Avmaskning

Status
Stängd för vidare inlägg.

goamarie

Trådstartare
En tjej i stallet skulle iväg och köpa avmasknigsmedel idag på apoteket men receptarien sa att fr o m förra veckan så måste man ha recept från veterinären för att köpa det. hur kmr det sig att det är så och varför har dom inte annonserat mera om detta?
Tycker det låter lite dumt.... :/

Vad tycker ni? har ni hört detta?

Sv: Avmaskning

Jag tycker det är dumt, men det är väll för att man inte ska avmaska i tid & otid så att parasiterna blir imuna. Jag fick avmasknings medel utsktivet till mina två det kostade 92 kr per rec.

risk finnes att folk skiter totalt i att avmaska... men men
i vårt stall så "får vi avmaskningssprutorna" (till reducerat pris) iaf fått.. får se hur det blir i framtiden....

I vilket fall tycker jag att det inte har sagts ngt om det... varför all hyschhysch?

Jag lade faktiskt upp en tråd om detta för en månad sedan, för att "varna"... Men fick bara skit av de som läste tråden för de tyckte att det var sååå bra att det skulle bli receptbelagt...

Ja det har varit väldigt tyst om det, min vet visste inte om det han blev själv förvånad. Snart är väll avmakning till hund & katt oxå receptbelagt.

jag syftade inte på dig eftersom jag inte är inne här normala fall ;)

tänkte mea på hur de annonserade om passen men inte detta....

Jag undrar när vet man när man ska ringa vet om "receptet" då..undrar bara, (det är nämligen inte jag som gör detta på min häst)

vårt stall om tillhör en ridskola får på våren och på hösten. en del gör det på sommaren med med jämna mellanrum.
personligen tycker jag nog det är bättre med träckprov. fast det är så fasligt dyrt på apoteket.... kan man köpa det billigare nån annan stans?

När man vet att hästen har parasiter som den bör bli av med.

Förslagsvis tar du alltså ett träckprov först, så slipper du fundera.

Styngflugelarverna syns inte på provet, men där ser man ju äggen på hästen med blotta ögat.
Även bandmask kan vara svårt att se i små mängder, men har hästen såpass mycket av dem att man bör avmaska så brukar de synas.

När man vet att hästen har parasiter som den bör bli av med.

Förslagsvis tar du alltså ett träckprov först, så slipper du fundera.

Styngflugelarverna syns inte på provet, men där ser man ju äggen på hästen med blotta ögat.
Även bandmask kan vara svårt att se i små mängder, men har hästen såpass mycket av dem att man bör avmaska så brukar de synas.

Vad är träckprov??

Lite av hästens bajs (=träck) som skickas till ett laboratorium som kollar vad för slags maskägg och hur många som finns i hästen just nu.

Många vuxna hästar har såpass lite mask att de sällan behöver avmaskas.

Men de gör man väl inte varje gång eller? eller asså man avmaskar väl alltid en då?

Gör man detta 1 gång om året eller?

Tro inte att jag inte avmaskar min häs för det gör jag , eller inte jag utan en annan så jag har inte så stor koll på de där

Under de två år vi bott på gården har jag skickat in träckprov två gånger, båda gångerna i april. Eftersom alla tre hästarna "nollat" har jag inte behövt avmaska.
Dock avmaskade jag mot styngflugelarver i december förra året och kommer att göra det nu i höst också, eftersom det varit mycket ägg på hästarnas ben.

Ett träckprov kostade omkring 280 kronor/häst. Om jag skulle avmaskat slentrianmässigt skulle det ha kostat betydligt mycket mer - och jag hade avmaskat helt i onödan och dessutom riskerat resistens!

Jag tycker det är jättebra att avmaskningsmedlen blivit receptbelagda.

Immer

Det är bara "köttdjur" som avmaskningsmedlen blivit receptbelagda på..:)

Men de gör man väl inte varje gång eller? eller asså man avmaskar väl alltid en då?

Gör man detta 1 gång om året eller?

Nej, man avmaskar inte ändå. Man avmaskar om det behövs. Maskmedel är ett gift som påverkar våra hästar, och miljön. Varför ska man trycka i det i sin häst om det inte behövs? ;)

Nej, man avmaskar inte ändå. Man avmaskar om det behövs. Maskmedel är ett gift som påverkar våra hästar, och miljön. Varför ska man trycka i det i sin häst om det inte behövs? ;)

Ne nee...de fattar jag, det vill man ju inte...

Jag bara undrade hur det är och funkar eftersom jag inte visste

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 595
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
852
Senast: malumbub
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka