Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Vilken sorts hage och hur många hästar går där, hur stor? Vad har de andra på sina provsvar?

Vi bytte stall i januari och nu går hon själv. Hagen är nog aldrig mockad typ.... Inte jättestor hage i alla fall.

Det tråkiga var att i förra stallet så hade vi fått kontroll på masken och förra året hade hon bara 30 och ingen bandmask som hon hade åren innan. Där mockade vi hagen varje vår och höll efter under sommaren och hösten så länge det gick. Jag hoppas verkligen inte att det finns stor blodmask i detta stallet...

Vi bytte stall i januari och nu går hon själv. Hagen är nog aldrig mockad typ.... Inte jättestor hage i alla fall.

Det tråkiga var att i förra stallet så hade vi fått kontroll på masken och förra året hade hon bara 30 och ingen bandmask som hon hade åren innan. Där mockade vi hagen varje vår och höll efter under sommaren och hösten så länge det gick. Jag hoppas verkligen inte att det finns stor blodmask i detta stallet...
Inte så konstigt då om det stigit när du flyttat, helt normalt och behöver inte ha med nya stallet att göra. 250 EPG är inte alls mycket då men en avmaskning innan hagbyte kan vara lämpligt.

Vad göra med stora blodmasken???I början av oktober hade vi en häst med 400epg och en annan med noll epg fast bandmask, vilket jag ser i efter hand att odlingen troligen endast gjordes på bandmask och inte på stora blodmasken. Båda avmaskas i oktober. Vi tog nytt träckprov i mitten av maj och odlingen visar stora blodmasken på en av hästarna (den med 400epg i höstas) 250epg blodmask och den andra 75 epg och negativ på odlingen.
Ska båda avmaskas? Är den som var negativ på odlingen garanterat fri, eller hur säker är odlingen??

Dom har gått i stor kuperad hage med relativt gått om bete året om, tyvärr känns det som "omöjligt" att mocka ur den eller bereda om den på något vis... vad gör man???

Vad göra med stora blodmasken???I början av oktober hade vi en häst med 400epg och en annan med noll epg fast bandmask, vilket jag ser i efter hand att odlingen troligen endast gjordes på bandmask och inte på stora blodmasken. Båda avmaskas i oktober. Vi tog nytt träckprov i mitten av maj och odlingen visar stora blodmasken på en av hästarna (den med 400epg i höstas) 250epg blodmask och den andra 75 epg och negativ på odlingen.
Ska båda avmaskas? Är den som var negativ på odlingen garanterat fri, eller hur säker är odlingen??

Dom har gått i stor kuperad hage med relativt gått om bete året om, tyvärr känns det som "omöjligt" att mocka ur den eller bereda om den på något vis... vad gör man???

Ja, båda ska avmaskas om de gått i samma hagar. Stora blodmasken har lång livscykel och det tar minst 6 månader innan den visar sig på träckprov. Men det kan mycket väl finnas larver i hästen som den plockat upp i höstas eller under våren men som inte syns på träckprov än. Avmaskningsmedel tar alla stadier av stor blodmask i hästen så avmaskar ni nu så är ni av med allt som fanns i hästen. Sedan gäller det att sanera hagarna så att hästarna inte blir återsmittade. Finns det möjlighet att dela av hagen och låta den vila och ha hästarna på en mindre del som mockas noga? Tråkigt för hästarna och jobbigt att mocka men åtgärder måste vidtas för stora blodmasken ska man ta på allvar, den är farlig för hästarna.

Arwen har svarat bra. Tillägg: alla IVERMEKTINER tar alla stadier av stora blodmasken. Bandmask är inte odling utan en annan analys än grunden. Odling betyder att man kläcker äggen till larver, det görs bara på blodmask.

OK, tack! Det är ikryssat odling på den som nu visade på stora blodmasken och i så fall så visade det inget förra odlingen?! Men det är därifrån det kom. Min är odlad på förut och dessutom nollad på epg flera år i rad, förutom detta då hon hade 75 epg.
Ang hagarna, det finns två ytterligare hagar men den smittade hästen har gått ca 9v i den ena och 4v i den andra så ingen av hagarna är rena.
Kan man på något vis hjälpa/skynda på att göra hagen fri från smitta genom tex släppa kor där? Eller är det så att oavsett om det går kossor där nu i sommar så kan vi i alla fall inte använda den stora/eller någon av hagarna helt förrän näst nästa sommar, dvs sommaren 2017?
Om vi ska försöka göra en mockningsbar hage till dom nu, hur ofta och hur mycket behöver mockas? "Allt" varje dag? Allt får man ju inte med sig om det är en gräsbotten.... det kommer ju alltid bli en fläck med skit kvar. :-(
Usch och fy, detta var inge kul.....

OK, tack! Det är ikryssat odling på den som nu visade på stora blodmasken och i så fall så visade det inget förra odlingen?! Men det är därifrån det kom. Min är odlad på förut och dessutom nollad på epg flera år i rad, förutom detta då hon hade 75 epg.
Ang hagarna, det finns två ytterligare hagar men den smittade hästen har gått ca 9v i den ena och 4v i den andra så ingen av hagarna är rena.
Kan man på något vis hjälpa/skynda på att göra hagen fri från smitta genom tex släppa kor där? Eller är det så att oavsett om det går kossor där nu i sommar så kan vi i alla fall inte använda den stora/eller någon av hagarna helt förrän näst nästa sommar, dvs sommaren 2017?
Om vi ska försöka göra en mockningsbar hage till dom nu, hur ofta och hur mycket behöver mockas? "Allt" varje dag? Allt får man ju inte med sig om det är en gräsbotten.... det kommer ju alltid bli en fläck med skit kvar. :-(
Usch och fy, detta var inge kul.....
Men i oktober syns inte smittan som är upplockad under sommaren av stor blodmask, det tar minst 6 månader.

Jättebra att korna betar av, då är hagen ren till nästa år. Mocka minst var 5e dag, men ju oftare desto bättre och lättare. En fläck kvar gör inget, den torkar snabbt ut. Slå ner rator också så solen kommer åt.

Men i oktober syns inte smittan som är upplockad under sommaren av stor blodmask, det tar minst 6 månader.

Jättebra att korna betar av, då är hagen ren till nästa år. Mocka minst var 5e dag, men ju oftare desto bättre och lättare. En fläck kvar gör inget, den torkar snabbt ut. Slå ner rator också så solen kommer åt.

Tack snälla för klara bra svar!!!!

Inte så konstigt då om det stigit när du flyttat, helt normalt och behöver inte ha med nya stallet att göra. 250 EPG är inte alls mycket då men en avmaskning innan hagbyte kan vara lämpligt.

Ok, men om alla hästarna som stått i detta stall även stått i alla hagar ska jag avmaska ändå när jag byter hage? Tex när jag byter från vinterhagen till sommarhagen som hon kommer få gå i på dagarna ibland.

Ok, men om alla hästarna som stått i detta stall även stått i alla hagar ska jag avmaska ändå när jag byter hage? Tex när jag byter från vinterhagen till sommarhagen som hon kommer få gå i på dagarna ibland.
Ja, du avmaskar för att avbryta smittspridningen.

Jag funderar kring stora blodmasken. Om man avmaskar med Ivomectin tar det alla stadier av stora blodmasken? Eller bara de vuxna?

Dags för avmaskning och jag har fått tillbaka träcket. 150 epg stora och/eller lilla blodmasken. 0 epg spolmask. Borde jag avmaska innan jag släpper hästen på betet? Vilket preparat rekommenderar ni till detta isåfall?

Dags för avmaskning och jag har fått tillbaka träcket. 150 epg stora och/eller lilla blodmasken. 0 epg spolmask. Borde jag avmaska innan jag släpper hästen på betet? Vilket preparat rekommenderar ni till detta isåfall?
Hur många hästar i hagen och vad har de visat på provet? Vad brukar din häst ligga på? Hur stor är hagen?

Vilken temperatur överlever stora blodmasken? Tänker om jag flyttat min häst tidig vår o sedan visar sig bära på stora blodmasken, ifall de finns risk att det blivit smittat i gamla stallet också.

Vilken temperatur överlever stora blodmasken? Tänker om jag flyttat min häst tidig vår o sedan visar sig bära på stora blodmasken, ifall de finns risk att det blivit smittat i gamla stallet också.
Hur menar du nu? Om du flyttar din häst tidig vår och misstänker att det finns stor blodmask där du stod förra året - AVMASKA! Kommer det ut ägg på snö och frusen mark så dör de, men så snart det är plusgrader överlever de och börjar utvecklas när det är varmare än 10-12 grader.

Vi har fått in stora blodmasken
Prov i våras visade på stora på en häst (den nyaste som dock varit här över ett år). Den har gått själv hela tiden men vi har ju växlat hagar. Den har avmaskats två ggr trots att det ska räcka med en men det var vad deras vet rek. Inte alla de andra hästarna har avmaskats utan bara de över 100-150. Det fanns någon som bara hade ca75 epg men där sattes ju ingen odling.
Vi har funderingar nu kring hagarna. I sommarhagarna tas alltid hö så också i år och nu har den första hästen flyttats upp. Men räcker det med att ta hö/slå gräs för att bli av med masken? Vi har dålig möjlighet att låta ngn hage vila 1,5 år...

Kom på en fundering till: efter man har avmaskat, när börjar hästen släppa ut smitta igen? Alltså alla maskar då. Tänkte mest på när man behöver börja mocka gräshagen. Om det tar några veckor vill man ju inte slita med att få upp bajset ur högt gräs i onödan. Det är inte det lättaste ju innan det blivit någorlunda avbetat

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 620
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 521
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 813
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Kattbilder #10