Sv: För mycket mat?
Jag har också hört ganska mycket negativa saker om korn, och därför tänker jag ganska ofta på att kanske sluta ge henne det. Men samtidigt märker jag att hon mår mycket bättre sedan jag började med korn, och det känns dåligt att ta bort någonting som jag vet har gett positiv effekt. Och inte bara i att hålla vikten utan framförallt i temperamentet, hon har blivit mycket lugnare (på ett bra sätt) av att äta det.
Men jag vet inte, får tänka lite mer på det. Tack för tipsen och informationen i alla fall och ja, hon får fortsätta med B-vitaminen hon med. Varesig hon tar upp det eller inte mår hon hur som helst bättre i benen av det
Mår hästen bra av att äta korn så fortsätt ge det.
Man bör inte ge korn eftersom många hästar inte tål det och det är riskabelt att börja ge det till sin häst, MEN nu äter ju din häst redan korn och tål det, så då finns det ingen anledning att sluta om det funkar med analysen.
Tror inte, eller är säker på att det inte är pga av B-vitaminen som hon är finare i benen.
Här är delen om B-vitamin från mitt arbete (om du vill veta mer
)
(inom parenteserna står referensen)
Vitamin B är vattenlösligt vilket betyder att överskottet följer med urinen ut. B-vitamin producerar hästens mikroorganismer själv i grovtarmen (Planck och Rundgren 2003).
Vitamin B påverkar energi omsättningen i cellerna på olika sätt (Planck och Rundgren 2003). ex. Vitamin B1, tiamin deltar i ämnesomsättningen av kolhydrater (Bates 2001, Nutrient requirements of Horses s.118). Sedan finns det vitamin B2 (riboflavin) och biotin som också har en påverkan i ämnesomsättningen i cellerna (Jansson m.fl. 2011). Vitamin B3, Niacin, spelar en viktig roll för co-enzymet, NAD och NADP (Jacob 2001, Nutrient requirements of Horses s.119). Vitamin B6, pyridoxin, ingår i flera olika enzymer som påverkar ämnesomsättningen utav protein, fett och kolhydrater (McDowell 2000, Nutrient requirements of Horses s.123). Vitamin B9, Folate, är viktig i de vävnader som snabbt ska förnya sin celltillväxt (Bailey et al., 2001, Nutrient requirements of Horses s.121). Vitamin B12, cyanokobalamin, ingår i en rad olika enzymsystem, bland annat i proteinsyntesen, kolhydrat och fettomsättningen (McDowell 2000, Nutrient requirements of Horses s.122).