Avmaskningsmedel receptbeläggs Sammanslagen

Sv: Hamstra!!

Jag kommer nog hamstra upp med avmaskningsmedel mot styngflugan då det är de enda jag avmaskar mot!

annars tycker ajg detta va väldigt bra gjort!

Men även om jag inte behöver maska efter träckprov så blir det samma kostnad som när jag har maskat "innan träckprovens tid"...om du förstår...träckprov på alla mina hästar kostar typ lika som vad en säsongs avmaskning kostar för alla mina hästar.

Men som sagt, jag ser ett annat värde än det ekonomiska i träckprovet, så jag tycker det är kanon. Men argumentet att det blir billiagre håller i alla fall inte för mig, inte i kort eller långt perspektiv.

Det är inte så svårt att ringa en vet & be denna skriva recept på avmaskningsmedel, det är ju inte som om man kommer behöva ta licens i avmaskning för att få ut sitt medel;)

:rofl::rofl: precis! :bow:

det verkar som folk blivit förvirrade och tror det är rikskatastrof att få ut ett recept.

Det hade ju varit det bästa om det hade varit kopplat så. Kanske kommer det?

Däremot tror jag att om man är tvungen att ringa en veterinär så kanske man dels inte gör det rent slentrianmässigt, dels kanske kan få hjälp att ta rätt medel i rätt dos och intervall (naturligtvis svårt utan träckprov men en vet kan ju i alla fall ge generella rekommendationer) och dels kanske man tar ett träckprov för att känna att man vill kunna motivera för vet varför man vill ha avmsk.medel.

Hoppas jag i alla fall!

Nja, ibland kommer veterinärer med de konstigaste råd ang val av medel. När vi tog prov i vårat stall strax innan betet, och min påvisade bandmask, så var valet då Equie max. Dels för min bandmask-häst, och dels för att varmblodet i stallet hade över 1200 EPG. När våran stallägare ringde för att få ut medlet sa veterinären att: nämen det behövs ju inte, använd dubbel dos banminth samt en ivomecspruta....Då ringde jag parasitologen på SVA och sa att: min häst har det och det och ligger på det i epg, de andra hästarna har det och det i epg...vad rekomenderar du ? equie max sa han ;)...dels pga av bandmasken och ena hästens höga epg.

Sen har jag läst här på Buke om folk som fått konstiga intervallråd av veterinärer.

gäller det bara hästar eller katter och hundar oxå? ( att det blir receptbelagt menar jag)

*kl*
KOmmer det verkligen att bli så enkelt då?
Att man bara ringer vet. och så skickar de in ett recept till en om man talar om hur hästens värden efter träckprov ser ut?
Tycker att det är svårt att komma fram till vet NU hur ska det då inte bli sen??

Hur kollar man om de har mask? Ha förstått sp mycket som att man skickar in det..MEn vart och vad kostar det?

Men vad är egentligen skillnaden? Vad är det för katastrof att det blir receptbelagt?

Jag var på apoteket igår och de rådde mig att få recept uskrivet av veterinären då det blir lägre pris då jag då kan köpa en förpackning med 10 sprutor i. Nu har ju jag användning av 7 stycken på en gång vilket kanske inte många har, men å andra sidan så står ju många i kollektivstall med många hästar i och då kanske det går åt så många ändå? Eller man kanske kan dela med grannen?

Bara en tanke från mig.

/M

Suck...ja då försvann den illusionen också då...trodde faktiskt de läste det på sin utbildning, lite parasitologi och kanske en släng FASS...

Visst är det något billigare att köpa på recept men man får betala 80kr/ recept veterinären skriver ut så jag tror inte det blir så mkt billigare i slutändan. Jag kommer nog att börja ta individuella träckprov på mina kusar framöver inga samlingsprov som jag gjort tidigare. Har 6 hästar så det blir en liten slant o lägga ut iof, 280kr/häst kostar det ju

Läste i en engelsk tidning om en studie som gjorts. De kom fram till att träckprov ska man inte lita 100% på och man bör avmaska 1 gång(eller var det 2 gånger) per år i alla fall. Mina hästar har 0 ägg på sina träckprov men jag avmaskar på hösten mot styngflugan i alla fall.

Jag har köpt så jag har Ivomec till 2010. Har bara 2 hästar och känner inte för att betala veterinären 80:- bara för att hon ringer in ett recept.

Läste i en engelsk tidning om en studie som gjorts. De kom fram till att träckprov ska man inte lita 100% på och man bör avmaska 1 gång(eller var det 2 gånger) per år i alla fall. Mina hästar har 0 ägg på sina träckprov men jag avmaskar på hösten mot styngflugan i alla fall.

Jag har köpt så jag har Ivomec till 2010. Har bara 2 hästar och känner inte för att betala veterinären 80:- bara för att hon ringer in ett recept.

Hur motiverade de att man ska avmaska om provet visar på noll? Avmaskningen är i första hand för att stoppa smittspridningen (ingen smitta till marken = ingen smitta in i hästen). Vad var det man skulle avmaska emot den där gången "i alla fall"?

Kan du hitta källor till vilken undersökning det var så skulle jag bli glad.

men guuud!
va är problemet? det är ju bara att ringa till vet. och be om recept. visst det kanske kostar 50-100kr men då kan man ju vara 10 pers eller 5 om man tar dubbel dos. och dela på kostnaden.
kan ju inte bli dyrt.

gäller det bara hästar eller katter och hundar oxå? ( att det blir receptbelagt menar jag)

Axilur (22 % granulat 10 % oral suspension)
står som så = Receptfrihet gäller för hund och katt

Bisolvon = Receptfrihet gäller för hund

Allt annat blir på recept

Hoppsan, svarade snabbare än hjärnan tänkte ;)..Sorry.

MEN, även om presis allt skulle bli receptbelagt, så är det ju ändå inget problem. De flesta har nog telefon i sitt hem så dom kan ringa och be om recept. Egentligen förstår jag inte denna hysteri ang att det ska receptbeläggas...:confused:

Träckprovskoll till hund och katt...man köper en kollamasken låda ämnat för smådjur på apoteket.

Jag var på apoteket igår och de rådde mig att få recept uskrivet av veterinären då det blir lägre pris då /M

Precis. momsen är lägre på receptutskrivna preparat. Jag har alltid bet vet skriva ut storpack när han varit på plats, gjort så på Tokosel också

Mina hästar har 0 ägg på sina träckprov men jag avmaskar på hösten mot styngflugan i alla fall.

Ja, det där med styngflugan är ju en sak för sig själv. Har man flugägg på hästen så måste man ju avmaska mot styngflugan när frosten kommer. Detta får man ju göra oavsett om man "nollar" på träckprovet för styngflugans larver syns inte på träckprovet.

Så jag kommer också köpa på mig lite medel just pga styngflugan. Min häst brukar vara gulprickig i stort sett överallt av flugägg och jag har inte en chans att få av alla innan de kläcks. :crazy: Men man får så klart kolla utgångsdatum. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter att ha läst och lyssnat på andra inser jag att jag ger min (lilla) C-ponny på snart 7 år väldigt mycket mat om man jämför...
2
Svar
33
· Visningar
3 599
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Fyraåringskullens drottning Viola Silas kommer inte till start på Axevalla nästa helg. En...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Efter ett bra torsdagsjobb är det nu definitivt...
Svar
0
· Visningar
539
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Lisa Americas nästa start blir i Kymi Grand Prix...
Svar
0
· Visningar
633
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka