Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Skulle behöva lite tips och råd.

Fyra hästar går tillsammans på ca 3ha. De går i samma hage hela året och har alltså inget separat bete. 2 av 4 hästar hade 750 epg på stora/lilla bandmasken men ingen odling togs.

Alla fyra ska avmaskas har jag förstått. Vilket avmaskningsmedel ska man bet vet. om?
Vi kommer skicka in nytt prov för de två med mask, och då välja odling. Ska vi vänta med avmaskningen tills vi fått svar på odlingen?

Hur sanerar man när samma hage används året runt?

En fråga, bara min häst hade 750 och ska nu avmaskas 4 gånger en gång i månaden (lilla blodmasken). Nu säger en i stallet att vi måste mocka hela hagen på Tisdag bara för att Hugo ska avmaskas så att de andra hästar inte smittas? Eller får i sig Hugos bajs när han behandlas? Är det en risk på något sätt?

Jag menar, de andra hästarna har redan gått med Hugo under hela vintern. Om något borde de redan fått masken, vet itne om det är avmaskningsmedlet hon är räd för eller vad

Vad är det för parasiter och vad är det för medel du använder? Tycker en gång i månaden låter mycket, är det t ex lilla blodmasken så är det väl ivermektinpreparat som gäller och nytt prov efter 6- 8 veckor för att se om man behöver avmaska igen.

Fyra hästar går tillsammans på ca 3ha. De går i samma hage hela året och har alltså inget separat bete. 2 av 4 hästar hade 750 epg på stora/lilla bandmasken men ingen odling togs.

Alla fyra ska avmaskas har jag förstått. Vilket avmaskningsmedel ska man bet vet. om?
Vi kommer skicka in nytt prov för de två med mask, och då välja odling. Ska vi vänta med avmaskningen tills vi fått svar på odlingen?

De som har parasiter ska avmaskas med ivermektinpreparat oavsett. Om jag förstått det rätt så ska alla avmaskas om odlingen visar stora blodmasken, har de lilla blodmasken så behöver enbart de som hade mask avmaskas. För det var väl blodmask och inte bandmask du menade? Svårt att sanera när hagen används året runt. Kan man inte dela av hagen så att de inte går i hela alltid?

Vad är det för parasiter och vad är det för medel du använder? Tycker en gång i månaden låter mycket, är det t ex lilla blodmasken så är det väl ivermektinpreparat som gäller och nytt prov efter 6- 8 veckor för att se om man behöver avmaska igen.
Jag vet inte vad det är för avmaskningsmedel det är nu, men han fick ivomec comp i slutet av sommaren så mamma pratade med en veterinär från vidilab (?) som vi lämnade in träckprovet hos som rekommenderade oss att använda Banminth 4 ggr (en gång i månaden pga mängden mask), så hon skrev också ut det.

Min veterinär säger 2-3 dagar efter avmaskning för att medlet ska haft effekt på alla parasiter, men det kanske inte stämmer, jag avmaskar i alla fall 2-3 dagar innan jag släpper på bete dvs de hästar som behöver avmaskas.
2 dagar är för kort tid. Numera rekommenderas minst 3 och gärna 4 dagar.

Fått svar på träckprov på mina tre . Den nya som anläde för 1,5 veckor sedan visar 950 blodmask, odling sker nu väntar svar om ca 2 veckor. Ringde veterinär precis som rekomenderar avmaskining av alla hästar som ska gå i samma hage redan nu eftersom det är samma preparat för lilla och stora blodmasken. Övriga hästar hade 0 samt 275 blodmask. Nya hästen är förövrigt rätt smal.

Nya hästen går i egen del av vinterhagen, vinterhagen består av gräs, träd och jord/lera. Vinterhagen är alltså avdelad så de andra två går i andra delen, dvs på samma äng. När hästarna sedan efter avmasking osv går över till sommarhagarna vad ska jag göra med hagen där nya hästen med blodmask har gått? Om det visar sig vara stora blodmasken måste den då "saneras" och isåfall hela ängen? Hästarna kommer ju sedan gå tillbaka till denna hagen och gå där hela vintern och våren innan de ska ut på bete igen.

En fråga, bara min häst hade 750 och ska nu avmaskas 4 gånger en gång i månaden (lilla blodmasken). Nu säger en i stallet att vi måste mocka hela hagen på Tisdag bara för att Hugo ska avmaskas så att de andra hästar inte smittas? Eller får i sig Hugos bajs när han behandlas? Är det en risk på något sätt?

Jag menar, de andra hästarna har redan gått med Hugo under hela vintern. Om något borde de redan fått masken, vet itne om det är avmaskningsmedlet hon är räd för eller vad
Mockning är bra för att få bort smittan som kommit ut INNAN han avmaskades, men bajset är inte extra farligt precis efter avmaskning heller. Det behövs minst 12 graders värme och GRÄS för att smittan ska utvecklas och kunna smitta andra hästar.

Fått svar på träckprov på mina tre . Den nya som anläde för 1,5 veckor sedan visar 950 blodmask, odling sker nu väntar svar om ca 2 veckor. Ringde veterinär precis som rekomenderar avmaskining av alla hästar som ska gå i samma hage redan nu eftersom det är samma preparat för lilla och stora blodmasken. Övriga hästar hade 0 samt 275 blodmask. Nya hästen är förövrigt rätt smal.

Nya hästen går i egen del av vinterhagen, vinterhagen består av gräs, träd och jord/lera. Vinterhagen är alltså avdelad så de andra två går i andra delen, dvs på samma äng. När hästarna sedan efter avmasking osv går över till sommarhagarna vad ska jag göra med hagen där nya hästen med blodmask har gått? Om det visar sig vara stora blodmasken måste den då "saneras" och isåfall hela ängen? Hästarna kommer ju sedan gå tillbaka till denna hagen och gå där hela vintern och våren innan de ska ut på bete igen.
Men nej, varför skulle alla avmaskas? Ny häst kan ju knappast hunnit smitta de andra. Veterinären måste ha gjort en tankevurpa och missat att hästen är ny. Dessutom är generell avmaskning bara aktuellt OM stora blodmasken finns och då för de som går i den hage där den nya gick FÖRRA sommaren.

Om det visar sig vara stora blodmasken så mocka så mycket du kan ihagen där hästen gått. Är den tunn kan du med fördel ge ett kombinationspreparat som även tar bandmask, dvs Ivomec Comp eller Equimax. (gäller för att hästen är ny).

Men nej, varför skulle alla avmaskas? Ny häst kan ju knappast hunnit smitta de andra. Veterinären måste ha gjort en tankevurpa och missat att hästen är ny. Dessutom är generell avmaskning bara aktuellt OM stora blodmasken finns och då för de som går i den hage där den nya gick FÖRRA sommaren.

Om det visar sig vara stora blodmasken så mocka så mycket du kan ihagen där hästen gått. Är den tunn kan du med fördel ge ett kombinationspreparat som även tar bandmask, dvs Ivomec Comp eller Equimax. (gäller för att hästen är ny).

Hästen med blodmask epg 275 är ny sedan dec och har gått i samma hage som den som har 0. Kanske var därför?

Hästen med blodmask epg 275 är ny sedan dec och har gått i samma hage som den som har 0. Kanske var därför?
Spelar ändå ingen roll. Det har varit kallt och den smitta som landat på marken när det är fruset dör. Den som nollar plockar ändå inte upp något troligtvis utan har bra immunitet.

Spelar ändå ingen roll. Det har varit kallt och den smitta som landat på marken när det är fruset dör. Den som nollar plockar ändå inte upp något troligtvis utan har bra immunitet.

Okej jag kanske var otydlig till veterinären för tyckte själv de lät ologiskt när jag hade lagt på och tänkte efter. Nu är iaf medel påväg med posten för 3. Men då avmaskar jag bara den nya nu då och väntar med den som hade 275 och ser vad odlingen ger.

Räcker det alltså att "bara" mocka den delen som han gått i nu 1,5 veckor? Och sedan vågar jag släppa in båda där till hösten igen?

Du menar väl blodmask antar jag för stora och lilla bandmasken finns ingen parasit som heter ?

Nej alla fyra ska definitivt inte avmaskas om 2 visar mask och de andra två inte .

Allmänt ang hagar och parasiter så är det bra om hagarna får vila några månader utan belastning . Om ni har 3 hektar på 4 hästar så beroende på möjlighet hade jag inte valt att nyttja hela 3 hektaren året om utan växlat .

Vad hade de andra två? (och ja, blodmask är det, bandmask finns bara en och den utbesvaras bara i förekomst eller inte). Om ni avmaskar så kommer odlingen inte visa något förrän det gått 6 månader efter de kan ha blivit smittade av stora blodmasken, eller menar du att ni skickar in odling nu innan avmaskningen? Oavsett om stora finns så ska de med 750 avmaskas, det kan ni göra direkt efter ni samlat det nya provet.

Ett stall skickade in träckprov för inte så längesedan. De svar som kom tillbaka var lite blandade resultat på stora/lilla blodmasken och inga spolmask:
  1. 2000 EPG
  2. 1800 EPG
  3. 1000 EPG
  4. 850 EPG
  5. 300 EPG
  6. 250 EPG
Det står även tolkning av provsvar:
0 till 100 EPG = väldigt lite
Mer än 100 upp till 200 EPG = lite
Mer än 200 upp till 500 EPG = måttligt
Mer än 500 upp till 1000 EPG = mycket
Mer än 1000 EPG = väldigt mycket
EPG = Ägg per gram träck

Hur vet man när man ska avmaska? Är det så fort det går över 100 EPG eller över 200 EPG? Eller är det så att alla måste avmaskas samtidigt oavsett resultat? :confused:

Ett stall skickade in träckprov för inte så längesedan. De svar som kom tillbaka var lite blandade resultat på stora/lilla blodmasken och inga spolmask:
  1. 2000 EPG
  2. 1800 EPG
  3. 1000 EPG
  4. 850 EPG
  5. 300 EPG
  6. 250 EPG
Det står även tolkning av provsvar:
0 till 100 EPG = väldigt lite
Mer än 100 upp till 200 EPG = lite
Mer än 200 upp till 500 EPG = måttligt
Mer än 500 upp till 1000 EPG = mycket
Mer än 1000 EPG = väldigt mycket
EPG = Ägg per gram träck

Hur vet man när man ska avmaska? Är det så fort det går över 100 EPG eller över 200 EPG? Eller är det så att alla måste avmaskas samtidigt oavsett resultat? :confused:
Eftersom alla har så skulle jag avmaska alla och dessutom mocka så mycket som möjligt. Resultaten visar på att ni behöver jobba på ert markunderhåll och avmaska både före och under betet, t.ex. Noromectin nu och om 8v sen nytt prov till hösten. Mocka vinterhagarna, slå ner rator på sommarbetet, byt helst till helt ny sommarhage om möjligt och låt den gamla vila från häst i år.

Eftersom alla har så skulle jag avmaska alla och dessutom mocka så mycket som möjligt. Resultaten visar på att ni behöver jobba på ert markunderhåll och avmaska både före och under betet, t.ex. Noromectin nu och om 8v sen nytt prov till hösten. Mocka vinterhagarna, slå ner rator på sommarbetet, byt helst till helt ny sommarhage om möjligt och låt den gamla vila från häst i år.
I och för sig har inte alla hästarna stått i samma stall hela tiden. Häst 1 är den som kom dit sist bara några månader sedan, häst 6 kom dit för mindre än ett år sedan. De bytte vinterhage denna säsong, de växel-betar med fåren. Så nu går fåren i hästarnas vinterhage och hästarna i fårens vinterhage.
Under sommarbetet går inte alla hästar i samma hage, de delar upp dom och så brukar det komma andra hästar under sommaren också på sommarbete. Så vet inte om resultaten kan säga så mycket om ev hagar med tanke på att alla hästar inte vart där lika länge eller? :confused:

I och för sig har inte alla hästarna stått i samma stall hela tiden. Häst 1 är den som kom dit sist bara några månader sedan, häst 6 kom dit för mindre än ett år sedan. De bytte vinterhage denna säsong, de växel-betar med fåren. Så nu går fåren i hästarnas vinterhage och hästarna i fårens vinterhage.
Under sommarbetet går inte alla hästar i samma hage, de delar upp dom och så brukar det komma andra hästar under sommaren också på sommarbete. Så vet inte om resultaten kan säga så mycket om ev hagar med tanke på att alla hästar inte vart där lika länge eller? :confused:
Nej då är det ju inget samband förstås :-) men likväl läge att avmaska hela gänget.

Det lutar åt det, avmaskar man alla samtidigt för att smittan inte ska spridas även om några egentligen inte behöver avmaskas?
Hur menar du? Alla är ju över gräns för att avmaskas. Hade någon nollat skulle den inte avmaskats. De som ska avmaskas och går ihop är det en fördel om ni avmaskar samtidigt men inget absolut måste. Smittan finns ju redan i hagen.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 619
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 521
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 813
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka