avmaska igen trots att uppfödaren gjort det?

Sv: avmaska igen trots att uppfödaren gjort det?

Känns lite hysteriskt tycker jag. Det räcker ju med att någon har köpt en ny häst som inte är avmaskad, som flyttar in hos granne. Flugor flyger över tomtgränser och lägger ägg - så är det kört ändå.

Varför inte släppa ut hästarna och mocka? Jag tycker inte det känns vettigt att ommaska föl (känsliga individer) så tätt inpå, när det dessutom inte går att få något rättvisande träckprov så kort tid efter första avmaskningen.

Det bästa i ditt fall är nog att kontakta veterinären och göra upp en plan för hur ni ska göra.

Sen tycker jag (men det är min högst personliga åsikt) att man kanske inte ska stödja uppfödare som inte är seriösa.

eftersom jag vill vara så vettig som möjligt, så får jag helt enkelt avvakta några veckor. Hagen är stor, men jag får helt enkelt göra den mindre så de blir lättare att mocka.

jag har hämtat hem ett 6 månader gammalt föl. Fölen visar på stor andel mask enligt träckprovet och bör avmaskas.

Bonden som haft fölet innan har avmaskat med fyrantel för bara några dagar sedan. Detta maskmedel var dock utgånget:grin:

Är det någon fara om jag avmaskar dom nu igen? Är de för tätt mellanrum? så att jag bör vänta någon vecka?

Jag har Noromectin hemma, är det okej att ge till ett 6 månader gammalt föl?

Utan att ha läst tråden, du har säkert fått bra svar innan;

Ring till din vet och ställ exakt samma fråga. Hur som hade jag väntat en vecka och tagit nytt träckprov och utgått därifrån.

jag är av samma åsikt som du i övriga fall, men jag tror det är fel att kalla denna man för oseriös. Jag har sett hur han är i verkligheten och jag är högst imponerad av hur duktig han är med sina hästar för övrigt.

Han är av den äldre generationen som inte har vart med om kollamasken mm. Ibland kan man inte lära gamla hundar sitta helt enkelt. Han är lite av ett orginal kan man säga. Sådana som håller på att gå ur tiden nu.

Hm, om jag inte minns fel så kan man inte odla för att se om det är stor blodmask nu, eftersom de är i fel fas i livscykeln...
Nåväl, har han sett mask i avföringen så skulle jag tro att det är spolmask. Noromectin är väl ett Ivermectinpreparat och tar inte spolmask. Han har alltså gjort helt rätt och valt Phyrantel. Skicka du träckprov och mocka hagen fram till dess du fått svar.

Nja, eftersom det normalt tar 3-4 veckor från ägg till larv känns det ju inte som idealt att skicka maskprov redan nu.

Vad gäller odling säger lab så här:
---
... Stora blodmasken har en livscykel på 6-11 månader och går inte i inhibition vilket gör att den går att analysera året runt, beroende på när hästen plockat upp den från betet.
---
www.maskkontroll.se

*KL*

Vad spelar det för roll om maskarna inte lever vid träckprovet det är ju äggena man mäter i träckprovet ?

Är det någon som vet varför man inte redan nu kan skicka in nytt träckprov eller är det allmänt tyckande för att hästen är nyligen avmaskad äggen tar man ju ändå inte död på ?

Mia

Efter att ha haft en svårt angripen häst och då varit i kontakt med veterinärer med detta som specialkompetens vidarebefordrar jag vad jag fått lära mig där.

För att få rättvisande resultat (och inte bara en fingervisning om hur avmaskningen tog - det är dessvärre två skilda ting har jag fått lära mig) är det bättre att vänta till intervallen för avmaskningsmedlet löpt ut. Vilket innebär att om preparatet rekommenderas för avmaskning var 4:e vecka för att hålla hästen maskfri, bör maskkontroll ske efter fyra veckor från avmaskningstillfället.

Någon som vet om de är okej att vaccinera nu? Tar vaccinet även om de skulle finnas spår av mask/ägg kvar i pållen?

Nej, såklart bör man vänta även med själva träckprovet när den är så nyligen avmaskad, ursäkta att jag var otydlig.

*KL*

Vad spelar det för roll om maskarna inte lever vid träckprovet det är ju äggena man mäter i träckprovet ?

Är det någon som vet varför man inte redan nu kan skicka in nytt träckprov eller är det allmänt tyckande för att hästen är nyligen avmaskad äggen tar man ju ändå inte död på ?

Mia
Äggen läggs av vuxna levande maskar, om maskarna är döda läggs inga ägg.

Äggen läggs av vuxna levande maskar, om maskarna är döda läggs inga ägg.

;) Det förstår jag med ,men de har ju redan lagt ägg när dom dör och det är väll dom äggena man iallafall räknar på ett maskprov och inte det levande maskarna .

Det relevanta borde ju då inte vara att man väntar i 4 veckor för de ägg som finns redan och vänta på att kläckas tar ju inte fyrantelen på iallafall ?
Så varför kan man då inte göra maskprovet tidigare ?

Eller vad tittar man på i träckproven ? Både maskar och ägg ? Eller enbart räknar ägg ?

Mia

Man räknar enbart ägg. Rundmasken släpper ägg "hela tiden" och äggen är färskvara och sparas inte utan kommer ut med bajset. Ska man göra träckprov för att se att avmaskningen tagit helt väntar man 7-10 dagar, då ska det vara i princip tomt på ägg. Fyrantel tar vuxna maskar och 4 veckor efter avmaskningen finns det nya vuxna maskar som lägger ägg. Ivermektin-medel tar vuxna och juvenila maskar och det tar 8v innan nya ägg syns, moxidektin tar 25% av de inkapslade larverna och då är ERP (den tid det tar innan ägg syns igen) 12 veckor.

Äggen kläcks inte förrän de är ute ur hästen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 419
Hästvård Jag hämtade för snart en vecka sedan hem ett sex månader gammalt föl. När vi lastade av så hostade hon till och den hostan har hållit i...
Svar
15
· Visningar
2 853
Senast: eldkyss
·
Hästvård Har ett föl (islandshäst) på 4 månader som sedan ca 1 månad tillbaka har haft besvär med lös mage till och från. Insåg då hon var 3...
Svar
6
· Visningar
1 839
Senast: keilir
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
80 81 82
Svar
1 622
· Visningar
165 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka