Avmaskningsmedel receptbeläggs Sammanslagen

Sv: Avmaskningsmedel receptbeläggs

KL Jag vet inte hur det är tänkt men jag har svårt att tänka mig att veterinärer kommer att åka ut för att skriva ut avmaskningsmedel.
PL

Efter förfrågan till Läkemedelsverket och Jordbruksverket svarar de så här:

Precis som Läkemedelsverket har svarat kan parasitpreparat förskrivas utan att veterinären gör ett besök. Att ha tillräcklig kännedom är sedan veterinärens bedömning, inte vår. Precis som vid all förskrivning av läkemedel.

Vi har redan nu information på vår hemsida där vi länkar till Läkemedelsverket och information har gått ut till Distriktsveterinärerna. Vi har också planerat att i samarbete med Läkemedelsverket skicka ut direkt information till samtliga veterinärer i Sverige.

Jordbruksverket

Troligen kan ett träckprovsresultat betraktas som att veterinären har kännedom om hästen.

Tokosel blir receptfritt, så bra :bow:

Jag tycker för övrigt faktiskt att det är bra att avmaskning receptbeläggs, om nu folk inte väljer att strunta i att ta träckprov ändå :cool:

Tokosel har varit receptfritt länge... *fniss*
Jag tycker att det är toppen att maskmedel blir receptbelagda! Vi hästägare klarar inte avmaskningarna på rätt sätt för att förhindra resistensutveckling, tyvärr!
Lessen för att våra kära veterinärere kommer få ytterligare en uppgift att sköta! Men det är inte deras "fel", inte heller Apotekets "fel"... Ska vi hitta en syndabock vars "fel" receptbeläggningen är så är det vi hästägare... eller möjligen EU ;)

Nej, den syns inte på träckprov. Den enda häst jag sett som haft det (eller visat symptom då) kliade sig massor och fick förhårdnad mankam. Avmaskning med ivermektin fick bort det och det kom inte tillbaka...

Nu blev jag orolig/fundersam!
Min ponny kliar sig som besatt på halsen/mankammen sen i våras och blir till följd av detta hårdare och hårdare om mankammen..
Träckprovad med nollor på allt i början på november så jag tänkte låta bli att avmaska.
Frågan är om jag kanske ska trycka i honom ivermektin och se om han slutar klia sig.. Har behandlat honom med horsol i omgångar under sommaren men det har inte hjälpt alls.
Är det dumt att avmaska, eller kan det finnas belägg att prova?
Det kan ju såklart bara vara insekterna som stör honom, men nu började man ju fundera. Aldrig hört talas om nackbandmask innan...

Receptbelägga avmaskningsmedel....

Idag på apoteket fick jag reda på att avmaskningsmedel från och med den 15:e oktober skall receptbeläggas, blir nyfiken och kollar upp vad som kommer att gälla. Går in på läkemedelsverket och läser: "Läkemedel till livsmedelsproducerande djur ska från och med i år som huvudregel vara receptbelagda." Innebär det att vi som har pass och skrivit under detta att djuret EJ får användas till livsmedel vid slakt också måste ha recept? Med tanke på all resistens är det säkert jätte bra att det blir receptbelagt men vi vanliga svennsons med ett vanligt betalt jobb som kanske har 2 hästar eller så? Ska vi köpa en "kolla masken" a ca 200 kr för att sedan få en vet att skriva ut recept (kostar säkert det också) och sedan köpa maskmedel 150 kr, då är vi uppe i 550 kr sen kanske man ska göra det 2-3 ggr per år då är man uppe i 1100 upp på allt det här ska vi: bet reg av häst, lösa pass för häst, om vi har fler hästar reg oss som foderföretagare, miljösyn på stall osv. Kan man få VIP om man skött sig i x antal år?
Nu tycker kanske ngn, sälj den ena hästen då så blir det inte så dyrt. Men nej det går inte heller för numera får/behöver inte hästarna vara ensamma....

Sv: Receptbelägga avmaskningsmedel....

Idag på apoteket fick jag reda på att avmaskningsmedel från och med den 15:e oktober skall receptbeläggas, blir nyfiken och kollar upp vad som kommer att gälla. Går in på läkemedelsverket och läser: "Läkemedel till livsmedelsproducerande djur ska från och med i år som huvudregel vara receptbelagda." Innebär det att vi som har pass och skrivit under detta att djuret EJ får användas till livsmedel vid slakt också måste ha recept? Med tanke på all resistens är det säkert jätte bra att det blir receptbelagt men vi vanliga svennsons med ett vanligt betalt jobb som kanske har 2 hästar eller så? Ska vi köpa en "kolla masken" a ca 200 kr för att sedan få en vet att skriva ut recept (kostar säkert det också) och sedan köpa maskmedel 150 kr, då är vi uppe i 550 kr sen kanske man ska göra det 2-3 ggr per år då är man uppe i 1100 upp på allt det här ska vi: bet reg av häst, lösa pass för häst, om vi har fler hästar reg oss som foderföretagare, miljösyn på stall osv. Kan man få VIP om man skött sig i x antal år?
Nu tycker kanske ngn, sälj den ena hästen då så blir det inte så dyrt. Men nej det går inte heller för numera får/behöver inte hästarna vara ensamma....

Här tar vet på djursjukhuset 80 kr för att skriva ut recept.Med tanke på att jag personligen inte avmaskar hästar 3 ggr/år så tycker jag inte det är så farligt.

Men, träckproven visar väl inte på alla sorts maskangrepp, eller?

Min veterinär tog träckprov PLUS blodprov för att kontrollera hur angripen han var.

Träckproverna är ju dessutom rätt dyra om du har många djur, dyrare än att köpa maskmedel enl schema skulle jag tro.

Om man har många hästar och har skött de lika så kan man emellanåt ta ett samlingsprov

Sköter du dina marker och tar hjälp av träckprov ska du komma ner i rejält mindre avmaskning än tidigare.

Sköter du dina marker och tar hjälp av träckprov ska du komma ner i rejält mindre avmaskning än tidigare.

Fast det är ju så mkt smidigare att köpa en spruta avmaskning än ta en skottkärra och grep och börja mocka hagarna :crazy:

Sen om jag läste det här eller någon annan stans, så är ett läkemedel billigare om det är receptbelagt än inte? Och jag tror även att kolla masken kommer bli billigare.

Var glada över att man inte behöver kolla masken på hund, katt och kanin, den lådan kostar nästan 400:-

Fast det är ju så mkt smidigare att köpa en spruta avmaskning än ta en skottkärra och grep och börja mocka hagarna :crazy:

Sen om jag läste det här eller någon annan stans, så är ett läkemedel billigare om det är receptbelagt än inte? Och jag tror även att kolla masken kommer bli billigare.

Var glada över att man inte behöver kolla masken på hund, katt och kanin, den lådan kostar nästan 400:-

Det är ju för att folk tänker så som det blir överdrivet avmaskande, för att de inte ids hålla efter i sina hagar utan hellre köper avmaskningsmedel:smirk:

*KL*

Orkar inte läsa igenom hela tråden men:
Det som jag tror kommer bli lite krångligt för vet i våra trakter är när vi som står i ett stall med ca 30 hästar skall avmaska samtidigt, om det nu visar sig att det behövs.
Med tanke på att det finns många stora stall här runt omkring och vet redan har fullt upp.

328:- är väl inte nästan 400:- ? Och sen kan man ju få kostnadsfritt att få hjälp att avgöra om man misstänker bandmasken på sitt smådjur. Smådjur har ju inte direkt samma smitttryck som våra hästar heller. Så en koll på dessa behövs ju knappast i samma utsträckning som en häst.

Varför skulle det bli krångligare med 30 hästar än med tex 2 ? Veterinären måste ju ändå skriva ut recept för 2 hästar som för 30 hästar. Kan väl inte vara så krångligt att skriva ut ett storpack som nån enstaka spruta. Är ju samma procedur.

Kostar det bara 200 kr? Och räcker det med ett prov per år?

nope, det här på goland kostar minst 280 kr. Så det är nästan 300 :-

sen eftersom styngflugemasken inte syns på träckprovet måste man ju avmaska för det varje år, det har iallafall jag behövt. Alltid har dom där små fula gula äggen synts på deras ben....MUFF... och då är det ju banminth eller ivomec som gäller - om jag minns rätt - ganska dyra avmaskningsmedel som tar alla maskar.

Så då blir det lite såhär: Om jag ändå måste avmaska för styngflugemasken så måste jag köpa ett avmaskningmedel som tar alla maskar och då behöver jag väl inte lägga pengar på ett kollamasken? För jag kommer inte undan med avmaskning just för styngflugelarverna. Blev det luddigt..?

Så då blir det billigare att avmaska varje år så länge hästen har gula ägg på benen varje höst, vilket mina alltid haft.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter att ha läst och lyssnat på andra inser jag att jag ger min (lilla) C-ponny på snart 7 år väldigt mycket mat om man jämför...
2
Svar
33
· Visningar
3 599
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Fyraåringskullens drottning Viola Silas kommer inte till start på Axevalla nästa helg. En...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Efter ett bra torsdagsjobb är det nu definitivt...
Svar
0
· Visningar
539
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Lisa Americas nästa start blir i Kymi Grand Prix...
Svar
0
· Visningar
633
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!