Avmaskning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmaskning

Ne nee...de fattar jag, det vill man ju inte...

Jag bara undrade hur det är och funkar eftersom jag inte visste

Man kan inte veta allt, därför är det perfekt att vara nyfiken och ta reda på saker! :)

Jag brukar träckprova höst och vår, nu hade min lite mask efter att ha varit nollad i flera år. Jag kommer inte ihåg när jag maskade sist :D

Man kan inte veta allt, därför är det perfekt att vara nyfiken och ta reda på saker! :)

Jag brukar träckprova höst och vår, nu hade min lite mask efter att ha varit nollad i flera år. Jag kommer inte ihåg när jag maskade sist :D

Jo men visst är det, frågar man inte mkt så får man heller inget veta, men ja tycker det är synd att vissa (inget är riktat mot dig) på buke är ganska taskiga och spydiga när man undrar och frågar om saker...:eek::crazy::mad:

hann köpa avmaskning innan detta infördes ;) köpte dessutom dubbelt så jag har till nästa gång oxå ( de håller ju tills 2010) :idea:
Vilket bök de kommer att bli sen o få recept:crazy:

Tack för länken. Jag avmaskade min idag för sista gången i år. Sån tur så köpte jag medlet i september. Nu hoppas jag att han inte har så mycket när jag gör träckprov till våren så jag slipper avmaska då.

VARFÖR ska det bli bök för att få ett recept ? Det är ju många saker man behöver recept till, bla p-piller för katt. Och mig veterligen så gnäller inte kattfolk om det. :confused:

Jag undrade, bara för jag ville veta lite mer det var därför jag frågade.

Och du menar att jag låter andra göra det istället för att jag skall göra det?

jag skall väl inte behöva dra upp en historia om hur/varför några andra gör det eller?

Tycker bara vissa bukare borde tänka sig för innan dom skriver...

Folk kan faktiskt bli ledsna

:mad:Trodde faktiskt att buke var ett ställe där man kunde diskutera och fråga saker, men jag hade tydligen fel då, för här måste man tydligen veta allt redan innan...?:eek::mad::mad:

Under de två år vi bott på gården har jag skickat in träckprov två gånger, båda gångerna i april. Eftersom alla tre hästarna "nollat" har jag inte behövt avmaska.
Dock avmaskade jag mot styngflugelarver i december förra året och kommer att göra det nu i höst också, eftersom det varit mycket ägg på hästarnas ben.

Ett träckprov kostade omkring 280 kronor/häst. Om jag skulle avmaskat slentrianmässigt skulle det ha kostat betydligt mycket mer - och jag hade avmaskat helt i onödan och dessutom riskerat resistens!

Jag tycker det är jättebra att avmaskningsmedlen blivit receptbelagda.

Immer

Jag instämmer av precis samma anledning som du nämner. Förhoppningsvis börjar folk nu ta träckprov på sina hästar i stället för att avmaska rutinmässigt, och i stället kolla om behovet för avmaskning finns. Min häst nollade också så jag har inte behövt maska av.

Den enda nackdelen som jag väll kan se är folk som är lite på gränsen för om de ska avmaska sina hästar eller inte, även om nu kanske behovet finns hos hästarna och de har mask så kanske vissa hästägare tycker det är bökigt att ringa in recept och där med skiter i det (och inte heller tar träckrpov av ren bekvämlighet), det är väll den enda nackdelen som jag kan se det.. men vi får hoppas att det inte är så..

vad är det som är fel här då???? Det är väl ingen som varit otrevlig mot dig, snarare har dom hjälpt dig. Har du den inställningen att alla kommer vara spydiga så fort du skriver så ta och läs det som folk skriver åt dig isåfall.

hon som skrev innan att du ska avmaska menade antagligen att du ska läsa på så att du vet vad allt handlar om och se till så att det blir så bra som möjligt för hästen, alltså inte låta någon annan som kanske inte kan ta över!

:mad:Trodde faktiskt att buke var ett ställe där man kunde diskutera och fråga saker, men jag hade tydligen fel då, för här måste man tydligen veta allt redan innan...?:eek::mad::mad:

Ta det lugnt! Mynta är som jag, vi blir lite ivriga och uttrycker oss för kort så det uppfattas tokigt.

Vad hon menade (vågar jag mig på att gissa) är att du kunde passa på att lära dig själv så du slipper förlita dig på andra när det gäller din häst, nu när du hittat ett område där du inser att du kan för lite.

Det finns många områden att fördjupa sig i inom hästeriet, men det mest basic som utfodring, avmaskning och utrustning borde alla se till att lära sig mer om när man har egen häst.

Ne ja blev bara lite, asså jag tog åt mig, men det är väl för att jag alltid blir påhoppad mer eller mindre..nu säger jag inte att mynta hoppar på mig eller så,

Ne men jag uppfattade det som om att hon menade att jag skulle sköta de själv och inte be och låta andra göra det,
reagerade bara för att situationen inte är sådan...

Nu är det inte så att jag har andra som gör det bara för att jag inte kan, det får ni verkligen inte tro. Men där jag står med min häst, ägarna har sagt att dom gör det (inkl alla hästar) åt en och det ingår automatiskt i hyran...

risk finnes att folk skiter totalt i att avmaska... men men
i vårt stall så "får vi avmaskningssprutorna" (till reducerat pris) iaf fått.. får se hur det blir i framtiden....

I vilket fall tycker jag att det inte har sagts ngt om det... varför all hyschhysch?

Förstår inte riktigt hur du kan tycka att det varit hysch hysch??!! Det har ju stått i de flesta om inte alla hästtidningar (läsre inte alla men de jag läst!!), Här på Buke lite varstans, i dagpress samt hos apoteket (inkl hemsida och deras tidning) och det är ganska länge sen de började komma artiklar!! - Du har nog bara haft otur och missat...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 598
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
852
Senast: malumbub
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka