Avmaskningsmedel, receptbelagt, varför då??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Varmblod90

Trådstartare
Hej
Ja, mamma och jag skulle köpa avmaskningmedel till våran nya häst och fick då veta att det är receptbelagt sen den 15 okt:crazy:
Jag blev nästan lite förbannad, fasiken vad krångligt det ska vara att ta kontakt med en veterinär som ska skriva ut ett recept varje gång man ska avmaska. Hur korkat är inte det egentligen??:confused:

Ngn här som vet varför man har gjort så här??Det måste ju finnas en bra förklaring, annars är det ju helt korkat:crazy:

Sv: Avmaskningsmedel, receptbelagt, varför då??

Man har receptbelagt avmaskningsmedlen för att "komma åt" slentrian-avmaskarna. De som avmaskar X antal gånger om året utan att egentligen behöva det.

Det finns bara ett begränsat antal verksamma avmaskningssubstanser på marknaden och det är lång tid kvar innnan det kommer nya substanser. Detta gör att maskarna kan bli resistenta vid upprepad, onödig användning av maskmedel.

Gör träckprov på din häst! Den kanske inte ens behöver avmaskas!

aha okej, trodde väl att det var ngt sånt:p men då är det ju bra:)För det är ju liksom helt onödigt att avmaska dem 4 ggr om året som det står i vissa böcker:crazy:

Ja vi brukar ta träckprov men denna hästen ser man att den behövs avmaskas. Och då menar jag verkligen att man ser.

jag visste om detta och har HELA kylen full av maskmedel.... :bump:

Fast trådarna har ju överskriften Avmaskning, eller all mask..något relaterat till maskning.

Man ska inte döma för fort att det ÄR mask. Ibland kan det handla om andra orsaker bakom ett raggigt utseende. Allt är som sagt inte maskrelaterat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 990
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 114
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 052
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 340
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka