Sv: Avmaskningsmedel receptbeläggs
Du har ett räknefel och ett sakfel. INTE banminth mot stygnfluga.
Det är vår. Gräset börjar gro. Du har två alternativ:
Alt 1 - köp en Kolla Masken för 280 kr. Avmaska om det behövs, utefter svaret du får.
Alt 2 - avmaska på rutin. Bara för att göra det BILLIGT säger vi det är ett banminth-år- Du köper en förpackning Banminth pulver. Den kostar 325 kr utan recept och räcker till 7,5 avmaskningar på en vuxen häst om du inte avmaskar mot bandmask. Sen köper du en pasta noromectin för stygnflugan med, för 98.50 kr. Summa: 423,50 kr. (Alt är att köpa banminth, 2 st kostar 127 kr utan recept, men du behöver fler än så. Billigast/dos är alltid pulvret)
Om det är ett ivermektinår så köper du noromectin i 2-pack, räcker till 2 avmaskningar och kostar 168,50 kr utan recept. Du behöver dock mer, så du köper ett tvåpack till. Summa 337 kr.
Om träckprovet visar att du inte ska avmaska så har det kostat dig 280 kr + 98,5 iom stygnflugan = Total summa 378,50 kr.
Så nej jag fattar inte hur det alltid blir billigare att avmaska på rutin?
Den gång träckprov blir dyrare är när svaret visar att det du behöver göra är att avmaska på intervall. Meningen och målet är ju dock att med träckprov och riktad avmaskning, beteshygien etc så ska du inte behöva det. Men du vet inte när du kan sluta om du inte tar träckprov.
sen eftersom styngflugemasken inte syns på träckprovet måste man ju avmaska för det varje år, det har iallafall jag behövt. Alltid har dom där små fula gula äggen synts på deras ben....MUFF... och då är det ju banminth eller ivomec som gäller - om jag minns rätt - ganska dyra avmaskningsmedel som tar alla maskar.
Så då blir det lite såhär: Om jag ändå måste avmaska för styngflugemasken så måste jag köpa ett avmaskningmedel som tar alla maskar och då behöver jag väl inte lägga pengar på ett kollamasken? För jag kommer inte undan med avmaskning just för styngflugelarverna. Blev det luddigt..?
Så då blir det billigare att avmaska varje år så länge hästen har gula ägg på benen varje höst, vilket mina alltid haft
Du har ett räknefel och ett sakfel. INTE banminth mot stygnfluga.
Det är vår. Gräset börjar gro. Du har två alternativ:
Alt 1 - köp en Kolla Masken för 280 kr. Avmaska om det behövs, utefter svaret du får.
Alt 2 - avmaska på rutin. Bara för att göra det BILLIGT säger vi det är ett banminth-år- Du köper en förpackning Banminth pulver. Den kostar 325 kr utan recept och räcker till 7,5 avmaskningar på en vuxen häst om du inte avmaskar mot bandmask. Sen köper du en pasta noromectin för stygnflugan med, för 98.50 kr. Summa: 423,50 kr. (Alt är att köpa banminth, 2 st kostar 127 kr utan recept, men du behöver fler än så. Billigast/dos är alltid pulvret)
Om det är ett ivermektinår så köper du noromectin i 2-pack, räcker till 2 avmaskningar och kostar 168,50 kr utan recept. Du behöver dock mer, så du köper ett tvåpack till. Summa 337 kr.
Om träckprovet visar att du inte ska avmaska så har det kostat dig 280 kr + 98,5 iom stygnflugan = Total summa 378,50 kr.
Så nej jag fattar inte hur det alltid blir billigare att avmaska på rutin?
Den gång träckprov blir dyrare är när svaret visar att det du behöver göra är att avmaska på intervall. Meningen och målet är ju dock att med träckprov och riktad avmaskning, beteshygien etc så ska du inte behöva det. Men du vet inte när du kan sluta om du inte tar träckprov.