Avlivning - Vad är bäst?

Sv: Avlivning - Vad är bäst?

nu ska jag vara riktigt hemsk och säja; vad händer om hästen rycker till just när man "skjuter" med bulten? :smirk:
det händer oftare än man tror.....
(inte riktat till någon särskilld, men det tål att tänkas på!)

Lovisaleonora_ skrev:
Föredrar bult hemma. Nackdelen är ju avblodningsbiten, men det har ordnat sig då vi tagit dem vid gödselstacken eller på spolplattan (utomhus).

Vi hade världens bästa man här i Malmö-trakten, nu vet jag att han har blivit dålig och inte jobbar - jag sörjer verkligen det!

(ska f ö vara med och ta bort en häst i eftermiddag, dock inte min)

Är det han från bunkeflo som inte jobbar mer?????

Kan säga att jag fick lätt panik när jag fick reda på att mannen från Bunkeflostrand inte kunde pga sjukdom. Jag Hade honom till min förra häst förr två och ett halft år sedan. Och ville ha honom i går när vi tog bort vårt allt. Men fick börja tänka om. Ringde runt till olika veterinärer, de flesta av dom avlivade med spruta, men dom rådde mig att hitta någon som kunde använda bult i stället, för det är det bästa för hästen enligt dom. Här nere i Ystadtrakten finns inte så många som håller på med detta.
Hittade en kille från Österlen som var otroligt lugn och fin.

Jag är precis som många andra, för bult. Det absolut smidigaste sättet.

Sitter för övrigt och gråter nu när jag har läst igenom hela tråden. :cry:

jag har aldrig avllivat en häst men jag har sagt till alla jag känner att min häst ska avlivas med bult. hemma på gården. om det går ska en jägare få avliva på avstånd när han står och betar på de gröna ängarna.

detta är min dröm men om det blir så det vet jag aldrig.

han är idag 6 år och jag hoppas på många år tillsammans med honom=)

Jag säger som peter_lundin; Ofta? har du varit med om det?

Jag har hållt i ganska många hästar när de bultats och det har aldrig varit strul. Killen som jobbar dit jag åker är mkt proffsig och för ett par år sedan pratade vi om just detta och då hade han bultat över 600 hästar och inte ett enda missöde (och NU är det många fler bultningar än de 600).
Det är ett mkt snabbt sätt, och jag väljer det utan att tveka.

Jag kan inte jämföra då jag endast tagit bort med bult. Men jag hade från början velat spruta honom men nu gick det inte. Prisskillnaden var markant (ja för sånt spelar ju tyvärr in ibland)och dessutom hade jag inte kunnat vara med vid sprutning.
Nästa gång jag tar bort häst blir det garanterat med spruta. De nervryckningarna som hästen hade var inte roliga att se. Benen for och han lät ända tills hjärtat stannade.
En jävla tur att man inte är känslig. :crazy:
Dessutom var hästen väldigt huvudkänslig och jag tackar lyckliga stjärnan att det i över huvud taget gick att sätta bulten...
Dock var han som gjorde det mycket bra.

Men jag tror att det inte spelar någon roll vad man väljer egentligen. Det är likföbannat fruktansvärt hemskt och jag rekommenderar dig att inte vara med. Du vill inte ha en bild av när hästen faller på näthinnan. För det Kommer du att ha om du är med... Säg då hellre adjö innan.

PM:a gärna om du vill berätta vad som har hänt på sistonde... Eller bara prata eller ha stöd. Har ju själv precis gått igenom detta förhatliga att säga adjö till min bästa vän...

Min häst ryckte till men de här människorna har ofta så stor erfarenhet av att ta bort djur att de inte misslyckas. För trots att min häst krånglade så satt masken precis där den skulle.

Och som flera sagt; har du varit med om det NÅN gång i över huvud taget?

Jag var med om det en gång på sent 70-tal...
Men då var det fjädern som skulle skjuta bulten som hade gått av...
Resultatet var att inget hände...
Men det var bara att byta fjäder och sen gick allt som det skulle...

Fast även om bulten skulle gå lite snett så blir hästen hjärndöd meddetsamma iallafall...

Och att det "sprattlar" och "låter" är bara naturligt, det låter så även när vi människor dör...

Vem har sagt att man måste TITTA??

Jag blundade och tog grimman och gick iväg utan att titta mej om..
Allt enligt han som bultades instruktioner....
Och då handlade det om min bästa vän sen 20 år tillbaka...

Centaur skrev:
Det är inte alls så!!!!!!!!! :crazy:

Finns ett nytt medel som heter Somulose, och det gör att dom dör direkt. Det ska jag använda om/när mina ska bort. Inte sjutton att dom ska skjutas och avblodas.

Den inställningen har man oftast innan man har satt sig in i det ordentligt. Jag var också förut helt övertygad om att jag skulle sprut-avliva när det var dags. Men om du hör dig för bland folk som håller på med avlivning så får du garanterat svaret från de allra flesta att bult är att föredra för hästens skull när det går att använda.
De som är för spruta är de som har haft turen (och då menar jag VERKLIGEN turen) att inte råka ut för komplikationer med sprutningen. Fråga vilken vet. eller vet.assistent som helst som är erfaren så kommer du få höra ett antal skräckhistorier som kan hända.

Att du tycker det är otäckare med bult och bättre med spruta är ju inte det samma som att det är bättre för hästen. Men självklart respekterar jag din åsikt. Jag bara uppmanar dig att höra dig för lite först så att du kan ta ställning till det sen. Jag tror att du kommer ändra uppfattning då... Jag önskar verkligen att inte ngn hästägare (och häst som hinner uppleva dödsångest) ska få genomlida det som jag hört en del som har fått.

Det nya medlet ska jag däremot inte uttala mig om ännu. Men jag tror fortfarande inte att jag skulle föredra det framför bult när det går att välja. Men det kan ju finnas situationer då man är tvungen (kanske:crazy: ) Men jag ska höra mig för!

Bult eller spruta har du fått en massa åsikter om, så det hoppar jag över.

Om du måste vara med? Nej, det måste du inte. Någon i stallet måste vara där och hjälpa till, rent praktiskt. Frågan är hur du känner det. Vad känns bäst för dig?
Det brukar kännas bäst att vara där och att få ett "avslut", men du kan gå ut från stallet då det är dags. Se till att du har någon där som tar hand om dig. Själv ska du inte gå igenom det. Känns det för svårt så åk inte dit. Du är ung, dina föräldrar får ordna det praktiska den dagen. Du ska lyssna på dig själv, och se hur du mår minst dåligt. Det är ingen dag för hjältedåd.

caspar skrev:
Kan säga att jag fick lätt panik när jag fick reda på att mannen från Bunkeflostrand inte kunde pga sjukdom. Jag Hade honom till min förra häst förr två och ett halft år sedan. Och ville ha honom i går när vi tog bort vårt allt. Men fick börja tänka om. Ringde runt till olika veterinärer, de flesta av dom avlivade med spruta, men dom rådde mig att hitta någon som kunde använda bult i stället, för det är det bästa för hästen enligt dom. Här nere i Ystadtrakten finns inte så många som håller på med detta.
Hittade en kille från Österlen som var otroligt lugn och fin.

SHIT :crazy: han som är så kanon och otroligt underbar att ha att göra med. Han gav verkligen varje häst all tid den behövde.

Skulle du kunna PM:a mig om vem det är på österlen som du fick fatt i. Är alltid bra att ha sådana nummer hemma när det väl händer något.

Jag svarar också bult. Så tog vi bort min häst, först lugnande och sedan bult. Det gick ögonblickligt.
Och nej, man måste inte vara med. det får man välja helt själv. Jag höll min häst, det var ännu hemskare än jag föreställt mig, men tror ändå inte jag ångrar mig. Man vill ju inte svika dem det sista man gör, men jag förstår till fullo om du inte vill vara med, hästarna är nog dessutom inte särskilt medvetna när de fått lugnande.. hemskt är det iaf.. =(

/K.A

Som det är nu så är väl bultpistol bäst, men om det blir tvunget (och ja jag säger tvunget) att ta bort min häst med det kommer jag INTE att vara med. Då får min far eller någon annan jag litar på vara med istället.
Jag har varit med en gång när de tagit bort en häst med bult och det vill jag aldrig någonsin se hända min häst!!

Så "mesig" kanske jag är. Sa hon avlivas så väljer jag givetvis det bästa för henne och om det nu är bultpistol så får helt enkelt någon annan jag litar på övervaka... :crazy:

Så tänkte jag också först..
Men sen när jag pratade med min vännina så kom jag på andra tankar..
Här har min häst gett mej det bästa hon kunde under 20 år, varför skulle jag svika henne i hennes sista stund på jorden bara för att jag tyckte det var lite otäckt...

Dessutom var det inte fullt så otäckt....

Man MÅSTE inte se när dom avblodar eller vinschar upp kroppen efteråt i containern...

palle skrev:
Så tänkte jag också först..
Men sen när jag pratade med min vännina så kom jag på andra tankar..
Här har min häst gett mej det bästa hon kunde under 20 år, varför skulle jag svika henne i hennes sista stund på jorden bara för att jag tyckte det var lite otäckt...

Dessutom var det inte fullt så otäckt....

Man MÅSTE inte se när dom avblodar eller vinschar upp kroppen efteråt i containern...

Jepp, samma här. kom på bättre tankar och valde att själv vara med. Jag ska inte sticka under stolen med att den var den mest hemska upplevelsen i mitt liv och bilderna lever kvar än, månader efteråt.. vet inte hur man lättast kommer över det.
Jag kände att jag inte ville svika och jag visste att om hästen fått välja ifall jag skulle varit med eller inte så hade den velat att jag var med, så vad gör man inte..

men jag ska också säga det, en ung tjej som är väldigt känslig bör nog inte vara med.. för det är inget som helst kul att se sitt djur dö på det här viset.. känns så brutalt tycker jag, även om man vet att det är det bästa..

/K.A

Jag tycker ni måste tänka på att Miss Sixty inte är speciellt gammal. Det är inte att svika sin häst för att man inte orkar vara med. Den som avlivar är kompetent och kan sitt jobb, man kan varken göra situationen bättre eller sämre för hästen genom att vara där. Jo, sämre möjligen om man själv är väldigt skärrad.

Tänk dig för Miss Sixty, tänk lite på dig själv då den dagen kommer.

Tack för era svar.

Men jag har bestämt mig för att inte vara med. jag älskar min häst över allt annat med skull inte kunna leva med att sista bilden av henne är när hon dör. Jag ärskyldig min häst ett värdigt slut och de ska hon få,.

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
791
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 676
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
372
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama