Avmaskning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmaskning

av va fasen.
trodde de var ett aprilskämt först.
SÅ man måste dra till vet för att införskaffa maskmedel..
jaja..
de e väl lika bra så de inte blir resistenta då da.
tur dock att jag köpte för en månad sen.

Men jag har ju ikryssat i passet att min häst ska gå till destruktion och inte till slakt (de har ätit butta). Då är den väl inget "riktigt" köttdjur? varför ska jag endå behöva recept?

Nu är det inte så att jag har andra som gör det bara för att jag inte kan, det får ni verkligen inte tro. Men där jag står med min häst, ägarna har sagt att dom gör det (inkl alla hästar) åt en och det ingår automatiskt i hyran...

Men träckprovar de eller avmaskas alla? :)

Herregud vad du har taggarna utåt och missförstår. Det jag menade var, det är bättre att själv vara insatt i olika ämnen istället för att alltid förlita sig på andra hela tiden. På så vis vet man vad som är rätt/fel i olika sammanhang och VARFÖR folk gör som dom gör. Tex finns det massor av folk som inte har en susning om vad ens häst ska äta utan överlåter detta åt tex stallägaren. Presis som att stallägaren alltid vet vad som är bäst åt andra. Samma gäller avmaskning. Många är inkörd i gamla rutiner och kan behöva förnya sig och uppdatera sig i detta område.

Ta inte åt dig allt. Allting som skrivs är INTE kritik. Försök att INTE läsa så mycket mellan raderna.

inom travet har det annonserats om detta. Vi har avmaskat innan sommar bete & höst. Nu får vi snällt ringa veterinär...

Nej hund å katt är inte receptbelagt.
Och de 'är ju samma märken på meddeln men knappast samma styrka

Ja, det va ju det jag svarade så på. Att det skulle va för hästar och andra kött djur. Någon som undrade om det inte skulle bli för katt och hundar me.. Kanske svarade otydligt..:)

VARFÖR ska det bli bök för att få ett recept ? Det är ju många saker man behöver recept till, bla p-piller för katt. Och mig veterligen så gnäller inte kattfolk om det. :confused:

Jag kan kanske få vara lite gnällig? Har inte brytt mig det minsta om att det skulle bli avmaskning på recept egentligen, men nu börjar jag bli trött.

Gjorde träckprov och fick reda på att ena hästen har 1400 epg blodmask. Ringde till distriktsvet i fredags morse. De skulle ringa in recept till apoteket. Var på apoteket i måndags och satt och väntade som man alltid får göra där. Det fanns ingenting under mitt namn. Ringde tillbaks distriktsvet igår morse (har endast telefontid mellan 8 och 9). De skulle kolla upp vad som hade hänt med receptet. Idag ringde jag apotekets 0771-nummer för att se om det fanns något till mig på apoteket. Nix pix, ingenting :mad:.

Imorgon har jag antagligen inte tid att ringa från jobbet, så det blir inte att jag ringer förrän på fredag. Ska man behöva ringa TRE gånger för att få utskrivet lite avmaskningsmedel??? Känner mig lite otålig att avmaska eftersom hästens maskmängd faller under kategorin "mycket"...

Jamen din häst lär inte dö under tiden. Varför ringer du inte en annan veterinär ? Det finns ju små privata djurkliniker, djursjukhus likaså andra distriktare.

Varför ringer du inte en annan ?

Jag ska göra det. Men det blir ju lätt så att man ringer samma ställe om man äntligen har hittat något som man trivs med (dessa distriktare har varit superbra när de varit ute hos pållarna). Men håll med om att det är märkligt, att inringningen (eller om det nu är apoteket som strular) missar TVÅ gånger...

dyrt kommer det bli :crazy:
först träckprov som kostar 280kr (tror jag det va)
sen om det visar sig att den har mask så ska man få recept som kostar ca 100 spänn.och sen avmaskningsmedlet som kostar ca 80kr.

det blir ca 460 kr... och jag som har två hästar :(

stackars de som har många hästar :confused:

fasen ALLT blir bara dyrare o dyrare för oss hästfolk hela tiden :devil:

dyrt kommer det bli :crazy:
först träckprov som kostar 280kr (tror jag det va)
sen om det visar sig att den har mask så ska man få recept som kostar ca 100 spänn.och sen avmaskningsmedlet som kostar ca 80kr.

det blir ca 460 kr... och jag som har två hästar :(

stackars de som har många hästar :confused:

fasen ALLT blir bara dyrare o dyrare för oss hästfolk hela tiden :devil:

Nej då. Sköt om markerna och håll parasiterna borta på annat sätt än avmaskning så kommer du undan billigare!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 594
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
852
Senast: malumbub
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka