Avmaskningsmedel receptbeläggs Sammanslagen

Sv: Avmaskningsmedel receptbeläggs

När det gäller hästar så är det i första hand smittspridningen av blodmasken man vill stoppa, och den hittar man i träckprov. Inga ägg i träckprov = inget behov att avmaska.

Men finns det inte en hel hög av maskar som gärna "bygger bo" i hästarna...??

Risken som jag ser det är att många inte orkar krångla med masklådor å recept utan helt enkelt struntar i avmaskning tills det har gått på tok för länge!! :eek:

OM nu analysen ger bra svar dvs. Om det bara är blodmask man letar efter, ja då kan ju hästen bli dålig av maskar som inte syns med på provet, som det blev för våran hunds del helt enkelt.

Blodmasken är den parasit som är viktigast att hålla efter på vuxna hästar. Bandmasken finns hos ungefär 65% av hästarna, men både en undersökning gjord i Sverige 1984 (tror jag det var) samt en alldeles färsk från Canada visar inte på något samband mellan bandmaskinfektion och kolik.

Visst finns det undersökningar där de hittar bandmask hos de hästar som HAR kolik, men hur kan man säkert säga att det är masken som orsakar koliken? Gör man undersökningen i ett område där nästan alla hästar har bandmask (som New York state, tror jag det ligger på 97%) så lär man hitta bandmask hos alla kolikhästar. Det betyder ju inte att det är orsaken.

Det är också lilla blodmasken som envisas med att utveckla resistens (mycket pga sin långa tid i väntan på vidare utveckling), och den vi också måste passa oss för att avmaska för mycket mot, fast ändå hålla efter på de hästar som behöver det. Och det är därför jag tycker att man bör ta prover och hålla sina hästars status uppdaterad.

Men finns det inte en hel hög av maskar som gärna "bygger bo" i hästarna...??

Risken som jag ser det är att många inte orkar krångla med masklådor å recept utan helt enkelt struntar i avmaskning tills det har gått på tok för länge!! :eek:

Bygger bo? Lilla blodmasken kapslar in sig i tarmslemhinnan, om det är den du menar? I det stadiet ser man den inte på träckprov, men kommer heller inte åt den med något medel... Cydectin tar 25% av de inkapslade larverna, de som är på väg att utvecklas.

Jag tycker det är förjäkligt rent ut sagt, om folk struntar i sina hästars hälsa för att något blev lite krångligare. Att de inte tar reda på varför man bör göra på ett visst sätt och inte bara tuta och köra som det alltid varit. Dock, de allra flesta hästar klarar sig bra utan en massa avmaskningsmedel.

1.Det låter ju bra, tycker bara, av erfarenhet, att det verkar som att saker går upp i pris när de blir helt på recept.

Man kan ju aldrig säga säkert förrän man sett det. Men generellt så försäljningspriset över disk är nästan (det finns undantag) alltid biligare på recept, ffa genom momsbefrielsen. Dock går det ju inte att vet asäkert förrän man sett det hända. Vem vet, det kanske blir kartellbildning ;) Dock så den allmänna trenden som varit i några år nu är att iom ökad konkureens, släppta patent etc så har maskmedelspriserna gått nedåt.

Så jag skulle inte vara speciellt orolig för höjt försäljningspris på maskmedel iom recepttvånget. Det är inget som 'automatiskt' sker eller som det finns indikation på nu iaf. Men risken finns där, givetvis.

Men pratar man pris är ju stösta 'prispåverkansrisken' det här med att det krävs recept, och frågan är vad kostnaden för det landar? Ska vet behöva se hästen eller ej t ex?

2.Men så bra! För när jag skickade in, på vets. inrådan för nått år sedan kostade det nämligen lite mer, och då antog jag faktiskt att lådan kostade en del och sedan avgiften för labbet lite till.
Men om det bara är så att det är själva inköpet av lådan som kostar så är det väl ok.
OM nu analysen ger bra svar dvs. Om det bara är blodmask man letar efter, ja då kan ju hästen bli dålig av maskar som inte syns med på provet, som det blev för våran hunds del helt enkelt.

Vidilab föredrar att KM-lådana nvänds, och iom att den infördes blev det också för de allra flesta billigare och enklade. Jag kollade det nu i våras, om det verkligen var billigare att använda lådan, än paketera och skicka själv i eget emballage, och det slutade med att jag köpte 2 KM-lådor, för det blev billigare. (Däremot om man har många hästar så man är rabattberättigad, eller vill ta samlingsprov, då är man inte hjälpt av KM).

Jag har otroligt svårt att se att en häst ska ha blodmask som inte syns på träckprov och bli sjuk av den, med tanke på hur överjävligt med blodmask de kan ha på träckprov utan att vara minsta 'dåliga utåt'. Rund, blank och välmående unghäst med 1200 EPG blodmask t ex.. Sen mäter ju träckproven även låga antal mask, jag har haft både 60 EPG och 40 EPG som resultat, och även 0 EPG. Och man letar ju inte 'bara blodmask' utan även spolmask ingår ju t ex. Och de söker inte efter bandmask, men om de hittar det så talar de om det. (Dock är ju inte träckprov bästa sättet att leta om man misstänker bandmask). När min unghäst fick bandmask konstaterat var det som ett bifynd. De letade inte efter det (eftersom det inte gör i vanlig 501-analys/KM-lådan, men de hittade bandmaskägg ändå, och de noterade det på svaret.)

För normalhästen räcker det med ett prov/år ja. Kolla masken-lådan kostar strax under 300 kr (mitt med 200 kr/häst/år var riktat till att 'det blir dyrt med många hästar', har man många får man mängdrabatt).

Första gången man tar prov är det bra att odla om hästen har blodmask och se om man har stora blodmasken, det kostar 200 kr till. Men om man sen inte har 'förändringar' i hästbeståndet behöver man inte göra om det nästa år, utan kolla bara ev nya hästar som kommer.

En liten undran, om det kommer en ny häst tar man då bara prov på nya hästen ( den är regelbundet avm.) eller ska man då även ta ett nytt på min? :confused: (gjorde det i våras ok utan mask)

En liten undran, om det kommer en ny häst tar man då bara prov på nya hästen ( den är regelbundet avm.) eller ska man då även ta ett nytt på min? :confused: (gjorde det i våras ok utan mask)

Om inget 'annat' hänt, så räcker det med att ta prov på den nya hästen.

Vidilab föredrar att KM-lådana nvänds, och iom att den infördes blev det också för de allra flesta billigare och enklade. Jag kollade det nu i våras, om det verkligen var billigare att använda lådan, än paketera och skicka själv i eget emballage, och det slutade med att jag köpte 2 KM-lådor, för det blev billigare.
Jag kollade samma sak i våras och konstaterade att det blev avsevärt mycket dyrare med en KM låda. Givetvis köpte jag ingen utan skrev ut följesedal och tog provet på det gammla sättet. Kostar lådorna olika mycket på olika ställen?

Jag tycker att detta är förkastligt. För egen del bryr jag mig inte, mina hästar ger jag den vård de behöver, men så är det ju inte för alla. Många kanske kommer att "hoppa över" avmaskningarna för att det blir krångligare. Dessutom blir det merjobb för veterinärer som ju har viktigare saker att göra än att skriva ut maskmedel. Tänk den dag din häst står för döden och man inte kan få tag på en vet för att alla skriver ut maskmedel!!!:eek::eek:

Jag förstår inte av vilken anledning detta sker. Det har ju fungerat bra innan. Eller? Bättre då som ngn skrev att det blir tvång på träckprov ist. Vem missbrukar maskmedel????:D

Jag förstår inte av vilken anledning detta sker. Det har ju fungerat bra innan. Eller? Bättre då som ngn skrev att det blir tvång på träckprov ist. Vem missbrukar maskmedel????:D

Alla de som:

*avmaskar med fel intervall
*blandar medel
*inte byter medel som man ska
*slantrianavmaskar fast behov inte finns
*avmaskar när maskarna är i dvala

Dvs, en STOR del av alla hästägare. Tyvärr.

Tänk den dagen din häst står där för döden därför att de avmaskningsmedlen som finns tillgängliga har parasiterna blivit resistenta mot :eek::eek:.

Mvh

Tora

Jag kollade samma sak i våras och konstaterade att det blev avsevärt mycket dyrare med en KM låda. Givetvis köpte jag ingen utan skrev ut följesedal och tog provet på det gammla sättet. Kostar lådorna olika mycket på olika ställen?

Knasigt? Om de inte ändrat pris mellan du och jag kollade, så borde det ju blivit samma resultat? KM kostar lika mycket överallt, kan skilja någon femma, max en tia per låda (oftast skiljer det typ 1 - 2 kr bara, som här GG tar 279 kr, Apoteket 280 kr).

Jag räknade också på att skriva ut följesedel, ta prov själv, lägga i plastpåse och skriva namn på, och så förpacka provet med 'vad som finns hemma', och skicka som A-post (dvs vanligt brev).

Ang pris.

Från Vidilabs hemsidan, nu gällande prislista.
Priser exkl moms.

501 Ägg av mag-tarmparasiter, kvantitativ (McMaster-teknik, EPG) Träckprov, individuella prover 220,00

220 kr + 25% moms = 275 kr. Då tillkommer porto. Och expeditionsavgift 20 kr + moms.

Kolla masken 280 kr inkl moms och inkl porto.

Så nog är KM billigast allt. (om inte någon typ tar sjukt överpris för den, dock aldrig sett någon ta mer än 280 kr, däremot mindre)

Senast ändrad:

Jag får kolla upp prisbilden i vår när det återigen är aktuellt. Det vara dock bra att jag fick veta att KM bör vara billigare så det inte på slentrian blir det andra sättet att skicka in på.

Jag tycker att detta är förkastligt. För egen del bryr jag mig inte, mina hästar ger jag den vård de behöver, men så är det ju inte för alla. Många kanske kommer att "hoppa över" avmaskningarna för att det blir krångligare. Dessutom blir det merjobb för veterinärer som ju har viktigare saker att göra än att skriva ut maskmedel. Tänk den dag din häst står för döden och man inte kan få tag på en vet för att alla skriver ut maskmedel!!!:eek::eek:

Fast det är väl inte ditt jobb att se till att veterinärer inte har så mycket att göra, eller hur ? Många gånger när jag behövt recept på småsaker, så har en del faktiskt sagt att jag får ringa senare för dom har inte tid just då. Givetvis har det då handlat om småsaker, typ p-piller för katt osv. Skulle nog tro att maskmedel inte handlar om liv och död om man inte får det just när man ringer. Det kan nog gott vänta några dagar.

Ja du, nästan alla missbrukar maskmedel. Bara att läsa vad folk skriver och gör.

Ett tillägg ang priser.

Veterinären lär ju ta ut en avgift på 60:- för att skriva recept, en s.k. förskrivningsavgift.

Fast jag tillhör kategorien som tar träckprov och avmaskar om behov föreligger. ;)

Hehe, kan tänka mig det. Så länge du inte blandar vilt, följer intervall och växlar med jämna mellanrum bidrar du ju inte till resistensen iaf, och då är jag nöjd. Om än inte heeelt, jag backar nog hellre upp din inack där ;)

Sist jag var på föredrag (med en av värdlens främsta forskare på ämnet) påpekade han att substansbyte inte påverkar resistensen varken negativt eller positivt. Det var tydligen något som företagen som sålde medlen kommit på för att dölja ev resistens så det inte märktes lika tydligt om deras funkade dåligt. :smirk:

Sist jag var på föredrag (med en av värdlens främsta forskare på ämnet) påpekade han att substansbyte inte påverkar resistensen varken negativt eller positivt. Det var tydligen något som företagen som sålde medlen kommit på för att dölja ev resistens så det inte märktes lika tydligt om deras funkade dåligt. :smirk:

Har du lust att PM:a vem den där främsta forskaren på ämnet var (om du inte vill skriva det här) då det går emot annan forskning?

(Sen behöver det inte vara osant bara för det.. se de 'nya' rönen ang spolmask och ivermektin. Som inte är så 'nya' då branschen tydligen känt till det ett (bra) tag..)

Ang pris.

Från Vidilabs hemsidan, nu gällande prislista.
Priser exkl moms.

501 Ägg av mag-tarmparasiter, kvantitativ (McMaster-teknik, EPG) Träckprov, individuella prover 220,00

220 kr + 25% moms = 275 kr. Då tillkommer porto. Och expeditionsavgift 20 kr + moms.

Kolla masken 280 kr inkl moms och inkl porto.

Så nog är KM billigast allt. (om inte någon typ tar sjukt överpris för den, dock aldrig sett någon ta mer än 280 kr, däremot mindre)

Apoteket jag frågade på i våras var dyrare de rekomenderade att jag köpte lådan hos Granngården 279kr. Tycker det är konstigt att det inte är samma pris över allt :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter att ha läst och lyssnat på andra inser jag att jag ger min (lilla) C-ponny på snart 7 år väldigt mycket mat om man jämför...
2
Svar
33
· Visningar
3 599
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Fyraåringskullens drottning Viola Silas kommer inte till start på Axevalla nästa helg. En...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Efter ett bra torsdagsjobb är det nu definitivt...
Svar
0
· Visningar
539
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Lisa Americas nästa start blir i Kymi Grand Prix...
Svar
0
· Visningar
633
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka