Avlivning - Vad är bäst?

Sv: Avlivning - Vad är bäst?

tog bort min med spruta i måndags helt ok:mad:

Arabis skrev:
Jag har använt Helsingborgs djurambulans, & tvekar inte att göra det igen. Dom avblodar INTE, MEN, efter bultpistiolen är använd, så sprutar de avlivningsvätska direkt i hjärtat.
Mkt värdigt, vi var i en fin liten glänta i skogen, allt gick mkt fint tillväga.
Det är exakt tre år sedan idag...

In Memory Of

Mr Thabazco ox:love: :love: :cry:
1992- 2002
E Jazz ( Glaz- Jutrzenka/ Nimbusz)
U Thalitha ( Larousse- Mallinor/ Mustapha)

" När en varm sommar & sensommar blev till höst
det var då din undran över livet blev som störst
Den ro du länge sökte,
Den kom till dig till slut
Nu borta är bekymmer
Nu får du vila ut"

/// Linda:cry:

hej. måste bara skriva att min arab som såldes för ca tre år sedan var efter jazz undan nurnia. han är otroligt fin. fin dikt :cry:

Juzzzen skrev:
*kramar*

Du har gjort allt du kunnat för din älskling..jag beundrar dej..du har ett stort hjärta...

:bow:

Värdigt slut..det e det bästa du kan ge henne..

jag är här för dig, om du behöver prata..är ju i samma sits nu..med stor sorg..:cry:

Nämen... oj har jag fått kramar här! :)
Tack och kram på dig med. :smirk:

Min Polly fick äta morötter, äpplen, knäckebröd, kex :d , betfor och havre timmen innan avlivningen skedde och var sååå glad :D . Hon fattade ingenting och var som vanligt... åt och mumsade - det bästa hon visste!
Jag grät och kramade om henne upprepade ggr innan jag kunde lämna henne i en stallkompis händer som Polly kände. Killen som gjorde avlivningen hade bekantat sig med Polly en halvtimme innan...

Så Polly var nog inte det minsta orolig eller bekymrad, hon levde gott ända till slutet - levde i ena sekunden och dog i nästa. LYCKLIG!

Jag föredrar absolut nödslakten hemma med bult, om det går. Har avlivat en häst med Somulose, och han blev skräckslagen vid isättningen av permanentkanylen. Trots att jag höll mig lugn och sansad kände han givetvis min sorg, och visste att något var galet, och där hade jag verkligen föredragit bulten, eftersom det faktiskt går snabbare än spruta, oavsett hur snabbverkande medlet än är.

Jag har varit med om två avlivningar.

Barock fick somna på baksidan av stallet med bult. Jag var inte med.
Lugnt och smärtfritt.
La Mere somnade på sjukhuset med injektion, var inte heller med.

Jag har varit med om avlivning av nötkreatur och vet där med hur det går till. Men när det väl kommer till den dagen min lilla gumma ska dra sina sista andetag så kommer jag inte vilja vara med.Men min sambo som hon känner ska vara med.Det kommer ske hemma.Hon kommer även att grävas ner hemma med.Så man har någon plats att gå till och minnas henne..

San Q skrev:
De tömmer inte hästen på blod, utan de berättade innan att det blir ca 2 dl blod som rinner ut. Ganska bra att veta även om det känns som äcklig information, jag vet.

Men som jag förstått det så är det ju då dom dör. När dom tappas på blod alltså.
Bulthistorien är mer som en "bedövning". Även om dom sökert kan dö av bulten också.

palle skrev:
Det finns ett sätt som är ännu värre än när man själv åker till slakteriet...
Och det är när slaktbilen kommer kvällen innan och hämtar hästen...
Då sätter dom på den en sk kogrimma och går hästen inte frivilligt in i bilen som luktar gris, ko,får m.m så dras den med våld in...
Sen får den stå på slakteriet över natten och avlivas nästa dag...

DÅ har man som ägare fullständigt tappat all känsla för hur man avslutar ett liv...

Jag har skickat iväg en häst på bil. Han som hämtade hästen var jättetrevlig, och bilen var ren och fin, (tyckte jag) men det tyckte inte hästen!!!! :(
Den hästen fick behålla sin grimma på. Och trots att han inte ville gå på gjorde han det utan större protester. Däremot kastade kan sig runt därinne, panikartat, och det var inte roligt att se.:( (jag grina som ett vattenfall, trots att det inte var min häst):cry:
TROR inte att han fick stå på slakteriet över natten. Dom brukade ta hästarna på morgonen för att de skulle slippa den värsta blodlukten. (eller vad det nu är)

Men jag bodde granne med slakteriet, och jag har HÖRT att dom lämnat kossor över natten ibland....:crazy:

Ja, det är vid urtappningen av blod som de dör. Ialla fall "dödsförklaras". Vid bultpistolen blir de hjärndöda, det är kanske möjligt att även den kulan i vissa fall kan vara direkt dödande, men en avblodning efteråt måste alltid ske.

Vid avlivning med bultpistol så MÅSTE hästen avblodas enligt djurskyddslagen!!!!
Hästen hinner inte känna något , så vitsen med lugnande förstår jag inte (såvida det inte är ägaren som får det:D ).

Har ni tänkt på en grej?

Somulose - medlet för avlivning = "Some you lose"

:cry:

Men man avblodar direkt sen,medan den rycker.Då dör den om inte bulten gjorde sitt..

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
788
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 676
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
372
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama