Avmaskningsmedel receptbeläggs Sammanslagen

Sv: Avmaskningsmedel receptbeläggs

Equimax är inte receptbelagt

Det du behöver blodprov för är bandmask. Avmaskningsmedel för bandmask är redan receptbelagda, undantaget banminth i dubbel dos då, men det är inte vad man brukar använda vid konstaterad bandmask. Du kan se bandmask på träckprov med om du har tur, men det är ett ganska orsäkert sätt jmf med blodprov.

I övrigt så visar träckprov inte stygnfluga, men det kan djurägaren själv se med blotta ögat om hästen har stygnflugeägg på sig på hösten.

Visst är träckprov på ett sätt dyrt. Samtidigt, träckprov sonm visar att du inte behöver avmaska är BILLIGA, mycket billigare än att avmaska enligt intervall.

Att avmaska enligt intervall riskerar dock inte bara att vara onödigt dyrt, utan även onödigt rakt av, och innebär en belastning på både miljö och häst. Och så har vi det där med resistens. När parasiterna är resistenta mot de avmaskningsmedel vi har, då sitter alla i sjön, för det finns inga nya på gång.

Och om du inte tar träckprov har du inte en ANING om ev resistens, du har inte den blekaste aning om du avmaskar rätt eller fel heller. I bästa fall drabbar det bara plånboken och miljön. I värsta fall så blir det betydligt större konsekvenser än så.

Ett träckprov kostar ett par hundralappar, billigare om du tar träckprov. Du kan själv lätt räkna ut vad du sparar jmf med att avmaska på intervall, om du avmaskar i onödan. (Däremot om träckprovet visar att du måste avmaska på intervall så blir det några hundra dyrare, men målet är ju komma dithän att man kan skrota avmaskningen, eller iaf stora delar av den.).

Och, handen på hjärtat, 200 kr per år och häst, är det något att ens reflektera över med tanke på vad allt annat kostar?

The real reason is that there has been an EU directive that Sweden must follow (to some degree). All animals that can be made into products for human consumption are much more closely regulated. This is a safety measure, not a bad thing. It will defintely be more difficult to worm your horse but the reasoning is nothing more than safety.
And, there will be exceptions made, so it is not CERTAIN that all wormers will be made prescritpion in the future. The rule that regards worming and all other products regarding horses (and cows, and sheep, and...) actually starts tomorrow, the 24th. However, the actual decision on how this will apply to Sweden will take place later. Wemight have a decision by the end of October but that is not certain. Just wait and see-----

Ännu ett exempel på hur verket (apoteken, veterinärer) vill tjäna mer pengar genom att tvinga på folk onödiga avgifter/utgifter.

Argument för recept i detta fall: "Motivet är framförallt att förbättra säkerheten för konsumenterna när det gäller livsmedel från djur."
Nån som kan förklara kopplingen för mig?

Kostnad för att avmaska blir nästa gång, förutom vad det receptbelagda medlet i sig kan komma att kosta (säkert mer än idag),
Stationsavgift/poliklinikavgift 55-90:-, Inställelse 264:49, Resa 91-105:- = 410:49 - 450:49 + moms = upp till 574:14 (om jag räknat rätt). Detta är alltså grundkostnaden! Tillkommer gör "arbetet" och troligen förbrukningsmaterial m fl småsaker man är så snar att lägga till.
Siffrorna ovan är tagna ur dom senaste veckornas vet-besök för vaccination och sjukbesök. Båda planerade och under dagtid.

Med ledning av ovanstående, kommer kostnaden för avmaskning troligen att ligga på tusenlappen, redan innan man betalt medlet!!! :eek:
Ingen struntsumma direkt, eller vad säger du, Alexandra_W?

"Ett annat motiv är att minska risken för att parasiter och mikroorganismer ska bli resistenta mot antibiotika och avmaskningsmedel."
Här har jag mer förståelse, men anser att tillvägagångssättet via recept är fel. Varför inte istället gå vägen via maskprov och ge ett avmaskningstillstånd där maskförekomsten är visad och för hög? Då slår man ju flera flugor i en smäll. :)
Borde inte den vägen vara framkomlig?

LIA

Hej!
Jag vet inte vad EU-direktiv i denna fråga säger. Vet du?
Däremot vet jag att våra myndigheter på olika nivåer vid upprepade tillfällen skyllt på EU för att driva igenom sina egna krav. Detta utan att EU först ställt dessa krav.

På vad sätt skulle avmaskningsmedlen göra hästkött osäkert?
Vad är oddsen för att våra småbyråkrater fattar kloka beslut i just detta fall? :angel:

En fullständig OT-fråga poppar upp.
En(!) språkbyråkrat avgjorde att vi inte kan uttala "euro", utan vi ska säga evvro istället.
Någon som hört någon säga evvrovisionsschlager t ex? :eek:

LIA

OK, it's official, the 15th of October is the date. But, they will still consider exceptions until that date. However, it appears that all ivermektin products will NOT be made exceptions. Still, we must wait and see but...

In this case the EU has made a decision that Sweden actually is behind the rest (except for Germany and a few other countries) in implementing.

Det var Ray M. Kaplan, inbjuden till Köpenhamns universitet för att föreläsa för veterinärer och studerande i ämnet resistens hos inälvsparasiter. Väldigt intressant föredrag!

menar ni verkligen det>? hur ska man då få tag på det? via vet, menar ni att en vet måste komma ut och skriva ett sådannat?varför nu plötaligtr detta?

Jag har aldrig gjort något träckprov, är det någon som har lust att upplysa en insnöad?

Hur gör man det, vart skickar man det och vad visar det?

Ja, det står på sidan. Du måste klicka på länkarna på kollamasken sidan så får du fram mer information om produkten.

Va ? Om nu maskmedel blir receptbelagada så är det ju bara att be en veterinär att skriva ut ett recept. Eller vad menar du ?

Inga maskmedel i den listan kommer vara receptfria.

aha, jo det är sant, men det känns kanske lite onödigt att ta ut vet för att få ett recept.. men men man kan klart åka i väg med och få ett.. aja det löser sig..är det något som komemr vara ej recept?

Givetvis ringer man till veterinären...dom skriver ut över telefon.

Om det medges undantag - ja. Om det inte medges undantag så fungerar det inte. Veterinärer får inte receptförskriva via telefon utan att ha sett hästen. Det har gällt ett par år nu.

Men maskmedel borde undantas från det tycker man, men än vet man ju inte, eftersom ingen tycks veta någonting om det hela just nu..

Tokosel blir receptfritt, så bra :bow:

Jag tycker för övrigt faktiskt att det är bra att avmaskning receptbeläggs, om nu folk inte väljer att strunta i att ta träckprov ändå :cool:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter att ha läst och lyssnat på andra inser jag att jag ger min (lilla) C-ponny på snart 7 år väldigt mycket mat om man jämför...
2
Svar
33
· Visningar
3 599
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Fyraåringskullens drottning Viola Silas kommer inte till start på Axevalla nästa helg. En...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Efter ett bra torsdagsjobb är det nu definitivt...
Svar
0
· Visningar
539
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Lisa Americas nästa start blir i Kymi Grand Prix...
Svar
0
· Visningar
633
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka