Avmaskningsmedel receptbeläggs Sammanslagen

Sv: Avmaskningsmedel receptbeläggs

Sjuka brukar hästar hos mig bli pga att de INTE avmaskats innan. Hade ett extremt kolikfall på en unghäst uppfödd på ett av Sveriges största och äldsta travstuteri, det var över ett halvt år sen och den har fortfarande sviter efter det.

KL Lite tankar om förslaget om obligatorisk provtagning innan recept. Det innebär i praktiken att det är fritt fram för de med hopplös beteshygien att behandla vidare utan förebyggande åtgärder.
Vilket ger störst risk för resistensutveckling de som behandlar i onödan trots noll EPG eller de med kraftigt nedsmittade beten som behandlar år ut o år in?
PL

Sjuka brukar hästar hos mig bli pga att de INTE avmaskats innan. Hade ett extremt kolikfall på en unghäst uppfödd på ett av Sveriges största och äldsta travstuteri, det var över ett halvt år sen och den har fortfarande sviter efter det.

Jag säger inte att man INTE ska avmaska, utan att man ska veta när och varför och använda avmaskningen som en del i hela parasitbekämpningsprogrammet.

När vi väl står där med resistenta parasiter så har vi inget att ge de som behöver avmaskas. Du har ju själv sett hur sjuka de kan bli, och vilka konsekvenser det ger för hästens fortsatta liv, det är vad du hjälper till att skynda på för många fler hästar i framtiden. Vad hade du gjort med din unghäst om det var den dag vi inte har några medel som hjälper?

KL Lite tankar om förslaget om obligatorisk provtagning innan recept. Det innebär i praktiken att det är fritt fram för de med hopplös beteshygien att behandla vidare utan förebyggande åtgärder.
Vilket ger störst risk för resistensutveckling de som behandlar i onödan trots noll EPG eller de med kraftigt nedsmittade beten som behandlar år ut o år in?
PL

Fast det är väl den tredje kategorin som är den viktigaste att komma åt? Den med kraftigt nedsmittade beten som inte har en aning om parasittrycket, och avmaskar lite hux flux, blandar medel etc. Om man får de att bli din andra kategori, som har kraftigt nedsmittade beten, men som behandlar år ut och år in men gör det korrekt, dv rätt medel, byter med rätt mellanrum, följer intevallen (dvs gör det i rätt tid) etc.

Där borde det väl finnas en vinst?

För den gruppen är tyvärr stor =/

Jag har lite svårt för det här med att blint lita på träckproven...det är en business med de här provkiten, men förstås också med maskmedlen...

Hörde att man t o m säljer kit för hundar nu också och det verkar ju HELT galet, för åtminstone har jag blivit lärd att avmaska hunden, det gör man när de är små valpar och är inget man ska hålla på med när de är i vuxen ålder.

Återgår till hästarna; kostnaden är för mig kanske inte det allra viktigaste utan mer den här känslan av att förlita sig på ett träckprov och låta bli att avmaska alls om det inget visar. Min veterinär säger ju t o m att de inte är helt tillförlitliga.
Hur gör jag då om jag har en häst i stallet som varit mkt hårt angripen av parasiter och varit mkt svårt sjuk p g a detta tidigare. Hästen är inte min uppfödning utan en import som uppenbarligen varit mkt angripen utan att någon åtgärd vidtagits tidigare.

Jag/vi mockar hagarna nu minituöst för att försöka hålla nere ev smitta men med veterinärens ord ringande i öronen om att avmaska honom var 8:e vecka(!) så blir man tveksam till det här med träckproven.

Var inne på Apoteket igår för att höra när avmaskningsmedlen blir receptbelagda men hon tittade på mig som om jag vore ett UFO - var har du hört det? Vi har ingen info om detta säger hon.
Man undrar hur det kommer att bli egentligen:crazy:

Avmaskningen är i första hand för att stoppa smittspridningen, att få bort smittan från sina marker och hålla smittan stången. Inga ägg ut = ingen ny smitta. Har man inga ägg som kommer ur hästen behöver man heller inte avmaska. Det är det träckprovet visar.

Missvisande blir det om man tar vid fel tidpunkt (t.ex. mitt i smällkalla vintern när maskarna ligger i dvala) eller för tätt inpå förra avmaskningen.

Varför skulle det vara galet med prov för hundar och andra smådjur? Är det inte bättre att man tar ett prov om man misstänker mask, än att man avmaskar "bara för att". Och vaddå inget man ska hålla på med, om hunden får mask ska den väl avmaskas även om den är vuxen?

Den häst som tidigare varit svårt angripen, var det av stora blodmasken (den brukar ge livslånga skador)? Den är väldigt ovanlig i Sverige, och har du den inte på dina marker kan hästen heller inte plocka upp nya såna. Varför då envisas med att avmaska hela tiden? Fråga din veterinär det. Fråga också varför h*n anser att träckproven inte är tillförlitliga. Ger vet också råd att avmaska var 8e vecka har h*n också låst dig till ett specifikt preparat (ivermektin), hur känns det i trolighet när rekommendationen de senaste åren varit att växla verksam substans efter 1 eller 2 år?

Gissningsvis är du en av de som kunde spara stora pengar genom att ta träckprov. De som mockar sina hagar har ytterst lågt parasittryck. Inga larver hästen kan få i sig = ingen smitta att avmaska bort på hästen.

Angående hund så är det så jag har lärt mig i a f; inga symptom eller synliga besvär av parasit=ingen avmaskning. Ska man nu få folk att börja avmaska sina hundar i tid och otid också? Mask på hund är mig veterligen inget stort eller vanligt problem.

Vad det gäller hästen så var det dels blodmask men också bandmask, har för mig att bandmasken var den största boven men kan minnas fel. Får gå tillbaka till hans journaler för att se vilken parasit som var det största problemet enligt veterinären. Jag reagerade mkt på den täta intervall hon tyckte att vi skulle ha på honom och i ärlighetens namn så har jag inte riktigt följt det täta schemat...fast jag antagligen borde eftersom en veterinär vet bättre än jag:crazy:

Frågan är hur tätt jag skulle behöva ta träckprov resp blodprov på just den här hästen, med tanke på hans bakgrund. Är dessutom lika nervös varje gång vid avmaskning, om det ska utlösa ett nytt kolikanfall som det gjorde första gången. Usch, eländiga kryp:( Ja, inte hästarna alltså utan parasiterna.

Först dissar du att man tagit fram provkit för hund och katt så man även på dessa kan se om de är maskangripen. Sedan påstår du att folk kommer maska sina hundar/katter i tid och otid. Hur ska du ha det ? Tar man ett prov så handlar det väl inte om att maska i tid och otid utan sätta in en åtgärd där det behövs och OM det behövs. Vad är felet egentligen med detta ?

Angående hund så är det så jag har lärt mig i a f; inga symptom eller synliga besvär av parasit=ingen avmaskning. Ska man nu få folk att börja avmaska sina hundar i tid och otid också? Mask på hund är mig veterligen inget stort eller vanligt problem.
Tvärtom. Provet är ju för att man INTE ska avmaska i onödan. Alltså, innan man får för sig att avmaska tar man ett prov, om det är positivt så avmaskar man, annars avstår man.

Vad det gäller hästen så var det dels blodmask men också bandmask, har för mig att bandmasken var den största boven men kan minnas fel. Får gå tillbaka till hans journaler för att se vilken parasit som var det största problemet enligt veterinären. Jag reagerade mkt på den täta intervall hon tyckte att vi skulle ha på honom och i ärlighetens namn så har jag inte riktigt följt det täta schemat...fast jag antagligen borde eftersom en veterinär vet bättre än jag:crazy:
Tyvärr är det många veterinärer som INTE har så stora parasitkunskaper. Ju mer man själv lär sig inom ett ämne, desto mer inser man hur lite de man tycker BORDE kunna egentligen kan. Vilket medel har hon sagt att du ska använda? Är det bandmask är det ju andra medel vi pratar om än mot rundmask.
Frågan är hur tätt jag skulle behöva ta träckprov resp blodprov på just den här hästen, med tanke på hans bakgrund. Är dessutom lika nervös varje gång vid avmaskning, om det ska utlösa ett nytt kolikanfall som det gjorde första gången. Usch, eländiga kryp:( Ja, inte hästarna alltså utan parasiterna.
Oj, om han fått kolikanfall vid avmaskning skulle jag absolut inte avmaska utan att veta att det behövdes. Är blodprov taget för bandmask? Vad visade det, och är provet uppföljt med nytt prov (hur långt efter?)? Vad avmaskade du med då?

När jag tar över en besättning och deras parasitbekämpningsprogram börjar jag med träckprov på alla. De som behöver avmaskas tar jag inget nytt prov på förrän nästa år, de avmaskas då med intervall första året. De som inte behöver avmaskas tar jag nytt prov på på sensommaren för att se att det inte ändrats något. Sen prov på våren och är det också så de inte behöver avmaskas så övergår jag till prov årligen.

Blodprovet togs i samband med akut insjuknande som slutade i Hbg, och det var aldrig tal om något ÅB eller uppföljning av det - bara avmaska enligt schema. Han avmaskades förresten ytterligare en gång inne på Hbg och de höll honom under observation där i några dagar.

Jag vet inte vad de maskade med där men har för mig att det var preparat mot blodmasken faktiskt, samma som jag avmaskat med bara kort innan- ivermectin tror jag var det aktiva ämnet.
Mot bandmasken skulle jag avmaska med Banminth dubbel dos under sommaren. Han har inte haft någon reaktion på länge nu och det skulle vara dags att avmaska med Ivomec alt Noromectin nu 1/10 enligt mitt schema. Ska ringa och prata med dem en gång till för säkerhets skull så att jag inte missuppfattat någonting.

Tack för all info från dig - jag skriver ut o sparar om det är ok!

Jag tror inte att det är så vanligt att man avmaskar sina hundar så som hästfolk avmaskar hästar, tror att detta kan funka som en "startsignal" åt hundfolk att börja maska sina hundar på samma vis.

Varför skulle man helt plötsligt behöva träckprova hundar om behovet att avmaska vuxna hundar normalt inte föreligger? Det är klart att om jag på min hund misstänker, p g a symptom, att den kan ha parasiter och därför köper kitet INNAN avmaskning då är det ju av godo. Tyvärr tror jag mer att det får effekten; jaså, ska hundar också avmaskas varje år eller kanske flera gånger om året? Då köper jag tabletter och ger - det är liksom snabbare och lättare än att ta träckprov och skicka in. Jag tror inte att alla djurägare (mig själv inkluderad) är så plikttrogna som många verkar vara här nämligen.

Jag förklarar mig kanske luddigt...

Jag tror inte att det är så vanligt att man avmaskar sina hundar så som hästfolk avmaskar hästar, tror att detta kan funka som en "startsignal" åt hundfolk att börja maska sina hundar på samma vis.

Varför skulle man helt plötsligt behöva träckprova hundar om behovet att avmaska vuxna hundar normalt inte föreligger? Det är klart att om jag på min hund misstänker, p g a symptom, att den kan ha parasiter och därför köper kitet INNAN avmaskning då är det ju av godo. Tyvärr tror jag mer att det får effekten; jaså, ska hundar också avmaskas varje år eller kanske flera gånger om året? Då köper jag tabletter och ger - det är liksom snabbare och lättare än att ta träckprov och skicka in. Jag tror inte att alla djurägare (mig själv inkluderad) är så plikttrogna som många verkar vara här nämligen.

Jag förklarar mig kanske luddigt...

Jag förstår hur du menar. Men jag anser att risken är ganska obefintlig. För även om en hundägare tänker att 'ojdå, ska de avmaskas varje år?' så kommer apotekspersonalen t ex tala om att man inte avmaskar vuxna hundar annat än vid konstaterad parasitförekomst.

Och om samma hundägare frågar runt i bekantskapskretsen kommer h*n få hör aatt 'det behövs bara om de har mask'.

Så då kommer hundägaren endera köpa en kolla masken-låda för att VETA, eller så kommer hundägaren fortsätta att göra som innan, dvs inte avmaska.

Min veterinär gillar kolla masken för hund/katt. Det är mycket enklare för alla inblandade att djurägaren själv tar provet och skickar in. Alltså på veterinärens uppmaning.

Blodprovet togs i samband med akut insjuknande som slutade i Hbg, och det var aldrig tal om något ÅB eller uppföljning av det - bara avmaska enligt schema. Han avmaskades förresten ytterligare en gång inne på Hbg och de höll honom under observation där i några dagar.

Jag vet inte vad de maskade med där men har för mig att det var preparat mot blodmasken faktiskt, samma som jag avmaskat med bara kort innan- ivermectin tror jag var det aktiva ämnet.
Mot bandmasken skulle jag avmaska med Banminth dubbel dos under sommaren. Han har inte haft någon reaktion på länge nu och det skulle vara dags att avmaska med Ivomec alt Noromectin nu 1/10 enligt mitt schema. Ska ringa och prata med dem en gång till för säkerhets skull så att jag inte missuppfattat någonting.

Tack för all info från dig - jag skriver ut o sparar om det är ok!

Oj oj... Frågade de om du avmaskat och med vad? Vad ansåg de att problemet var? Vad visade blodprovet? Kan du fråga varför de inte tyckte du skulle ta ett medel med prazikvantel om din häst nu hade bandmask så du blev av med den, och inte bara vuxna maskar? Skulle du alltså avmaska med Banminth dubbel dos med 8v mellanrum?

Jag tycker du ska ställa högre krav på djursjukhuset och kräva svar på VAD som var fel, VARFÖR du ska göra det du blivit tillsagd att göra, och hur ni ska följa upp det. Dessutom ställa frågorna ovan.

Här har du ett utmärkt exempel på att veterinärer inte alltid kan. Eller de kanske kan, men förmedlar inte till kunderna så de förstår vad och varför de ska göra på ett visst sätt.

Jag svär över mig själv varenda gång jag inte propsar på svar av veterinärerna, det händer ofta mig i a f p g a en ibland kanske lite överdriven respekt eller vad det nu är som gör att man inte frågar mer när man är på plats.

Den aktuella gången i Hbg så var jag i chocktillstånd tror jag efter många timmars kämpande först hemma, inga lediga veterinärer som kunde komma, en som inte VILLE komma, och slutligen hämtningen med ambulans. För övrigt samma ambulanspersonal som hade varit och avlivat min gamla häst bara ett halvår tidigare:(.
När vi kom till Hbg började man förbereda för buköppning, de frågade om försäkring, vilket jag naturligtvis hade och jag frågar om priset... Då ställs jag inför att antingen avliva honom direkt, be dem försöka behandla någon stund till - det blev det sistnämnda.
Det var kaos kort sagt. Han klarade krisen och sen fick jag en hel massa info, en del skriftligt men också en hel massa muntligen...
Men jag vet att det var INTE mot bandmasken jag skulle följa ngt 8-veckors intervallschema, det var mot blodmasken. Bandmask fattade jag som att det var en engångsbehandling och som sen upprepas vid behov.

Men jag måste ringa in till dem för att få klarhet i om det måste tas fler blodprov också eller man ska anta att behandlingen gällande bandmasken har haft önskad effekt. Han har ju inte haft något lika allvarligt insjuknande igen tack och lov. Jag är ändå nervös nu när det ska avmaskas men det kanske är ogrundad oro.

när jag köpte avmaskningsmedel mot syngfluga (m.m) var det ingen på apoteket som visste något om detta. de såg förvånande ut:eek:

skall tillägga att jag köpte det igår.

Kan det vara samma veterinär du har som en hästägare i samma stall som jag (Hästen) stod i tidigare? Den veterinären (en kvinna) i trakten av där du - vad jag förstått av annan tråd - finns idiotförklarade oss till den andre hästägaren. Vi blev nämligen uppmanade av den andre hästägaren att avmaska med x medel när de skulle avmaska. Vi talade vänligt och bestämt om att det tänkte vi inte alls göra. Våra hästar avmaskas inte utan att träckprov visat behov av det och tyckte att de borde ta prov de också. Den andre kontaktade sin vet igen och återkom med beskedet att vi var både oansvariga och idioter och att träckprov fanns ingen anledning att ta. Denne ägare utfodrar dessutom efter en foderstat ställd för ca 10 år sedan av en annan veterinär - och undrar varför hästarna varierande blir för tjocka eller för magra...:angel:

Nej, det var veterinären på djursjukhuset som gav mig rådet.

Till Madick; kollade i papper nu och det var ju NACKbandmask som vi hade problem med, förutom blodmasken då.

Till Madick; kollade i papper nu och det var ju NACKbandmask som vi hade problem med, förutom blodmasken då.

Aha! Undrar om vi inte pratat om det här tidigare? Ovanligt med nackbandmask, och den orsakar inte kolik utan det kan bli förkalkningar när de dör. Ivermektinet tar den, så jag förstår inte varför du skulle ta dubbel Banminth?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter att ha läst och lyssnat på andra inser jag att jag ger min (lilla) C-ponny på snart 7 år väldigt mycket mat om man jämför...
2
Svar
33
· Visningar
3 599
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Fyraåringskullens drottning Viola Silas kommer inte till start på Axevalla nästa helg. En...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Efter ett bra torsdagsjobb är det nu definitivt...
Svar
0
· Visningar
539
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Lisa Americas nästa start blir i Kymi Grand Prix...
Svar
0
· Visningar
633
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare