Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Hur menar du? Alla är ju över gräns för att avmaskas. Hade någon nollat skulle den inte avmaskats. De som ska avmaskas och går ihop är det en fördel om ni avmaskar samtidigt men inget absolut måste. Smittan finns ju redan i hagen.
Nu hänger jag inte med? Min första fråga så frågade jag när man skulle avmaskas, för enligt den där skalan så är det väldigt lite, lite, måttligt, mycket och väldigt mycket. Ska man avmaska trots att de har väldigt lite eller bara lite? Finns det inte risk att masken blir resistent mot avmaskningsmedlet om man måste avmaska väldigt ofta? För jag utgår ifrån att bara för att man avmaskar en gång så försvinner inte masken helt.

Det gå
Nu hänger jag inte med? Min första fråga så frågade jag när man skulle avmaskas, för enligt den där skalan så är det väldigt lite, lite, måttligt, mycket och väldigt mycket. Ska man avmaska trots att de har väldigt lite eller bara lite? Finns det inte risk att masken blir resistent mot avmaskningsmedlet om man måste avmaska väldigt ofta? För jag utgår ifrån att bara för att man avmaskar en gång så försvinner inte masken helt.
Det går inte att avgöra enbart enligt skalan utan man måste se på helheten. Man avmaskar så ofta det behövs på de som behöver. Normalfördelningen är att enbart en av fem behöver regelbunden avmaskning. Olika medel tar olika många stadier. Fyrantel/Banminth tar minst, bara vuxna maskar, det finns även ökande resistens mot det ser vi nu på labbet när fler börjat använda kollaeffekten.

Det gå

Det går inte att avgöra enbart enligt skalan utan man måste se på helheten. Man avmaskar så ofta det behövs på de som behöver. Normalfördelningen är att enbart en av fem behöver regelbunden avmaskning. Olika medel tar olika många stadier. Fyrantel/Banminth tar minst, bara vuxna maskar, det finns även ökande resistens mot det ser vi nu på labbet när fler börjat använda kollaeffekten.
Helheten? Så om det t ex är några hästar med mycket mask och några med knappt inga, ska man fortfarande avmaska dom som knappt har några för att avmaska alla samtidigt?

Helheten? Så om det t ex är några hästar med mycket mask och några med knappt inga, ska man fortfarande avmaska dom som knappt har några för att avmaska alla samtidigt?
Det beror på många faktorer. Väldigt svårt med hypotetiska ospecifika fall. Just de du beskrev var alla tillräckligt höga för att det ska vara läge för avmaskning på hela gängen den här gången. Det är därför det inte finns generella rekommendationer utan varje gård måste bedömas för sig.

Nu är jag konfunderad... Tycker att jag har haft koll på maskstatus hos mig och blir inte klok på hur årets resultat kunde vara så högt.
3-åring: 2750 epg
5-åring: 750
15-åring: 475
Förra våren behövde bara treåringen maskas, 350 epg. Invemectin-preparat. De flyttades till sommarhagar efter det. Vinterhagen gräsharvades och slogs en gång innan hästarna åter fick gå i den (sensommaren). De har gått i vinterhagen hela vintern. Mockas enbart vid utfodringsoplatsen. De maskades en gång under hösten med ivemectinprep. pga riklig förekomst av styngflugelarver i munnen. Tog in häst på utbildning förra sommaren. Den hade enl uppgift nollat på träckprovet (krav på träckprov innan jag tar emot hästar). De kan ju ha ljugit, men... Vad har jag gjort för fel?

Ett stall skickade in träckprov för inte så längesedan. De svar som kom tillbaka var lite blandade resultat på stora/lilla blodmasken och inga spolmask:
  1. 2000 EPG
  2. 1800 EPG
  3. 1000 EPG
  4. 850 EPG
  5. 300 EPG
  6. 250 EPG
Det står även tolkning av provsvar:
0 till 100 EPG = väldigt lite
Mer än 100 upp till 200 EPG = lite
Mer än 200 upp till 500 EPG = måttligt
Mer än 500 upp till 1000 EPG = mycket
Mer än 1000 EPG = väldigt mycket
EPG = Ägg per gram träck

Hur vet man när man ska avmaska? Är det så fort det går över 100 EPG eller över 200 EPG? Eller är det så att alla måste avmaskas samtidigt oavsett resultat? :confused:[/QUOTE
@Madick : Nyfiken på varför du rekommenderar Noromectin (ivermektin)? Flera hästar har ju väldigt mycket, är inte Cydectin lämpligt då? Så hade jag tänkt.

@Madick : Nyfiken på varför du rekommenderar Noromectin (ivermektin)? Flera hästar har ju väldigt mycket, är inte Cydectin lämpligt då? Så hade jag tänkt.
För att lilla blodmasken snabbt reagerar med att minska känsligheten mot Cydectin. I England är de nere på en ERP (egg reapperance period) på 6-8 veckor på Cydectin då det används minst en gång om året. Det vill vi spara till de hästar som verkligen behöver. Cydectin kommer inte åt alla inkapslade stadier av lilla blodmasken men en del och därmed ökar känsligheten även hos de i djup inhibition och resistensutvecklingen har gått oerhört snabbt jämfört med andra medel.

Nu är jag konfunderad... Tycker att jag har haft koll på maskstatus hos mig och blir inte klok på hur årets resultat kunde vara så högt.
3-åring: 2750 epg
5-åring: 750
15-åring: 475
Förra våren behövde bara treåringen maskas, 350 epg. Invemectin-preparat. De flyttades till sommarhagar efter det. Vinterhagen gräsharvades och slogs en gång innan hästarna åter fick gå i den (sensommaren). De har gått i vinterhagen hela vintern. Mockas enbart vid utfodringsoplatsen. De maskades en gång under hösten med ivemectinprep. pga riklig förekomst av styngflugelarver i munnen. Tog in häst på utbildning förra sommaren. Den hade enl uppgift nollat på träckprovet (krav på träckprov innan jag tar emot hästar). De kan ju ha ljugit, men... Vad har jag gjort för fel?
Vintern är felet. Lång smittperiod där vi normalt inte har någon smitta alls.

Vintern är felet. Lång smittperiod där vi normalt inte har någon smitta alls.
Ok, mina rutiner verkar vettiga annars? Borde väl mocka vinterhagen bättre, men det finns helt enkelt inte tid till det. Skulle kunna slå/putsa den två gånger i år om det hjälper. Den är indelad i två fållor, så jag kan låta den smittade delen vila ännu längre i år. Tack!

@Madick
Jag har nu fått hem Cydectin comp som veterinären skrev ut och som då skickades automatiskt till mig. Kunde inte ändra efter din rek då det redan va beställt. Jag ska nu avmaska den nya ikväll. Vad gör jag sedan? Mockar ur hagen och släpper ut honom i samma igen någon dag till eller maskar jag och sedan släpper jag honom i ny hage ? Kan han bli smittad igen om han släpps i samma hage igen ? Vill helst inte byta hage utan att vi är hemma och har koll...

Om träckprovet visar 50epg på alla hästar och sedan visar de sig vid odling att stora blodmasken förekommer, är det "lika illa" som om hästarna hade haft 1500epg?

Jag skulle tacksamt ta emot lite hjälp/funderingar! Jag har i dagsläget 6 hästar, de har under vintern gått i två hagar. Träckprovet för våren
Hage 1:
1. 150
2. 25
3.100
4. 100

Hage 2:
1. 0
2. 0

Det var jag rätt nöjd med tills odlingen kom och hage 1 har stora blodmasken. Hur jag har fått in den är för mig ett stort mysterium, jag har inte tagit in någon häst som inte jag personligen har avmaskat (gått i egen hage) innan ihopsläpp eller som är kollad med träckprov (med odling). Men nu är det ett faktum så frågan är hur jag ska hantera det?

Jag kan inte veta säkert att någon sommarhage jag har är fri från stora blodmasken då alla hagar användes förra sommaren. Jag misstänker att vinterhage 2 är fri eftersom båda som gick där nollade sitt prov men helt säker känner jag mig inte, de två hästarna gick blandat med de andra under en del av sommaren.

Hur gör jag med sommarbetet? Ska jag avmaska under hela sommaren, med vilket intervall? Har fått Noromectin utskrivet.

Sen till hösten/vintern tänker jag att jag får försöka vila vinterhage 1, när kan jag anta att den är fri från stora blodmasken om den får vila?
Jag har ångest och lite panik just nu, tycker att jag alltid är så noggrann och så lyckas jag ändå dra på mig stor blodmasken:cry:

Om träckprovet visar 50epg på alla hästar och sedan visar de sig vid odling att stora blodmasken förekommer, är det "lika illa" som om hästarna hade haft 1500epg?
Nej, smittan är så pass liten att den troligtvis inte orsakat några större problem eller gett massor med smitta i hagarna.

När efter avmaskning bör man byta hage?

I detta fall från vinterhagen till hagar som bara används from nu tom ca oktober.
Vinterhagen är i dagsläget inte färdigmockad efter vintern, toaletterna är kvar medan de mer sporadiska högarna är bortmockade.

Fick cydectin utskrivet på häst med 600 EPG som annars brukar nolla.

När efter avmaskning bör man byta hage?

I detta fall från vinterhagen till hagar som bara används from nu tom ca oktober.
Vinterhagen är i dagsläget inte färdigmockad efter vintern, toaletterna är kvar medan de mer sporadiska högarna är bortmockade.

Fick cydectin utskrivet på häst med 600 EPG som annars brukar nolla.
Men VARFÖR skriver veterinärerna ut Cydectin hela tiden? I England och USA är det hög resistens redan pga överanvändning, är det dit vi vill komma? Lär er mer (inte bara riktat till dig utan alla som läser nu) och ifrågasätt om er häst är sjuk eller varför ni ska ha just Cydectin. Det bör sparas till akuta fall och inte slösas bort på rutinavmaskningar.

Om du ändå mockar skulle jag vänta till hagbyte.

Men VARFÖR skriver veterinärerna ut Cydectin hela tiden? I England och USA är det hög resistens redan pga överanvändning, är det dit vi vill komma? Lär er mer (inte bara riktat till dig utan alla som läser nu) och ifrågasätt om er häst är sjuk eller varför ni ska ha just Cydectin. Det bör sparas till akuta fall och inte slösas bort på rutinavmaskningar.

Om du ändå mockar skulle jag vänta till hagbyte.

Jag scrollade genom tråden och såg ju sen att diskussionen varit uppe om just cydectin..
När jag skulle hämta på apoteket verkade just den vara svår att få tag på, från tillverkaren som jag förstod. Det fanns inga i lager på något apotek i rimlig radie men de fick tydligen tag på två(ytterligare en var tydligen beställd)
långväga ifrån. Det kanske är ett litet tecken på att den som du säger bör användas mer restriktivt?

Veterinären sa aldrig vad hon skrev ut och jag tänkte faktiskt aldrig på att fråga tyvärr.

Men jag ska ta med mej detta till en eventuell nästa gång!

Hur bör man tänka angående bandmask?
Vid årets träckprov visade sig en av åringarna ha förekomst av bandmaskägg. Övriga hästar (ytterligare en åring och fyra vuxna) sågs ingen bandmask hos, men någon särskild bandmaskanalys har heller inte gjorts, utan detta är vad som sågs vid grundanalysen. Ingen av hästarna har heller visat några symptom som skulle kunna härledas till maskproblem.
Frågan är alltså, dels, bör man avmaska den häst som tydligen har smittan, även om den inte verkar påverka hästen i dagsläget? Och eftersom de andra i flocken rimligtvis också har utsatts för samma smitta, bör man skicka in extra analys och/eller avmaska dem? Bör man resonera likadant för åringarna som för de vuxna hästarna, eller anse dem som mer känsliga?
(Blodmask är i det här fallet inga problem, eftersom hästen med högst värde hade 100epg, men visst finns det medel som tar enbart bandmask?)

Hur bör man tänka angående bandmask?
Vid årets träckprov visade sig en av åringarna ha förekomst av bandmaskägg. Övriga hästar (ytterligare en åring och fyra vuxna) sågs ingen bandmask hos, men någon särskild bandmaskanalys har heller inte gjorts, utan detta är vad som sågs vid grundanalysen. Ingen av hästarna har heller visat några symptom som skulle kunna härledas till maskproblem.
Frågan är alltså, dels, bör man avmaska den häst som tydligen har smittan, även om den inte verkar påverka hästen i dagsläget? Och eftersom de andra i flocken rimligtvis också har utsatts för samma smitta, bör man skicka in extra analys och/eller avmaska dem? Bör man resonera likadant för åringarna som för de vuxna hästarna, eller anse dem som mer känsliga?
(Blodmask är i det här fallet inga problem, eftersom hästen med högst värde hade 100epg, men visst finns det medel som tar enbart bandmask?)
Droncit tar enbart bandmask. MEN - bandmasken har en mellanvärd i ett gräskvalster så det kan vara en yta på 10x10m som är smittat med bandmask, inte alls nödvändigt att avmaska alla för att en har förekomst. Om någon av hästarna är mager, har eller har haft kolik eller är ful i pälsen kan man misstänka bandmask och avmaska den för det när det finns förekomst i flocken men inte annars.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 617
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 521
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 813
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka