Avmaskningsmedel receptbeläggs Sammanslagen

Sv: Avmaskningsmedel receptbeläggs

Ok. Jag kollade i våras och då blev det ganska dyrt. Men då försökte jag inte få rabatt, det ska jag tänka på nästa gång. Nu har jag mest unghästar och som jag har hört så är det sällan man inte behöver avmaska dem om man inte har fullkomligt parasitfria hagar. Och det har inte jag vintertid. Så det blir nog avmaskning i fortsättningen också.

nej unghästar kan vara knepiga, men det är ju värt att veta när/om de uppnår egen immunitet. Min valack t ex kan jag inte minnas när han avmaskades, utom när hela stallet fick mot bandmask pga konstaterad bandmask.

Om du ska ha rabatt kan du inte använda kolla masken btw, men kolla på vidilabs hemsida så ser du =)

Ännu ett exempel på hur verket (apoteken, veterinärer) vill tjäna mer pengar genom att tvinga på folk onödiga avgifter/utgifter.

Argument för recept i detta fall: "Motivet är framförallt att förbättra säkerheten för konsumenterna när det gäller livsmedel från djur."
Nån som kan förklara kopplingen för mig?

Kostnad för att avmaska blir nästa gång, förutom vad det receptbelagda medlet i sig kan komma att kosta (säkert mer än idag),
Stationsavgift/poliklinikavgift 55-90:-, Inställelse 264:49, Resa 91-105:- = 410:49 - 450:49 + moms = upp till 574:14 (om jag räknat rätt). Detta är alltså grundkostnaden! Tillkommer gör "arbetet" och troligen förbrukningsmaterial m fl småsaker man är så snar att lägga till.
Siffrorna ovan är tagna ur dom senaste veckornas vet-besök för vaccination och sjukbesök. Båda planerade och under dagtid.

Med ledning av ovanstående, kommer kostnaden för avmaskning troligen att ligga på tusenlappen, redan innan man betalt medlet!!! :eek:
Ingen struntsumma direkt, eller vad säger du, Alexandra_W?

"Ett annat motiv är att minska risken för att parasiter och mikroorganismer ska bli resistenta mot antibiotika och avmaskningsmedel."
Här har jag mer förståelse, men anser att tillvägagångssättet via recept är fel. Varför inte istället gå vägen via maskprov och ge ett avmaskningstillstånd där maskförekomsten är visad och för hög? Då slår man ju flera flugor i en smäll. :)
Borde inte den vägen vara framkomlig?

LIA

Ännu ett exempel på hur verket (apoteken, veterinärer) vill tjäna mer pengar genom att tvinga på folk onödiga avgifter/utgifter.
Totalt ogrundad beskyllning!
När det gäller konsumentskyddet har det med karenstider att göra o där får du fråga livsmedelsverket.
PL

Kostnad för att avmaska blir nästa gång, förutom vad det receptbelagda medlet i sig kan komma att kosta (säkert mer än idag),

Det finns redan receptpris för alla avmaskningsmedel, det är oftast billigare än receptfritt, men då tillk ju receptavgift. Men bara kolla i fassvet så ser du vad det kostar om du har recept.

Stationsavgift/poliklinikavgift 55-90:-, Inställelse 264:49, Resa 91-105:- = 410:49 - 450:49 + moms = upp till 574:14 (om jag räknat rätt). Detta är alltså grundkostnaden! Tillkommer gör "arbetet" och troligen förbrukningsmaterial m fl småsaker man är så snar att lägga till.

Och vad för förbrukningsmaterial behövs för att titta på en häst?

Men som sagt, krävs besök så komemr det bli svindyrt om man inte har vacc rätt lagda i tid, eller har vet där i annat ärende. Men jag är tveksam om de kommer hålla kvar kravet att inte telefonförskriva. Men annars är jag enig med dig, även omd et inte kommer drabba mig.

Och då har du en MYCKET billigare resa och inställelse än jag får hosta upp med.

Med ledning av ovanstående, kommer kostnaden för avmaskning troligen att ligga på tusenlappen, redan innan man betalt medlet!!! :eek:

Läser du mitt inlägg ordentligt så ser du att jag redan sagt att det kommer slå OM de inte tar bort förbudet mot att förskriva utan att ha sett hästen, och om djurägaren har 'andra vetbesök' ligger fel i tid (dvs ändå inte har vet där)

Här har jag mer förståelse, men anser att tillvägagångssättet via recept är fel. Varför inte istället gå vägen via maskprov och ge ett avmaskningstillstånd där maskförekomsten är visad och för hög? Då slår man ju flera flugor i en smäll. :)
´

Bra ide i grund och botten, jag gillar den. MEN, det skulle nog bli sämre för hästarna, för vi har fortfarande kategorin som då skulle skita i att avmaska för 'min häst är rund och blank så den har ingen mask'. Bättre ur resistenssynpunkt dock.

Sen, det VIKTIGASTE att komma undan eg är felförskrivning av recept. Många veterinäre har dålig koll på nya avmaskningsrön. DET är nog den största nöten att knäcka..

Jag är en gammal surkärring som vägrar lite på träckprov, så jag tänker bunkra, så det så :bump:
Med så små hagar som jag har och aldrig mockar i och dessutom ofta bytar hästar som dessutom är unga så är det väldigt osannolikt att mina pållar är maskfria.

Jag är en gammal surkärring som vägrar lite på träckprov, så jag tänker bunkra, så det så :bump:
Med så små hagar som jag har och aldrig mockar i och dessutom ofta bytar hästar som dessutom är unga så är det väldigt osannolikt att mina pållar är maskfria.

Och om du avmaskar dem rätt eller fel, det är skitsamma? Jag hålelr med att med det du beskriver är det helt osannolikt att du någonsin kommer nolla träckproven. MEN, det kan ju för det vara väldigt intressant, om inte annat för hästarnas skull, att veta att avmaskningarna fungerar, att det hålls på en vettig nivå parasittrycket, och att du avmaskar mot RÄTT parasit?

Återigen, jag är en gammal surkärring :D. Man ger alla medel man kan så finns det ingen risk att nånting slinker igenom :D

Kan du tänka dig vad min antiavmaskningstokiga inackordering säger om mig och mina maskningsvanor.:D. Hon är dessutom veterinärstudent...:crazy:

Återigen, jag är en gammal surkärring :D. Man ger alla medel man kan så finns det ingen risk att nånting slinker igenom :D

Kan du tänka dig vad min antiavmaskningstokiga inackordering säger om mig och mina maskningsvanor.:D. Hon är dessutom veterinärstudent...:crazy:

Hehe, det är rätt. "Så har vi alltid gjort, så det är rätt och det ska jag fortsätta med." Dina hästar ser i vart fall oerhört välmående ut. Skulle bli förvånad om de hade en stor parasitinfektion.

Hehe, kan tänka mig det. Så länge du inte blandar vilt, följer intervall och växlar med jämna mellanrum bidrar du ju inte till resistensen iaf, och då är jag nöjd. Om än inte heeelt, jag backar nog hellre upp din inack där ;)

Siffrorna ovan är tagna ur dom senaste veckornas vet-besök för vaccination och sjukbesök. Båda planerade och under dagtid.

"Ett annat motiv är att minska risken för att parasiter och mikroorganismer ska bli resistenta mot antibiotika och avmaskningsmedel."

LIA

Måste ni ta ut veterinär för att få recept utskrivet? Det har jag aldrig gjort. Jag ringer min vet som skriver ut recept (t.ex. på avmaskning eftersom jag handlar på våren efter träckprov och då för hela säsongen = minst 1 kartong som bara finns för recept), vilket h*n tar 50 kr för, sen blir det ändå billigare eftersom det är bra mycket billigare än att köpa enskilda sprutor.

Ditt förslag med avmaskning och recept godkänt ENBART efter träckprov tycker jag är helt suveränt. Men då skulle du väl klaga på att de som gör träckprov bara är ute för att tjäna mer pengar...

Det finns redan receptpris för alla avmaskningsmedel, det är oftast billigare än receptfritt, men då tillk ju receptavgift.
Idag ja, när vi har valfrihet. :angel:

Och vad för förbrukningsmaterial behövs för att titta på en häst?
Vänta du, uppfiningsrikedomen på det området är enorm. Ett par tänkbara exempel: Plasthandskar och petahästenibakenpinne.
Vet måste väl göra någonting mer än bara titta på hästen?

Bra ide i grund och botten, jag gillar den. MEN, det skulle nog bli sämre för hästarna, för vi har fortfarande kategorin som då skulle skita i att avmaska för 'min häst är rund och blank så den har ingen mask'. Bättre ur resistenssynpunkt dock.
Den kategorin blir väl ännu mer ovillig att avmaska i o med de kostsamma veterinärbesöken? Träckproven är ju billigare och ger ju därtill information om behovet av avmaskning föreligger.
Men vänta du, så ska du se att man förr eller senare gör ett obligatorium av vet-besök för att kontrollera om avmaskning behövs. ;)

Sen, det VIKTIGASTE att komma undan eg är felförskrivning av recept. Många veterinäre har dålig koll på nya avmaskningsrön. DET är nog den största nöten att knäcka..
M a o ett argument till mot recepttvånget.

LIA

Måste ni ta ut veterinär för att få recept utskrivet? Det har jag aldrig gjort.
Gränser är till för att tänja på, minst, och det gör förvisso också våra veterinärer. Fr a dom som inte är distriktsdito. Men kan du svara på vad vitsen är att införa recept på avmaskningsmedel, om man ändå inte kommer att på något sätt kolla behov eller hanterande?

Ditt förslag med avmaskning och recept godkänt ENBART efter träckprov tycker jag är helt suveränt. Men då skulle du väl klaga på att de som gör träckprov bara är ute för att tjäna mer pengar...
Ajajaj, nu ska vi inte vara såna! Det är för min del fullt OK att företag och personer tjänar pengar, så länge som dom gör sig förtjänta av det. Däremot inte att verk gör det tvångsvägen utan att det på minsta sätt ger ett plusvärde för den som betalar.
I alternativet med "träckprov före avmaskning" så får man en hel del mer för pengarna (till mindre antal kronor). Dessutom tillvaratas miljöaspekten!!

LIA

Ajajaj, nu ska vi inte vara såna! Det är för min del fullt OK att företag och personer tjänar pengar, så länge som dom gör sig förtjänta av det. Däremot inte att verk gör det tvångsvägen utan att det på minsta sätt ger ett plusvärde för den som betalar.
I alternativet med "träckprov före avmaskning" så får man en hel del mer för pengarna (till mindre antal kronor). Dessutom tillvaratas miljöaspekten!!

LIA

Ursäkta att det blev riktigt med ett "du". Det var mer ironin mot de som redan nu klagar på att träckproven är ett påfund för att tjäna pengar på oss stackars hästägare (som om inte all onödig avmaskning är det då!).

Vet måste väl göra någonting mer än bara titta på hästen?

Nä, faktiskt inte. Det är det som är det 'bakvända' i det hela. Det är ju vettigt när det gäller om man vill ha t ex socatylsalva att ha på ett sår, att veterinären kollar på såret.

Men det finns en rad andra saker där det räcker med att veterinären faktiskt bara tittar på hästen. T ex då när jag skulle ha vetranquil till fullblodet när hon var stollig under boxvila. Då hade jag kunnat ringa kliniken där hon varit tre dagar tidigare, och de hade fått skriva ut på telefonen. För de har sett hästen, vet vad det handlar om bla bla.

Nu frågade jag istället min 'hemmavet' när jag ändå var där med en hund, eftersom jag vet att han har licens för vetranquil. Och då får han alltså INTE skriva ut det åt mig eftersom han inte sett hästen. Hade han varit ut och vaccinerat två dagar innan däremot, då hade det varit okej, då hade han fått skriva ut. (På samma sätt om vet varit ut och kikat på en sårskada på måndagen, och du ringer på onsdagen och säger att det soppar, så får vet ringa in PC då, för h*n har sett hästen).

Men ska man följa reglerna ska alltså hemmavet i fallet med lugnande sätta sig i bilen, köra hit, kliva ur bilen, titta på hästen och tycka att 'ja den tycks ju existera, och jo den tycka ju vara väl.. yr i hatten.. och ja det är bäst att ge den lugnande så den inte förstör konvalescensen'. Och sen skriva ut receptet, sätta sig i bilen och åka hem.

(Sen att han aldrig gjorde det utan ringde in receptet är ju en annan historia. Det hade jag dock aldrig lyckats få DV att göra..)

Så, när det gäller avmaskning så lär det räcka med att vet tittar på hästen. Sen kan de ju roa sig med att kolla lungor, hjärta och slemhinnor när de ändå är där precis som du skriver, men vill de så räcker de att de tittar. För de kan ju iaf inte se de ev maskarna utifrån.

Jag blandar hej vilt och växlar ofta :-)
Nu när jag stallar in och byter till vinterhagar brukar jag ge en dubbel dos Banminth. Annars är jag rätt förtjust i Cydectin eller vad det heter och minst en gång om året får de nått som jag glömt vad det heter:crazy:

Exakt, det är mkt lättare att hålla på gamla vanor så slipper man tänka :D
Jag tror att jag håller parasittrycket rätt lågt, avmaskar alltid vid hagbyte och har så gjort från början. Låter hagarna vila ett halvår i taget, klipper ner ratorna en gång om året os.v.

Exakt, det är mkt lättare att hålla på gamla vanor så slipper man tänka :D
Jag tror att jag håller parasittrycket rätt lågt, avmaskar alltid vid hagbyte och har så gjort från början. Låter hagarna vila ett halvår i taget, klipper ner ratorna en gång om året os.v.

Du vet vad jag brukar säga: Tillvaron är så enkel när man kan och vet allt, som jag. :D

Jag blandar hej vilt och växlar ofta :-)
Nu när jag stallar in och byter till vinterhagar brukar jag ge en dubbel dos Banminth. Annars är jag rätt förtjust i Cydectin eller vad det heter och minst en gång om året får de nått som jag glömt vad det heter:crazy:

Så du är en av dem vi ska hänga sen när vi står där med resistens och inga medel att ta till till de hästar som verkligen behöver avmaskningsmedel...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter att ha läst och lyssnat på andra inser jag att jag ger min (lilla) C-ponny på snart 7 år väldigt mycket mat om man jämför...
2
Svar
33
· Visningar
3 599
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Fyraåringskullens drottning Viola Silas kommer inte till start på Axevalla nästa helg. En...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Efter ett bra torsdagsjobb är det nu definitivt...
Svar
0
· Visningar
539
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Lisa Americas nästa start blir i Kymi Grand Prix...
Svar
0
· Visningar
633
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!