Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

OMG 13 sidor, snart får vi ha en sökfunktion för maskfrågor :)
Jag undrar varför man ska maska just 3-5 dagar innan betessläpp? Varför kan jag inte maska 14 dagar innan betessläpp?
Tacksam för snabbt svar, då det är mycket avmaskningssnack i stallet och jag har inte lyckats googla mig till nåt svar.

Hur blir man av med stora blodmasken om förekomst påvisats? Självklart avmaskning, men tänker på resten. Om det skulle finnas i beteshage/vinterhage. Är de bara att plöja o börja om eller kan man bli av med det ändå?

OMG 13 sidor, snart får vi ha en sökfunktion för maskfrågor :)
Jag undrar varför man ska maska just 3-5 dagar innan betessläpp? Varför kan jag inte maska 14 dagar innan betessläpp?
Tacksam för snabbt svar, då det är mycket avmaskningssnack i stallet och jag har inte lyckats googla mig till nåt svar.
Det tar några dagar innan maskarna passerat systemet. Om du avmaskar och låter hästarna gå kvar så smittar de sig själva igen eftersom värsta smittan är från innan avmaskningen. Men det beror på hur hagarna ser ut som du byter ifrån.

Hur blir man av med stora blodmasken om förekomst påvisats? Självklart avmaskning, men tänker på resten. Om det skulle finnas i beteshage/vinterhage. Är de bara att plöja o börja om eller kan man bli av med det ändå?
Slå ner rator, vänta med att släppa till efter midsommar, mocka hagen, låt andra djur beta först eller hela säsongen. Om hästarna måste gå i den smittade hagen så avmaska med ivermektinpreparat på hösten.

Fått svar på träckprov på mina tre . Den nya som anläde för 1,5 veckor sedan visar 950 blodmask, odling sker nu väntar svar om ca 2 veckor. Ringde veterinär precis som rekomenderar avmaskining av alla hästar som ska gå i samma hage redan nu eftersom det är samma preparat för lilla och stora blodmasken. Övriga hästar hade 0 samt 275 blodmask. Nya hästen är förövrigt rätt smal.

Nya hästen går i egen del av vinterhagen, vinterhagen består av gräs, träd och jord/lera. Vinterhagen är alltså avdelad så de andra två går i andra delen, dvs på samma äng. När hästarna sedan efter avmasking osv går över till sommarhagarna vad ska jag göra med hagen där nya hästen med blodmask har gått? Om det visar sig vara stora blodmasken måste den då "saneras" och isåfall hela ängen? Hästarna kommer ju sedan gå tillbaka till denna hagen och gå där hela vintern och våren innan de ska ut på bete igen.

Jag har ni fått odlingssvar och man har hittat larver av stora blodmasken.. :( :(
@Madick Vad gör jag nu??
Jag har alltså avmaskat den med 950 EPG som är den nya hästen. Han har stått i egen avgränsad del av vinterhagen och flyttades 3 dygn efter avmaskning till ny hage. Vi är på gång att mocka hela den hagen som nya hästen stått i, räcker de om det är stora blodmasken eller måste vi göra något annat?

Jag har ni fått odlingssvar och man har hittat larver av stora blodmasken.. :( :(
@Madick Vad gör jag nu??
Jag har alltså avmaskat den med 950 EPG som är den nya hästen. Han har stått i egen avgränsad del av vinterhagen och flyttades 3 dygn efter avmaskning till ny hage. Vi är på gång att mocka hela den hagen som nya hästen stått i, räcker de om det är stora blodmasken eller måste vi göra något annat?
Meddela gamla ägaren att deras hage är smittad. Annars har ni gjort det ni kan.

@Madick
I mitt stall avmaskade en sin häst nu och höll den i sjukhage 5 dagar, nu vill ägaren släppa tillbaks hästen i samma hage som den gick i innan avmaskningen, blir inte avmaskningen "ogjord" då? Hästen blir väl smittad igen om jag förstår det rätt?

@Madick
I mitt stall avmaskade en sin häst nu och höll den i sjukhage 5 dagar, nu vill ägaren släppa tillbaks hästen i samma hage som den gick i innan avmaskningen, blir inte avmaskningen "ogjord" då? Hästen blir väl smittad igen om jag förstår det rätt?
Är det gräs i hagen så kan den smittas igen men det lär ju finnas smitta även i en ny beteshage om den inte varit utan hästar förra sommaren. Ogjord är ju inte avmaskningen, den håller ju borta ny smitta ut från hästen i 4, 8 eller 12 veckor beroende på medel. Frågan är bara varför hon hade den i annan hage i 5 dagar när det som kommer ut är dött.

Är det gräs i hagen så kan den smittas igen men det lär ju finnas smitta även i en ny beteshage om den inte varit utan hästar förra sommaren. Ogjord är ju inte avmaskningen, den håller ju borta ny smitta ut från hästen i 4, 8 eller 12 veckor beroende på medel. Frågan är bara varför hon hade den i annan hage i 5 dagar när det som kommer ut är dött.
Tack för svar!

Förbryllad :/
Förra sommaren så visade två hästar som gick i samma hage på stora blodmasken. Min hade 925 EPG + stora blodmasken. Vi avmaska med medel två ggr.
Nu är den andra hästen borta o min är kvar med nya hästar. Hästarna kommer att altineras om i olika sommarhagar i år. Jag har gjort analys i åt som visade sig på 125 EPG o ingen stor blodmask. Detta gjordes tidigt i april

Fråga: måste man ta odling på stora efter ett visst gradantal ute? Hörde att det måste vara minst 8 grader för att man ska kunna odla den stora.
Tre i stallet säger att deras hästar har nollat, men är väldigt osäker på om det stämmer. En av dessa hästar går ihop med min häst. Eftersom hästar är utsläppta på sommarhagen där våra gick förra sommaren, är det då risk att dom smittas i år och gör så att stora blodmasken finns kvar i år?
Inget är gjort med den sommarhagen mer än det växelvis har gått kossor där förra sommaren.
Hur gör jag för att skydda min egna häst? ska jag avmaska henne mot stora blodmasken för att hon inte ska bli smittad?

Skulle egentligen alla hästarna avmaskas mot den stora blodmasken i år för att försöka eliminera den till nästa säsong?
Kommer en veterinär att skriva ut medel på ett värde på 125 EPG?

Blir alldeles snurrig av hur det fungerar...

Förbryllad :/
Förra sommaren så visade två hästar som gick i samma hage på stora blodmasken. Min hade 925 EPG + stora blodmasken. Vi avmaska med medel två ggr.
Nu är den andra hästen borta o min är kvar med nya hästar. Hästarna kommer att altineras om i olika sommarhagar i år. Jag har gjort analys i åt som visade sig på 125 EPG o ingen stor blodmask. Detta gjordes tidigt i april

Fråga: måste man ta odling på stora efter ett visst gradantal ute? Hörde att det måste vara minst 8 grader för att man ska kunna odla den stora.
Tre i stallet säger att deras hästar har nollat, men är väldigt osäker på om det stämmer. En av dessa hästar går ihop med min häst. Eftersom hästar är utsläppta på sommarhagen där våra gick förra sommaren, är det då risk att dom smittas i år och gör så att stora blodmasken finns kvar i år?
Inget är gjort med den sommarhagen mer än det växelvis har gått kossor där förra sommaren.
Hur gör jag för att skydda min egna häst? ska jag avmaska henne mot stora blodmasken för att hon inte ska bli smittad?

Skulle egentligen alla hästarna avmaskas mot den stora blodmasken i år för att försöka eliminera den till nästa säsong?
Kommer en veterinär att skriva ut medel på ett värde på 125 EPG?

Blir alldeles snurrig av hur det fungerar...
Temperaturen spelar ingen roll för vad som kommer ur hästarna utan vad som utvecklas och i vilken fart från det som kommer ur hästarna. Däremot tar det minst 6 månader från smitta tills det syns på träckprovet. Du kan inte avmaska i förebyggande syfte dessvärre.

Temperaturen spelar ingen roll för vad som kommer ur hästarna utan vad som utvecklas och i vilken fart från det som kommer ur hästarna. Däremot tar det minst 6 månader från smitta tills det syns på träckprovet. Du kan inte avmaska i förebyggande syfte dessvärre.

Då är det inte aktuellt att kolla stora blodmasken på alla hästar förrän till hösten?
Även att avmaska till hösten för stora blodmasken?
Och inte förrän alla har avmaskat till hösten så kan man börja utrota dom till nästkommande säsong?
Har tyvärr inte andra beten att välja på :/

men du....dom nya hästarna...borde inte dom avmaskas mot stora blodmasken när dom går på smittade beten? Även om dom har nollat? Har hästarna ett skydd att inte bli smittade mot stora om dom maskas? Ghaaa....detta är hur rörigt som helst...

Då är det inte aktuellt att kolla stora blodmasken på alla hästar förrän till hösten?
Även att avmaska till hösten för stora blodmasken?
Och inte förrän alla har avmaskat till hösten så kan man börja utrota dom till nästkommande säsong?
Har tyvärr inte andra beten att välja på :/
De som inte avmaskas nu innan betet kan ni göra odling på efter sommaren.

men du....dom nya hästarna...borde inte dom avmaskas mot stora blodmasken när dom går på smittade beten? Även om dom har nollat? Har hästarna ett skydd att inte bli smittade mot stora om dom maskas? Ghaaa....detta är hur rörigt som helst...
Det går inte att avmaska i förebyggande syfte.

förlåt tröga frågor...
Om det tar 6 månader innan man kan se stora blodmasken.....då kan man inte se om dom har den stora förrän till våren om dom gick på betet nu i maj? Usch...ju mer jag försöker förstå desto rörigare blir det :(
Tusen tack för svaren du ger :bow:

förlåt tröga frågor...
Om det tar 6 månader innan man kan se stora blodmasken.....då kan man inte se om dom har den stora förrän till våren om dom gick på betet nu i maj? Usch...ju mer jag försöker förstå desto rörigare blir det :(
Tusen tack för svaren du ger :bow:
Om ni avmaskar nu så är stora blodmasken borta och ny smitta krävs för att det ska bli något. Så ja, 6 månader från möjligt smittotillfälle.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 620
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 521
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 813
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Dejtingtråden del 38
  • Julbak och julgodis

Hund, Katt, Andra Djur