Avmaskningsmedel receptbeläggs Sammanslagen

Sv: Avmaskningsmedel receptbeläggs

Jag blandar hej vilt och växlar ofta :-)
Nu när jag stallar in och byter till vinterhagar brukar jag ge en dubbel dos Banminth. Annars är jag rätt förtjust i Cydectin eller vad det heter och minst en gång om året får de nått som jag glömt vad det heter:crazy:

Då tycker jag det är SKITBRA att det blir receptbelagt. Det är sådär man ordnar resistens :crazy:

Saxat ur artikeln i Travronden:

Hur dessa nya regler kan komma att påverka avmaskningsvanorna hos hästhållare i landet kan man ännu bara spekulera om. Men en inte alltför vild gissning är att andelen hästar som aldrig avmaskas kommer att öka väsentligt...

Jag misstänker tyvärr också att följden av det här beslutet kommer att bli just detta. Skulle man dessutom - som några förslår här - koppla ett träckprov till en ev receptförskrivning, ja då är väl risken ännu större att det kommer att slarvas med avmaskning framöver.

Saxat ur artikeln i Travronden:

Hur dessa nya regler kan komma att påverka avmaskningsvanorna hos hästhållare i landet kan man ännu bara spekulera om. Men en inte alltför vild gissning är att andelen hästar som aldrig avmaskas kommer att öka väsentligt...

Jag misstänker tyvärr också att följden av det här beslutet kommer att bli just detta. Skulle man dessutom - som några förslår här - koppla ett träckprov till en ev receptförskrivning, ja då är väl risken ännu större att det kommer att slarvas med avmaskning framöver.

Jo, nackdelen med det är de hästar som kommer fara illa av det. Fördelen är att risken för resistens minskar.

Så det är lite 'offra X för att rädda Y' om man ska dra det till sin spets.

om FÖRSÄKRINGSBOLAGEN kunde vakna, och ställa lite mer krav skulle de hjälpa. Buköppning orsakad av kraftigt parasitangrepp, blodmaskutlöst kolik etc. Har du inte avmaskat vettigt så sorry ingen ersättning. Som de gör med stelkramp t ex, har du inte vaccinerat så ingen ersättning.

Totalt ogrundad beskyllning!
När det gäller konsumentskyddet har det med karenstider att göra o där får du fråga livsmedelsverket.
PL

Och de som säller krav på livsmedelsverket är alla som handlar i butikerna ;)

Jag tycker det är bra, jag tror många avmaskar i onödan och redan kastat ut en massa onödiga pengar på avmaskningsmedel till hästar som faktiskt inte har mask.

Brukar man inte använda virkon på nötboskap? Men de kanske inte tar "ohyra på insidan"? Har för mig jag läste detta när jag gick i skolan för typ 5 år sen.

om FÖRSÄKRINGSBOLAGEN kunde vakna, och ställa lite mer krav skulle de hjälpa. Buköppning orsakad av kraftigt parasitangrepp, blodmaskutlöst kolik etc. Har du inte avmaskat vettigt så sorry ingen ersättning. Som de gör med stelkramp t ex, har du inte vaccinerat så ingen ersättning.

... och även stallägare, kanske? :idea: Har du seriös inackorderingsverksamhet bör du kanske ha koll på detta med träck och hagar.

Just parasitangrepp är jag förvånad över att inte bolagen vaknat för tidigare.

Jag blandar hej vilt och växlar ofta :-)
Nu när jag stallar in och byter till vinterhagar brukar jag ge en dubbel dos Banminth. Annars är jag rätt förtjust i Cydectin eller vad det heter och minst en gång om året får de nått som jag glömt vad det heter:crazy:

Av att dömma av priserna på apotekets hemsida över preparaten så betalar du ju betydligt mkt mer än vad ett träckprov kostar.

Cydectin 1 spruta: 181:-
Banminth 2 sprutor: 127:-

Kör du dubbel dos Banminth mot bandmask? Då krävs 4 sprutor (1 spruta = 300kg häst)

Då är vi uppe i 308:- och 435:- då om du avmaskar dubbel dos mot bandmask och sen använde du ett preparat till. Kan vi hamna på 400-550:- i slutändan?

Kanske inte var virkon, det var något helt vanligt desinfetionsmedel som de helt enkelt bara hällde längst med ryggen på nötboskapen så döda de allt.

Inget desinfektionsmedel jag känner till har ngn riktig effekt mot ohyra. En viss effekt har de som innehåller ngn typ av ytspänningsnedsätatnde medel men då kan man lika gärna använda såpvatten.
PL

Jo men det minns jag också nu när du säger det. Så gjorde man ju på korna. Men vad var det för medel? Det är säkert farligt som tusan!

Hoho, alla Buke-veterinärer! Vad är det för medel?

Kanske inte var virkon, det var något helt vanligt desinfetionsmedel som de helt enkelt bara hällde längst med ryggen på nötboskapen så döda de allt.

Är du säker på att du minns rätt? *nyfiken* För Ivomec t ex finns ju som pour-on lösning för nötkreatur. Vet jag lnskade sånt till hästarna när vi hade kor. En sträng längs ryggen och voila, både utsida och insida parasitbehandlad (dessutom gillade inte insekterna riktigt ivomecade kossor)

Fanns ju en massa annat pour on-jox (Bayticol osv), men som sagt inget minne alls av nåt 'icke läkemedel' användes/kunde användas?

Jo men det minns jag också nu när du säger det. Så gjorde man ju på korna. Men vad var det för medel? Det är säkert farligt som tusan!

Hoho, alla Buke-veterinärer! Vad är det för medel?

Ivomec? Bayticol (det tar väl inte mask dock om jag minns rätt)? Finns säkert fler med, men de är de jag kommer ihåg från när vi hade kor.

Ja, jag insåg efter ett ag att de tär ju så "alla" kor avmaskas. Jag blev lite förvirrad innan bara. Och det var länge sedan jag såg det. Det finns inte så många Rosa i mitt liv längre. :)

Jag var helt säker på att min fångis hade mask då han går i en mycket liten hage. Dock ville jag undvika att avmaska om nödvändigt eftersom jag någonstans läst att avmaskning kan medföra fång. (Detta är inte ett påstående att så är fallet och förmodligen är det inte ens så). Därför skickade jag träckprov. Fick tillbaka och han nollade på allting. Kändes skönt att veta och skönt att slippa avmaska denna gången.

Ja, jag insåg efter ett ag att de tär ju så "alla" kor avmaskas. Jag blev lite förvirrad innan bara. Och det var länge sedan jag såg det. Det finns inte så många Rosa i mitt liv längre. :)

Undrar om de avmaskas så för det skulle vara gganska..intressant.. att försöka ge dem i munnen, eller om det är för att de har fyra magar och är idisslare som man inte avmaskar oralt? *avdelningen onödiga funderingar*

Går ju avmaska med spruta med iofs, alltså kanylspruta..

Kör du dubbel dos Banminth mot bandmask? Då krävs 4 sprutor (1 spruta = 300kg häst)
Nu räknar du galet. Dubbel dos jämfört med vad som krävs för rundmask, och sprutan räcker till 600 kg häst för rundmask, men bara 300 kg häst för bandmask. Alltså 2 sprutor för att komma åt bandmasken.

Tvärtom!
Det skulle vara enklare, förmodligen till lägre kostnad samt ge mer information.
Dessutom, om träckprovet visar ingen eller liten masknärvaro, finns ju ingen anledning att gå till apoteket och hämta ut medel, eller hur? :)
Receptet (eller kanske snarare tillstånd att handla en viss mängd av vissa preparat) skulle skickas tillbaka till hästägaren tillsammans med provsvaret.

Med det kommande kravet på recept, får man ju inte någon sådan information alls. Alternativet blir att sända in träckprov samt, om provet är "positivt", därefter vända sig till vet för att "få" receptet.

LIA

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter att ha läst och lyssnat på andra inser jag att jag ger min (lilla) C-ponny på snart 7 år väldigt mycket mat om man jämför...
2
Svar
33
· Visningar
3 599
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Fyraåringskullens drottning Viola Silas kommer inte till start på Axevalla nästa helg. En...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Efter ett bra torsdagsjobb är det nu definitivt...
Svar
0
· Visningar
539
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Lisa Americas nästa start blir i Kymi Grand Prix...
Svar
0
· Visningar
633
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!