Avmaskningsmedel receptbeläggs Sammanslagen

Sv: Avmaskningsmedel receptbeläggs

Med en sån attityd så är det nästan så jag hoppas att det är du som står där med en sjuk häst som inte kan räddas pga att det inte finns några medel som hjälper. Rutten inställning. Och jag har svårt att förstå hur man kan vara stolt över det.

Jag har fått info att Vidilabs telefonveterinär kommer skriva ut recept (mot arvode förstås). Kan vara bra att veta om man köper t.ex. KollaMasken.

Jag har fått info att Vidilabs telefonveterinär kommer skriva ut recept (mot arvode förstås). Kan vara bra att veta om man köper t.ex. KollaMasken.

Det innebär isf att avmaskningsmedel kommer att undantas från kravet på att veterinären ska se hästen?

Tvärtom!
Det skulle vara enklare, förmodligen till lägre kostnad samt ge mer information.
Dessutom, om träckprovet visar ingen eller liten masknärvaro, finns ju ingen anledning att gå till apoteket och hämta ut medel, eller hur? :)
Receptet (eller kanske snarare tillstånd att handla en viss mängd av vissa preparat) skulle skickas tillbaka till hästägaren tillsammans med provsvaret.

Med det kommande kravet på recept, får man ju inte någon sådan information alls. Alternativet blir att sända in träckprov samt, om provet är "positivt", därefter vända sig till vet för att "få" receptet.

LIA

Liten fråga, om du nu tycker det är ett bra förslag att man bara får köpa avmaskningsmedel efter träckprov (vilket i sig är ett utmärkt förslag). Hur sjutton kan du då själv sitta och skita i att ta träckprov, avmaska uppåt väggarna och blanda medel? Jag får inte ihop det - alls??

Men, med träckprov har de ju sett provsvaret - och det är väl det viktiga i detta fallet?

Å andra sidan, hagar, hästkompisar osv spelar ju roll i det lite större perspektivet.

Liten fråga, om du nu tycker det är ett bra förslag att man bara får köpa avmaskningsmedel efter träckprov (vilket i sig är ett utmärkt förslag). Hur sjutton kan du då själv sitta och skita i att ta träckprov, avmaska uppåt väggarna och blanda medel? Jag får inte ihop det - alls??

Har LIA skrivit att hon blandar medel och inte tar träckprov? Det har jag missat i så fall.

Med en sån attityd så är det nästan så jag hoppas att det är du som står där med en sjuk häst som inte kan räddas pga att det inte finns några medel som hjälper. Rutten inställning. Och jag har svårt att förstå hur man kan vara stolt över det.

Oups. :crazy:

Har LIA skrivit att hon blandar medel och inte tar träckprov? Det har jag missat i så fall.

Nej det har hon såklart inte, mitt misstag (man ska inte prata i telefonen samtidigt)

Ang receptförskrivning så är det ju inte bara för det att säkerställa att hästen finns som de inte får skriva ut via tfn. Men som sagt, jag har svårt att se att avmmedel inte ska bli undantagna.

Nu räknar du galet. Dubbel dos jämfört med vad som krävs för rundmask, och sprutan räcker till 600 kg häst för rundmask, men bara 300 kg häst för bandmask. Alltså 2 sprutor för att komma åt bandmasken.

Men då är det ju inte dubbel dos, utan en enkel dos för bandmask, och ska man dubbla det, blir det ju 4 sprutor.

Hur som helst, i slutändan kostar den avmaskingen lika mkt som min häst kostat att kolla masken och avmaska för det provresultatet jag fick ;)

Undrar om de avmaskas så för det skulle vara gganska..intressant.. att försöka ge dem i munnen, eller om det är för att de har fyra magar och är idisslare som man inte avmaskar oralt? *avdelningen onödiga funderingar*

Går ju avmaska med spruta med iofs, alltså kanylspruta..

Minns som sagt inte alls bara att det var något vanligt medel de använde, det är 5 år sen jag läste den kursen ;)

Sen pratade de om en kapsel man gav nötboskapen som räckte ett helt år, hur de fick den att stanna i magen vet jag inte men det gjorde den tydligen.

Men då är det ju inte dubbel dos, utan en enkel dos för bandmask, och ska man dubbla det, blir det ju 4 sprutor.

Hur som helst, i slutändan kostar den avmaskingen lika mkt som min häst kostat att kolla masken och avmaska för det provresultatet jag fick ;)

Bandmaskavmaskning = dubbel dos mot vad som krävs för rundmask. Dvs räcker en spruta till 600 kg vid rundmask, så kör du DUBBLA den avmaskningen = 2 sprutor för bandmask. Du ska aldrig dubbla bandmaskdoseringen.

För " nötter" finns flera olika preparat. En del kapslar som man ger via munnen (mha ingivare) som är finurligt konstruerade att avsöndra avmaksningsmedel under lång tid. Ock så finns det pour on preparat..

Alla dessa preparaten är receptbelagda, och det är inga problem för djurägaren att ringa till vetstationen och få ett recept.

Jag kan tänka att det kommer att bli så för hästägare också. Förutsatt att man är kund och veterinären känner till djurägaren, kommer man att skriva ut recept på avmaskningsmedel. Så gör jag även idag till stall som vill köpa "storpack" för att avmaska många hästar.

Däremot hoppas jag att det kommer att bli som ni diskuterar, att man tar träckprov i större utsträckning och koncentrerar sig på att använda beteshygien etc som metod att bli av med parasitbördan istället för en massa preparat. Såsmåningom kommer det att bli lika stora resistensproblem bland parasiterna som det är bland bakterier mot antibiotika om vi fortsätter att vräka ut avmaskningsmedel i naturen...

men som sagt, det kommer troligtvis inte att bli något större problem att få recept av veterinär. Dessutom (som jag skrev i en annan tråd), är receptbelagda läkemedel ej belagt med moms (vilket receptfria är), så själva medlen kommer att bli billigare. Dock kommer veterinären vilja ha ett arvode för besväret att faxa in recept...

Ju mer jag funderar på detta med recept på maskmedel, ju mindre förstår jag av dom officiella uppgifterna (dom i Travronden).

Vad vill man (officiellt) uppnå med med ett recepttvång?

1 Minska antalet avmaskningar? Det gör man kanske, men det blir knappast till hästens fromma, med mindre man samtidigt tar träckprov. Det kan därför knappast vara ett argument.

2 Förbättra säkerheten för konsumenterna när det gäller livsmedel från djur? På vad sätt är avmaskningsmedel en fara för allmänheten? Är allmänheten säkrare för att hästägarna går via recept??

3 Minska risken för att parasiter och mikroorganismer ska bli resistenta mot avmaskningsmedel? Vi är nog nästan alla överens om att den risken ska hållas tillbaka. Men, på vad sätt kommer recepttvång att minska den risken? Om vi förutätter att man avmaskar efter behov, både nu och sen?

Vad kommer att hända... i verkligheten? :confused:

A/a Vet kommer ut till hästen. Skriver ut recept på a-medel utan undersökning, eftersom en sådan för att visa behovet av visst maskmedel inte går att göra där och då.

A/b Vet ringer in ett recept efter önskemål av hästägaren.

A/c Finns det fler alternativ här?

Vad kan recept göra för skillnad i praktiken?

B/a Vet kan styra tidpunkter för insats av medel. Inte! Vem vet när man ger hästen medlet?

B/b Vet kan styra sort av medel. Kanske i teorin, men inte i praktiken. För hur ska vet veta behovet?

B/c Vet kan styra dosmängder. Behövs inte, vi är alla läskunniga och kan ställa in sprutorna själva.

B/d Fler alternativ?

Kan någon vänlig själ förklara för mig, på vad sätt ett recepttvång kommer att göra någon skillnad i fallen 1-3? DVS de som man kan anta att Läkemedelsverket hänger upp recepttvånget på.

LIA

Vad vill man (officiellt) uppnå med med ett recepttvång?

1 Minska antalet avmaskningar? Det gör man kanske, men det blir knappast till hästens fromma, med mindre man samtidigt tar träckprov. Det kan därför knappast vara ett argument.

Det kan faktiskt vara ett argument. För det är ett MYCKET större problem med en utbred, allmän resistens mot de maskmedel vi har idag, än om så hundratals hästar inte avmaskas alls och får tarmvred och kolik osv av det. För får vi en allmän resistens drabbar det ALLA hästar, då har vi helt enkelt inget som tar.

Så att få ner antalet slentrianavmaskningar, minska att det blandas medel/substanser hejvilt, avmaskas vid fel tidpunkter etc, det ÄR en väldigts tor nytta med det. Större än 'faran' i att vissa skiter i att avmaska..

2 Förbättra säkerheten för konsumenterna när det gäller livsmedel från djur? På vad sätt är avmaskningsmedel en fara för allmänheten? Är allmänheten säkrare för att hästägarna går via recept??

Det där är nog mer tillämpligt andra medel tror jag, för den förstår jag inte heller.

3 Minska risken för att parasiter och mikroorganismer ska bli resistenta mot avmaskningsmedel? Vi är nog nästan alla överens om att den risken ska hållas tillbaka. Men, på vad sätt kommer recepttvång att minska den risken? Om vi förutätter att man avmaskar efter behov, både nu och sen?

Se första svaret. Tyvärr avmaskar ju MÅNGA MÅNGA helt galet, utan träckprov etc. Så nog kommer man ifrå¨n den risken. OM..och här kommer kruxet.. OM veterinärerna ger vettiga avmaskningsrekommendationer. DÄR är största problemet enligt mig, för att det här inte bara ska bli ett stort 'jaha'. För det finns alldeles för många veterinärer som har noll koll rent ut sagt ang avmaskning. Och faktiskt genom sina sk råd BIDRAR till resistensutveckling :crazy:

A/a Vet kommer ut till hästen. Skriver ut recept på a-medel utan undersökning, eftersom en sådan för att visa behovet av visst maskmedel inte går att göra där och då.

A/b Vet ringer in ett recept efter önskemål av hästägaren.

A/c Finns det fler alternativ här?

Vad kan recept göra för skillnad i praktiken?

B/a Vet kan styra tidpunkter för insats av medel. Inte! Vem vet när man ger hästen medlet?

B/b Vet kan styra sort av medel. Kanske i teorin, men inte i praktiken. För hur ska vet veta behovet?

B/c Vet kan styra dosmängder. Behövs inte, vi är alla läskunniga och kan ställa in sprutorna själva.

B/d Fler alternativ?

Vet kan, förutsatt att veterinären har kunskapen, hejda okunniga djurägare från att blanda vilt med substanserna, avmaska vid fel tidpunkt och att aldrig byta substans. ÄVEN om där inte finns träckprov.

Vet kan också se till att exvis Equimax inte används som 'slentrianavmaskning'.

Om veterinären dessutom ställer lite frågor så kommer det snabbt visa sig vad det är för djurägare h*n har på tråden, och råda den djurägaren.

Så det ställer HÖGA krav på veterinärerna om det här ska fungera. Men kan bara veterinärerna sin parasitlära - då är det ovärderligt att man måste 'förbi' en vet för att få receptet.

Veterinärer som bara skriver ut det man ber om, utan att kolla hur rimligt det är, de gör ingen skillnad dock.

Det räcker inte att veterinärerna kan, de skall dessutom ha tid o ork att gå hålla en föreläsning för varje recept!
Då räcker knappast 100 kr i receptarvode, telefontiden räcker inte heller till.
PL

Det räcker inte att veterinärerna kan, de skall dessutom ha tid o ork att gå hålla en föreläsning för varje recept!
Då räcker knappast 100 kr i receptarvode, telefontiden räcker inte heller till.
PL

Det är ett problem också ja, fast det ingick inte i frågeställningen därför jag inte tog upp det. Men om man betänker hur mycket det tutar upptaget på telefontid redan nu lär det blir totalkrasch om folk ska ringa om recept med.

MEN, det borde gå att ordna med extrapersonal under 'högsäsong'. Kruxet är väl vem som ska bekosta det..

Men det är sådana saker som gör att förslaget i stort känns ogenomtänkt, och det kommer ju väldigt HASTIGT på med, eller har ni fått info innan?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter att ha läst och lyssnat på andra inser jag att jag ger min (lilla) C-ponny på snart 7 år väldigt mycket mat om man jämför...
2
Svar
33
· Visningar
3 599
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Fyraåringskullens drottning Viola Silas kommer inte till start på Axevalla nästa helg. En...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Efter ett bra torsdagsjobb är det nu definitivt...
Svar
0
· Visningar
539
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Lisa Americas nästa start blir i Kymi Grand Prix...
Svar
0
· Visningar
633
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka