Avlivning - Vad är bäst?

Sv: Avlivning - Vad är bäst?

Lånar knapp....

Jag har mest varit med om bult( 2 egna hästar) Men ej varit med , och det kan kännas nu i efterhand att man som ägare ska va! Min åsikt är att man ska va med sin trotjänare till slutet...

Min förra häst bröt benet i hagen...så han avlivades med spruta av veterinären, fanns inte tid att vänta på nödslakt!

Nu har jag ju inte vart på nått av ställérna när dödsögoblicket skedde (vilket jag ångrar nu efteråt, se ovan) Men med bult är det ju lite mera blod , men ska ja "välja" så tycker jag nog bult är hummanast, även fast sprutan tog fort o allt gick lugt o stilla till (min syster va med)...så jag vet inte....det beror väll lite på häst till häst, har man te x en huvudskygg häst kanske det blir jobbigt med bult, då bra det blir ett stressmoment för hästen...men man kan ju ge domesedan innan....

Miss sixty: Jag hade inte sett de tidigare inläägen om det här med om att va med sin häst, att man är "skyldig# sin häst det. Jag håller med föregående talare...du är så pass ung så jag tycker inte du ska känna press på att va med...Är det Missy som ska till de gröna ängarna nu? eller är det en tanke du har? Jag tycker så himla synd om dig isånafall, den fina hästen o som du har kämpat ska du ha en STOR eloge för!!!!!

Senast ändrad av en moderator:

altså.. om hästen är hjärtdöd före den är hjärndöd om man sprutar skulle jag nog hellre använda bult.
men jag fasar verkligen för den dagen det kommre att ske. :cry:

Min förra ponny "togs bort" med spruta... Det nya kraftiga medlet. Sen får ni säga vad ni vill, jag var inte med. Detta pga att jag vet att jag skulle bli hysterisk, och att det skulle påverka min häst. Istället fick min pappa, som min häst kände väl och var trygg med, samt att pappa är extremt lugn i sådanna här situationer., vara med. Hon stod med huvudet i en hink med morötter och havre på gräsmattan i trädgården hemma, där hon älskat att promenera omkring, när hon fick sprutan av en väldigt kompetent veterinär. Hon tuggade först lite långsammare, la sig ner och suckade, sen dog hon, allt på ett par sekunder. Hon var aldrig chockad eller skärrad och jag vet att hon dog så värdigt som möjligt.

Jag tror det är lite hugget som stucket vilket man väljer för hästens del. Välj det du själv tycker verkar bäst. Det nya medlet ÄR bra. Har flera vänner som har använt det.
Sen tror jag det viktigaste är att allt går lugnt till.

joo, det ser ju lite trevligare ut på det här viset.. jag övervägde själv många gånger.. men kom fram till att bult är nog bäst för hästen, även om det ser hemskt ut.
men som du sa "la sig ner och suckade, sen dog hon". de dör ju inte så fort de lagt sig vid marken.

/K.A

Nu menade jag inte att just DU skulle vara med..du är på tok för ung för att få ett sådant minne....

Jag menade mera att om man är "vuxen" och har haft hästen i 20 år, som i mitt fall, då tycker jag, och många många med mej, att det är bäst för hästens skull att vi är med och inte stressar upp hästen med att låta någon annan vara med...

Och självklart kan man ju inte alltid vara med när det handlar om en olyckshändelse heller, då är det viktigaste att hästen inte har smärtor onödigt länge...

Är det Missy det handlar om?
Du får gärna PMa mej...

Tycker det låter alldeles utmärkt att din pappa sköter det hela...

Snuffsan skrev:
Jag tycker ni måste tänka på att Miss Sixty inte är speciellt gammal. Det är inte att svika sin häst för att man inte orkar vara med. Den som avlivar är kompetent och kan sitt jobb, man kan varken göra situationen bättre eller sämre för hästen genom att vara där. Jo, sämre möjligen om man själv är väldigt skärrad.

Tänk dig för Miss Sixty, tänk lite på dig själv då den dagen kommer.

eloge till dig Snuffsan för både detta och det tidigare uttalandet i tråden. Du är hård ibland men oerhört rättvis. så har jag alltid upplevt dig här på forumet.

kramar till dig Madde!

Jag var 17 år när jag avlivade en häst som jag hade lagt ner hela min själ på...

SLP från Helsingborg kom och gjorde det, jag hade själv hört mig för och åkt och hälsat på i olika slakterier. Det som lugnade mig med dem var att nästan alla hade häst själv där.

Han kom tidigt på morgonen och jag fick all den tid jag ville ha med Sessan. Gick om hämtade henne i hagen, pratade lite med henne. Hade en stor spann müsli med till henne som hon åt i medans han också pratade med henne och när hon var avslappnad frågade han mig om när, han gjorde inte det förrän jag sa okej. Han sa också till mig innan att jag skulle ta ett steg bakåt eftersom hon kunde komma åt mig med frambenen annars i ryckningarna.

Hon fick bulten i pannan när hon hade huvudet i spannen, märkte aldirg något och hon var lugn i situationen. Visst rycker det i dem, men då är de faktiskt redan borta.

Du får själv välja om du är där eller ej. För min del var det viktigt att allt gick som det skulle, dessutom litade hästen enbart på mig (hon var blind).

Jag ångrar än idag att hon är borta, fast än jag vet att det var det rätta, man har alltid en massa "tänk om"...

Hoppas allting går bra och att du beslutar dig för rätt saker, det är bara dina beslut som räknas här så känn dig inte stressad av någon annan.

//E

Jag har avlivat mina två med spruta. Den första för 4 år sedan, vet inte vad det var för preparat, den andra avlivades med Somulose. Båda hästarna fick lugnande , sen sattes en permanentkanyl i och medlet sprutades in. Båda hästarna ramlade/la sej ner utan några synliga reaktioner innan och var borta när dom landade. Anledningen till att jag valde spruta på den första var att jag ville va med och inte skulle klara av att hon "sköts". Veterinärerna har båda gångerna sagt innan att det finns en liten risk för att dom "snedtänder" men jag har aldrig hört talas om någon som har gjort det, har jobbat på distriktsveterinärstation, och med bult har jag hört om hästar som ryckt till mm(ingen som jag känner, är väl mer rykten kanske). Självklart skulle jag inte spruta om jag trodde att det va ett sämre sätt än bult men jag tror att det är lika bra. Det beror nog mer på vem som gör det... För mej känns det bäst att själv vara med för jag vill veta hur deras sista stund har varit, att jag har funnits där, att dom har varit lugna och trygga. Sen har inte jag någon som både jag och hästarna litar på som jag skulle kunna lämna över det till. Men för hästen är det nog viktigare att den hanteras bra, att det är lugnt och att "allt är som vanligt" än vem som håller i den.

*knapplån*

Jag avlivade min häst i augusti. Jag hade tänkt SPRUTA men veterinären avrådde mig starkt och sa att bult är det bästa sättet - det bästa för både mig och hästen.
Så det blev bult och det gick så himla bra! Vilken gullig kille som kom ut och jag fick i lugn och ro säga hejdå och så... sen bad jag en kompis ta över det praktiska och jag och sambon åkte därifrån innan de gjorde "det". Känns jätteskönt att inte behöva vara med!
Killen ringde efter 10-15min och berättade att allt gått bra.

Man måste också ha i åtanke att Somulose är extremt farligt för veterinärer att arbeta med - en enda droppe som man kommer i kontakt med kan DÖDA. Det har hänt!

Jag tycker inte att man behöer vara med om man inte klarar av det. Jag själva är väldigt känslosam av mig, och bara tanken på att jag en gågn i framtiden måste ta det beslutet på min häst får mig att bli ledsen.
Och jag vet redan nu att jag komme rinte att klara av att närvara, även fast jag absolut hade velat vara där änna in i hennes sista stund. Det är det jag vill och men jag vet att det lär jag inte klara av.
När vi fick ta bort min systers häst så klarade jag inte av att följa med in på djursjukhuset och säga förväl, även fast jag så väldigt, väldigt gärna hade velat göra det. Men jag klarar det helt enkelt inte.

Så jag tycker att vissa här inte inte ska se så självklart på den saken att man ska vara med, alla människor är olika och klarar av saker på olika sätt, ha respekt för det!

Fast avblodningen och det såg jag aldrig...

Det var själva kramperna och det jag nästan kräktes av. Och då var det en häst jag knappt kände.

Fast jag resonerar som så att min far känner mina hästar så väl att det inte gör nåt om inte jag är med. Han älskar dem lika mycket som jag och de honom. Hade inte klarat hålla mig lugn och det känns ännu värre att ge hästen den känslan...

Orkan skrev:
Självklart skulle jag inte spruta om jag trodde att det va ett sämre sätt än bult men jag tror att det är lika bra. Det beror nog mer på vem som gör det...

Nej, det beror mer på hur hästen reagerar på preparatet och det vet man ju inte förräns det är försent...

Saigon skrev:
Den inställningen har man oftast innan man har satt sig in i det ordentligt. Jag var också förut helt övertygad om att jag skulle sprut-avliva när det var dags. Men om du hör dig för bland folk som håller på med avlivning så får du garanterat svaret från de allra flesta att bult är att föredra för hästens skull när det går att använda.
De som är för spruta är de som har haft turen (och då menar jag VERKLIGEN turen) att inte råka ut för komplikationer med sprutningen. Fråga vilken vet. eller vet.assistent som helst som är erfaren så kommer du få höra ett antal skräckhistorier som kan hända.
Min häst avlivades med Somulose och det gick verkligen jättefort. Han vacklade till och 1 sek senare ramlade han. Han hade lite blinkreflexer under ca en minut. Det var en väldigt smidig metod tycker jag och skulle absolut använda den igen om jag blir tvungen.

Miss Sixty skrev:
Tack för era svar.

Men jag har bestämt mig för att inte vara med. jag älskar min häst över allt annat med skull inte kunna leva med att sista bilden av henne är när hon dör. Jag ärskyldig min häst ett värdigt slut och de ska hon få,.

jag tog bort en av min absolut bästa kompis förra året. Och det var genom sprutning. Jag hade precis fyllt 17. jag & mamma hade kört henne till en station och gjorde det där.. jag hade haft henne sedan jag var 11 år gammal så jag hade bestämt mig för att inte vara med men jag ville vara med fram till de två killar som skulle göra det tog över. De fråga mig massor av gånger om jag ville vara med. Men jag tveka alla gångerna. Men när jag precis skulle gå ut ur "Rummet" där allt skulle ske hörde jag en smäll och jag vände mig om. Då var allt klart. Hon låg där fridfullt och killarna som gjorde det titta på mig men sa inget. Först blev jag arg men de lämna mig därinne och jag satt vid hennes sida i över 1 timme och grät och efter det hade jag verkligen tagit ett farväl av henne, jag kände att hon hade det bra. Idag tackar jag de killarna att jag ändå var vid henne in i det sista och att de gjorde som de gjorde. Jag mår faktis bra av det. Hon hade ställt upp för mig i vått och tort och jag skulle aldrig kunna svika henne genom att inte vara vid hennes sida in i det sista. Det är vad jag känner idag.

Men idag vet jag inte heller hur jag skulle stå om de andra två jag har skulle behöva tas bort, har en dam som är rätt dålig och har varit ett tag. Och skulle jag behöva göra det skulle jag nog be han jag står hos ta med henne och sen ta adjö av henne på hemma plan, och helt genom sprutning eftersom jag hört en hel del hemska saker som hänt genom det andra..

Och som du skrev att du inte vill vara med, jag förstår dig helt.

Saigon skrev:
Vilken tur för dig och framförallt för hästen!

Du verkar ju ha varit med om att det inte har gått bra med sprutning så då kan du kanske dela med dej av vad det är som har hänt?..

Häst som snedtänder och reser sej och går över och bryter nacken...
Trots att hästen avlivades pga brutet framben...

Efter att ha varit med om det så ALDRIG mer en sprutavlivning...

jag har haft 3 ponnyer som blivit avlivade, vi har som regel att inte göra det på hemmaplan, mycket av att vi tycker inte det hör till, man åker en liten runda mina tävlings ponnyer tror de ska iväg på rolig tävling eller likande, åker till ett bra djursjukhus och avlivar dom med spruta, bult e säkert jätte bra, men jag tycker inte man sjuter, alla tycker vi olika, men hästarna ska vara hela, inget blod inget våld, bara en mjuk spruta o sedan stå där tills hästen väljer att somna in, jag annvänder det nya medlet som gör att hästen somnar direkt, jag har själv varit med om det när en veterinär kom ut för att (nödslakta) min kompis ponny, efter att ha skärt av sig hoven i skogen på en glasfalska, det är hemskt, men som häst människa måste man ta sitt annsvar! :crazy:

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
791
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 676
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
372
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama