Avmaskningsmedel receptbeläggs Sammanslagen

Sv: Hamstra!!

Hur motiverade de att man ska avmaska om provet visar på noll? Avmaskningen är i första hand för att stoppa smittspridningen (ingen smitta till marken = ingen smitta in i hästen). Vad var det man skulle avmaska emot den där gången "i alla fall"?

Kan du hitta källor till vilken undersökning det var så skulle jag bli glad.

Bandmasken skulle jag tro. Iaf om undersökningen är i linje med de rekommendationer som tas upp i engelsk fackpress.

Jag prenumererar ju på två engelska hästtidningar, och för ungefär ett år sedan började det talas om träckprov. Innan var det året runt idiotavmaskning.

Men det senaste jag läst så tycks rek vara träckprov, och så 2 avmaskningar (höst och vår) mot bandmask, den på slentrian. Inte bra, men fan så mkt bättre..

Hur motiverade de att man ska avmaska om provet visar på noll? Avmaskningen är i första hand för att stoppa smittspridningen (ingen smitta till marken = ingen smitta in i hästen). Vad var det man skulle avmaska emot den där gången "i alla fall"?

Kan du hitta källor till vilken undersökning det var så skulle jag bli glad.

Någon nämnde att det fanns rekommendationer att, trots 0 på träckprov, avmaska på våren mot bandmask.

Nu blir jag lite förvirrad!? :confused:

Jag vet att bandmask normalt inte brukar synas på träckprovet men är det inte så att man oftast inte behöver avmaska om det inte finns några symtom på bandmask?

Ska man verkligen rutinmässigt avmaska mot bandmask trots att man inte misstänker förekomst?

Någon nämnde att det fanns rekommendationer att, trots 0 på träckprov, avmaska på våren mot bandmask.

Nu blir jag lite förvirrad!? :confused:

Jag vet att bandmask normalt inte brukar synas på träckprovet men är det inte så att man oftast inte behöver avmaska om det inte finns några symtom på bandmask?

Ska man verkligen rutinmässigt avmaska mot bandmask trots att man inte misstänker förekomst?

Nej, det tycker jag inte. Och inte heller de flesta veterinärer och parasitologer. Hur mycket än avmaskningsmedelreklamer vill få oss att tro annorlunda.

Nej, det tycker jag inte. Och inte heller de flesta veterinärer och parasitologer. Hur mycket än avmaskningsmedelreklamer vill få oss att tro annorlunda.

Tack för det svaret! :)

Dessutom är vi noga med hagskötseln och har stoooora hagar som bara tre hästar går i och det kommer aldrig in nya.

Sv: Avmaskningsmedel receptbeläggs Sammanslagen

Egentligen förstår jag inte denna hysteri ang att det ska receptbeläggas...
Hysteri får stå för dig.
Mitt motstånd har flera orsaker. Läs ovan.

LIA

KL
Jag håller med om att det är vettigt att ta ett träckprov först, men förstår inte vitsen med att medlen blir receptbelagda. Så vitt jag förstår blir veterinärerna inte skyldiga att först se resultatet av ett träckprov, och då är ju vitsen borta. Den som vill avmaska rutinmässigt utan att ta prov kan fortsätta att göra så.
Många kommer säkert att be om ett recept i samband med den årliga vaccineringen.
Känns som mer krångel till ingen nytta.

Det här måste jag nog hålla med om. Om det ska få någon effekt mot resistens så borde det vara tvunget att ta träckprov.

Lite tandlös lag tycker jag nog......

Nej du...inte ett dugg hysterisk är jag. Däremot förundrad över hur hästfolk måste promt driva upp en sak som egentligen är ganska simpel. Hur svårt är det att greppa telefonen, ringa sin vet och be denna skriva ut 1 miljon sprutor egentligen om man så promt måste hamstra ? Vad är egentligen den största oron i det hela ? Jo, att ringa verkar det som...är folk rädda för det ? Inget ändras ju egentligen, bara valfriheten att inte kunna jogga in på apoteket och köpa sig blå när man så har lust. Vad är skillnaden att tex måste vänta nån vecka för att kunna hämta ut ?

Det här måste jag nog hålla med om. Om det ska få någon effekt mot resistens så borde det vara tvunget att ta träckprov.

Lite tandlös lag tycker jag nog......

Inte tandlös helst, men med klara brister. För även utan träckprovskrav, så fungerar den hyfsat OM förskrivande veterinär är uppdaterat på parasitologi. Dvs förhör sig kort om vad det avmaskats med tidigare och mot vad etc. Däremot så de veterinärer som brukar ge rent hialösa avmaskningsrekommendationer förskriver, då är det otroligt uddlös lag.

Så jag hade också gärna sett träckprov först. Samtidigt, det finns brister i det scenariot med. Jag misstänker man skulle se en plötsligt lavinartad ökning av stygnfluga, och behov av ivermektinpreparat mot det :devil:

Vad är egentligen den största oron i det hela ? Jo, att ringa verkar det som...är folk rädda för det ? ?

Att komma fram...Brukar vara ursvårt komma fram på telefontiden..
Och det lär ju inte bli lättare.

Att komma fram...Brukar vara ursvårt komma fram på telefontiden..
Och det lär ju inte bli lättare.

Hmm, vad har ni för veterinärer? Okej att man kanske inte kommer fram 08.05 om man ringder första gången strax efter åtta. Men klockan nio har man fått tala med en veterinär.

Då är det tycker jag ett STÖRRE problem att så många (kliniker ffa) SLOPAT telefontiden och 'de ringer upp under dagen'

Men, att EN gång behöva lägga en timme av frekvent ringande alt telefonkö. Är det så 'ursvårt' och extremt jobbigt? Nä jag tycker inte det.

TYcker man det är så himla jobbigt så lägg om vaccinationerna så de hamnar på våren då, om de inte redan ligger där, och så tar man det öga mot öga med veterinären, när man har träckprovssvaret där med.

Du missuppfattade tydligen det jag skrev ang hysteri?

Inte heller verkar du ha brytt dig om att läsa dom tidigare inläggen?

LIA

Men, att EN gång behöva lägga en timme av frekvent ringande alt telefonkö. Är det så 'ursvårt' och extremt jobbigt?
Det är klart att det är. Eftersom det är så totalt onödigt och beror på beslut man kan ha en hel del åsikter om. :crazy:

LIA

Jodu, jag har läst inläggena och jag anser att du har obefogat gnäll bara.

Ja om man vill se det så så är väl allt svårt. Så med andra ord, bara för det råkar vara svårt emellanåt att komma fram till vet så är detta en stor anledning till att inte receptbelägga ?

Ringer man inte till vet lite då och då i olika ärenden då och får uppleva samma sak ? Endera sitter man i kö 1 timma eller inte, då testar man annan dag eller sitter med återuppringningsknappen så länge telefontiden varar. Vad är problemet ?

förlåt men jag svarade bara på om det berodde på om folk var rädda för att ringa

Så jag hade också gärna sett träckprov först. Samtidigt, det finns brister i det scenariot med. Jag misstänker man skulle se en plötsligt lavinartad ökning av stygnfluga, och behov av ivermektinpreparat mot det :devil:

Hos oss har vi dessvärre gott om styngfluga. När jag avmaskar mot det följer ju mycket annat med, eller finns det något medel mot endast styngflugans larver?
Jag är inte så bra på det här så min undran är om det är någon vits med ett träckprov för mig.

Hos oss har vi dessvärre gott om styngfluga. När jag avmaskar mot det följer ju mycket annat med, eller finns det något medel mot endast styngflugans larver?
Jag är inte så bra på det här så min undran är om det är någon vits med ett träckprov för mig.

Det finns inget mot bara stygnfluga såvitt jag vet, men Madick har mer koll.

Det jag menade var attom det blev krav på träckprov, så skulle många som inte har stygnfluga tycka att de har det, för att få ut avmaskningsspruta utan träckprov (förvisso enbart hösten då, men)

Du kan inte se stygnflugeägg på träckprov, så den höstavmaskningen mot stygnfluga kommer du ju inte undan, och då avmaskar du ju 'på köpet' mot blodmask etc.

Men behovet av att ta träckprov på våren finns fortfarande kvar för t ex dig, för att veta om det räcker med stygnflugeavmaskningen, eller om du måste/bör avmaska hela säsongen t ex.

Ok. Då maskar jag som vanligt när det blivit lite kallare och gör ett prov till våren.
Är det självklart att en häst med mycket styngfluge-ägg på sig också blir angripen av detta, eller är det lite av ett antagande?

Ok. Då maskar jag som vanligt när det blivit lite kallare och gör ett prov till våren.
Är det självklart att en häst med mycket styngfluge-ägg på sig också blir angripen av detta, eller är det lite av ett antagande?

Det är ganska säkert, när äggen kläcks kliar det ju, och det är få (om ens någon) häst/ar som ignorerar detta, utan det är ju då de slickar i sig/får i sig äggen. Däremot om man dagligen får bort alla ägg är risken liten. (de måste hinna kläckas för att hästen ska blis mittad)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter att ha läst och lyssnat på andra inser jag att jag ger min (lilla) C-ponny på snart 7 år väldigt mycket mat om man jämför...
2
Svar
33
· Visningar
3 599
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Fyraåringskullens drottning Viola Silas kommer inte till start på Axevalla nästa helg. En...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Efter ett bra torsdagsjobb är det nu definitivt...
Svar
0
· Visningar
539
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Lisa Americas nästa start blir i Kymi Grand Prix...
Svar
0
· Visningar
633
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka