@Annaander det är ju stora blodmasken du behöver vara rädd för, din har ju lilla, det är den som alla hästar avmaskas för om EPG vid träckprov visar att det behövs. Så med andra ord, precis som madick säger ovan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@miiiiiiia att din har så högt efter Cydectin förra året tyder på att de andra inte avmaskar så som de borde tyvärr. Din häst lider inte av att ha 850 EPG men det blir ju en del smitta ut och det är ju inte kul att få ut. Noromectin nu och om 8v skulle vara mitt val.
725 epg. Var vet som skrev ut det. Kan jag inte använda det då? Har ju hämtat ut 4 doser för dyra slantar....Nej nej, Equimax bara en gång per år, bandmasken behöver du inte ta mer. All stor blodmask är borta ur hästen. Hur högt EPG hade den?
Attans!!Apovet?
Nej, sälj dem. Upprepa efter 8v med rent ivermektin.
Rent ivermektin, det finns flera olika märken. Har man en stor häst så be om Noromectin som har ända upp till 700 kg dosering.Attans!!
Var vet som vi brukar anlita till hästarna.
Får väl ringa och be dom skriva ut något annat. Vilket ska man ha?
Den som fick Equimax har ingen stor blodmask eftersom den bara smittar på gräs när det är över 12 grader ute och du avmaskade i november. A däremot är det läge att odla på i april. Jag skulle göra prov och avmaska vid flytt MEN vänta med att släppa ut i stora hagar på 5 dagar eller så, ha en hage som är lättmockad.Jag har en avmaskningsfråga inför våren. För det är ju inte såå långt bort ändå!
Två hästar (A + K), som i juni -2014 hade rikligt med blodmask samt att hagen de gick i påvisade ägg av stora blodmasken. De blev avmaskade då i juni samt 12 veckor senare (slutet av augusti). A påvisade även ägg av bandmask och fick då i juni medel som tog både blodmask och bandmask. Minns inte vilket medel tyvärr.
I början av december bytte vi till vinterhagen (fortfarande plusgrader och barmark ute) och i samband med detta tog jag ett träckprov som påvisade:
A: Sparsam mängd blodmask, samt ägg av bandmask. Avmaskades med droncit.
K: Måttlig mängd blodmask, samt ägg av bandmask. Avmaskades med Equimax.
Ingen odling på stor blodmask gjordes eftersom, enligt veterinären jag pratade med och som rekommenderade maskmedlet, det inte skulle synas eftersom de avmaskades i augusti.
Nu är det så att jag och sambon har köpt en gård och flyttar dit 1:a maj. Där har det inte gått hästar på många, många år (får har betat markerna) så chansen är ju stor att det är maskfritt.
Hur bör jag gå till väga för att inte få med mig nån skit till gården?
Jag tar ju träckprov i april gissningsvis, men går det att se på den eventuella odlingen om hästarna (främst K, som avmaskades med Equimax i början av december) fortfarande går med stora blodmasken?
Om hästarna flyttar 1:a maj, är det bäst att avmaska samma dag, dagen innan?
Inget intervall alls! Noromectin tar ALLA stadier av stora blodmasken. Den veterinär som sa 4v intervall ska du inte anlita mer när det gäller parasitfrågor.vad är det för intervall som gäller för stora blodmasken? Gav noromectin för lite över 5 v sedan, på recepklisterlappen apoteket satte på stod 4 v intervall, vet sa vid andra besöket att de skulle avmaskas "nu" och på många andra ställen har jag läst 8 v. Vad händer om jag skulle ge nu, är man inte "säker" på att maskarna försvunnit då? Vet rekommenderade iaf avmaskning "nu" och träckprov 8 v efter för att se att det säkert tagit. Vi har dessa hästar i en liten karenshage nu och det blir mkt merjobb jämfört med att kunna ha dem på lösdriften med de andra, men vi vill ju inte smitta ner markerna heller...