Har ni något sånt där som alla andra har gjort men inte ni?

Min pappa har lyckats med konststycket att mannen som jobbar på hans "stamställe" känner igen honom på rösten så konversationen blir följande:

Gatuköksmannen: Välkommen till X .
Pappa: Hej, jag skulle vilja beställa....
Gatuköksmannen: Två kycklingtallrik med såsen vid sidan om och en extra pommes.

Mitt Thai-ställe frågade en gång om jag var tillsammans med den andra personen som alltid beställer en stekt ris med kyckling nummer 17 och en jordnötssås till. :rofl:

Jag fattade direkt vem det var när hon beskrev den unga mannen och hans bedårande hund, så någon gång när jag ser dem i parken ska jag fråga om han har andra tips på smakkombinationer. :idea:

Det där med att vara stammis... jag blev stammis på den lokala delin så pass att jag numera är extrapersonal där! :rofl:

När de behöver någon med kort varsel och jag är hemma och har tid är det jättekul att hoppa in för att bryta av mot mitt vanliga jobb. Jag har ju testat hela sortimentet :D
Min kompis A blev tillfrågad om han kunde gifta sig med stamställets ägares(?) flickvän så att hon skulle kunna få uppehållstillstånd.


O_o
 
Fast nu menade jag att i alla fall där jag bor (uppväxt på landet utanför mindre småstad) är det väldigt, väldigt, väldigt vanligt att "alla" förr eller senare hamnar i hus. Men det är också väldigt, väldigt, väldigt vanligt att folk mellanlandar i en lägenhet mellan föräldrahemmet och att bo i hus utan föräldrar. Och jag har aldrig bott i lägenhet.

Självklart fattar jag att det finns folk som bor i lägenhet hela livet, jag är inte dum i huvudet. Men det gör väl inte precis fenomenet att jag aldrig gjort det vanligare?
Jag är helt med på det. Jag menade inget illa, alltså. Det var nog bara åldersgrejen jag reagerade på. Bortsett från studentrum och äldreboenden, så associerar jag nog inte bostadstyper till åldrar.
 
Jag är helt med på det. Jag menade inget illa, alltså. Det var nog bara åldersgrejen jag reagerade på. Bortsett från studentrum och äldreboenden, så associerar jag nog inte bostadstyper till åldrar.
För mig är det ganska åldersbetonat faktiskt. Eftersom nästan alla jag känner har bott i lägenhet det första de gör när de flyttar hemifrån. Jag kommer nog bara på en enda person faktiskt som inte gjort det, och hennes kille var tolv år äldre än henne så han hade redan hus när de träffades så hon flyttade direkt till honom. Men det är säkert olika beroende på hur man är uppväxt och i vilka kretsar man umgås.

Här är det också väldigt vanligt att äldre människor (alltså riktigt gamla människor) flyttar till lägenhet som gamla. Det behöver inte vara en lägenhet i stan, de kan flytta till lägenhet på byn. Jag menar heller inget illa med det, det är bara så det ser ut här. Och det gör det faktum att jag aldrig bott i lägenhet till något som de allra flesta andra har gjort men inte jag. :)
 
Fasen vad coolt! Gör det! Hunden och du kommer att hamna i lokaltidningen med en bild där du åker spark bakom honom när du uträttar dina ärenden!
Spark verkar inte vara jättelätt att få tag på här, men brukar hålla lite koll på annonser. Vill ju inte betala hutlösa pengar-har inte det, för en spark som hade kostat en liten peng begagnat om jag bott i ett snölandskap. :) Men visst, det är ju en anledning att hamna i lokaltidningen, en annan är att nyköpingsborna verkar ha en förmåga att tolka huskysar som vargar så en varg framför en spark gör ju sig rätt bra på bild :D
 
Är det alltså just färja till Finland du aldrig tänker åka? Kan du tänka dig att åka båt till andra länder eller till Finland utan båt? ;)

Min hjärna har skapat hemska bilder av finlandsfärjor och eventen där😬

Men generellt gillar jag inte färjor, blir så fruktansvärt sjösjuk oavsett storlek på båt. Danmarksfärjorna innebar 3 timmar på däck oavsett väder för mig.
 
Huh, har aldrig heller bott själv.
Hemma, med vänner, inneboende, sambo…

Trodde jag skulle bo själv någon gång, det kändes som en nödvändighet för mitt mående. Istället bodde jag med vänner igen, och flyttade sen in med nuvarande partner efter typ två månader 😅
Men nu när jag har en partner som känns rätt, så försvann behovet av att bo själv (för mig). Så det kan bli.

Trodde det skulle bli singel eller särbo resten av livet :D
 
Min hjärna har skapat hemska bilder av finlandsfärjor och eventen där😬

Men generellt gillar jag inte färjor, blir så fruktansvärt sjösjuk oavsett storlek på båt. Danmarksfärjorna innebar 3 timmar på däck oavsett väder för mig.

Haha okej! Fast verksamheten består ju av väldigt mycket reguljärtrafik också. Jag har åkt Finlandsfärja (eller Sverigebåt :p ) hur många gånger som helst reguljärt och aldrig beblandat mig med något kryssningsevent 😅
 
Min hjärna har skapat hemska bilder av finlandsfärjor och eventen där😬

Men generellt gillar jag inte färjor, blir så fruktansvärt sjösjuk oavsett storlek på båt. Danmarksfärjorna innebar 3 timmar på däck oavsett väder för mig.
Jag tycker "eventen" mest har handlat om att äta gott. Och lyssna på någon snubbe som spelar evergreens på gitarr medan jag dricker en mojito, varefter jag går och lägger mig 🙂
 
Lite kul med de som kommenterat att de aldrig sett Game of Thrones. Eftersom jag och min man jobbar med saker relaterat till serien får vi väldigt ofta höra följande av folk när vi berättar vad vi gör: "Jag är väl nästan den enda i Sverige, men jag har faktiskt inte sett den." Det är fascinerade hur media och sociala medier kan få en att tro att något är betydligt vanligare än det är.
 
Lite kul med de som kommenterat att de aldrig sett Game of Thrones. Eftersom jag och min man jobbar med saker relaterat till serien får vi väldigt ofta höra följande av folk när vi berättar vad vi gör: "Jag är väl nästan den enda i Sverige, men jag har faktiskt inte sett den." Det är fascinerade hur media och sociala medier kan få en att tro att något är betydligt vanligare än det är.
Jag älskade serien och castingen men vägrade se längre än böckerna kom (var det fjärde säsongen?) så jag har fortfarande inte sett färdigt på den 😅. Jag har dock en aning om att bokserien aldrig kommer att komma längre så det är kanske safe att titta nu? Har du inside information? :D
 
Jag älskade serien och castingen men vägrade se längre än böckerna kom (var det fjärde säsongen?) så jag har fortfarande inte sett färdigt på den 😅. Jag har dock en aning om att bokserien aldrig kommer att komma längre så det är kanske safe att titta nu? Har du inside information? :D

Jag såg de första avsnitten, gillade inte, läste böckerna och älskade dem! Jag har dock en del koll på vad som hände i serien och kan ju säga att serien har ändrat på mycket! Så vad av det som händer i serien efter det att böckerna inte längre är utgivna kan vara en ren gissning, mycket kan vara väldigt fel. Karaktärer har helt andra personligheter i serien jämfört med boken.

GRRM har dessutom sagt att han är en trädgårdsmästare och inte en arkitekt när han skriver. D.v.s. han har ingen färdig plan som han skriver efter utan bygger historien och världen efter hand. Så han har alltså inte historien färdig ens i huvudet. Det är väl därför det tar sån tid att få Winds of Winter och A Dream of Spring klar. Vilken mardröm det måste vara att få ihop alla storylines, få alla ledtrådar att ha en betydelse och knytas ihop i slutändan om man inte har en plan man skriver efter. Jag förstår inte riktigt vad han menar med det för i min värld ska det inte gå att komma så långt som han kommit med den taktiken...
 
Jag såg de första avsnitten, gillade inte, läste böckerna och älskade dem! Jag har dock en del koll på vad som hände i serien och kan ju säga att serien har ändrat på mycket! Så vad av det som händer i serien efter det att böckerna inte längre är utgivna kan vara en ren gissning, mycket kan vara väldigt fel. Karaktärer har helt andra personligheter i serien jämfört med boken.

GRRM har dessutom sagt att han är en trädgårdsmästare och inte en arkitekt när han skriver. D.v.s. han har ingen färdig plan som han skriver efter utan bygger historien och världen efter hand. Så han har alltså inte historien färdig ens i huvudet. Det är väl därför det tar sån tid att få Winds of Winter och A Dream of Spring klar. Vilken mardröm det måste vara att få ihop alla storylines, få alla ledtrådar att ha en betydelse och knytas ihop i slutändan om man inte har en plan man skriver efter. Jag förstår inte riktigt vad han menar med det för i min värld ska det inte gå att komma så långt som han kommit med den taktiken...
Jag tror han har tröttnat, trasslat in sig och hellre ägnar sig åt andra projekt, samt att han förmodligen trillar av pinn innan böckerna blir färdiga. :D

Det kan för övrigt vara värt att ge serien en andra chans, jag älskar också böckerna och tyckte de gjorde ett fantastiskt jobb med att tolka dem till skärmen. :)
 
Jag tror han har tröttnat, trasslat in sig och hellre ägnar sig åt andra projekt, samt att han förmodligen trillar av pinn innan böckerna blir färdiga. :D

Det kan för övrigt vara värt att ge serien en andra chans, jag älskar också böckerna och tyckte de gjorde ett fantastiskt jobb med att tolka dem till skärmen. :)
Jag har läst ungefär fem av dem (eller uhm de sista två bara bitarna med Arya) men tyckte de var som hydror och blev sämre och sämre :) så jag tycker faktiskt bättre om serien :laugh:

Sedan var han ju med och engagerad i serien så slutet är ju godkänt även om det inte är 100 att det skulle gått till exakt så om han sedan skriver det. Kanske är det rent av större chans att det blir ngt annat än om han hade skrivit så från början.

Med det sagt så tror jag inte han kan skriva slutet. Det innebär att minska storylines, fokusera och koncentrera storyn och sy ihop. Jag tror det blir som att sy ihop en hydra. Böckerna är ju så mycket mer utbredda än serien och redan serien blev tunnare i näst sista säsongen då de var tvugna att börja sy och koncentrera den.
 
Jag har läst ungefär fem av dem (eller uhm de sista två bara bitarna med Arya) men tyckte de var som hydror och blev sämre och sämre :) så jag tycker faktiskt bättre om serien :laugh:

Sedan var han ju med och engagerad i serien så slutet är ju godkänt även om det inte är 100 att det skulle gått till exakt så om han sedan skriver det. Kanske är det rent av större chans att det blir ngt annat än om han hade skrivit så från början.

Med det sagt så tror jag inte han kan skriva slutet. Det innebär att minska storylines, fokusera och koncentrera storyn och sy ihop. Jag tror det blir som att sy ihop en hydra. Böckerna är ju så mycket mer utbredda än serien och redan serien blev tunnare i näst sista säsongen då de var tvugna att börja sy och koncentrera den.
Jag håller med dig, jag tycker också att böckerna började smita iväg och att det började ses som en totalt omöjlig utmaning att knyta ihop dem till sist - särskilt utan att tappa läsaren på vägen... men hoppet är det sista som dör sägs det ju. Har jag väntat såhär länge kan jag vänta något år till innan jag ser färdigt serien också. :D
 
Jag håller med dig, jag tycker också att böckerna började smita iväg och att det började ses som en totalt omöjlig utmaning att knyta ihop dem till sist - särskilt utan att tappa läsaren på vägen... men hoppet är det sista som dör sägs det ju. Har jag väntat såhär länge kan jag vänta något år till innan jag ser färdigt serien också. :D

Jag tror han kan vara världshistoriens mest odisciplinerade författare! :rofl:
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 931
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 442
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 998
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 748
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp