avmaska igen trots att uppfödaren gjort det?

sommarvind

Trådstartare
jag har hämtat hem ett 6 månader gammalt föl. Fölen visar på stor andel mask enligt träckprovet och bör avmaskas.

Bonden som haft fölet innan har avmaskat med fyrantel för bara några dagar sedan. Detta maskmedel var dock utgånget:grin:

Är det någon fara om jag avmaskar dom nu igen? Är de för tätt mellanrum? så att jag bör vänta någon vecka?

Jag har Noromectin hemma, är det okej att ge till ett 6 månader gammalt föl?

Sv: avmaska igen trots att uppfödaren gjort det?

Det tar ett par (3?) dagar innan maskmedlet gjort sin verkan så jag skulle göra ett nytt träckprov 1.5-2 veckor efter att fölungen fick medlet för att veta om den har mask eller inte.
Det träckprov du gjort nu kan du inte gå efter om det var så nära inpå varandra.

Det finns misstanke om stor blodmask så de känns inte jättebra att låta dom gå och sprida detta i våra marker. Just nu står dom inne i ligghalls delen, tänkte avmaska dom så att jag får ut alla parasiter där. Det var tanken iallafall.

utan att vara proffs...
NÄR är träckprovet taget? Som skrevs ovan så tar det några dagar efter avmaskningen innan det är slut på ägg i tarmsystemet.
Banminth tar blodmaskar, så du borde inte släppa ut särskilt mycket på betet nu.
Att avmaska igen så tätt efter en avmaskning skulle jag anse vara att elda för kråkorna, då det inte är troligt att du har särskilt många levande maskar att ta kål på just nu. Vänta några veckor (så länge som är rekommenderat intervall för banminth/fyrantel) innan du ger nästa dos avmaskningsmedel.

Men om 4 veckor torde väll maskarna gått i vintervila och då ska man väll inte avmaska har jag fått lära mig eller är det fel ?

Mia

Fyrantel heter det som han avmaskat med. Men då är lite si och så med denna bonde, så vet jag inte riktigt om jag kan lita på att han verkligen fått i dom rätt mängd... dessutom var maskmedlet utgånget.. däremot sa han att han hade sett små maskar i avföringen..

Tycker ni att jag kan släppa ut dom i hagen utan att behöva oroa mig för ev smittspridning? Och sedan om 3-4 veckor avmaska med Noromectin? För man kan väll använda Noromectin till föl?

Men om fölet misstänks ha Stora blodmasken måste det vara bättre att skicka träckprov för analys igen innan pålle avmaskas ?

Är det verkligen taget ett träckprov ? Eller har man helt enkelt bara avmaskat ??

Mia

du bör vänta minst en vecka och framför allt ha ett träckprov som tas senare än ett par dagar efter sista avmaskning. ta ett nytt träckprov om ett par veckor och sen gör du en avmasknings plan med veterinär. Finns ju andra medel som är effektiva mot blodmasken också som man vara aktuella om EPG är högt.

att det är sent på hösten har ingen relevans eftersom det varit så milt - masken är aktiv och har inte gått i vinteride pga just det milda vädret.

Nej masken har inte gått i vinteride NU men om 4 veckor när ny ev amaskning skall ske ?

Käre tid gräset växer fortfarande i mitten på November och är ordenligt grönt :-))

Hur gör man då ?

Skulle vilja ha ett svar från kunniga Madick .

Mia

vad vet du om vädret om fyra veckor? : )

och varför ska det vara om fyra veckor? det beror ju på vad veterinären rekommenderar för program - ibland kan avmaskning tätare än så vara befogad, men som jag skrev i tidigare inlägg så vill det ju till att veterinär är inblandad och att man inte håller på på eget bevåg.

vad jag lärt mig så tar det åtskilliga veckor även efter att vädret nypt till innan masken går passiv. så det sker inte från en dag till en annan bara för att det blir minusgrader några dagar liksom.

bonden har inte tagit träckprov, skulle tro att han är av den generationen som tycker att det är trams;)

Jag har en åring från samma uppfödare och han hade stora blodmasken när han kom till mig förra vintern. (Tog träckprov)

Därför räknar jag kallt med att även denna lilla ha just denna hemska parasit. Eller hur stor skulle chansen vara att hon inte har den i sig med tanke på att hon kommer från samma hagar,samma moder etc?

Stora blodmasken överlever väll i stort sett allt? Så om hon skulle smitta ner vår hage nu så lär jag ju ha smittan där i flera år framöver..

Jag vill vaccinera henne också men vet inte i vilken ordning som blir bäst?

Jag vet inget om vädret om 4 veckor ;)
Dock kan det vara kallt då och förr så hade Banminth och Fytantel avmaskningrekomendation på var 4 vecka ,därav diskuterade jag avmaskningen om 4 veckor igen är bra om det blivit kallt .

Mia

du behöver ta träckprov , inte spekulera ;)

det är alls inte säkert att hästen har stora mängder bara för att andra har det.

Mia: veckointervallerna beror ju på vilket avmasknings program man kör på och individen samt EPG. 4 veckors intervall behöver inte vara standard, därav min kommentar att en veterinär behöver ordinera i frågan, och då behöver man som sagt ett konkret träckprov först.

du behöver ta träckprov , inte spekulera ;)

det är alls inte säkert att hästen har stora mängder bara för att andra har det.

Mia: veckointervallerna beror ju på vilket avmasknings program man kör på och individen samt EPG. 4 veckors intervall behöver inte vara standard, därav min kommentar att en veterinär behöver ordinera i frågan, och då behöver man som sagt ett konkret träckprov först.

Nej det är inte standard ,jag utgick bara efter vad Ts använt för avmaskningsmedel innan.
Och jag håller med dig i inläggen att frågan ska diskuteras med vetrinären och göra upp en plan med denna både när träckprov skall tas och ev avmaskningschema :)

Mia

Senast ändrad:

Fyrantel heter det som han avmaskat med.
Fyrantel och Banminth är samma preparat men med olika namn...

Vissa blodmaskar kapslar in sig medan andra inte gör det. Såvitt jag förstått kan det vara vettigt att avmaska även vintertid, men gör det i samråd med en avmaskningskunnig veterinär - tyvärr är inte alla det...

sådär då var kollamasken beställt. Det är ju nu snart en vecka sedan som bonden avmaskade dom. Är det okej att ta ett prov nu som i morgon?

Om inte så är jag orolig att dom sprider smittan i hagen om ja ska släppa ut dom nu innan avmaskning.. eller menar du att risken är liten eftersom dom är avmakade med Fyrantel? (gammal sådan men enigt bonden såg han maskar i avföringen efteråt)

Men jag betvivlar att han gjort på rätt sätt dvs, mockat ut ordentligt och då har dom väll fått i sig masken igen??

kortfattat: Jag är rädd för att hagen blir nedsmittad då jag tror att avmaskningen inte skötts på rätt sätt.

När kan jag tidigast göra ett träckprov? Och hur stor är risken att hagen blir nedsmittad om dom släpps ut nu?

Till den andra funderingen: Jag skulle vilja vaccinera dom. Är risken att vaccinet inte tar ordentligt om dom har mask/ägg kvar i magen nu?

Att ta prov tidigare än fyra veckor efter avmaskning är nog bara att kasta pengarna i sjön. Jag hade väntat i alla fall fem veckor innan jag skickat in något träckprov. Och självklart kryssat i odling också.

Vaccinera mot mask? Har jag aldrig hört talas om.

Tror TS menar att man ska försiktig att avmaska och vaccinera allt för nära inpå varandra för eventuell risk för fång.

okej, men är inte risken stor att hela marken smittas ner då? Eftersom jag behöver släppa dom på den om ja ska vänta i fem veckor.. Jag har ju dom inne i en lighallsdel nu i hopp om att avmaska dom där. Men går de inte så går de ju inte. Men jag är som sagt orolig för smittospridningen.

Vaccinera mot hästinfluensa och stelkramp tänkte jag närmare på.

de hade ja faktiskt ingen aning om att de kan bi fång av det? Ja oroar mig istället för att vaccineringen inte ska ta ordentligt om de nu är så att fölet har mask kvar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 419
Hästvård Jag hämtade för snart en vecka sedan hem ett sex månader gammalt föl. När vi lastade av så hostade hon till och den hostan har hållit i...
Svar
15
· Visningar
2 853
Senast: eldkyss
·
Hästvård Har ett föl (islandshäst) på 4 månader som sedan ca 1 månad tillbaka har haft besvär med lös mage till och från. Insåg då hon var 3...
Svar
6
· Visningar
1 839
Senast: keilir
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
80 81 82
Svar
1 622
· Visningar
165 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka