Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Kom på en fundering till: efter man har avmaskat, när börjar hästen släppa ut smitta igen? Alltså alla maskar då. Tänkte mest på när man behöver börja mocka gräshagen. Om det tar några veckor vill man ju inte slita med att få upp bajset ur högt gräs i onödan. Det är inte det lättaste ju innan det blivit någorlunda avbetat
Stora blodmasken smittar inte om från hästen om man avmaskat med ett ivermektinpreparat, det krävs ny smitta och 6 månader minst innan det kan komma ut smitta från hästen.

Min häst visade 500 epg på träckprov (odling satt). Jag ringde apovets veterinär och han tyckte att en avmaskning nu och nytt träckprov i höst skulle räcka, förutsatt att inga stora blodmaskar finns.
Tidigare har jag alltid avmaskat enligt medlets "schema", borde inte det göras även nu?

Min häst visade 500 epg på träckprov (odling satt). Jag ringde apovets veterinär och han tyckte att en avmaskning nu och nytt träckprov i höst skulle räcka, förutsatt att inga stora blodmaskar finns.
Tidigare har jag alltid avmaskat enligt medlets "schema", borde inte det göras även nu?
Det tyckte jag lät som ett utmärkt svar från Apovets veterinär :-)

Arwen har svarat bra. Tillägg: alla IVERMEKTINER tar alla stadier av stora blodmasken. Bandmask är inte odling utan en annan analys än grunden. Odling betyder att man kläcker äggen till larver, det görs bara på blodmask.

Nu måste jag fråga, tar inte pyrantel alla stadier av stor blodmask?
Citat från FASS: "Pyrantel har hög aktivitet (>90 % ) mot matura och immatura stadier av stora och små strongylider, spolmask och springmask."
Menar de inte alla stadier då eller missförstår jag? De kanske inte menar de arteriella stadierna? Eller är det rentav så illa att informationen är inaktuell och stor blodmask har börjat bli resistent mot pyrantel?:eek:

Citat från FASS: "Pyrantel har hög aktivitet (>90 % ) mot matura och immatura stadier av stora och små strongylider, spolmask och springmask."
Menar de inte alla stadier då eller missförstår jag? De kanske inte menar de arteriella stadierna? Eller är det rentav så illa att informationen är inaktuell och stor blodmask har börjat bli resistent mot pyrantel?:eek:
Informationen i sig är gammal. Det börjar bli resistens
FASS är dessvärre inte att lita på iaf när det gäller avmaskning, resistensen går snabbare än FASS får uppdatering från tillverkarna. Adulta och immatura är de stadier som lämnat krösroten.

Hej

Jag har lite funderingar.
Gjorde träckprov på alla 5 hästar.
resultatet va
700
125
1225
1500
1225
Odling sattes och det va hästen med 700 som hade stora blodmasken.
Alla förutom hästen med 125 avmaskades. Enligt deras rekommendationer om vilka som behöver avmaskas. De andra avmaskades med Noromectin.
Alla hästarna flyttades till nya hagar där inga hästar någonsin har gått efter avmaskningen. Och vad jag har läst så är hagen där hästen med stora blodmasken gick i förlorad i något år nu. Men jag har läst att man kan släppa kor där nästa sommar och sen sommaren därpå kan man åter igen släppa hästar.
Stämmer detta?
Och jag läste även att man bör göra träckprov igen efter 8-12 veckor eftersom EPG va så högt.
Men känner att jag vill dubbelkolla med flera.
Är det sant det jag har läst eller hur ligger det till? :)

Hej

Jag har lite funderingar.
Gjorde träckprov på alla 5 hästar.
resultatet va
700
125
1225
1500
1225
Odling sattes och det va hästen med 700 som hade stora blodmasken.
Alla förutom hästen med 125 avmaskades. Enligt deras rekommendationer om vilka som behöver avmaskas. De andra avmaskades med Noromectin.
Alla hästarna flyttades till nya hagar där inga hästar någonsin har gått efter avmaskningen. Och vad jag har läst så är hagen där hästen med stora blodmasken gick i förlorad i något år nu. Men jag har läst att man kan släppa kor där nästa sommar och sen sommaren därpå kan man åter igen släppa hästar.
Stämmer detta?
Och jag läste även att man bör göra träckprov igen efter 8-12 veckor eftersom EPG va så högt.
Men känner att jag vill dubbelkolla med flera.
Är det sant det jag har läst eller hur ligger det till? :)
Om det inte går hästar i sommarhagen i år så är den ren till nästa år, kan du ha kor i (gärna i år) så är det ännu bättre och går lite snabbare.

Du behöver INTE göra prov igen, de som har så högt ska avmaskas om 8 veckor efter första omgången, sen prov till hösten.

Om det inte går hästar i sommarhagen i år så är den ren till nästa år, kan du ha kor i (gärna i år) så är det ännu bättre och går lite snabbare.

Du behöver INTE göra prov igen, de som har så högt ska avmaskas om 8 veckor efter första omgången, sen prov till hösten.

Åh så bra. Ja för vi ha kor så då kan vi släppa dem där när gräset kommit upp lite.

Okej, men jag har ju inget mer avmaskningsmedel hemma och måste ju göra prov för att få ut mask medel? Eller är det bara att ringa till apovet och förklara läget?

Åh så bra. Ja för vi ha kor så då kan vi släppa dem där när gräset kommit upp lite.

Okej, men jag har ju inget mer avmaskningsmedel hemma och måste ju göra prov för att få ut mask medel? Eller är det bara att ringa till apovet och förklara läget?
Du borde redan ha fått två sprutor per häst.

Har flera frågor angående parasiter.

Gjorde kolla masken på mina två ponnysar. Ena hade 30 EPG och den andra hade 550 EPG på blodmasken. Odling satt och svar kom att inga larver av stora blodmasken förekom. Fint, ringde veterinär och blev rekommenderad att använda Noromectin vid två tillfällen under sommaren till den med 550 EPG. Stämmer detta? Har läst i tråden och tolkar det lite annorlunda. Ska avmaska snart och släppa över dem i en hage där får betat och inga hästar gått på flera år, vill inte ha någon smitta dit (får har väl inte samma parasiter?).

Nästa fråga är om hagen de gått i. Det är deras vinterhage (köpte ponnysarna dec. 2014) som de har gått i sedan de kom. Det växer gräs i hagen. När är den parasitfri igen? Den veterinären jag pratade med sa att den skulle stå minst i två år. Kan man göra något för att det ska gå fortare. Kan inte betesputsa den då det är branta kullar i hagen som de klättrar på samt att jag inte har mockat hagen.

Sista frågan jag har är om bandmasken. Gjorde ju en kolla masken och tänkte inte på att man skulle tagit bandmask oxå. Ska man göra det separat nu eller kan man vänta till hösten när jag ändå gör ett prov på dem?

Tack på förhand för ev. svar:-)

Har flera frågor angående parasiter.

Gjorde kolla masken på mina två ponnysar. Ena hade 30 EPG och den andra hade 550 EPG på blodmasken. Odling satt och svar kom att inga larver av stora blodmasken förekom. Fint, ringde veterinär och blev rekommenderad att använda Noromectin vid två tillfällen under sommaren till den med 550 EPG. Stämmer detta? Har läst i tråden och tolkar det lite annorlunda. Ska avmaska snart och släppa över dem i en hage där får betat och inga hästar gått på flera år, vill inte ha någon smitta dit (får har väl inte samma parasiter?).

Nästa fråga är om hagen de gått i. Det är deras vinterhage (köpte ponnysarna dec. 2014) som de har gått i sedan de kom. Det växer gräs i hagen. När är den parasitfri igen? Den veterinären jag pratade med sa att den skulle stå minst i två år. Kan man göra något för att det ska gå fortare. Kan inte betesputsa den då det är branta kullar i hagen som de klättrar på samt att jag inte har mockat hagen.

Sista frågan jag har är om bandmasken. Gjorde ju en kolla masken och tänkte inte på att man skulle tagit bandmask oxå. Ska man göra det separat nu eller kan man vänta till hösten när jag ändå gör ett prov på dem?

Tack på förhand för ev. svar:-)
Vad skulle du vilja göra annorlunda? Om du har rena hagar vill du ju inte släppa ut ny smitta igen om 8 veckor vilket händer om du bara avmaskar en gång. Får och hästar har inte samma parasiter.

1,5 år minst för "ren" hage, kan du låta får gå där så går det ju lite snabbare om de äter det som finns i hagen det vill säga. En extremtorr sommar gör att det går snabbare men det kan vi ju knappast kalla den här sommaren. Mocka!

Om dina hästar inte visar några symtom på bandmask (avmagring, kolik, dålig päls) finns ingen anledning att leta bandmask.

Hej!

Jag har lite frågor jag med. Mycket angående mockning av hage och hur maskarna lever.

1. Stämmer det att äggen utvecklas till larver på ca 1 vecka? Och har jag fattat rätt att larverna är det som hästarna sätter i sig?
2. Om man inte mockat hagen inom 2 veckor från att hästarna lämnat den, är det försent då, eftersom larverna utvecklats?
3. Stora blodmasken, hästarna smittas på sommaren och sprider smitta först nästa vår när äggen kommer ut?
4. Om man avmaskade med Noromektin tex 6e juni, avmaskar man då på exakt dagen 8 veckor efter (2a augusti) eller väntar man en vecka/ några dagar till?
5. Hur sent kan man ta träckprov på hösten? Om andra avmaskningen är i början av augusti, blir träckprovet i oktober, är det för sent?

Tacksam för svar!
/Lavinia

Vad skulle du vilja göra annorlunda? Om du har rena hagar vill du ju inte släppa ut ny smitta igen om 8 veckor vilket händer om du bara avmaskar en gång. Får och hästar har inte samma parasiter.

1,5 år minst för "ren" hage, kan du låta får gå där så går det ju lite snabbare om de äter det som finns i hagen det vill säga. En extremtorr sommar gör att det går snabbare men det kan vi ju knappast kalla den här sommaren. Mocka!

Om dina hästar inte visar några symtom på bandmask (avmagring, kolik, dålig päls) finns ingen anledning att leta bandmask.

Tack för ditt svar. Tyvärr blir det fler "korkade" frågor då jag har dålig koll på detta med parasiter.

Min tanke var att man eventuellt skulle avmaska den med 30 EPG för att hålla betet rent. Skrev när jag var trött så det blev lite otydligt och rörigt. Ska man byta hage igen efter 8 veckor då när man avmaskar igen? Blir den hagen oxå smittad då? Hur ska jag tänka till vintern, ännu en ny hage?

Jag kommer inte få bort allt om jag mockar nu eftersom mycket redan lösts upp av regn och annat, (är fruktansvärt dålig på detta med parasiter), alltså blir inte hagen ren förrän till januari 2017 om jag förstått det rätt.

Tack för ditt svar. Tyvärr blir det fler "korkade" frågor då jag har dålig koll på detta med parasiter.

Min tanke var att man eventuellt skulle avmaska den med 30 EPG för att hålla betet rent. Skrev när jag var trött så det blev lite otydligt och rörigt. Ska man byta hage igen efter 8 veckor då när man avmaskar igen? Blir den hagen oxå smittad då? Hur ska jag tänka till vintern, ännu en ny hage?

Jag kommer inte få bort allt om jag mockar nu eftersom mycket redan lösts upp av regn och annat, (är fruktansvärt dålig på detta med parasiter), alltså blir inte hagen ren förrän till januari 2017 om jag förstått det rätt.
30 är extremt lite och särskilt såhär sent på säsongen. Du avmaskar den med högre värde efter 8 veckor vilket är precis när maskarna börjar bli könsmogna igen, du behöver alltså INTE byta hage eftersom de kommer ut döda.

Hej!
Har tagit träckprov på mina två hästar. Hade problem förra året med blodmask på stoet, avmaskade enligt rekommendation två ggr och tog nytt träckprov som var ok.
Nu har hon mycket blodmask igen, 1975 egp. Och min hingståring har 1475 egp!
Vi kommer flytta till egen gård 1 oktober, hur gör jag bäst för att inte få med mig smittan?
Här har jag tyvärr inte kunnat påverka hagar och hagplanering efter smitta då det inte är min gård...

Hej!
Har tagit träckprov på mina två hästar. Hade problem förra året med blodmask på stoet, avmaskade enligt rekommendation två ggr och tog nytt träckprov som var ok.
Nu har hon mycket blodmask igen, 1975 egp. Och min hingståring har 1475 egp!
Vi kommer flytta till egen gård 1 oktober, hur gör jag bäst för att inte få med mig smittan?
Här har jag tyvärr inte kunnat påverka hagar och hagplanering efter smitta då det inte är min gård...
Problemet är att hästarna har smittan i sig så även om du avmaskar så de är "rena" när du flyttar så kommer det komma fram nya maskar till våren. Lilla blodmasken kan ligga i många år i tarmslemhinnan och vänta på bra läge och det går inte att komma åt dem med något avmaskningsmedel.

Avmaska i alla fall innan du flyttar och ta prov hyfsat tidigt nästa vår.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 620
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 521
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 813
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka