Avmaskningsmedel receptbeläggs Sammanslagen

Sv: Avmaskningsmedel receptbeläggs

Jo, vi har pratat om det tidigare och jag fick många kloka råd då också! Dubbel dos Banminth det skulle ges för att det är brukligt ( detta var i början på sommaren ) uppfattade jag det som.

I stort sett så fick jag råd enligt den gamla skolan eller hur man nu ska uttrycka det, det som kändes ovanligt för mig i a f, det var det här att avmaska med så täta intervall som 8 veckor.

Förr fick man ju lära sig att avmaska före och efter betet med medel som tar rubbet ( förutom bandmasken då ), sen under sommaren skulle man ge dubbel dos Banminth. Unghästarna skulle maskas en extra gång tidigare på våren. Man skulle växla mellan preparaten vartannat år för att undvika resistens. Så fortsätter många veterinärer att rekommendera än i dag.

Min häst har bestående skador av den här nackbandmasken och det får vi tyvärr leva med:( Som tur är så är det mer av "kosmetisk" art i form av skadad vävnad på hals o nacke, synliga gropar. Vi vet inte inte vilka ytterligare skador han kan ha fått av de andra parasiterna och det är tydligen inget man kan se heller om jag fattade det rätt. Endast i obduktion, och det hoppas man ju slippa uppleva.

Alltför många vägrar uppdatera sig. Förstår faktiskt inte varför, för när det gäller utrustning och träning så uppdaterar de sig mer än gärna!

KL

Nu när det kommit på tal vill jag gärna veta lite mer om nackbandmask. Syns den på träckprov? Vilka är symptomen för övrigt?

MVH / Lina

KL

Nu när det kommit på tal vill jag gärna veta lite mer om nackbandmask. Syns den på träckprov? Vilka är symptomen för övrigt?

MVH / Lina

Nej, den syns inte på träckprov. Den enda häst jag sett som haft det (eller visat symptom då) kliade sig massor och fick förhårdnad mankam. Avmaskning med ivermektin fick bort det och det kom inte tillbaka...

Nej, den syns inte på träckprov. Den enda häst jag sett som haft det (eller visat symptom då) kliade sig massor och fick förhårdnad mankam. Avmaskning med ivermektin fick bort det och det kom inte tillbaka...

Hmm, nu blir jag lite orolig. Jag har en import och när hon kom visade träckprov på mängder med spolmask samt lite blodmask. Hon har därefter avmaskats med Axilur + Ivomectin i ett par omgångar (enligt rek från SVA). Har detta i så fall tagit ev nackmask också?

Under sommaren har hon kliat manen, ffa mellan öronen, jättemycket. Jag har hela tiden trott att det varit bitdjur som är orsaken, och hanterat henne därefter. Jag kan inte känna några förhårdnader, men hon tycker inte om att jag trycker mellan öronen. Kan det vara så att hon har nackbandmask och finns det i så fall något mer jag ska göra.

Lina

Har du gett ivermektin så är det ju lugnt.

Tack, skönt :bow: Blev lite orolig där. Jag har aldrig öht tänk på det här med nackmask:o. Sen var det en bekant som var på besök som frågade om det inte kunde vara det hon led av och inte bitdjuren.

Lina

Förlåt att jag tjatar, men en fråga till. Hur vanligt är det med nackbandmask? Är den vanligare utomlands?

Jag tar med jämna mellanrum hem hästar utifrån och min rutin har de senare åren varit att jag alltid tar träckprov direkt när jag har dem hemma. Därefter avmaskar jag efter behov. Nu blev jag lite orolig om inte nackbandmask syns på träckprovet. Bör man kanske avmaska alla importer i förebyggande syfte, eller har jag bara blivit lite nojig ;)

/Lina

Bra fråga. Jag har nånstans sett en siffra på 75%, men ingen källhänvisning. På alla mina år har jag bara sett ett fall (vilket var innan ivermektinet blev vanligt), och hört om ett (Jeeves). Ett till misstänkt fall, men den hästen lever inte längre, så det kan jag tyvärr inte kolla upp.

Så jag TROR att det inte är särskillt vanligt längre.

Importer skulle jag nog avmaska vid ankomst med t.ex. Equimax och ta prov när intervallet för medlet gått ut. Men det är jag det.

Bra fråga. Jag har nånstans sett en siffra på 75%, men ingen källhänvisning. På alla mina år har jag bara sett ett fall (vilket var innan ivermektinet blev vanligt), och hört om ett (Jeeves). Ett till misstänkt fall, men den hästen lever inte längre, så det kan jag tyvärr inte kolla upp.

Så jag TROR att det inte är särskillt vanligt längre.

Importer skulle jag nog avmaska vid ankomst med t.ex. Equimax och ta prov när intervallet för medlet gått ut. Men det är jag det.

Tack :bow: Litar på dig och börjar fom nu att göra så istället.

Skulle du göra så oavsett vilken tid på året de kommer (dvs även om det är mitt i vintern)?
Tänk om det vore enkelt att vara hästägare :smirk:

Tack :bow: Litar på dig och börjar fom nu att göra så istället.

Skulle du göra så oavsett vilken tid på året de kommer (dvs även om det är mitt i vintern)?
Tänk om det vore enkelt att vara hästägare :smirk:

Var importerar du ifrån? Kanske vi skulle ta det här på PM istället ;)

Åter till ämnet! :)

Ursäkta inhoppet, men vi var in på apoteket idag och passade på att fråga om det blivande recepttvånget. Enligt personalen var inget bestämt ännu, så det hänger kanske i luften hur det ska bli?

LIA

Äsch då, hästen ska ju ändå träffa veterinären för att vaccineras, då ber man om ett recept. Inte så svårt.

:)

Men först kostar väl "lådan" 300:- sen kostar analysen, om sen vet. inte får skriva ut bara genom att se pappret går det ju på nästan tja... 5-600 kr till för att få receptet, sen ska du köpa avmaskningsmedlet.
Har du då några hästar.. ja då blir det dyrt.

Givetvis är det jättebra med träckprov, men vet när de tog maskprov på en hund vi hade för några år sedan, nej han hade inga mask sa de, (han var jättesjuk, maskades som vanligt) men när vi kom hem spydde han upp en superlång mask!!!
Lämnade in den hos veterinär som sa "ojdå, det missade vi", SEN fick han bra maskmedel...
Frågan är också om inte maskmedlet kommer att gå upp när det blir "bakom disk"... *bara en fundering*

det är möjligt!!
Men det är det jag menar, man hittar inte allt med träckprov..

När det gäller hästar så är det i första hand smittspridningen av blodmasken man vill stoppa, och den hittar man i träckprov. Inga ägg i träckprov = inget behov att avmaska.

En kollamasken låda kostar BARA 280:-. Då ingår ju analyskostnaden.

Snacka om *storm i ett vattenglas* som Alexandra skrev i ett inlägg ;)

Men först kostar väl "lådan" 300:- sen kostar analysen, om sen vet. inte får skriva ut bara genom att se pappret går det ju på nästan tja... 5-600 kr till för att få receptet, sen ska du köpa avmaskningsmedlet.
Har du då några hästar.. ja då blir det dyrt.

Givetvis är det jättebra med träckprov, men vet när de tog maskprov på en hund vi hade för några år sedan, nej han hade inga mask sa de, (han var jättesjuk, maskades som vanligt) men när vi kom hem spydde han upp en superlång mask!!!
Lämnade in den hos veterinär som sa "ojdå, det missade vi", SEN fick han bra maskmedel...
Frågan är också om inte maskmedlet kommer att gå upp när det blir "bakom disk"... *bara en fundering*

1. Det finns redan receptpris angivet, bara kolla fass. Det är billigare i rent försäljningspris om man köper på recept än utan.

2. Kolla masken kostar 280 kr och då ingår analys. Det enda som tillkommer är ev odling vid blodmaskförekomst för att se så man inte har stora blodmasken. Detta kan man välja bort om man vill, för normalhästägaren utan stor rotation i stallet räcker det att odla en gång, och ev nya hästar bara.

Dvs vi talar 280 kr/år och häst i träckprovskostnad. och om träckprovet visar att du inte behöver avmaska har du raskt SPARAT åtskilliga hundralappar redan idag, än mer när recepttvånget kommer.

3. Det är trevligt när folk kollar fakta först.

1. Det finns redan receptpris angivet, bara kolla fass. Det är billigare i rent försäljningspris om man köper på recept än utan.

2. Kolla masken kostar 280 kr och då ingår analys. Det enda som tillkommer är ev odling vid blodmaskförekomst för att se så man inte har stora blodmasken. Detta kan man välja bort om man vill, för normalhästägaren utan stor rotation i stallet räcker det att odla en gång, och ev nya hästar bara.

Dvs vi talar 280 kr/år och häst i träckprovskostnad. och om träckprovet visar att du inte behöver avmaska har du raskt SPARAT åtskilliga hundralappar redan idag, än mer när recepttvånget kommer.

3. Det är trevligt när folk kollar fakta först.

1.Det låter ju bra, tycker bara, av erfarenhet, att det verkar som att saker går upp i pris när de blir helt på recept.

2.Men så bra! För när jag skickade in, på vets. inrådan för nått år sedan kostade det nämligen lite mer, och då antog jag faktiskt att lådan kostade en del och sedan avgiften för labbet lite till.
Men om det bara är så att det är själva inköpet av lådan som kostar så är det väl ok.
OM nu analysen ger bra svar dvs. Om det bara är blodmask man letar efter, ja då kan ju hästen bli dålig av maskar som inte syns med på provet, som det blev för våran hunds del helt enkelt.

3.Det är trevligt när folk är trevliga när de svarar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter att ha läst och lyssnat på andra inser jag att jag ger min (lilla) C-ponny på snart 7 år väldigt mycket mat om man jämför...
2
Svar
33
· Visningar
3 599
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Fyraåringskullens drottning Viola Silas kommer inte till start på Axevalla nästa helg. En...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Efter ett bra torsdagsjobb är det nu definitivt...
Svar
0
· Visningar
539
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Lisa Americas nästa start blir i Kymi Grand Prix...
Svar
0
· Visningar
633
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Födda -21