Avmaskning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmaskning

Nej då. Sköt om markerna och håll parasiterna borta på annat sätt än avmaskning så kommer du undan billigare!

Haha ja så kan man ju också se det. Den bittra verkligheten för mig var tidigare att jag hade min häst uppstallad på ett stort stall med ca 30 hästar. Lätt sköta om markerna då..
Alla har ju så olika förutsättningar. Idag har jag eget stall med flera hagar. Det gör ju det hela lite enklare...

Haha ja så kan man ju också se det. Den bittra verkligheten för mig var tidigare att jag hade min häst uppstallad på ett stort stall med ca 30 hästar. Lätt sköta om markerna då..
Alla har ju så olika förutsättningar. Idag har jag eget stall med flera hagar. Det gör ju det hela lite enklare...

Jag har jobbat med så stora stall också, det går alldeles utmärkt att få till bättre parasitkontroll även på större stall. Men det krävs ju att "någon" tar tag i det och verkligen får igenom det som behöver göras. Mockning av hagar är tydligen hemskt jobbigt...

Jomen visst är det bra mocka i hagarna! Och visst är det viktigt förebygga parasiter! Absolut!

dyrt kommer det bli :crazy:
först träckprov som kostar 280kr (tror jag det va)
sen om det visar sig att den har mask så ska man få recept som kostar ca 100 spänn.och sen avmaskningsmedlet som kostar ca 80kr.

det blir ca 460 kr... och jag som har två hästar :(

stackars de som har många hästar :confused:

fasen ALLT blir bara dyrare o dyrare för oss hästfolk hela tiden :devil:

Fast egentligen så blir det ju bara 100 kr dyrare, för receptet.
Träckprov och maskmedel kostar fortfarande lika mycket, vilket man ju bör använda.

Tanken är väl att försöka få alla att göra träckprov och inte avmaska hela tiden fastän hästen inte ens har mask.

KL
Ja det är ju inte alls dyrt eller framförallt OMSTÄNDIGT med träckprover till en 20 hästar :angel:. Det är visst väldigt roligt och inte aaalls tidskrävande /-slösande (aj, hukar mig under allt som kommer flygande från arga bukeanvändare) att stå på en lösdrift och invänta att ett gäng unghästar ska bajsa! Jaja, allt ger sig väl, nu är det som det är.

KL
Ja det är ju inte alls dyrt eller framförallt OMSTÄNDIGT med träckprover till en 20 hästar :angel:. Det är visst väldigt roligt och inte aaalls tidskrävande /-slösande (aj, hukar mig under allt som kommer flygande från arga bukeanvändare) att stå på en lösdrift och invänta att ett gäng unghästar ska bajsa! Jaja, allt ger sig väl, nu är det som det är.

Undanflykter. Även om de går på lösdrift kan de väl hanteras och visiteras väl dagligen?!

Man behöver inte samla allt samma dag, lägg de du fått tag på i kylen och ta fler nästa dag. Och med 20 hästar får du ju rejäla rabatter dessutom.

Kostar det mindre tror du att köra 20 hästar till djursjukhuset där man konstaterar att tyvärr, det finns inget som hjälper, alla maskmedel är vi nött ut. Och med 20 hästar får du ju rejäla rabatter dessutom.

Fast som jag har fattat det så kan man ta "representativt prov". Det borde ju innebära att man inte nödvändigtvis tar på alla hästar men istället från ett lämpligt urval.

Nu är det så att det ofta är enstaka hästar som står för smittspridningen. Hur representativt blir då ett samlingsprov?
PL

Jag har jobbat med så stora stall också, det går alldeles utmärkt att få till bättre parasitkontroll även på större stall. Men det krävs ju att "någon" tar tag i det och verkligen får igenom det som behöver göras. Mockning av hagar är tydligen hemskt jobbigt...
Och har man ingen lust att mocka hagar så skaffar man sig en flock såna här, som betar ner ratorna, så att skiten torkar ut och äggen dör...
far1.jpg

En till eltråd nedanför den befintliga räcker, om de är vana vid elstängsel... De kan gå tillsammans med hästarna.

Det är ju en högst intressant fråga då jag har för mig att det står på anvisningen i "Kolla Masken"

KL

Sedan vi började med att skicka in träckprover för analys för snart 4 år sedan (ca 10 hästar, olika ägare till alla) - har jag inte behövt avmaska mer än 1 gång. Alla nyinflyttade hästar har haft mask & avmaskats med receptbelagt medel mot exakt den mask de haft. Efter 1 - max 2 avmaskningar behöver de inte avmaskas mer (öht) eftersom vi också mockar hagarna regelbundet.

Resultat: Mindre avmaskningsmedel & friskare hästar. Jag betalar hellre 250 kr för ett träckprov och slipper avmaska min häst - än att rutinmässigt avmaska 1-2 ggr per år för 150 - 200 kr/gång.

Tänk långsiktigt!! ;)

KL

He,he...gör det till en fest ;)
Vi anordnar pruttparty med inackorderingarna. Vi inhägnar en mindre del av hagen (c:a 50x50m) så man har bra översikt och inte så långt att springa. Sedan på strategisk plats dukar vi upp picknick och sätter oss med en plastpåse till varje häst inom räckhåll och är beredda. Rätt som det är släpper någon kaffekoppen och mackan och rusar ut för att insamla resultatet.:D Man kan anordna vadslagning om vilken som gör först eller/och sist för att få lite spänning i det hela. Vi har mellan 7-15 hästar så det fungerar utan problem med det antalet och säker fler...
På em när vi är klara skickas det på posten till Vidilab. Brukar ha partyt på söndagar så det inte ligger på posten över helgen och de flesta brukar ha tid då.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Haha, ja det där känner jag igen.:D Och det kändes "jobbigt" att ta dom timmarna till att sitta och glo på en flock hästar när tävlingshästarna väntade på att bli ridna. :smirk:

och dina hästar bajsar varje gång du visiterar dom?? :smirk:

Det där med får har jag hört ska vara bra! Dom äter visst allt mer eller mindre?! Praktiskt, istället för betesputs! :)

KL

Beror på hur seriöst man tar maskproblemet...:angel:

Själva tar vi individprov på samtliga hästar. Flera gånger/år Både lösdriftare och boxhästar. Sammanlagt bortåt 50 prover.

Och ja, tidskrävande men ger ärligt träckprovssvar.
Och inte alls svårt att genomföra.
Vi ber vänner hjälpa till och så har vi fika med oss..

Samlingsprov är totalt bortkastat då det ofta är kanske 15 nollade och en med anmärkningar.
Den sistnämnde är smittohärden som ska åtgärdas.
Den sistnämnde hittar man då inte i ett samlingsprov..nej.

Så kan vi, som bedriver stuteri, genomföra indivdprov, då kan alla göra det.

AM

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 594
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
852
Senast: malumbub
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka