tycker det är en komboJag vet inte om jag tror på att det bara är mineralerna heller, jag tycker även sodastreamat vatten har en ganska tydlig salt smak. Min uteslutningsmetod säger att det är kolsyran i sig som ger smaken.
Ja det håller jag med om. Men jag är inte så förtjust i sodastreamat något, även "läsk", tycker bubblorna blir för stora vilket dels gör att det smakar sämre men också att de blir avslagna väldigt fort.Mina smaklökar tycker det är en kombomen jag tycker köpt mineralvatten är godare än sodastreamat.
Ja sodastreamad dricka som inte är vatten är värre.Ja det håller jag med om. Men jag är inte så förtjust i sodastreamat något, även "läsk", tycker bubblorna blir för stora vilket dels gör att det smakar sämre men också att de blir avslagna väldigt fort.
Men det beror kanske på fler saker, alltså mer än ev. mängden salt i vattnet? Karbonat, magnesiumklorid, järn i kranvatten.Jag tycker ju att olika mineralvatten har olika smakprofil. Vilket iofs delvis beror på hur kolsyrat det är också.
Men är osäker på varför jag inte skulle känna olika smak på olika vatten i flaska när det är distinkt olika smak på olika vatten ur kranen![]()
Tycker också bubbelvatten blir typ torrt i käften. Absolut inget jag tar för att släcka törsten.Jag fattar inte hur folk kan dricka sig otörstiga på bubbelvatten (tex Loka), jag tycker att det blir torrt(!) i munnen av att dricka det. Smakar klart annorlunda men det går inte att släcka törst med det heller
(Jag gillar inte torrt vin heller)
Någon gång fick jag glatt le och tacka när jag fick det istället för vanligt vatten i ett möte, kunde knappt förmå mig till att dricka upp glaset
Nu när jag läst vad @Badger skrivit om salt i dem så kanske jag förstår varför bättre dock, salt väcker ju mera törst istället för tvärtom![]()
Jag märker inte heller skillnad på olika kranvatten men märker tydligt smaken på kolsyrat vattenJag har nog aldrig tänkt på att mineralvatten har någon särskild smak och dricker glatt både det och Loka Crush, så jag antar att jag inte är särskilt känslig. Märker heller inte skillnad på smaken på kranvatten på olika ställen medan t.ex. min mamma är väldigt känslig för det.
Däremot är jag extremt känslig för smaken av sötningsmedel och klarar därför inte av någon slags lightläsk eller andra lightprodukter. Det smakar förfärligt i min mun och lägger sig som en besk hinna längst bak i munnen!
Nästa gång, be om ett annat glas vatten, utan bubblor.Jag fattar inte hur folk kan dricka sig otörstiga på bubbelvatten (tex Loka), jag tycker att det blir torrt(!) i munnen av att dricka det. Smakar klart annorlunda men det går inte att släcka törst med det heller
(Jag gillar inte torrt vin heller)
Någon gång fick jag glatt le och tacka när jag fick det istället för vanligt vatten i ett möte, kunde knappt förmå mig till att dricka upp glaset
Nu när jag läst vad @Badger skrivit om salt i dem så kanske jag förstår varför bättre dock, salt väcker ju mera törst istället för tvärtom![]()
Kändes otacksamt där och då, och det är inte som att jag dör av detNästa gång, be om ett annat glas vatten, utan bubblor.![]()
Klart du ska säga till, det är samma vatten, troligen från en automat. Vi har det på jobbet så man kan ta kylt med eller utan bubblor, annars finns ju alltid vanligt kranvatten.Kändes otacksamt där och då, och det är inte som att jag dör av det![]()
Va? ja det är väl klart. Hur skulle det annars smaka olika?Men det beror kanske på fler saker, alltså mer än ev. mängden salt i vattnet? Karbonat, magnesiumklorid, järn i kranvatten.
Ja de har gjort vårt vatten mjukt (eller normalt kanske 8 eller ngt)Det fanns ett fruktansvärt äckligt mineralvatten på natttåget. Massa kalcium och pH 8. Varför?!
Odrickbart, hela kroppen skrek. Tur att jag hade Loka med mig, det smakar rätt så normalt vatten tycker jag. Men bäst är mineralvattnet ur kranen här hemma, fruktansvärt gott, inte minsta tendens till klorsmak eller för renat/minerallöst. Avjonat vatten är också vidrigt, som sliskigt och mjukt.
Sällan, men när jag väl dricker läsk ska det vara vanlig, sockersötad sådan (och helst Coca Cola).Jag märker inte heller skillnad på olika kranvatten men märker tydligt smaken på kolsyrat vatten
Har dock inte provat kolsyrat kranvatten och det finns en sådan kran på jobbet, får kanske prova det och se vad jag tycker
Dricker du vanlig läsk med riktigt socker?
Låter som du fick tag på någon slags "alkaline water", väldigt trendigt i USA sedan ett par år tillbaka eftersom folk inbillar sig att det har en massa hälsofördelar. Det vattnet tycker till och med jag är odrickbart! Kan inte komma på namnet på det svenska märket som gör det nu, men jag vet att trenden har börjat sprida sig till Sverige nu också...Det fanns ett fruktansvärt äckligt mineralvatten på natttåget. Massa kalcium och pH 8. Varför?!
Odrickbart, hela kroppen skrek. Tur att jag hade Loka med mig, det smakar rätt så normalt vatten tycker jag. Men bäst är mineralvattnet ur kranen här hemma, fruktansvärt gott, inte minsta tendens till klorsmak eller för renat/minerallöst. Avjonat vatten är också vidrigt, som sliskigt och mjukt.