Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

@Madick Om hästen var helt ren på träckprovet och avmaskades med Cydectin comp, kan det väcka upp något så jag bör skicka in ett nytt träckprov och kolla så att han fortfarande är ren? Hur lång tid efter avmaskningen bör jag i så fall skicka in provet?
Minst 13 veckor ska du vänta. Troligtvis ingen fara förrutom att det var onödigt. I England och en del områden i USA överanvänder de Cydectin (en gång per år på alla hästar) och är nere på samma funktion som ivermektinpreparat, man har alltså tappat den effekt som gjorde att den rensade upp ordentligt.

Min häst hade stora blodmasken förra året, de andra hade högre EPG men ingen förekomst av stora. Alla avmaskades och övriga åtgärder vidtogs för hagarna.

I år nollar min, de andra ligger "halvhögt". Odling satt. De andra hästägarna har nu fått för sig att alla i hagen ska avmaskas om någon har förekomst av stora blodmasken. Jag menar att det inte är någon idé att avmaska min eftersom hon nollade. Vem har rätt...?

Min häst hade stora blodmasken förra året, de andra hade högre EPG men ingen förekomst av stora. Alla avmaskades och övriga åtgärder vidtogs för hagarna.

I år nollar min, de andra ligger "halvhögt". Odling satt. De andra hästägarna har nu fått för sig att alla i hagen ska avmaskas om någon har förekomst av stora blodmasken. Jag menar att det inte är någon idé att avmaska min eftersom hon nollade. Vem har rätt...?

De andra i stallet har rätt, vid förekomst av stor blodmask ska alla hästar i samma hage avmaskas. Att din häst nollar innebär inte att den är helt tom på mask, det innebär bara att det just nu inte finns några vuxna könsmogna maskar som lägger ägg. Stora blodmasken har en ganska lång livscykel, det tar minst 6 månader från smitta till att de börjar lägga ägg som syns på träckprov. Din häst kan alltså mycket väl ha larver av stor blodmask i sig nu som hästen plockat upp förra året men som ännu inte lägger ägg som syns på träckprov. Avmaskningsmedel tar alla stadier av stor blodmask så en avmaskning nu tar bort allt som hästen har i sig, sedan gäller det att sköta betet så att hästen inte får i sig ny smitta från markerna. Om de andra avmaskar nu och du låter bli så riskerar du att om några veckor-månader så kan eventuella larver i din häst utvecklas till vuxna maskar och börja lägga ägg och smitta betet och de andra hästarna och så är alltihop igång igen. Stor blodmask är en av få parasiter som faktiskt kan döda sitt värddjur så har ni förekomst av det ska ni absolut ta det på allvar och alla måste avmaskas för att bryta smittcykeln.

Arwen har helt rätt! En av de få gångerna som man avmaskar "hela stallet" (eller iaf de som gått i samma hage som den som visar positivt).

Då kör vi på det! Förra året behövde vi aldrig fundera, eftersom de som inte hade stora ändå hade höga EPG. Då vidtog vi åtgärder då förhoppningsvis har vi ingen förekomst i år, men flera hade halvhögt EPG i år också så jag är tveksam.

Minst 13 veckor ska du vänta. Troligtvis ingen fara förrutom att det var onödigt. I England och en del områden i USA överanvänder de Cydectin (en gång per år på alla hästar) och är nere på samma funktion som ivermektinpreparat, man har alltså tappat den effekt som gjorde att den rensade upp ordentligt.
Källor på detta?

Tack, jag hittade sammanfattningen!
Det sjuka är alltså att man är nere på 1 (EN) vecka på ivermektin om man tittar på första ägget. Räknar man tills man är uppe i 10% av ursprungsmedel i gruppen är det 4v på ivermektin och 6-8 på moxidektin. Snacka om att ha nött ut medlen. Dessutom har det sedan 90-talet ökat antalet döda hästar pga massaktivering av små blodmaskar, ökat massor (ett fall 91-95 sen ökar det markant) vilket JAG tolkar som att det hör ihop med användningen av makrocykliska laktoner.

Tyvärr har jag hört flera hästägare som tycker det är så praktiskt att använda Cydectin för det "räcker" ju 3 månader dvs hela betessäsongen. Varför då använda medel som måste ges upprepat var 4:e eller 8:e vecka (om stor parasitbörda vill säga)??! Och så vill man använda det år efter år.
Och även veterinärer som tycker att kraftfullare medel ska användas trots låg parasitbörda hos samtliga hästar på betet och så skrivs Cydectin ut i år igen liksom föregående år, liksom föregående, liksom...
Jag tycker det är skrämmande att problematiken inte tas på större allvar.

Min uppfattning är att många veterinärer vill gå sina kunder tillmötes när kunden ber om maskmedel. Nekar veterinären kommer genast kundens "Men det har jag ju alltid fått tidigare?". Jag tror att viljan att vara till lags och/eller rädslan att förlora djurägaren som kund gör att vissa veterinärer skriver ut maskmedel utan föregående träckprov mm. Personligen tycker jag inte det argumentet är något försvar men det kan vara en förklaring.

Tackar. Eftersom jag måste ge en andra spruta i mitten på juli är det alltså ingen större idé att kolla honom alls i år, utan jag kan vänta till nästa vår.

En fråga, bara min häst hade 750 och ska nu avmaskas 4 gånger en gång i månaden (lilla blodmasken). Nu säger en i stallet att vi måste mocka hela hagen på Tisdag bara för att Hugo ska avmaskas så att de andra hästar inte smittas? Eller får i sig Hugos bajs när han behandlas? Är det en risk på något sätt?

Jag menar, de andra hästarna har redan gått med Hugo under hela vintern. Om något borde de redan fått masken, vet itne om det är avmaskningsmedlet hon är räd för eller vad

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 617
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 521
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 813
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka