Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Troligen kan ett träckprovsresultat betraktas som att veterinären har kännedom om hästen.
Tokosel blir receptfritt, så bra
Jag tycker för övrigt faktiskt att det är bra att avmaskning receptbeläggs, om nu folk inte väljer att strunta i att ta träckprov ändå![]()
Nej, den syns inte på träckprov. Den enda häst jag sett som haft det (eller visat symptom då) kliade sig massor och fick förhårdnad mankam. Avmaskning med ivermektin fick bort det och det kom inte tillbaka...
Idag på apoteket fick jag reda på att avmaskningsmedel från och med den 15:e oktober skall receptbeläggas, blir nyfiken och kollar upp vad som kommer att gälla. Går in på läkemedelsverket och läser: "Läkemedel till livsmedelsproducerande djur ska från och med i år som huvudregel vara receptbelagda." Innebär det att vi som har pass och skrivit under detta att djuret EJ får användas till livsmedel vid slakt också måste ha recept? Med tanke på all resistens är det säkert jätte bra att det blir receptbelagt men vi vanliga svennsons med ett vanligt betalt jobb som kanske har 2 hästar eller så? Ska vi köpa en "kolla masken" a ca 200 kr för att sedan få en vet att skriva ut recept (kostar säkert det också) och sedan köpa maskmedel 150 kr, då är vi uppe i 550 kr sen kanske man ska göra det 2-3 ggr per år då är man uppe i 1100 upp på allt det här ska vi: bet reg av häst, lösa pass för häst, om vi har fler hästar reg oss som foderföretagare, miljösyn på stall osv. Kan man få VIP om man skött sig i x antal år?
Nu tycker kanske ngn, sälj den ena hästen då så blir det inte så dyrt. Men nej det går inte heller för numera får/behöver inte hästarna vara ensamma....
Men, träckproven visar väl inte på alla sorts maskangrepp, eller?
Min veterinär tog träckprov PLUS blodprov för att kontrollera hur angripen han var.
Träckproverna är ju dessutom rätt dyra om du har många djur, dyrare än att köpa maskmedel enl schema skulle jag tro.
Idag på apoteket fick jag reda på att avmaskningsmedel från och med den 15:e oktober skall receptbeläggas, blir nyfiken och kollar upp vad som kommer att gälla. Går in på läkemedelsverket och läser: "Läkemedel till livsmedelsproducerande djur ska från och med i år som huvudregel vara receptbelagda." Innebär det att vi som har pass och skrivit under detta att djuret EJ får användas till livsmedel vid slakt också måste ha recept? Med tanke på all resistens är det säkert jätte bra att det blir receptbelagt men vi vanliga svennsons med ett vanligt betalt jobb som kanske har 2 hästar eller så? Ska vi köpa en "kolla masken" a ca 200 kr för att sedan få en vet att skriva ut recept (kostar säkert det också) och sedan köpa maskmedel 150 kr, då är vi uppe i 550 kr sen kanske man ska göra det 2-3 ggr per år då är man uppe i 1100 upp på allt det här ska vi: bet reg av häst, lösa pass för häst, om vi har fler hästar reg oss som foderföretagare, miljösyn på stall osv. Kan man få VIP om man skött sig i x antal år?
Nu tycker kanske ngn, sälj den ena hästen då så blir det inte så dyrt. Men nej det går inte heller för numera får/behöver inte hästarna vara ensamma....
Sköter du dina marker och tar hjälp av träckprov ska du komma ner i rejält mindre avmaskning än tidigare.
Sköter du dina marker och tar hjälp av träckprov ska du komma ner i rejält mindre avmaskning än tidigare.
Fast det är ju så mkt smidigare att köpa en spruta avmaskning än ta en skottkärra och grep och börja mocka hagarna
Sen om jag läste det här eller någon annan stans, så är ett läkemedel billigare om det är receptbelagt än inte? Och jag tror även att kolla masken kommer bli billigare.
Var glada över att man inte behöver kolla masken på hund, katt och kanin, den lådan kostar nästan 400:-
Kostar det bara 200 kr? Och räcker det med ett prov per år?