Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Juste, kom på något nu när jag ändå läser tråden (förlåt för onödig fråga, haha men du är underbar som tar dig tid att svara @Madick )

Min häst kommer bli avmaskad under 4 månaders intervall, sista avmaskningen är 1 augusti. Behöver jag då fortfarande kolla om han har mask i höst eller är det inte så att alla eventuella maskar dör under den långa intervallen? (hade räknat med att kolla i höst/efter betet, men så slog detta mig nu)

Om ni avmaskar nu så är stora blodmasken borta och ny smitta krävs för att det ska bli något. Så ja, 6 månader från möjligt smittotillfälle.
Om jag fattar det rätt så kan man avmaska mot stora nu, men måste då byta till smittfritt bete? Låter man dom gå kvar så lär dom bli smittade med "färska" stora blodmaskar som inte kommer visa sig på analys förrän om 6 månader? Dom är alltså inte skyddade mot dagsfärska larver, trots nymaskad?

Juste, kom på något nu när jag ändå läser tråden (förlåt för onödig fråga, haha men du är underbar som tar dig tid att svara @Madick )

Min häst kommer bli avmaskad under 4 månaders intervall, sista avmaskningen är 1 augusti. Behöver jag då fortfarande kolla om han har mask i höst eller är det inte så att alla eventuella maskar dör under den långa intervallen? (hade räknat med att kolla i höst/efter betet, men så slog detta mig nu)
Håller med dig! Fantastiskt att en människa delar med sig så som Madick gör :heart

Vad för medel och varför 4 mån intervall?

Menar du att vi borde tagit en gång i veckan då? Eller va..

Hon skrev alltså ut fyra sprutor maskmedel och sa att vi skulle ge en gång i månaden
Ah, då är jag med. Jag trodde du menade med fyra månaders intervall, alltså en nu och en i augusti. Då stämmer det ju bra, intervallet är den tiden som går mellan varje spruta.

När du skrev den här länken på min tråd slutade tråden att fungera. Ser att du är moderator, så varför slutade den fungera? Jag fick inte svar på vad jag behövde.

När du skrev den här länken på min tråd slutade tråden att fungera. Ser att du är moderator, så varför slutade den fungera? Jag fick inte svar på vad jag behövde.
Det här är samlingstråden för alla frågor som har med mask att göra, då det annars skulle finnas 1000 trådar om exakt samma sak. Skriv din fråga här så får du förhoppningsvis bra svar.

TRÄCKPROV
Vi säger att jag inte alls vet vad träckprov är, men skulle behöva veta hur mycket avmaskning min ska ha.
Kan någon jättesnäll människa förklara för mig tydligt hur det går till?
Alltså: Först tar du 2 färska bollar och lägger i en återförslutningsbar plastpåse....... Osv till jag har provsvaret i min hand. Tack på förhand!

TRÄCKPROV
Vi säger att jag inte alls vet vad träckprov är, men skulle behöva veta hur mycket avmaskning min ska ha.
Alltså: Först tar du 2 färska bollar och lägger i en återförslutningsbar plastpåse....... Osv till jag har provsvaret i min hand. Tack på förhand!
Först får du ju då provsvaret, beroende på vad det visar på väljs avmaskning eller inte avmaskning utifrån det. Det är inte du som bestämmer hur mycket eller vilken avmaskning hästen ska ha, det gör veterinär, du ska bara redogöra för provsvar och hästens vikt om den ska avmaskas. Använder man kolla masken finns det telefonnr till veterinär som är väl insatt och som du kan fråga och sen skickar de recept till apotek som i sin tur skickar maskmedel med posten. Kan inte bli enklare :)

TRÄCKPROV
Köp Kolla masken, i den så står det exakt hur du ska göra, från att du öppnar förpackningen tills du får provsvaret i mailen. Så behöver du inte fundera. :)

Ja! Stora- krävs avmaskning av hela flocken oavsett mängd, samt övriga åtgärder i hagen. Lilla- inte helt säkert att avmaskning behövs, och i så fall bara drabbade hästar.

Kom på en följdfråga; även om de andra skulle visa 0 epg och min har stora blodmasken så ska ändå alla avmaskas alltså?

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 620
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 521
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 813
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka