Avmaskningsmedel receptbeläggs Sammanslagen

Sv: Avmaskningsmedel receptbeläggs

sen eftersom styngflugemasken inte syns på träckprovet måste man ju avmaska för det varje år, det har iallafall jag behövt. Alltid har dom där små fula gula äggen synts på deras ben....MUFF... och då är det ju banminth eller ivomec som gäller - om jag minns rätt - ganska dyra avmaskningsmedel som tar alla maskar.

Så då blir det lite såhär: Om jag ändå måste avmaska för styngflugemasken så måste jag köpa ett avmaskningmedel som tar alla maskar och då behöver jag väl inte lägga pengar på ett kollamasken? För jag kommer inte undan med avmaskning just för styngflugelarverna. Blev det luddigt..?

Så då blir det billigare att avmaska varje år så länge hästen har gula ägg på benen varje höst, vilket mina alltid haft

Du har ett räknefel och ett sakfel. INTE banminth mot stygnfluga.

Det är vår. Gräset börjar gro. Du har två alternativ:

Alt 1 - köp en Kolla Masken för 280 kr. Avmaska om det behövs, utefter svaret du får.

Alt 2 - avmaska på rutin. Bara för att göra det BILLIGT säger vi det är ett banminth-år- Du köper en förpackning Banminth pulver. Den kostar 325 kr utan recept och räcker till 7,5 avmaskningar på en vuxen häst om du inte avmaskar mot bandmask. Sen köper du en pasta noromectin för stygnflugan med, för 98.50 kr. Summa: 423,50 kr. (Alt är att köpa banminth, 2 st kostar 127 kr utan recept, men du behöver fler än så. Billigast/dos är alltid pulvret)

Om det är ett ivermektinår så köper du noromectin i 2-pack, räcker till 2 avmaskningar och kostar 168,50 kr utan recept. Du behöver dock mer, så du köper ett tvåpack till. Summa 337 kr.

Om träckprovet visar att du inte ska avmaska så har det kostat dig 280 kr + 98,5 iom stygnflugan = Total summa 378,50 kr.

Så nej jag fattar inte hur det alltid blir billigare att avmaska på rutin?

Den gång träckprov blir dyrare är när svaret visar att det du behöver göra är att avmaska på intervall. Meningen och målet är ju dock att med träckprov och riktad avmaskning, beteshygien etc så ska du inte behöva det. Men du vet inte när du kan sluta om du inte tar träckprov.

*KL*

Orkar inte läsa igenom hela tråden men:
Det som jag tror kommer bli lite krångligt för vet i våra trakter är när vi som står i ett stall med ca 30 hästar skall avmaska samtidigt, om det nu visar sig att det behövs.
Med tanke på att det finns många stora stall här runt omkring och vet redan har fullt upp.

Det är väl alldeles utmärkt att ta på recept när man är så många! 30 hästar = 30 sprutor = 3 kartonger. Bra mycket billigare på recept än att köpa enskilt! Suveränt läge att förenkla sina stallrutiner.

*KL*
Jag fick idag höra att en veterinär inte får skriva ut ett recept som täcker avmaskning til samtliga hästar utan det ska vara ett recept/häst. Det innebär att man får betala 80kr/häst för att få ett recept utskrivet. Recepten skall vara namngivna på en specifik häst, vet inte om detta stämmer men är det så så kommer det bli väldigt dyrt om man har många hästar som behöver maskas.

*KL*
Jag fick idag höra att en veterinär inte får skriva ut ett recept som täcker avmaskning til samtliga hästar utan det ska vara ett recept/häst. Det innebär att man får betala 80kr/häst för att få ett recept utskrivet. Recepten skall vara namngivna på en specifik häst, vet inte om detta stämmer men är det så så kommer det bli väldigt dyrt om man har många hästar som behöver maskas.

Vilket bullshit! Jag har alltid köpt på recept och till hela stallet utan några som helst problem. Varför skulle det ändras?

Å andra sidan, bara att hela stallet göra träckprov och receptet skrivs ut till stallet.

Hamstra!!

Ville bara upplysa om att f.o.m den 15 oktober kommer avmaskningsmedel till häst att bli RECEPTBELAGT! :eek::eek:Jag skall åtminstone passa på att köpa på mig. Man får ju kolla utgångsdatum förståss...

Sv: Hamstra!!

... och hur vet du vilken sort du behöver? Är det inte enklare att göra träckprov och sen fixa medel efter vilken substans som behövs?

Finns redan trådar om detta. Och som sagt, billigare att träckprova och sen be om ett recept för det man ev behöver, än hamstra av alla sorter..

Att hamstra avmaskningsmedel känns ju lite svårt.:angel:
Jag vet ju inte nu vad -eller ens om- jag behöver ge i vår.

Visst, någon gång kommer jag säkert att använda det oavsett sort, men det kan ju dröja flera år till dess. (Förhoppningsvis...;)) Och bäst-före-datumet brukar väl vara max något enstaka år framåt?

Och bäst-före-datumet brukar väl vara max något enstaka år framåt?

Nä, det är rätt lång hållbarhet på dem. Gick nyss och tittade på sprutan jag köpte i våras. Går ut 2010. Så (minst) 3 års hållbarhet (vet ju inte hur gammal den var när jag köpte den).

Men som sagt, hamstra av alla sorter, känns dyrt och besvärligt bara.

En kompis kollade me dom på apoteket å enligt dom så ska inte alla avmaskningsmedel bli receptbelagda...

En kompis kollade me dom på apoteket å enligt dom så ska inte alla avmaskningsmedel bli receptbelagda...

De hade fel. Det finns en tråd om det, med listan (inte från apoteket utan från de som bestämmer, glömt vilket verk det är nu, livsmedelsverket tror jag) och alla avmaskningsmedel blir receptbelagda.

Men innan talades det om att nog inte alla skulle bli det, men så blev det. Och det är BRA tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tänker inte hamstra, tar träckprov i stället och ber att få ut recept av "husveterinären" om det behövs.

Nej men nu får du väl ändå ge dig ;). Det är väl ingen kaffe hamstring som under kriget heller. Är det så svårt att ringa och be om recept OM du nu mot förmodan behöver en maskspruta ?

Ville bara upplysa om att f.o.m den 15 oktober kommer avmaskningsmedel till häst att bli RECEPTBELAGT! :eek::eek:Jag skall åtminstone passa på att köpa på mig. Man får ju kolla utgångsdatum förståss...

Det är inte så svårt att ringa en vet & be denna skriva recept på avmaskningsmedel, det är ju inte som om man kommer behöva ta licens i avmaskning för att få ut sitt medel;)

*KL*

Jag håller med föregående talare...

Förstår inte riktigt problemet? Ring vet-få ett recept-problemet löst.

KL
Jag håller med om att det är vettigt att ta ett träckprov först, men förstår inte vitsen med att medlen blir receptbelagda. Så vitt jag förstår blir veterinärerna inte skyldiga att först se resultatet av ett träckprov, och då är ju vitsen borta. Den som vill avmaska rutinmässigt utan att ta prov kan fortsätta att göra så.
Många kommer säkert att be om ett recept i samband med den årliga vaccineringen.
Känns som mer krångel till ingen nytta.

I grund och botten tycker jag att det är ett bra beslut, resistensrisken ff a tänker jag på då.

MEN...allt prat om att det är billigare att ta ett träckprov, inte för mig i alla fall. Om jag inte behöver maska så kostar ett träckprov mig ungefär lika mycket som en säsongs avmaskning kostar, om jag dessutom efter att ha tagit träckprov behöver maska ändå, då kostar det mer. Så kostnadsargumentet tycker jag faller, men jag håller på träckprovets vits ändå.

I grund och botten tycker jag att det är ett bra beslut, resistensrisken ff a tänker jag på då.

MEN...allt prat om att det är billigare att ta ett träckprov, inte för mig i alla fall. Om jag inte behöver maska så kostar ett träckprov mig ungefär lika mycket som en säsongs avmaskning kostar, om jag dessutom efter att ha tagit träckprov behöver maska ändå, då kostar det mer. Så kostnadsargumentet tycker jag faller, men jag håller på träckprovets vits ändå.

Man får ju se kostnaden i ett längre perspektiv. Första året/åren kan det bli dyrare för man får både ta prov och avmaska, men sen är det ju lugna puckar. Eller vad sägs om max 10% av hästarna som behöver avmaskas i SAMTLIGA stall jag jobbat med parasitprogram med. De hästägarna har sparat många sköna slantar.

Vi har faktiskt sparat pengar från träckprov nr 1! :)
Men, sen kan man tänka sig att detta med träckprov och slantar som hästägare kanske är nåt man måste vänja sig vid. Det är en utveckling som sker för att vi inte har t ex optimala hagar i det moderna samhället, och därmed kanske kostnaden får ses som "naturlig" i budgeten?

Trots allt har vi historiskt ökat kostnaderna på många andra ställen i våra liv, även om motståndet säkert är som störst i "inkörningsfasen"?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter att ha läst och lyssnat på andra inser jag att jag ger min (lilla) C-ponny på snart 7 år väldigt mycket mat om man jämför...
2
Svar
33
· Visningar
3 599
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Fyraåringskullens drottning Viola Silas kommer inte till start på Axevalla nästa helg. En...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Efter ett bra torsdagsjobb är det nu definitivt...
Svar
0
· Visningar
539
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Lisa Americas nästa start blir i Kymi Grand Prix...
Svar
0
· Visningar
633
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!